راهنمای سفر به کیش، معرفی جاذبه های گردشگری کیش

1

کیش بدون اغراق جذاب‌ترین و محبوب‌ترین جزیره جنوب کشور است که با مساحت ۸۹ کیلومتر مربع، در جنوب غربی بندرعباس و در میان آب های نیلگون خلیج فارس قرار دارد. خاکی گرم و شرجی که در هر فصلی از سال، زیبا و تماشایی است! با ما همراه باشید تا در سفر به کیش، گذری به بهترین تفریحات، سوغات، بازارها، قوانین و غذاهای آن داشته باشیم و با جنبه های مختلف این جزیره آشنا شویم.

تاریخچه کیش

شاید کمتر کسی باشد که در زمان سفر به کیش به تاریخچه این جزیره فکر کرده باشد! با این حال بد نیست که بدایند برخلاف تصور عموم، کیش تاریخی بسیار غنی و پر از ماجرا دارد. این جزیره از زمان هخامنشیان به عنوان یکی از نقاط مهم و استراتژیک شناخته میشده است. بندری مهم و حیاتی که علاوه بر گلوگاه ورودی به کشور، کاربری تجاری نیز داشته و محل بسیاری از داد و ستدهای معروف آن زمان بوده است.

کیش همچنین به گفته مورخان در قرن‌های پنجم تا هفتم هجری در اوج آبادانی و رونق خود قرار داشته است. علاوه بر شهادت مورخان و سیاحان ایرانی و عرب، وجود بقایای شهر تاریخی حریره گواه بر این است که این جزیره در دوره‌های ایلخانیان، تیموریان و اتابکان پارس، جزیره‌ای آباد، شهری زیبا و یکی از مراکز عمده تجاری منطقه بوده است.

این خطه جذاب و تاریخی حتی در زمان حکومت سلجوقیان و غزنویان از جمله مراکز اصلی تجارت بوده است؛ تا جایی که والی خلیج فارس آن را برای سکونت خود انتخاب کرد.

سفر به کیش

در سال ۱۳۴۹ جزیره کیش مورد بازدید هیات‌های کارشناسی ایران و آمریکا قرار گرفت و با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی مناسب، به عنوان یک مرکز بین المللی توریستی_تجاری معرفی شد. به منظور جلب توجه جهانگردان به این جزیره و تامین آسایش و رفاه آنان، در مهر ۱۳۵۱ سازمان عمران کیش به ثبت رسید. سازمان عمران کیش طرح توریستی کردن جزیره را با الگو قراردادن جزایر هاوایی و کرانه‌های جنوبی دریای مدینترانه، با هزینه زیادی آغاز کرد و تا پیش از انقلاب فاز اول آن را به همراه بخشی از فاز دوم به اجرا درآورد. با پیروزی انقلاب اسلامی روند فعالیت‌های سازمان عمران متوقف شد.

بخوانید از: جاهای دیدنی کیش

آب و هوای کیش و بهترین زمان سفر

آب و هوای کیش در بیشتر ماههای سال معتدل است. این جزیره در بهمن ماه و دی خنک‌ترين روزهای خود را تجربه می‌کند و در تير و مرداد در گرمترين زمان خود به سر می‌برد. آمارهای اخیر نشان داده است که تا امروز پايين‌ترين دمای آب و هوای کیش تقریبا ۸ درجه و بالاترين دمای آن ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتيگراد بوده است. به همین دلیل بهترین زمان سفر به کیش از اوایل پاییز تا اوایل بهار خواهد بود. 

بهترین مکان های دیدنی کیش و جاذبه های گردشگری کیش

با کسی تعارف نداریم! بیشتر مسافران سفر به کیش را برای تفریحات و جاذبه های هیجان انگیز آن انتخاب می کنند. تا جایی که این جزیره به یکی از قطب های اصلی گردشگری ایران تبدیل شده است و مسئولان شهری در سالهای اخیر برای بهبود مراکز خرید، ساختمانهای مسکونی و امکانات تفریحی‌اش، هزینه های زیادی پرداخته‌اند. 

در ادامه بعضی از جاذبه های گردشگری کیش را به شما معرفی می‌نماییم:

بوستان آهوان کیش

این بوستان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کیش است. زمینی به مساحت تقریبی ۲ هکتار که در انتهای خیابان فردوسی جزیره  واقع شده و در آن حیوانات مختلفی از گونه‌های متنوع نگهداری می‌شوند. در این بوستان به غیر از آهو چند گونه دیگر جانوری مانند شیر، روباه، شغال، میمون، گوزن و انواع پرندگان نیز به زیست خود مشغولند. ولی آهوان برخلاف سایر حیوانات که در قفس زندگی می‌کنند، به صورت آزادانه در این پارک نگهداری می‌شوند کودکان علاوه بر مشاهده این حیوانات زیبا می توانند از وسایل بازی موجود در این پارک نیز استفاده کنند.

خانه بومیان کیش

یکی دیگر از جاهای دیدنی کیش خانه بومیان جزیره بوده که به دلیل وجود ابزارآلات قدیمی و نمایش زندگی مردم قدیم، به موزه‌ای جذاب و دیدنی تبدیل شده است. هدف از تبدیل خانه بومیان کیش به موزه، معرفی تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، معیشت و صنایع دستی منحصر به فرد بومیان کیش بوده است. بد نیست که بدانید این خانه پس از موافقت صاحبخانه و دریافت مجوز لازم از سازمان منطقه آزاد کیش، در فروردین سال ۱۳۹۳ به خانه مردم شناسی بومیان کیش تبدیل شد.

در این خانه تمامی اتاقها و فضاها با حفظ معماری سنتی، با استفاده از مصالح بومی بازسازی شده و اکنون سبک زندگی بومیان این جزیره در ۸۰ سال پیش را نمایش می‌دهد.

بخوانید از: بهترین مقصد برای سفر در زمستان

اسکله تفریحی کیش

اسکله تفریحی جز بهترین جاهای دیدنی کیش است که در لیست 16 جاذبه برتر کیش ما قرار می گیرید،این اسکله در ساحل جزیره قرار گرفته است که دارای عرشه ای چوبی و زیبا است و شما را به سمت آبهای نیلگون خلیج فارس هدایت می کند. این مکان یکی از بهترین مناطق مناسب برای پیاده روی و گردش در جزیره کیش می باشد. این اسکله تفریحی توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است و طول آن به 437 متر می رسد. این اسکله تفریحی به مراکز تفریحی دیگر چون بولینگ مریم کیش، سینما 4 بعدی و کلوپ تفریحات دریایی نزدیک است و می توانید از این امکانات به خوبی استفاده کنید در اطراف اسکله تفریحی پر است از کافه، رستوران، مراکز تفریحی و… که می توان در اینجا لحظات خوشی را بگذرانید.

ساحل مرجانی کیش

اغلب مسافران و گردشگران جزیره کیش وقت بسیاری از خود را در کنار ساحل مرجان جزیره کیش می گذرانند و از منظره های زیبای کیش و ساحل مرجانی لذت می برند. آلاچیق ها و محوطه سازی جذاب این پارک ساحلی فرصت خوبی را برای بازدید کنندگان بوجود آورده و در طول اقامت خود در جزیره کیش از این منطقه که دارای ساحلی بسیار زلال و شفاف می باشد دیدن می کنند. تماشای طلوع آفتاب از این پارک ساحلی خاطره‌ای فراموش نشدنی برای شما رقم خواهد زد. در ساحل مرجان آلاچیق ها به صورت پراکنده وجود دارد و شما می توانید از آنها استفاده کنید.

جزیره هندورابی کیش

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی برای سفر به کیش جزیره هندورابی است. جزیره هندورابی یکی از جزیره های آرام و تقریبا خالی از سکنه همراه با ساحلی زیبا، شنی و تخته سنگهای محلی است. این جزیره از توابع کیش می باشد و مساحتی حدود 23 کیلومترمربع دارد. جزیره هندورابی دارای بلندترین نقطه به ارتفاع بیست و نه متر و بزرگترین قطر آن هفت و نیم کیلومتر است. در جزیره هندورابی روستایی وجود دارد  به نام “هندرابی” که در نزدیکی همین روستا قریه‌ های دیگری بنام دورات و صرات وجود دارد. این جزیره از قرن 15 میلادی در اختیار پرتغالی ها بوده و به عنوان پایگاه نظامی و تجاری مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه آثار باقی مانده از این پایگاه نظامی پرتغالی ها وجود دارد.

برای مشاهده و اجاره خانه در کیش کلیک کنید

نحوه سفر به کیش و هزینه های این سفر

سفر به کیش

مطمئنا ساده ترین و بی دردسرترین راه سفر به کیش از طریق هوایی و تهیه بلیط هواپیماست. قیمت بلیط های کیش ( بسته به فصل و زمان و شرکت ایرلاین و نوع هواپیما ) متفاوت است. اما برای سفر به کیش راه‌های هیجان انگیز دیگری نیز وجود دارد.

آیا میتوان سفر به کیش با قطار یا ماشین شخصی یا اتوبوس را هم تجربه کرد؟ بله!

اگر قصد سفر به کیش با قطار را دارید باید در ایستگاه راه آهن بندرعباس از قطار پیاده شوید و با ون یا تاکسی هایی که در همانجا حضور دارند به بندر آفتاب یا بندر چارک مراجعه کنید حدودا 3 ساعت راه است. سپس از یکی از این بنادر میتوانید با کشتی های شناور یا لندیکرافت به جزیره کیش سفر کنید. ضمنا اگر بخواهید با خودرو و ماشین شخصی سفر به کیش را آغاز کنید میتوانید به همین دو بندر ذکر شده مراجعه کنید و کیش گردی را آغاز کنید. حتما متوجه شده اید که بندر عباس برای کیش، مسیر آبی مستقیم ندارد.

راهنمای سفر به کیش و غذاهای محلی

برای شروع کیش گردی میتوانیم با غذاهای آن شروع کنیم، به تاریخچه کیش سری بزنیم و از تفریحات آن نام ببریم و در نهایت گذری به بهترین بازارهای کیش بزنیم. نمیتوان اسم یک غذا را به عنوان غذای محلی کیش نام برد اما در کنار رستوران های مدرن کیش میتوانید غذاهای دریایی که در تمام شهرهای جنوبی ایران وجود دارند را صرف کنید. غذاهایی مثل میگو پلو و ماهی یا سایر آبزیان با ادویه های مخصوص جنوبی طعم بی نظیری دارند.

بخوانید از: بهترین رستوران های کیش

بهترین مراکز خرید کیش

اگر دو علت برای سفر به کیش وجود داشته باشد قطعا یکی از آنها خرید از بازارها و پاساژهای آن است. در این جزیره مراکز خرید متعدد با معماری‌های مدرن و یا سنتی ساخته شده‌اند و هریک ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.  پاساژ پردیس 1 و 2، بازار مریم، بازار مروارید، سارینا و …. برخی از بهترین مراکز خرید کیش به حساب می‌آیند.

بد نیست که بدانید بسیاری از افراد خرید سالانه خود را در این جزیره انجام می‌دهند و از تخفیفات فصلی و خرید شب عید هم بهرمند می شوند. بهترین زمان برای خرید در کیش بهمن ماه و اسفند ماه است که بسیاری از کالاها با قیمت‌هایی پایین‌تر از معمول عرضه می‌گردند.

به طور مثال مرکز خرید پارس کیش یکی از مراکز خرید پرطرفدار این جزیره است که از ۱۵۰ غرفه تشکیل شده و در آن کالاهایی چون پوشاک، کیف و کفش، عینک، ساعت، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی، تلفن همراه و تجهیزات رایانه‌ای، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، مواد غذایی به فروش می‌رسند.

مرکز خرید ونوس دیگر پاساژ پرطرفدار این جزیره بوده که از ۲ طبقه و ۳۱۰ غرفه تشکیل شده است. بیشتر مغازه‌های این مرکز خرید در طبقه اول قرار دارند. این مجموعه دارای یک رستوران، یک کافه، ۳ بانک، مغازه‌های فروش لباس، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه و فروشگاه مواد غذایی است و هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب فعالیت می‌نماید.

پاساژ مروارید کیش یک مرکز خرید یک طبقه با ۱۲ درب ورودی و ۸ بازارچه است که هر کدام با اسامی ایرانی نامگذاری شده‌اند: آپادانا، پرسپولیس، پاسارگاد، پارس، تیسفون، آریا، ایران، و بیستون. معماری این مرکز خرید نیز بر اساس معماری بناهای باستانی و هخامنشیان ساخته شده است.افراد می‌توانند پوشاک، مواد غذایی، لوازم آشپزخانه، لوازم آرایشی و بهداشتی و دیگر وسایل مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت از این مجموعه تهیه نمایند. در این بازار زیبا یک رستوران، یک کافی‌شاپ و یک کافی‌نت نیز وجود دارد.

تفریحات لازم در سفر به کیش

همانطور که گفتیم، سفر به کیش عموما به هدف سرگرم شدن با تفریحات آن انجام می‌شود. برخی از بهترین تفریحات کیش شامل جایروکوپتر کیش، بانجی جامپینگ، گشت سافاری، اتاق فرار کیش، رصدخانه تیتان، کارتینگ کیش، پینت‌بال، زورب‌بال، ماشین کوبنده، قلعه وحشت کیش، آکواریوم، دلفیناریوم و باغ پرندگان می‌شوند که میتوانند لحظات مفرحی را برای هر فرد از هر سلیقه‌ای را فراهم کنند. 

جشنواره ها و مراسم آیینی فرهنگی کیش

به علت گرما و رطوبت فراوان هوا سفر به کیش در ایام تابستان کاهش می یابد، به همین دلیل جشنواره های تابستانی در کیش برگزار می شود که مسافران را برای دیدن از این جزیره ترغیب کنند. در این جزیره همچنین جشنواره نوروزی و تخفیف های خرید در ایام عید برقرار است. با این حال مراسم آیینی خاصی در کیش وجود ندارد و صرفا برخی مراسم های مناسبتی که ممکن است در هر جای کشور برگزار شود ( آن هم با میزانی کمتر ) در این جزیره هم برقرار خواهد شد.

سوغاتی های کیش

اگر در زمان سفر به کیش به دنبال خرید سوغاتی هستید، احتمالا کار سختی نخواهید داشت؛ فقط به خاطر داشته باشید که این لباس ها و لوازم صوتی تصویری در حوزه تکنولوژی یا آرایشی بهداشتی که خریداری میکنید را نمیتوان سوغات کیش نامید. در واقع کیش یک سوغات محلی ندارد ولی همه با دستی پر از خرید و اجناس کیش را ترک میکنند.

جهت اجاره ویلا کلیک کنید

اطلاعات شهری مورد نیاز در سفر به کیش

اگر در سفر به کیش نیازمند فروشگاه، رستوران، بیمارستان ها یا آدرس فرودگاه بودید کافیست به یکی از تاکسی ها بگویید! به همین راحتی. ضمنا با استفاده از تاکسی های اینترنتی میتوانید روی نقشه هر جایی که خواستید را پیدا کنید و مقصد خود را انتخاب نمایید. پیش شماره کیش با کد 076 برای تلفن های ثابت و کد 0934 برای تلفن همراه است؛ تماس های ضروری با شماره های 110 و 115 و 125 همچنان در کیش بدون پیش شماره در اختیار شماست اما برخی شماره های ضروری کیش:

اطلاعات بندر کیش ۴۴۵۵۵۶۴ و ۴۴۴۲۲۳۰۰

بیمارستان شبانه روزی کیش ۴۴۴۵۹۴۰۰ الی ۱۰

 فرودگاه کیش ۴۴۴۳۲۰۰

حمل و نقل عمومی در کیش، اجاره ماشین و قوانین خاص رانندگی آن

کیش هم مانند هر جای دیگری سیستم حمل و نقل عمومی خودش را دارد. شما میتوانید نه تنها از سرویسهای مخصوص هر مجموعه تفریحی به طور رایگان روی بلیط خود استفاده کنید، بلکه مسیرهای عبور ون هایی که کار اتوبوس را انجام میدهند در شهر را پیدا کرده و از آنها استفاده نمایید. حمل و نقل در کیش همچنین توسط تاکسی های کولردار که به طور واضح در سراسر جزیره در حال حرکتند، انجام می‌شود. در سفر به کیش همچنین میتوانید از تاکسی های اینترنتی نیز استفاده کنید. اما از همه اینها بهتر چیست؟ اجاره ماشین در کیش!

شما میتوانید با مراجعه به یکی از مراکز اجاره و رنت خودرو در جزیره کیش، ماشین مدنظر خود را انتخاب کنید و با تحویل یک مدرک شناسایی، چک ضمانت و مبلغ اجاره، به تعداد روزهای دلخواه از ماشین های لوکس و خارجی در کیش استفاده نمایید. مبلغ ودیعه هم پس از چند روز (که جریمه ها و خسارات احتمالی اعلام شود) به حساب شما واریز خواهد شد. اما در هنگام رانندگی در سفر به کیش باید مراقب باشید چرا که قوانین رانندگی در کیش کمی سختگیرانه است:

مثلا همواره حق با عابر پیاده است، سرعت های زیاد جریمه های سنگین دارند، کثیف بودن خودرو جریمه دارد و …

جهت اجاره ویلا استخردار کلیک کنید

شهرها و جزیره های اطراف کیش

جزیره کیش به بخش های جدید و قدیم تقسیم بندی می شود که شامل روستاهای درون جزیره هم خواهد شد. اما نزدیکترین جزیره به کیش هندورابی است که همانطور که توضیح دادیم، چندان مسکونی نیست. البته که جزایر خالی و کوچک بدون سکنه زیادی هم در اطراف کیش وجود دارد. بندر عباس و جزیره قشم از دیگر شهرهای اطراف کیش هستند که قطعا سر زدن به آنها می‌تواند تجربه ناب و متفاوتی باشد.

سخن آخر، سفر به کیش یک رویای فراموش نشدنی

به عنوان کلام پایانی لازم است بدانید سفر به کیش یکی از بهترین و خاطره انگیزترین سفرهای شما در ایران خواهد بود. برای اجاره ویلا یا اجاره روزانه خانه در کیش یا اجاره بوم گردی می توانید با استفاده از سایت شب اقامتگاه خود را با قیمت مناسب و راحت رزرو کنید. ضمنا اگر نیاز به راهنمای صوتی کاملی درباره سفر به کیش داشتید میتوانید پادکست کوله گرد را گوش دهید.

خانه های پیشنهادی در کیش:

1 پاسخ
  1. فرید نظر داده:

    من ماه پیش اولین بار کیش رفتم، جاتون خالی واقعا آرامش خاصی داره
    ولی کاش یکم قیمت هاش مناسب تر بشه
    اسکله اش عالی بود
    یکی از انتخاب های اول من در داخل ایران کیش هست واقعا، بعد از اولین سفری که داشتم

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب