راهنمای جامع مسافران در محدودیت های کرونایی و نحوه دریافت مجوز تردد

0

بعد از اعمال محدودیت های تردد در شهرهای ایران، دغدغه‌ی مسافران برای جابجایی میان شهرها افزایش چشمگیری داشته و همه به دنبال پاسخ سوالهای ذهنشان هستند. در این مقاله قصد داریم راهنمای جامعی در رابطه با شهرهای محدود شده ارائه کنیم تا نه تنها تمام شبهات و نقاط گنگ در این خصوص روشن شود، بلکه مسافران را راهنمایی کند.

جزئیات محدودیت های اعمال شده در شهرستان‌ها

با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا، شهرهای کشور به 3 گروه قرمز، نارنجی و زرد تقسیم بندی شده اند که این شهرها در سامانه وزارت بهداشت قابل نمایش است. از روز شنبه 1 آذر 1399، برای محدود کردن تردد میان این شهرها و عبور مرور برون شهری، همچنین ساعات کاری مشاغل، تصمیماتی از سوی ستاد کرونا اتخاذ شده است. بر همین اساس در شهرهایی با سطح هشدار قرمز، تمامی مشاغل تعطیل خواهند بود به جز مشاغل خدماتی سطح یک و یک‌سوم کارکنان دولت… گروه‌های شغلی یک نیز شامل: بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش‌نشانی، سوپرمارکت، نانوایی‌ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی و پمپ بنزین خواهد بود. سایر مشاغلی که در این لیست حضور ندارند، باید از این تاریخ تعطیل شوند.

محدودیت تردد استان های تهران و البرز

محدودیت جاده ای تهران و کرج در کرونا

بنابر گفته‌ی دکتر رییسی، جابجایی میان هر دو شهر دچار محدودیت هایی شده است. در شهرهای قرمز اگر پلاک بومی ( متعلق به همان شهر ) از شهر خارج شود و وارد شهر قرمز دیگری شود، مشمول جریمه خواهد شد؛ ولی اگر این خودرو از محدوده‌ی شهر خارج شود و بدون ورود به شهر دیگری، به همان شهر مبدا برگردد، مشمول جریمه نخواهد شد. یعنی در واقع خودروها در اتوبان ها و جاده ها جریمه نخواهند شد. علاوه بر این به دلیل تردد بالا میان استان های تهران و البرز، این دو استان را بصورت یکپارچه در نظر گرفته و جابجایی درون این دو استان، دارای محدودیت برای شهروندان تهران و کرج نیست.

با توجه به نکات اشاره شده، می توان گفت مسافرین تهرانی و کرجی؛ اگر از ویلاها و اقامتگاه های درون استان مانند اقامتگاه های کردان و یا ویلاهای فشم یا طالقان استفاده کنند، جریمه ای برای آنها منظور نخواهد شد. همین امکان برای شهروندان لواسان و دماوند نیز فراهم است، چرا که این دو شهر هم جزئی از استان تهران محسوب می شوند. این عزیزان می توانند در محدوده استان های تهران و البرز بدون مشکل تردد کنند ولی ورود این پلاک های بومی به شهرهای استان های دیگر ( گیلان، مازندران و … ) مشمول جریمه خواهد شد.

آپدیت: از تاریخ 20 دی ماه 1399، تهران و البرز به دسته‌ی زرد رنگ منتقل شده و محدودیت های تردد برون شهری در آنها تا حد زیادی مرتفع شد. امکان جابجایی از شهرهای زرد به شهرهای زرد دیگر در کشور مجاز بوده ولی همچنان ورود به شهرهای قرمز رنگ نیازمند مجوز تردد می باشد.

اقامتگاه های اطراف تهران

 

محدودیت تردد شهرستان های دیگر ( رامسر، اصفهان، رشت، شیراز، … )

همین قوانین ذکر شده در بخش قبل برای شهرستان های دیگر نیز صادق است. محدوده‌ی قرمز مطابق نظر ستاد ملی کرونا طیف وسیعی دارد. ولی نقاط کلیدی و مهم این محدوده را می توان استان های گیلان و مازندران دانست.

یکی از پر رفت و آمد ترین شهرهای استان مازندران که مسافر زیادی می پذیرد، شهرستان رامسر است. اگر مسافرینی به این استان مراجعه کرده اند و حالا امکان خروج از آن را ندارند، می توانند از اقامتگاه های رامسر استفاده کنند. همچنین برای عبور و مرور در استان گیلان و بخصوص شهر رشت، پلاک های غیربومی دچار محدودیت هستند و اگر در محدوده‌ی استان گیلان به دنبال اقامتگاهی مناسب برای گذراندن شب هستند، ویلاهای رشت می توانند انتخاب خوبی باشند. مسیرهای ورودی این شهرستان ها توسط عوامل امدادی ، انتظامی و پلیس راه کنترل و نسبت به عودت وسایل نقلیه غیربومی اقدام می‌شود. لازم به یادآوری است که رانندگان غیربومی که به ممنوعیت های اعلام شده توجه نکنند و قصد ورود را داشته باشند و همچنین وسایل نقلیه بومی که قصد خروج از این شهرها را داشته باشند، اعمال قانون خواهند شد.

اما دو استان پر تردد دیگر در کشور، استان های اصفهان و فارس می باشند. این دو استان مرکزی که پل اتصال بسیاری از شهرهای ایران هستند نیز جزو محدوده‌ی قرمز بوده و عبور مرور در آنها دچار محدودیت هایی است. برای مسافرینی که در این استان ها قرار گرفته اند، می توانیم اقامتگاه های شیراز و یا سوییت های استان اصفهان را پیشنهاد کنیم تا در آنها اقامت داشته باشند.

نحوه دریافت مجوز تردد به صورت آنلاین

با توجه به طولانی شدن مدت محدودیت های تردد به علت شیوع کرونا، بسیاری از هموطنان برای تردد در مسیرهای بین شهری دچار مشکل شده اند و مدتهاست که امکان خروج از شهر یا ورود به شهر دیگر را ندارند. این مشکل به صورت گسترده تر برای شهروندان تهرانی به چشم میخورد؛ به همین علت فرمانداری تهران شرایطی را مهیا کرده تا تهرانی ها بتوانند با مراجعه به وبسایت https://moi.ir/taradod ، درخواست تردد میان شهری خود را ثبت کنند. درخواست تردد، با مستندات ارائه شده توسط کارشناسان فرمانداری تهران بررسی شده (تأیید یا عدم تأیید) و در سامانه مربوطه “قسمت پیگیری درخواست” قابل مشاهده است که در مدت حداقل ۲۴ ساعت به اطلاع شهروندان خواهد رسید. بدین ترتیب با توجه به شرایط و مستندات، مجوز تردد میان استان ها برای شما فعال خواهد شد.

برای دریافت این مجوز لازم است تا مدارک زیر را در سامانه ثبت نمایید:

  • شماره پلاک
  • سند خودرو
  • کارت خودرو
  • علت سفر ( شامل نظامی، اداری، درمانی، قضائی، کاری، سایر)
  • توضیحات تکمیلی
  • مبدا و مقصد سفر
  • تصویر سندی مرتبط با هدف سفر (چیزی که ثابت کند شما واقعا در شهر مقصد کار مهمی دارید)

آن دسته از افرادی که محل کار و سکونت آنها در دو شهرستان مختلف میباشد باید مدارکی شامل تصویر سند مالکیت منزل یا اجاره نامه – تصویر گواهی محل کار مانند صفحه اول دفترچه بیمه یا معرفی نامه محل کار با مهر رسمی – تصویر یکی از قبوض و همچنین افرادی که برای موارد پزشکی درمانی به این سفر خواهند رفت باید مدارکی شامل یکی از قبوض و مدارک پزشکی دال بر الزام حضور بیمار در این شهر را در سامانه ارائه کنند.

پیش از آغاز فرایند درخواست بهتر است این مدارک را آماده داشته باشید تا مدت زمان کمتری صرف ثبت درخواست کنید. این تصاویر باید در قالب jpg و حجمی حداکثر 5 مگابایت داشته باشند. ضمنا استان های شمالی دارای حداکثر بازه زمانی 3 روزه برای انتخاب تردد می باشند.

اما گذشته از تمام این مسائل، سلامتی شما از همه‌چیز مهم‌تر است. در خانه بمانیم و فقط برای سفرهای ضروری از خانه خارج شویم؛ سایت شب هر لحظه در کنار شماست…

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب