کردخورد، تالابی که در پاییز جان می گیرد

0

تالابها چیزی بین خشکی و آب هستن. ممکنه در فصلهای مختلف سال کم آب یا پر آب بشن. معمولآ از بارون و و دریا و رودخونه های اطراف درست میشن و به خاطر بافت گیاهی که دارن محل زندگی خیلی از حیوانات و حشرات کمیاب هستن.

یکی از تالابهایی که توی فصل پاییز و زمستون پر آب میشه و برای دیدن و گشتن پاییزی گزینه خوبی به حساب میاد تالاب کردخورده. تالابی بکر و متفاوت که در استان همدان قرار داره و هرسال پاتوق طبیعت دوستان و مسافران مختلف است.

کردخورد کجاست؟

تالاب کردخورد

تالاب کردخورد در 25 کیلومتری شهر ملایر و در استان همدان واقع شده. این تالاب در حقیقت در نزدیکی روستایی به همین اسم قرار گرفته. البته افراد محلی و بومی اینجا این تالاب رو با اسم ” آق گل ” میشناسند. برخی از زمین شناسان اعتقاد دارند که عمر” کردخورد” به هزاران سال پیش برمیگرده. اونها همچنین باور دارن که دلیل اصلی پیدایش روستاهای اطراف این منطقه به خاطر همین تالاب و خاک حاصلخیز و طبیعت منحصر به فردش بوده.

رونق تالاب کردخورد در پاییز

خب همونطور که اول بهتون گفتیم کردخورد یک تالاب فصلیه. در حقیقت این بارش های پاییزی و زمستونی هستن که  باعث میشن تالاب پرآب بشه و به اصطلاح جون بگیره.هرچند در فصل بهار آب شدن برفها به رونق اینجا کمک میکنه ولی معمولآ در روزهای بهاری و تابستون تالاب رو به خشکی میره. پاییز بهترین زمان برای دیدن این منطقه ست و توی همین روزاست که کلی پرنده مهاجر به اینجا میان و جلوه متفاوتی به طبیعت کردخورد میدن.

چرا طبیعت کردخورد  اهمیت دارد؟

طبیعت کردخورد

وسعت این منطقه حدود 3 هزار هکتاره. دوروبر اینجا رو کوهها و تپه های بزرگ فرا گرفتن. آبهایی که از ارتفاعات اینجا سرچشمه می گیرن و به تالاب میریزن سرشار از مواد معدنی هستن. به همین خاطر پوشش گیاهی محدود کردخورد بکر و مناسب برای پرندگان و حیواناته. بر اساس آمارهای اخیر منتشر شده حدود 50 گونه پرنده در این تالاب زندگی میکنن، از پرنده های کوچکی مثل مرغ عشق بگیرین تا اردک و فلامینگو.

علاوه بر پرنده هایی که متعلق به همین طبیعتن هر سال پاییز پرنده های مهاجر از مناطق سردسیر مثل قفقاز، سیبری و روسیه به اینجا میان و مدتی رو در این تالاب میگذرونن.

پوشش گیاهی اینجا بسیار غنی و در نوع خودش متفاوته. در محدوده هایی گیاهان خاص و دارویی وجود داره و با شروع فصل بهار پاتوقی میشه برای افرادی که به چیدن و جمع کردن گیاهان علاقه مندن. خوبه که بدونین این منطقه شکار ممنوع هست و با شکارچیان هم برخورد جدی و قانونی انجام میشه.

تفریح و اقامت

خب اول از همه بهتون بگیم که اگه دوست دارین چند روزی اینجا بمونین میتونین به اقامتگاههای شب در شهر ملایر مراجعه کنین و مناسب ترین گزینه رو انتخاب کنین.

اگه در همین فصل یا زمستون راهی کردخورد هستین که تالاب رو در پرآب ترین حالتش خواهید دید .جالبه بدونین عمیق ترین نقطه تالاب به 80 سانتی متر میرسه.

در همین زمان هست که پرنده های مهاجر روی سطح آب استراحت میکنن یا در حال پرواز هستن. انعکاس این پرنده ها و پروازشون در آب میتونه سوژه عالی برای عکاسی و حتی نقاشی باشه. در چند کیلومتری این تالاب کوههای مرتفعی وجود دارن و اگه دوست داشته باشین میتونین چند ساعتی رو هم کوهنوردی کنین.

بهتون پیشنهاد میکنیم اگه راهی اینجا شدین و خواستین در ملایر اقامت کنین حتما از شهر هم دیدن کنین. ملایر کلی جای تاریخی و دیدنی داره . از موزه ها و خونه های قدیمیش بگیرین تا آبشارها و پارک های بزرگ و باصفا. مردم اینجا بسیار مهربونن و با خونگرمیشون خاطره خوبی رو برای شما به یادگار میگذارن.

سفر به سلامت!

 

 

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب