10 مورد از بهترین غذا برای سفر + نکات لازم برای آشپزی در سفر

0

وقتی به عمق زندگی نگاه کنیم، چندین لذت مختلف را می‌بینیم که عمیقا می‌توانند حال ما را دگرگون کنند. برای مثال لذت خوابیدن، لذت سفر کردن، لذت غذا خوردن، لذت موسیقی و هنر، لذت گردش در طبیعت و …. حالا فکر کنید که چندین لذت مختلف را با هم ترکیب کنید! بله منظورم دقیقا لذت خوردن بهترین غذا در سفر است.

در سفر، شاید مقوله خواب کمتر به چشم‌ بیاید و بیشتر در گردش باشیم، اما غذا و شکم گردی همیشه جایگاه خود را دارد. بنابراین می‌خواهیم در این مقاله راجع به بهترین غذا برای سفر صحبت کنیم؛ در هر نوع سفری چه غذایی ببریم بهتر است و چگونه غذاهای مختلف را از خراب شدن محافظت کنیم. با ما همراه باشید تا یک راهنمای جامع از بهترین غذا در سفر به شما ارائه دهیم.

بهترین غذا برای سفر یک روزه

سفرهای یک روزه نوع خاصی از سفر هستند که روحیه خاص خود را می‌طلبند. این سفرها معمولا مقاصد نزدیکی دارند و شامل طبیعت‌گردی و پیک نیک و … می‌شوند. در سفرهای یک روزه، سبک بودن و در عین حال بدون ریخت و پاش بودن غذا مهم است، به‌خصوص اگر بخواهیم با خانواده و به همراه سالمندان یا کودکان سفر کنیم. بنابراین در این بخش، غذاهای سبک و ساده‌ای را معرفی می‌کنیم که کمترین اذیت را داشته و در دسته بهترین غذا برای سفر یک روزه قرار می‌گیرند.

انواع کوکو

کوکو بهترین غذا برای سفر

کوکو سیب‌زمینی و کوکوسبزی از انواع بهترین غذا برای سفر یک روزه هستند. آماده کردن این غذاهای ساده و خوشمزه وقت کمی از شما می‌گیرد و معمولا همه آن‌ها را دوست دارند. برای تهیه این غذا، می‌توانید از شب قبل اقدام کنید و ساندویچ کوکو را به همراه گوجه، خیارشور و … آماده کنید و روز سفر بدون هیچ دردسری غذای خود را میل کنید.

کوکو سیب زمینی را می‌توانید به دو شکل با سیب زمینی خام رنده شده یا با سیب زمینی پخته شده و کوبیده تهیه کنید. برای تهیه کوکوسبزی هم می‌توانید برای طعم بهتر غذا، به آن گردو خرد شده، زرشک و ادویجات مختلف اضافه کنید تا طعم جدیدی از غذا در سفر را تجربه کنید.

الویه و سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی

محبوب‌ترین سالاد فوری و بهترین غذا برای سفر، سالاد الویه محبوب بین درصد زیادی از ایرانیان است. این سالاد خوش‌طعم، ریشه روسی دارد و در ایران، به شکلی کمی متفاوت‌تر و مناسب ذائقه ایرانی طبخ می‌شود. در کنار سالاد الویه، سالاد ماکارونی نیز یک غذای خوشمزه و راحت است که می‌توانید برای سفر یک روزه خود تهیه کنید.

برای تهیه این دو نوع سالاد، به زمان کمی در حد ۱ ساعت نیاز دارید. البته باید از قبل موارد لازم را تهیه کنید و بپزید تا فرایند آماده‌سازی زمان کمتری از شما بگیرد. بجز تخم مرغ و سیب زمینی در سالاد الویه و ماکارونی در سالاد ماکارونی، بقیه موارد این دو سالاد شبیه هم هستند و شامل خیارشور، سس مایونز (سس سفید)، ذرت، هویج، آبلیمو، نمک و فلفل و … است. برای تجربه متفاوت‌تری از غذا در سفر، می‌توانید تمام مواد لازم را از قبل بپزید و با خود به مقصد ببرید و سپس در مقصد، مواد را با هم ترکیب کنید.

کتلت و شامی

کتلت

یکی دیگر از انواع بهترین غذا برای سفر، کتلت و شامی است. این غذای سنتی ایرانی، در هر دیاری با دستوری خاص تهیه می‌شود؛ اما نکته مشترک همه این دستورها، سرو غذا با نون و استفاده از ترکیب گوشت با سبزیجات است. برای تهیه کتلت کافیست مرغ یا گوشت چرخکرده را با سیب زمینی، سبزی یا ترکیبی از هردو مخلوط کنید و در ادامه به این ترکیب، ادویه و تخم مرغ اضافه کنید. بسته به مقدار بین ۱ تا ۳ عدد تخم مرغ کافی است.

این غذا جزو خوشمزه‌ترین غذاهای فوری و ساده برای سفر است. بهتر است برای سرو آسان‌تر غذا در سفر، این وعده را از شب قبل تهیه کنید و به‌صورت پرسی یا ساندویچ همراه خود به سفر ببرید.

انواع دمی

انواع دمی

اگر همراه خانواده سفر کرده باشید، حتما این حالت از غذا در سفر را تجربه کرده‌اید که مادر خانواده، دمی یا برنج را می‌پزد و با یک قابلمه سفر خود را شروع می‌کنید. خب باید بگوییم که این روش یکی از بهترین روش‌های تهیه غذا برای سفر یک روزه است. برای سفرهای یک روزه، می‌توانید انواع دمی مانند عدس پلو، لوبیا پلو، دمپختک، دمی گوجه و … را تهیه کنید و در سفر خود به مقاصد نزدیک و پیک‌نیک نوش جان کنید.

ساندویچ؛ بهترین غذا برای سفر یک روزه

ساندویجژامبون

یکی از بهترین غذاهای مناسب سفر، انواع ساندویچ است. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم،‌ ساندویچ‌های مختلفی مانند کوکو، کتلت و … وجود دارند که می‌توانید در سفر از آن‌ها استفاده کنید. اما یکی از معروف‌ترین ساندویچ‌ها به عنوان غذا در سفر، ساندویچ ژامبون و ساندویچ تخم مرغ است.

برای تهیه این دو ساندویچ بسیار ساده و صد البته خوشمزه، کافیست مواد اولیه را تهیه کنید و در نان ساندویچی بگذارید! برای یک ساندویچ ژامبون خوشمزه، از خیارشور، گوجه، سس رنچ و چیپس خلالی غافل نشوید. ساندویچ تخم مرغ را نیز می‌توانید به روش‌های مختلفی مانند ساندویچ تخم مرغ ژاپنی، ساندویچ نیمرو، ساندویچ آب‌پز و .. با مخلفات درست کنید.

جوجه کباب

جوجه کباب

امکان ندارد که در تعطیلات به گردشگاه‌های اطراف شهر مراجعه کنید و بوی جوجه و کباب شما را مدهوش نکند. اگر به دنبال غذای ساده و بی‌دردسر برای سفر یک روزه هستید، جوجه کباب یا کباب گوشت می‌تواند گزینه خوبی باشد. این غذای مناسب سفر که تقریبا در هر نوع سفری جوابگو است، تنها به آتش در محل مقصد نیاز دارد تا به بهترین غذا برای سفر بدل شود.

شما به راحتی می‌توانید جوجه را به‌صورت آماده بخرید یا از قبل تهیه و مزه‌دار کنید و در روز سفر، آتشی برپا کنید و یک کباب بسیار خوشمزه را نوش جان کنید. همچنین می‌توانید از قبل پلو و کته نیز بپزید و با همراه داشتن کپسول پیک‌نیکی، برنج را گرم و همراه کباب میل کنید.

 

بهترین غذا برای سفر با قطار

حالا که سفر یک روزه به پایان رسید، سراغ سفر با قطار می‌رویم. سفر با قطار یکی از بهترین راه‌های سفر است که محبوب دل بسیاری از ماست. برای انتخاب غذا در سفر با قطار، چندین راه پیش رو دارید. شما می‌توانید از منوی خود قطار و رستوران آن استفاده کنید یا می‌توانید از قبل وعده‌ی غذایی خود را تهیه کنید و در قطار میل کنید. در ادامه برخی از بهترین غذا برای سفر با قطار را به شما معرفی می‌کنیم.

لقمه سبک

نون و پنیر

لقمه‌های سبک مانند لقمه نون و پنیر و سبزی، نون پنیر گوجه و امثال این‌ها علاوه بر اینکه یک میان وعده سالم هستند، می‌توانند جایگزین وعده اصلی نیز باشند. برای انتخاب غذا در سفر با قطار، می‌توانید از بین انواع لقمه‌های سبک و رپ‌ها (لقمه‌هایی که نان دور مواد اصلی پیچیده شده است) انتخاب کنید.

لقمه‌ها علاوه بر اینکه تایم کمی برای آماده‌سازی از شما می‌گیرند، بسیار به‌صرفه هستند و همچنین باعث بهم خوردن حال شما در اثر حرکت قطار نمی‌شوند.

پیراشکی

پیراشکی

یکی از غذاهای خوشمزه که می‌توانید در سفر با قطار تدارک ببینید، پیراشکی است. پیراشکی انواع مختلفی دارد که خوشمزه‌ترین این مدل‌ها، پیراشکی گوشت و پیراشکی پیتزا است. برای تهیه پیراشکی می‌توانید خمیر آن را به‌صورت آماده تهیه یا از چند روز قبل از سفر، خمیر را در خانه تهیه کنید. سپس می‌توانید پیراشکی‌ها را از قبل بپیچید و در فریزر نگه دارید و چند ساعت قبل از حرکت، سرخ کنید تا بعدا گرم مصرف کنید.

این غذای خوشمزه، هم بین کودکان و هم بین بزرگسالان محبوب است و به‌همین خاطر از این بابت نگرانی نداشته باشید. قطعا این غذا به بهترین غذا برای سفر شما تبدیل می‌شود.

ناگت و شنیسل

ناگت و شنیسل

یکی از غذاهای فوری که می‌توانید قبل از سفر تهیه کنید، انواع ناگت و شنیسل است. برای تهیه این غذا فقط به روغن و ماهیتابه نیاز دارید. چند ساعت قبل از سفر شنیسل یا ناگت‌ها را تهیه کنید و در روغن داغ سرخ کنید. پس از سرخ شدن هر دو طرف، کمی زمان بدهید تا مرغ کامل بپزد و تمام! غذای شما آماده است. می‌توانید شنیسل‌ها را به‌صورت پرسی یا ساندویچی میل کنید.

ساندویچ بندری یا فلافل

ساندویچ بندری

اگر فرصت تهیه غذای مناسب برای سفر را ندارید نگران نباشید. می‌توانید قبل از سفر و در مسیر رسیدن به راه‌آهن، یک ساندویچ بندری یا فلافل بگیرید و در مسیر نوش جان کنید. همچنین می‌توانید در صورت داشتن زمان کافی و البته حوصله، مواد اولیه را تهیه و این ساندویچ‌های نوستالژی خوشمزه را در خانه تهیه کنید.

برای تهیه یک بندری خاص، بهتر است از سوسیس آلمانی استفاده کنید. همچنین پیاز و رب به اندازه کافی نیز در طعم خاص این ساندویچ نقش دارند. از ادویه هم مثل همیشه غافل نشوید. اما برای تهیه فلافل، نیاز است که حتما نخود را از قبل خیس کنید و به‌خوبی و با درصد درست، با دیگر مواد چرخ کنید. سپس با فلافل زن دستی یا حتی با یک قاشق فلافل را درست و سرخ کنید.

سوسیس سیب زمینی

سوسیس سیب زمینی

علاوه بر بندری، ترکیب بهشتی دیگر نیز وجود دارد که جزو بهترین غذا برای سفر است. سوسیس سیب زمینی یک غذای پرسی یا ساندویچی است که می‌توانید به راحتی با داشتن سوسیس کوکتل، سیب زمینی مکعبی خورد شده، پیاز و رب و ادویه تهیه کنید.

برای تهیه ابتدا پیاز را با ادویه و کمی نمک تفت دهید. رب را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید و سپس سوسیس و سیب زمینی از قبل سرخ شده را اضافه کنید. بهتر است قبل از سرخ کردن سیب زمینی‌ها ابتدا چند دقیقه آن‌ها را بجوشانید و سپس خرد و سرخ کنید.

غذاهای مخصوص کمپینگ و غذا در سفر طولانی

در انتهای سفر با قطار یا هر وسیله نقلیه دیگری، در نهایت به مقصد می‌رسیم. مقصد ما ممکن است یک شهر با امکانات کامل باشد یا با کمپ و وسایل به دل جنگل و کویر زده باشیم. در هر دو حالت، اقامت ما بیشتر از دو روز طول خواهد کشید و برای همین بهتر است به فکر تهیه غذا برای طول سفر خود باشیم. اگر به دنبال بهترین غذا برای سفر طولانی هستید، تا انتها همراه ما باشید.

کنسرو‌های آماده

کنسرو‌های آماده

اگر سفر کمپینگ را تجربه کرده باشید، می‌دانید که سبک بودن کوله از هر چیزی مهم‌تر است. غذاهای کنسروی از بهترین غذا برای سفر کمپینگ هستند که علاوه بر وزن کم، نیاز به شرایط نگهداری خاصی ندارند و بدون نگرانی از خراب شدن آن‌ها می‌توانید مصرفشان کنید.

همچنین می‌توانید با خود برنج و قابلمه کوچک داشته باشید تا در کنار کنسروها، یک کته تازه نیز دم کنید و لذت غذای خود را دو چندان کنید.

کباب ذغالی

هیچ لذتی بالاتر از درست کردن آتش با هیزم و چای آتشی و کباب نیست. چه به روش کمپینگ سفر رفته باشید چه در مقصد در حال گردش باشید، می‌توانید در طبیعت خود را به یک کباب خوشمزه ذغالی مهمان کنید. کباب محبوب‌ترین و بهترین غذا برای سفر است که تهیه آن نیز بسیار راحت است. شما می‌توانید کباب خود را با نان یا برنج سرو کنید و در انتها نیز، سیب زمینی آتشی را فراموش نکنید!

برگر ذغالی؛ نمونه‌ای از بهترین غذا برای سفر

برگر ذغالی

برای خوردن یک برگر خوشمزه آماده باشید؛ چراکه برگر ذغالی متفاوت‌ترین تجربه غذایی شما در سفر خواهد بود. برای اینکه راحت‌تر این برگر را تهیه کنید، باید به برخی نکات توجه کنید:

  • مواد برگر را از قبل آماده و فریز کنید. اگر نه می‌‌توانید برگر نیمه آماده را از فروشگاه‌ها تهیه کنید.
  • بهتر است توری کباب همراه خود داشته باشید.
  • برای نتیجه بهتر، قبل از گذاشتن برگر توری را چرب کنید تا از چسبیدن برگر جلوگیری کنید.
  • می‌توانید بعد از پختن یه سمت و برگرداندن برگر، از پنیر ورقه‌ای برای خوشمزه‌تر شدن استفاده کنید.
  • ارتفاع توری از آتش به نحوی باشد که برگر نسوزد و با حرارت ملایم بپزد.

میرزا قاسمی؛ ساده، سبک و خوشمزه

میرزاقاسمی

یک غذای ساده برای سفر، میرزا قاسمی است. برای تهیه میرزا قاسمی به بادمجان، سیر، تخم مرغ و روغن نیاز دارید. البته در برخی از شهرهای شمالی گوجه نیز به این ترکیب اضافه می‌کنند. کافیست در طبیعت یا هرجا که امکانش را داشتید (بدون آسیب به اطراف) آتش درست کنید و بادمجان و گوجه را کباب کنید. سپس بگذارید خنک شوند و پوست آن‌ها را بکنید.

در ماهیتابه روغن بریزید و سیر را خورد کنید. بادمجان و گوجه ساطوری را به سیر تفت داده اضافه کنید و پس از خشک شدن آب، چند تخم مرغ را بشکنید و هم بزنید. غذای شما آماده است، نوش جان!

آبگوشت؛ خاص‌ترین نوع غذا در سفر

آبگوشت

شاید عجیب باشد، اما تهیه و خوردن آبگوشت در طبیعت بسیار لذت‌بخش‌تر از آن است که فکرش را بکنید. برای اینکه یک آبگوشت ناب تهیه کنید، به گوشت گوسفندی و چربی طبیعی گوسفند نیاز دارید. اگر در حال کمپینگ هستید، توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از خراب شدن گوشت یک یخدان همراه خود داشته باشید. نخود، لوبیا، سیب‌زمینی و هویج و سایر ادویجات و مواد لازم را نیز به مقدار کافی بردارید و به کمک قابلمه بزرگ و آتش، یک دیزی جانانه برای خود درست کنید.

غذاهای محلی

در نهایت شما می‌توانید در سفر خود، ‌چه به صورت کمپینگ و چه سفر طولانی، از غذاهای محلی منطقه‌ای که به آن سفر کردید استفاده کنید. برای اینکار می‌توانید از مردم محلی آدرس رستوران‌های محلی را بپرسید یا اگر در اقامتگاه‌های بومگردی ساکن هستید، از میزبان خود بخواهید تا برای شما وعده‌ای غذای محلی درست کند.

جمع‌بندی و نکات انتخاب بهترین غذا برای سفر

غذای مناسب برای سفر

در نهایت شما می‌تواند از بین تمام غذاهایی که در بالا گفتیم موردی را انتخاب کنید یا حتی در کامنت‌ها نظر خود را راجع به غذاهایی که امتحان کرده‌اید و در این مقاله نبود بگویید. برای انتخاب یک غذای خوب برای سفر بهتر است به برخی نکات توجه کنید:

  • تعداد روزهای سفر را در نظر بگیرید و به فکر نگهداری از مواد اولیه باشید.
  • بهتر است تا حد ممکن از لوازم آشپزی چندکاره و سبک استفاده کنید.
  • برای پیک‌نیک و سفرهای کوتاه با تعداد زیاد، می‌توانید از پک‌های ظروف سفری استفاده کنید.
  • برای خنک نگهداشتن مواد خراب‌شدنی، از یخدان و پک‌های یخ (آبی رنگ) استفاده کنید.
  • ترجیحا مواد خراب‌شدنی را زودتر از بقیه استفاده کنید.

اگر قصد سفر دارید، می‌توانید برای اقامت و اجاره ویلا خود روی سایت شب حساب کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب