گشتی در دنیای مجسمه ها، غارموزه وزیری

0

از زندگی شهری و کوچه های شلوغ و هوای آلوده کلافه شدین؟ دلتون یه جای آروم و متفاوت میخواد تا چند ساعتی بیخیال همه چیز بشین؟ جایی که خستگیتونو در کنه و بهتون یه حس ناب و تازه بده؟

خب ما بهتون ” باغ موزه وزیری ” رو پیشنهاد میکنیم. یک یادگاری هیجان انگیز از هنرمندی که دنیا رو جور دیگه ای میدید. دنیایی متفاوت از مجسمه های ساکت و دوست داشتنی که  انگار هر کدومشون حرفی برای گفتن دارند.

اگر موافقین کوله ها مونو ببندیم ، بیفتیم توی دل جاده و راهیِ لواسون بشیم.

غارموزه وزیری و خالق هنرمندش

غارموزه وزیری و خالق هنرمندش

غارموزه وزیری مجموعه ای دیدنی از مجسمه ها و چیدمان های هنریِ که در سال  1384 توسط  استاد ” ناصر هوشمند وزیری ”  پایه گذاری شد و در معرض نمایش قرار گرفت.

اگر اسم استاد وزیری به گوشتون نخورده باید بگیم که ایشون خالق مجسمه هایی هستن که خیلیهامون با اونها خاطره داریم. سنگ تراشی های پارک جمشیدیه، اثر پرواز و نردبان که در خانه هنرمندان دیده میشه و آبنما و مجسمه های پارک ساعی از جمله این آثار هستند.

این استاد خلاق که از سمت وزارت ارشاد به عنوان هنرمند درجه یک معرفی شده، در طول سالها مجسمه های مختلفی رو خلق کرده و بخشی از اونها رو هم در این موزه به نمایش گذاشته.

خوبه که بدونین ساخت و اداره این مجموعه تنها به عهده خود استاد و خانواده شون بوده و اولین موزه خصوصی ایران شناخته میشه.

با وجود تجربیات و دانش بالا، استاد وزیری همیشه در این موزه حضور داشتند و مستقیم با بازدید کننده ها درباره آثارشون صحبت میکردند. مفهوم و پیام مجسمه ها به بحث گذاشته میشده و همیشه بین ایشون و علاقه مندان این موزه رابطه ای تعاملی در زمینه هنر برقرار بوده.

ویژگی های غارموزه

ویژگی های غارموزه

موزه وزیری ترکیبیه از یک غار دست ساز و طبیعت اطرافش و البته سنگ تراشی هایی که بعضی هاشون در نگاه اول عجیب به نظر میان.

مجسمه های اینجا از نظر ماهیت به 2 بخش تقسیم میشن. دسته اول اونهایی هستن که با دیدنشون بلافاصله یاد داستانهای قدیمی و شخصیت های تاریخی میفتیم.این آثار عمومآ از سنگ و مس ساخته شده اند. مثل مجسمه امیر کبیر ،ابوالقاسم فردوسی، ستارخان و نویسنده های معاصر ایرانی.

اما دسته دوم مجسمه هایی هستند که از وسایل دور ریختنی و غیر قابل استفاده تشکیل شده اند. کنار هم قرار گرفتن عناصری به اسم ” زباله ” یا ” مواد به درد نخور ” باعث بوجود اومدن شکل ها و قیافه هایی شده که از ذهن خلاق استاد وزیری بر میاد.

این آثار شاید در ظاهر عجیب باشن اما هر کدومشون معنی و مفهوم خاصی دارند. بسیاری این مجسمه ها رو ناشی از نگاه متفاوت استاد وزیری به طبیعت دونستند . بسیاری دیگه هم معتقدن که این مجموعه میتونه باعث آشتی مردم با طبیعت و هنر بشه.

گشتی در دنیای مجسمه ها

گشتی در دنیای مجسمه ها

استاد وزیری در طول سالهای مختلف 8 بخش در دل کوه حفاری کرد و آثار قدیمی و جدیدشون رو در اونها قرار داد.

دیواره های غار با بتن پوشیده شده و رنگ خاکستری، فضای خاصی رو بوجود آورده. روی دیواره ها، صورتهای سنگی با حالتهای متفاوت مشغول نگاه کردنند.بعضی ها جدی هستند و بعضی ها میخندند.

قسمت دیگه ای از دیواره ها از سنگهای سفید و کوچیک پوشیده شدند. درب های چوبی که یادآور خونه های قدیمی هستند بخشهایی از غار رو به هم متصل میکنند.

مجسمه های فضای بیرونی اما رنگ و لعاب دیگه ای دارند. بعضی ها با تکه های اشیا رها شده در طبیعت ساخته شدند. دربها و بطری های نوشابه، دکمه، قوطی های خالی و فلزات کوچیک و بزرگ، همه بخش هایی از صورت یا بدن یک مجسمه اند یا به شکلی چیده شده اند تا پیامی رو منتقل کنند.

مجسمه های بزرگ چوبی و کلکسیون پارچ های مسی از کارهای شاخصی هستند که در فضای باز موزه قرار گرفتن. اینجا درختی وجود داره که قوطی های خالی از اون آویخته شده . در توضیح اثر اینطور اومده که :

” این درخت نوشابه به همت انسانهایی درست شده که حاشیه خیابان را سطل آشغال میبینند”

اما یادتون نره که ..

استاد وزیری

شما میتونین اینجا بدون هیچ محدودیتی از آثار هنری دیدن کنید.

اگر یک بار اینجا رو دیدین توصیه میکنیم برای بار دوم هم تشریف بیارید. چون با هر بار نگاه کردن چیزهایی جدیدی به چشمتون می خوره.

ساعت بازدید غارموزه از 9 صبح تا 7 شبه. برای گردش گروهی بهتره که از قبل با مسئولان اینجا هماهنگ کنید.

مسیر هم بسیار سر راست هست. بعد از وارد شدن به لواسان، وارد بلوار امام خمینی بشید. همونطور که به سمت شهر حرکت میکنید تابلویی به چشمتون میخوره که از نزدیک شدن به غارموزه خبر میده.

و در نهایت اینکه از کنار مجسمه ها به راحتی نگذرید. با نگاهی متفاوت از اونها دیدن کنید و سعی کنید مفهومی که پشت اونها قرار داره رو درک کنید!

در مورد لواسان بیشتر بدانید

ییلاقات تهران را بشناسید

اگر تصمیم به اجاره ویلا در لواسان را دارید از اینجا میتوانید انلاین و بی دردسر این کار را انجام دهید

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب