راهنمای سفر به فومن و معرفی جاهای دیدنی آن

1

نام فومن بیشتر از هرچیز، کلوچه‌های خوش عطر و شیرین و کوچه‌هایی با درختان سربه فلک کشیده را به ذهن می‌آورد. شهر شمالی که گرچه در اطرافش ساحل و دریایی ندارد، اما فضای سبز بکر و بی‌نظیرش، روح هر مسافری را جلا می‌دهد. بدون اغراق فومن یکی از جذاب‌ترین شهرهای توریستی استان گیلان است که با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان و زیبایی‌های بی‌مانند، مقصدی ایده‌ال برای طبیعت دوستان خواهد بود. شهر مجسمه‌های رنگارنگ که در باغ‌ها و شالیزارهای سرسبز محصور شده و در هر فصلی، زیبا و دیدنی است.

پس در این راهنمای سفر به فومن، با ما همراه شوید و خود را برای قدم زدن در کوچه پس کوچه‌ها و مکان‌های دیدنی شهر آماده کنید.

معرفی شهر فومن

شهرستان فومن و از جمله شهرهای مهم استان گیلان است که در ۲۷ کیلومتری رشت قرار دارد. این شهر از شمال با صومعه سرا، از شمال غرب با ماسال، از شرق با شفت و از جنوب با رشته کوه‌های البرز همسایه است. شهری که با قدمتی چند هزار ساله، جاذبه‌هایی تاریخی، مردمی خونگرم و غذاهای محلی خوش عطر و طعم، یکی از پرطرفدارترین خطه‌های شمالی ایران به حساب می‌آید.

براساس آخرین سرشماری‌ها، این شهر نزدیک به ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد؛ جمعیتی که اغلب به برنجکاری، کشت چای، توتون و پرورش کرم ابریشم مشغولند. فومن همچنین با داشتن ۲ بخش «سردار جنگل» و «بخش مرکزی» و ۶ دهستان «آلیان»، «سردار جنگل»، «گشت»، «گوراب‌پس»، «لولمان» و «رودپیش»، از شهرستان‌های مهم و پرجمعیت استان گیلان به حساب می‌آید.

پیشینه فومن به بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال پیش بازمیگردد. به همین دلیل است که بیشتر باستان‌شناسان و مورخان، این شهر را یکی از قدیمی‌ترین مناطق شمالی کشور معرفی می‌کنند. همچنین برخی از مورخان بر این باورند که ریشه نام این شهر شمالی، از کلمه «فوم» که به معنی سیر است، نشات می‌گیرد. از آنجا که در این شهر کشت سیر در وسعت بسیار زیادی انجام می‌شود، می‌توان علت نام‌گذاری این شهر به فومن را به همین موضوع نسبت داد.

بد نیست که بدانید اهالی فومن را مردم مهمان نواز گيلک‌ و تالش‌ تشكيل می‌‌دهند. ساکنان روستاهای کوهپايه‌ای واقع در غرب فومن نیز تالش و تالشی زبان هستند. این خطه سبز شمالی علاوه بر مکان‌های تاریخی و زیبایی‌های طبیعی فراوان، به سرزمین شاعران، ادبا، فرهیختگان و عاشقان نیز معروف است.

 

جهت مشاهده و اجاره ویلا شمال کلیک کنید

آب و هوای فومن

فومن در حصار رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد و به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی خاص، یکی از بکرترین نقاط گردشگری گیلان به حساب می‌آید. طبیعت فومن از جمله متنوع‌ترین فضاهای سبز کشور است که بخش زیادی از آن را مزارع و باغ‌های پردرخت تشکیل می‌دهند. به همین دلیل این شهر در بیشتر فصل‌های سال آب و هوای نسبتاً پایداری دارد.

با این حال فومن در زمستان و پاییز، بیشتر از هرچیز با باران‌های شدید و برف‌ فراوان به چشم می‌آید. بنابراین اگر قصد دارید تا در فصل‌های سرد سال سفر به فومن را تجربه کنید، حتما از وضعیت جاده‌ها و شرایط جوی شهر خبردار شوید.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر فومن

فومن یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و بسیاری از افراد، این خطه سرسبز گیلان را با شالیزارها، مناظر طبیعی، درختان چنار، باغ‌ها و … می‌شناسند. در کنار طبیعت سبز و بکر این شهر شمالی، جاذبه‌های گردشگری فراوانی نیز در آن وجود دارند که سر زدن به آن‌ها به هر گردشگری به شدت پیشنهاد می‌شود.

در ادامه راهنمای سفر به فومن، به معرفی برخی از بهترین دیدنی‌های این شهر می‌پردازیم:

قلعه رودخان فومن، یادگار دوران ساسانیان

سفر به فومن

یکی از شگفتی‌های استان گیلان و فومن، بنای تاریخی قلعه رودخان است که در ۲۰ کیلومتری این شهر قرار دارد. جاذبه‌ای باستانی که بسیاری از مورخان، قدمت آن را به زمان ساسانیان نسبت می‌دهند. این قلعه به دلیل واقع شدن در نزدیکی رودخانه‌، با نام‌های «قلعه رودخان»، «دژ رودگان»، «قلعه حسامی»، «قلعه هزار پله» و «قلعه رخون» نیز شناخته می‌شود.

این بنای تاریخی حیرت‌انگیز، از دو بخش قورخانه و ارگ تشکیل شده است. بخش ارگ، محل سکونت حاکم وقت و خانواده‌ او بود و در بخش قورخانه، سربازان و سایر همراهان، برای انجام کارهای نظامی در آن به رفت و آمد می‌پرداختند. از دیگر بخش‌های این دژ قدیمی می‌توان به آب انبار و برج دیده بانی، اتاق نگهبانی، آبریز، واحدهای مسکونی، زندان و سردخانه، حمام و حوض، برج و بارو و… اشاره کرد.

جالب است که بدانید سیستم دفاعی و امنیت قلعه در زمان خود پیشرفته بوده و به دلیل واقع شدن در ارتفاعات، دسترسی بسیاری از دشمنان را به خود محدود می‌کرده است. فراموش نکنید که قلعه رودخان بر فراز ارتفاعات جنگل قرار دارد و برای رسیدن به آن، باید از بیش از ۱۰۰۰ پله بالا رفت! اما این پله نوردی طولانی مدت، به دیدن این بنای باستانی و تماشای مناظر و چشم اندازهای زیبای اطرافش حسابی می‌ارزد!

بخوانید از:جاهای دیدنی فومن

ماسوله، روستای پلکانی گیلان

کمتر کسی پیدا خواهد شد که با نام و تصاویر ماسوله آشنایی نداشته باشد. روستای پلکانی گیلان که نه تنها در ایران، بلکه در دنیا نیز شهرت و محبوبیت فراوانی دارد. گرچه ماسوله در سال‌های اخیر به عنوان شهری کوچک معرفی شده است، اما هنوز حال و هوای این خطه سرسبز، روستایی دلنشین و دیدنی را تداعی می‌کند.

ماسوله از جمله جذاب‌ترین دیدنی‌های سفر به فومن است که قدمتی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ساله دارد. روستایی که سقف هر خانه‌اش، حیاط خانه‌های بالایی است! در کنار معماری جذاب خانه‌های ماسوله، فضای مه آلود روستا و گلدان‌های شمعدانی که پشت پنجره خانه‌ها جا خوش کرده‌اند، از جمله زیباترین تصاویر و مناظر آن به شمار می‌روند.

در این روستا همچنین بازارچه سنتی وجود دارد که در آن انواع صنایع دستی، کالاهای سنتی و خوراکی‌های محلی خوشمزه عرضه می‌شوند. در این بازارچه همچنین عروسک‌های رنگارنگ، پارچه‌ها و روسری‌های خوش نقش و نگار به قیمت‌هایی مناسب و مقرون به صرفه به فروش می‌رسند.

بد نیست که بدانید این روستای حیرت انگیز فومن به دلیل معماری اعجاب انگیز و طبیعت بی‌نظیرش، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای فوشه، سبز و پردرخت

خوشبختانه در سفر به فومن، جاذبه‌های طبیعی فراوانی وجود دارد! جاذبه‌هایی سرسبز و بکر که هرکدام با گونه‌های خاص گیاهی و چشم اندازهایی بی‌نظیر دیده می‌شوند.

روستای فوشه، از جمله دیدنی‌های سرسبز استان گیلان است که در ۲۲ کیلومتری شهر فومن قرار دارد. این روستا در نزدیکی قلعه رودخان واقع شده و از غرب، جنوب و جنوب غربی با مناطق کوهستانی و جنگل‌های زیبا محصور شده است. آب و هوای مطبوع، طبیعت زیبا و کوهپایه‌هایی با چشم اندازهایی بی‌نظیر، باعث شده است تا بسیاری از گردشگران و مسافران فومن، از این خطه ناب سبز دیدن کنند.

بخش فراوانی از طبیعت و گونه‌های گیاهی روستای فوشه را درختان توسکا، افرا، راش، خرمندی و لرگ تشکیل می‌دهند. درختانی که در بهار و به ویژه پاییز، به زیباترین شکل به چشم می‌آیند. مناطق جنگلی، رودخانه، غار خون فوشه و آبشار ملاحسن از دیگر جاهای دیدنی این روستا به شمار می‌روند. خوشبختانه در این محدوده خانه‌ها، کلبه‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی نیز وجود دارند که اقامت در آن‌ها و گذراندن ساعاتی در طبیعت اطراف، آرامشی کم نظیر را به ارمغان خواهد آورد.

جهت مشاهده و اجاره ویلا رشت کلیک کنید

غار خون فوشه، جاذبه شگفت انگیز فومن

همانطور که گفتیم، یکی از دیدنی‌های اطراف روستای فوشه غار قدیمی و باستانی این خطه ییلاقی است که به گفته بسیاری از مورخان و باستان شناسان، قدمت آن به ۳ هزار سال قبل برمی‌گردد. این غار در منطقه‌ای جنگلی و پر درخت واقع شده و به همین دلیل، سر زدن به آن می‌تواند برای طبیعت دوستان یک گردشگری ناب و هیجان انگیز باشد.

با این حال نباید فراموش کرد که این غار در مسیری پرشیب و ناهموار قرار دارد و رفتن به آن ملزم همراه داشتن تجهیزات لازم و کفش مناسب خواهد بود.

ییلاق کوربار، پاتوق کوهنوردان

برای افرادی که در کنار طبیعت گردی، به کوهنوردی و قدم زدن در کوهپایه‌های شمال کشور علاقه‌مندند، سر زدن به ییلاق کوربار، یک پیشنهاد هیجان انگیز است. ییلاقی خوش آب و هوا که هنگام سفر به فومن، می‌تواند تمام خستگی‌های راه را از تن به در کند. این منطقه طبیعتی بکر و چشم‌اندازی‌هایی بی‌مانند دارد و به دلیل واقع شدن در ارتفاعات و میانه جنگل‌های سرسبز، دارای آب‌وهوایی خنک‌تر نسبت به سایر مناطق اطراف است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد این ییلاق، مسیر نسبتا سخت دسترسی آن است که با پیاده‌روی نسبتا طولانی میسر می‌شود. به همین دلیل بهتر است که برای پیاده‌روی و کوهنوردی در این ییلاق، کفش مناسب و سایر تجهیزات مورد نیاز را همراه خود داشته باشید.

چگونه به فومن سفر کنیم؟

خوشبختانه سفر به فومن از طریق مسیرهای متعددی امکان پذیر است. بدون اغراق بهترین و سرراست‌ترین راه، استفاده از خودروی شخصی و یا سفر در جاده به کمک اتوبوس‌های گردشگری است. با این حال اگر با خودروی شخصی خود سفر به فومن را تجربه می‌کنید، از پرداخت کرایه ماشین و گرفتن تاکسی‌های اینترنتی معاف خواهید شد.

بهترین و نزدیک‌ترین راه سفر به فومن با ماشین، از طریق جاده کرج – منجیل و رودبار انجام خواهد شد. مسیری کوتاه که دسترسی شما را به شهر در کمترین زمان ممکن فراهم خواهد کرد. با این حال اگر دوست دارید از مناظر بکر و دیدنی جاده هم لذت ببرید، می‌توانید مسیر جاده چالوس را برای رسیدن به این شهر انتخاب کنید. مسیری که نسبت به راه کرج- منجیل، مسافت بیشتری دارد اما مناظر رویایی‌اش، قطعا شما را شگفت زده خواهد کرد.

برای سفر به فومن می‌توانید از هواپیما، قطار و اتوبوس هم استفاده کنید. اتوبوس‌های پایانه غرب تهران مسافران علاقه‌مند را به رشت و سپس فومن خواهند رساند. برای حرکت با قطار و هواپیما نیز باید در نظر داشته باشید که این دو شیوه حمل و نقل در وهله اول شما را به رشت می‌رسانند. بعد از رسیدن به رشت می‌توانید با تهیه تاکسی و طی کردن مسیری یک ساعته، عازم فومن شوید.

جهت مشاهده و اجاره کلبه کلیک کنید.

حمل و نقل عمومی در فومن

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به فومن، جابه‌جایی مسافران در سطح شهر و استفاده از از وسایل حمل و نقل عمومی است. در شهر فومن، جابه‌جایی شهروندان اغلب با استفاده از تاکسی‌های خطی و سرویس‌های تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود.

علاوه بر این، بسیاری از تاکسی‌ها و اتوبوس‌های خط واحد در مسیر رشت به فومن مستقر هستند و وظیفه جابه‌جایی شهروندان و مسافران مسیر این دو شهر را برعهده دارند.

محل های اقامت در فومن

فومن یکی از مقاصد محبوب گردشگری کشور شناخته می‌شود و از جمله شهرهای پر رفت و آمد برای گردش و استراحت مسافران به حساب می‌آید. با این حال در سفر به فومن، هتل‌های محدودی برای استقرار مسافران وجود دارند و اغلب گردشگران ترجیح می‌دهند تا برای اقامت در هتل، راهی رشت می‌شوند.

با این حال در فومن، اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های کوچک و بزرگ روستایی متعددی قابل کرایه هستند که به گرمی از مسافران میزبانی می‌کنند. بسیاری از این خانه‌های روستایی هزینه‌های پایینی دارند و لذت یک تجربه ناب اقامت را برای علاقه‌مندان رقم می‌زنند.

به شما توصیه می‌کنیم که با مراجعه به وب سایت شب، از اقامتگاه‌ها و خانه‌های بومی فومن دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارید.

فراموش نکنید که در فصول پر گردشگر فومن، بیشتر خانه‌ها و اقامتگاه‌ها با حجم عظیمی از مسافران روبه‌رو می‌شوند و ممکن است در این زمان پیدا کردن اقامتگاهی مناسب با بودجه و سلیقه شما، کمی سخت و دشوار باشد. بنابراین باید به سرعت نسبت به رزرو آنلاین محل اقامت مد نظر خود اقدام نمایید.

غذاهای محلی شهر فومن

هیجان‌انگیزترین بخش هر سفر، تجربه غذاهای ناب و محلی شهر مقصد است. در سفر به فومن نیز شکم گردی و شکم چرانی از جمله بهترین تجربه‌ها به حساب می‌آید. به ویژه آنکه فومن، مانند دیگری شهرهای شمالی، خاستگاه خوشمزه‌ترین و خوش عطر و بو ترین غذاهاست و در آن، همه چیز با نهایت هنرمندی و سلیقه بانوان این خطه، آماده و طبخ می‌گردد.

اغلب غذاهای سنتی فومن شامل ماهی و سبزی‌های محلی می‌شود. علی الخصوص که این غذاها با استفاده از ادویه‌های بومی شهر آماده می‌گردند. برخی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای فومن شامل کته کباب، شامی ترش، مرغ ترش، کباب ترش، میرزاقاسمی، آلو مسما، ترش تره، ماهی شکم‌پر، اناربیج و خورش چغرتمه می‌شوند. غذاهایی که عطر و طعمی متفاوت و فراموش نشدنی دارند و تا مدت‌ها خاطره‌ای خوشمزه‌ را در ذهنتان ثبت می‌کنند.

رستوران های فومن

سفر به فومن

خوشبختانه برای چشیدن غذاهای محلی در سفر به فومن، می‌توان از رستوران‌های کوچک و بزرگی که در حوالی شهر وجود دارد، استفاده کرد. اغلب رستوران‌های این شهر خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی را در محیط گرم و صمیمانه خود سرو می‌کنند. غذاهایی ساده و خوشمزه که با بهترین کیفیت طبخ و آماده می‌گردند.

در ادامه برخی از بهترین رستوران‌های فومن را به شما معرفی می‌کنیم:

رستوران نمونه جوجه محلی در سفر به فومن

رستوران جوجه محلی یکی از معروف‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین رستوران‌های فومن است که در فضایی زیبا و دلنشین، انواع غذاهای محلی و ایرانی را برای مسافران سرو می‌کند. کیفیت بالا و عطر و طعم بی‌نظیر غذاها، از جمله نقاط قوت این رستوران به حساب می‌آیند. فراموش نکنید که بعضی از خوشمزه‌ترین غذاهای این رستوران شامل ماهی قزل آلا، کباب ترش گوسفندی، مرغ ترش، اناربیج، واویشکا و شامی ترش می‌شوند.

آدرس رستوران جوجه محلی فومن

فومن، ابتدای جاده ماسوله، بلوار کاشانی، بلوار شهید افتخاری، روبه‌روی مدرسه شهید حاجتی

بخوانید از: جاهای دیدنی رشت

رستوران سنتی کولمه در سفر به فومن

در حوالی فومن و در نزدیکی شهر رشت، یک رستوران جذاب و خوش انرژی وجود دارد که مشتری‌هایش آن را به دلیل غذاهای باکیفیت دریایی و محلی، از بهترین رستوران‌های شهر معرفی می‌کنند. رستوران سنتی کولمه  از محبوب‌ترین رستوران‌ها در سفر به فومن شناخته می‌شود که در آن انواع کباب‌های لذیذ، غذاهای محلی و خوراک دریایی آماده می‌شوند. بعضی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی این رستوران میرزا قاسمی، فسنجان، باقالی پلو با ماهیچه و پلو کباب محلی هستند که با برنج دودی و ادویه‌های محلی طبخ می‌گردند.

اما بخشی از جذابیت رستوران سنتی کولمه به محیط سرسبز و فضای باز آن بازمی‌گردد. بسیاری از غذاهای این مجموعه در آلاچیق‌های چوبی و در حوالی آب سرو می‌شوند. ضمن آنکه این مجموعه امکانات دیگری همچون واحدهای اقامتی چوبی و اتاق بازی کودک را نیز برای مسافران و گردشگران فراهم کرده است.

آدرس رستوران سنتی کولمه

رشت، فلکه رازی، جاده جیرده، پل آقا سید شریف، کیلومتر ۱ جاده فومن

هزینه های سفر به شهر فومن

برای هر مسافری، هزینه‌ها و بودجه‌بندی از جمله مهم‌ترین بخش‌های سفر شناخته می‌شود. هزینه سفر به فومن مانند دیگر شهرهای ایران، کاملا به فصل سفر، شیوه رفت و آمد، هزینه اقامتگاه و بازدید از جاذبه‌های گردشگری بستگی دارد.

با این حال هزینه سفر به فومن برخلاف بسیاری از شهرها، مناسب و مقرون به صرفه است و با وجود محدودیت بودجه، به راحتی می‌توان با تغییر شیوه حمل و نقل و اقامتگاه، سفری دل انگیز را تجربه کرد.

نباید فراموش کرد که به دلیل هوای مطبوع فومن در پاییز و اوایل بهار، سفر در این دو فصل کمی گران‌تر از دیگر مواقع سال است. خوشبختانه در این شهر انواع اقامتگاه‌های کم هزینه وجود دارند که می‌توان با مشخص کردن بودجه و برنامه‌ریزی هزینه‌ها، بهترین گزینه را در میان آن‌ها انتخاب کرد.

مراکز خرید و بازارها در شهر فومن

یکی از قسمت‌های هیجان انگیز سفر به شهرهای شمالی، سر زدن به بازارهای محلی و سنتی آنهاست. بازارهایی که با داشتن انواع خوراکی‌های خوش رنگ و بو، هزاران حس و تجربه ناب را در دل بینندگان زنده می‌کنند. برخی از بازارهای دیدنی در سفر به فومن به شرح زیر هستند:

بازار سنتی فومن

در فومن یک بازار محلی و سنتی وجود دارد که در آن انواع صنایع دستی محلی و خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه بومی عرضه می‌شوند. این بازار در خیابان سردار جنگل واقع شده و پاتوق تمام مردم محلی است که خوراکی‌های دست‌ساز و محصولات باغ‌‌شان را برای فروش به گردشگران ارائه می‌کنند.

در بازار سنتی فومن همچنین تخم مرغ، انواع ماهی تازه، ماهی دودی، کلوچه فومن، پنیر محلی، چای و برنج، اردک و مرغ و خروس محلی، سبزی‌ها و میوه‌های خوش عطر و طعم به فروش می‌رسند. فراموش نکنید که با گشت و گذار در این بازار، می‌توانید با مردم محلی به گفتگو بپردازید و با فرهنگ، اخلاق و روحیات آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

بخوانید از: جاهای دیدنی رامسر

سه شنبه بازار فومن

بازارهای هفتگی در گیلان از جمله سنت‌های رایج و همیشگی به حساب می‌آیند. بازارهایی که از سال‌ها پیش به‌صورت منظم در شهرهای مختلف این استان برپا می‌شوند. سه شنبه بازار فومن نیز از جمله این بازارهای هفتگی است که می‌تواند گزینه‌ای ایده‌ال برای خرید هر گردشگری باشد.

در سه شنبه بازار فومن، محصولات دامی و کشاورزی با قیمت مناسب عرضه می‌شوند. غرفه‌های فروش لباس و صنایع‌دستی، خوراکی‌ها و ترشی‌های محلی خوشمزه، سبزیجات تازه چیده شده بومی، میوه‌های رنگارنگ و ماهی‌های تازه صید شده تنها بخشی از اقلام و کالاهای عرضه شده در این بازار خوش رنگ و بو شناخته می‌شوند. ضمن آنکه در این بازار فروشندگان محلی با لهجه شیرین شمالی، برای مسافران شعر می‌خوانند و آن‌ها را به خرید محصولاتشان تشویق می‌کنند.

در این بازار کالاهای دست ساز بومی نیز وجود دارند که می‌توانند به عنوان سوغات خریداری شوند. سه شنبه بازار فومن در کمربندی شهید شیرودی این شهر واقع شده و هر هفته پذیرای علاقه‌مندان و گردشگران است.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر فومن

مردم گیلک از دیرباز با برپا داشتن آیین و رسوم بومی و محلی خود، راه و روش گذشتگان را به نیکی ادامه می‌دادند. مراسمی که امروز نیز با جذابیت‌های منحصر به فردی همراه است و با داشتن رقص و موسیقی و رنگ، در میان سایر شهرهای دیگر ایران نیز طرفداران فراوانی دارد.

در ادامه راهنمای سفر به فومن به برخی از مهم‎‌ترین جشنواره‌ها و مراسم آیینی این شهر اشاره می‌کنیم:

نوروز خوانی در فومن

نوروز خوانی از مراسم آخر هر سال در گیلان و فومن است. در این مراسم، نوروزخوانان در کوچه و خیابان به راه می‌افتند و با خواندن اشعار محلی، فرا رسیدن سال نو را به مردم شهر خبر می‌دهند.

عروس گوله در فومن

نمایش عروس گوله از دیگر مراسم قبل از سال نو به حساب می‌آید. این مراسم در حقیقت نوعی نمایش کوچک است که  همراه با آوازی ریتمیک در خیابان‌های شهر اجرا می‌شود. بازیگران این نمایش عموما در روزهای آخر سال، به خانه‌های مختلف شهر می‌روند و بعد از ایفای نقش خود و آرزوی سالی پربرکت برای صاحبخانه، از او هدایایی دریافت می‌کنند.

گل گل چهارشنبه در فومن

همانطور که از نامش پیداست، گل گل چهارشنبه از جمله مراسم سنتی فومن است که در غروب آخرین سه شنبه سال و یا همان چهارشنبه سوری برگزار می‌شود. در این مراسم، مردم شهر از دشت‌های اطراف، خار، بوته، گون و کاه جمع‌آوری می‌کنند و پشته‌هایی می‌سازند که معمولاً رو به سمت قبله قرار دارد. سپس با آتش زدن آنها، از رویشان می‌پرند و هنگام پریدن با خوشحالی آوازهای محلی خود را می‌خوانند.

شال اندازی در فومن

شال اندازی یکی از رسوم بسیار قدیمی فومن است که غالبا در مناطق روستایی کوهستانی و در چهارشنبه سوری‌های این شهر برگزار می‌شود. در این مراسم، خانواده داماد برای خواستگاری دختر صاحبخانه، گوشه‌ای از شال را با مقداری شیرینی و آجیل پر می‌کنند و بدون مشخص کردن هویت خود، آن را به عنوان هدیه بر در خانه مورد نظرشان می‌اندازند.

سیزده به در فومن

در فومن مراسم سیزده به در تقریبا مشابه با شهرهای دیگر برگزار می‌شود. در این روز مردم شهر به طبیعت و جنگل‌ها می‌روند و به صورت گروهی، آخرین روز نوروز را گرامی می‌دارند. اهالی فومن همچنین در این روز معمولاً با بندبازی، کشتی گیله مردی و نواختن ساز و نقاره، سیزده خود را به در می‌کنند.

سوغاتی های فومن

بسیاری از مسافران شمال، بخشی از دلیل سفر به فومن را در تهیه کلوچه‌های خوش عطر و طعم این شهر خلاصه می‌کنند. بنابراین اغراق نیست اگر بگوییم که معروف‌ترین سوغات فومن، کلوچه‌های این شهر هستند که کام هر مسافری را شیرین خواهند کرد. برخی دیگر از سوغات خوشمزه فومن شامل رشته خوشکار، چای، زیتون، برنج، ماهی دودی، ماهی شور، سیر ترشی، هفت بیجار و لاکو می‌شوند. خوراکی‌هایی که در دیگر شهرهای گیلان نیز عرضه می‌شوند و گردشگران و مسافران برای تهیه آن‌ها، سر و دست می‌شکنند.

مسافران همچنین می‌توانند در کنار تهیه خوردنی‌های فومن، صنایع دستی این شهر را نیز به عنوان سوغات به خانه خود ببرند. چموش، گمج، چادر شب، شال‌های رنگارنگ، محصولات حصیری، بامبو بافی، محصولات چوبی و عروسک‌های سنتی از دیگر سوغاتی‌های محبوب فومن به شمار می‌روند که در مغازه‌های شهر و جاده‌های اطراف عرضه شده و به فروش می‌رسند.

بهترین زمان سفر به فومن

همان‌طور که گفتیم فومن یکی از خوش‌آب‌وهواترین شهرهای گیلان است و دمای هوا به دلیل طبیعت بی‌نظیر این خطه، در بیشتر روزهای سال معتدل خواهد بود. با این حال فومن در اواخر پاییز و زمستان، به علت بارش باران و برف و لغزندگی جاده‌ها، کمتر مسافری را به خود جذب می‌کند. تا جایی که برای سفر به فومن در این دو فصل، باید از قبل شرایط آب‌وهوایی بررسی گردد.

در نتیجه بهترین فصل سفر به فومن، اوایل بهار و اوایل پاییز خواهد بود. در این زمان کوچه‌های سرسبز شهر، سرشار از نسیم دلنواز دریا و باغ‌های اطراف می‌شود. ضمن آنکه طبیعت به اوج زیبایی و طراوت خود می‌رسد و درختان با انبوهی از رنگ‌های چشم نواز، به مسافران خوش‌آمد می‌گویند.

نباید فراموش کرد که فومن تعداد زیادی ییلاق خوش‌آب‌وهوا نیز دارد که می‌توانند مقصد مناسبی برای سفر به شمال در تابستان باشند.

بهترین پارک های فومن

اغراق نیست اگر بگوییم که بسیاری، فومن را با پارک‌های سرسبز و پر از مجسمه‌اش می‌شناسند. پارکهایی که به نوعی، شناسنامه این شهرند و دیدن آن‌ها حکم یک طبیعت‌گردی جانانه دارد. بعضی از زیباترین و دیدنی‌ترین پارک‌های فومن به شرح زیر هستند:

پارک جنگلی ماسوله، پارک کوهستانی شهر

پارک جنگلی ماسوله از آن دسته فضاهای سبزی است که همه چیز را در دل خود جا داده است! از جنگل و کوهستان بگیرید تا درخت و خار و خاشاک و انواع گیاهان دارویی که در فصل‌هایی خاص، از گوشه و کنار سر بر می‌آورند. پارک جنگلی ماسوله همچنین فضای بسیار بزرگی دارد و در آن انواع گونه‌های درختی مانند فندق، راش، ممرز، درخت آزاد و توسکا به زیست خود مشغولند.

در این مجموعه امکانات متعددی نیز برای گردشگران فراهم شده است. مسجد، قهوه خانه سنتی، رستوران‌های محلی، پارکینگ، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی و جایگاه کمپ و چادر از جمله امکانات تعبیه شده در پارک جنگلی ماسوله به حساب می‌آیند.

این فضای سبز دیدنی در ۳۶ کیلومتری فومن و در حوالی شهر ماسوله واقع شده و بازدید از آن در هر ساعتی امکان پذیر خواهد بود.

پارک مجسمه‌های فومن، رنگارنگ‌ترین پارک شمال

پارک مجسمه‌های فومن یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی این شهر است و با داشتن انواع مجسمه‌های رنگارنگ، در میان گردشگران محبوبیت فراوانی دارد. جالب است که بدانید هریک از مجسمه‌های این پارک نمادی از سعی، کوشش و زحمت بی‌دریغ زنان و دختران روستاها و دهکده‌های فومن به شمار می‌روند. در این فضای سبز همچنین مجسمه‌هایی از کودکان در حال بازی، پرنده‌ها و حیوانات دیده می‌شوند.

قرار گرفتن وسایل بازی و ورزش در گوشه و کنار این پارک، باعث شده است تا این مجموعه به عنوان یکی از تفریح‌گاه‌های محبوب فومن و استان گیلان به حساب بیاید. پارک مجسمه‌های فومن در ۳ کیلومتری مرکز شهر واقع شده و سر زدن به آن در هر زمانی امکان پذیر است.

اطلاعات شهری مورد نیاز در فومن

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به فومن، اطلاعات شهری است که هر مسافری باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد. برخی از مهم‌ترین شماره‌ها و نشانی‌های مراکز مهم فومن به شرح زیر هستند:

کد تلفن فومن

۰۱۳۳

ترمینال پایانه فومن

۰۱۳۳۴۷۳۵۴۰۵

فاصله فومن تا شهرهای اطراف

فاصله تهران تا فومن

۳۴۷ کیلومتر

فاصله فومن تا رشت

۳۰ کیلومتر

فاصله فومن تا شفت

۱۲ کیلومتر

فاصله فومن تا صومعه‌سرا

۱۳ کیلومتر

فاصله فومن تا ماسال

۳۲ کیلومتر

فاصله فومن تا ماسوله

۳۵ کیلومتر

مراکز درمانی فومن

بیمارستان امام حسن مجتبی

آدرس: گیلان، جاده فومن به شفت (کردآباد)، بیمارستان امام حسن مجتبی

شماره تماس:

۰۱۳۳۱۷۳۷۰۹۶

درمانگاه شبانه روزی عمومی و تخصصی فومن کلینیک

آدرس: فومن، خیابان سردار جنگل، خیابان شهدا، خیابان دکتر فرخ

شماره تماس:

۰۱۳۳۱۷۳۸۸۴۰

سخن آخر، فومن شهر کلوچه‌های سنتی و مجسمه‌های رنگارنگ

در راهنمای سفر به فومن، با شما از این خطه سرسبز گیلان سخن گفتیم و برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهر محبوب و پرطرفدار را بر شمردیم. فومن از دیرباز با داشتن طبیعت زیبا، جاذبه‌های گردشگری فراوان، هوای معتدل و مردمی خونگرم و مهمان‌نواز، به عنوان یکی از بهترین شهرهای گیلان شناخته می‌شده است. با این حال نباید فراموش کرد که هیچ چیز مانند سفر و تجربه کردن لحظات، به درستی حق مطلب را درباره این شهر دیدنی ادا نمی‌کند. به شما هم پیشنهاد می‌کنیم اگر تا به حال از جاهای دیدنی فومن بازدید نکرده‌اید، در اولین فرصت راهی این شهر زیبا شوید.

خوشبختانه در فومن، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در فومن از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره سفر به فومن

بهترین فصل سفر به فومن چه زمانی است؟

در اوایل فصل بهار و پاییز آب ‌و هوای فومن رو به خنکی می‌رود و کوچه‌های سرسبز شهر، سرشار از نسیم دلنواز دریا و باغ‌های اطراف می‌شود. بنابراین بدون تردید می‌توان گفت که اوایل بهار و پاییز، بهترین فصل سفر به فومن خواهد بود.

در راهنمای سفر به فومن، چه شیوه‌هایی از حمل و نقل در شهر وجود دارد؟

در شهر فومن، جابه‌جایی شهروندان اغلب با استفاده از تاکسی‌های خطی و سرویس‌های تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از تاکسی‌ها و اتوبوس‌های خط واحد در مسیر رشت به فومن مستقر هستند و وظیفه جابه‌جایی شهروندان و مسافران مسیر این دو شهر را برعهده دارند.

برخی از مهم‌ترین سوغات فومن شامل چه چیزهایی می‌شوند؟

اغراق نیست اگر بگوییم که معروف‌ترین سوغات فومن، کلوچه‌های این شهر هستند. برخی دیگر از سوغات خوشمزه فومن شامل رشته خوشکار، چای، زیتون، برنج، ماهی دودی، ماهی شور، سیر ترشی، هفت بیجار و لاکو می‌شوند. مسافران همچنین می‌توانند در کنار تهیه خوردنی‌های فومن، صنایع دستی این شهر را نیز به عنوان سوغات به خانه خود ببرند. چموش، گمج، چادر شب، شال‌های رنگارنگ، محصولات حصیری، بامبو بافی، محصولات چوبی و عروسک‌های سنتی از دیگر سوغاتی‌های محبوب فومن به شمار می‌روند که در مغازه‌های شهر و جاده‌های اطراف عرضه شده و به فروش می‌رسند.

1 پاسخ
  1. […] سفر به ماسوله باید به شهر فومن بروید و می توانید از جاذبه های گردشگری فومن نیز دیدن نمایید و پس از آن وارد جاده ماسوله شوید. اگر هم […]

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب