جاهای دیدنی کلاردشت ؛ بهشتی در دل کوه و جنگل‌های مازندران

0

برای دوست‌داران طبیعت بکر و آرامش، کلاردشت نام آشنایی است. سفر به کلاردشت که یکی از شهرهای استان مازندران و مرکز شهرستان کلاردشت است می‌تواند انتخاب مناسبی برای سفر باشد. این شهر زیبا، در منطقه‌ای کوهستانی-جنگلی بکر، سرسبز و زیبا قرار دارد و دل هر بیننده‌ای را می‌برد. این شهر رویایی شاید وسعت کمی داشته باشد اما زیبایی جاهای دیدنی کلاردشت می‌تواند این وسعت کم را کاملا در دل خود حل کند. در این مقاله قصد داریم با هم به جاهای دیدنی کلاردشت سفر کنیم، راه رسیدن به آن‌ها و بهترین زمان سفر برای دیدن هر جاذبه را نیز بررسی کنیم. با ما در این سفر آرامش‌بخش همراه باشید.

معرفی و تاریخچه کلاردشت

شهر زیبای کلاردشت، به مانند بهشتی در میان کوه و دشت‌های مازندران قرار دارد. کلاردشت با پیشینه تاریخی که در آثار آن مشخص است، امروز به یکی از مناطق ییلاقی پرطرفدار شمال کشور تبدیل شده است. کلاردشت به دلیل قرار گرفتن این دشت سرسبز در منطقه‌ای بین کوه و جنگل، در تابستان و فصول گرم آب و هوای معتدل و مطلوبی دارد و در فصول سرد سال نیز از برف سفیدپوش می‌شود. جاهای دیدنی کلاردشت شامل مناطق طبیعی، سازه‌های تاریخی و مناطق مذهبی خاص می‌شوند.

جاهای دیدنی کلاردشت

برای رسیدن به کلاردشت می‌توانید از دو مسیر استفاده کنید. مسیر اول از سمت جاده چالوس و شهر مرزن آباد است که با حرکت به سمت غرب، می‌توانید به کلاردشت زیبا برسید. مسیر دوم نیز از سمت شهر ساحلی عباس آباد شروع می‌شود و پس از گذر از جاده رویایی عباس آباد کلاردشت، دشت سرسبز نمایان می‌شود.

عمده هزینه‌های سفر به کلاردشت شامل هزینه اقامتگاه و هزینه خوراک می‌شود. ویلاهای کلاردشت اکثرا بزرگ و لوکس هستند و به همین خاطر ممکن است کمی هزینه اقامت بالا باشد؛ البته ویلاهای اقتصادی و قیمت مناسب نیز در این شهر وجود دارد. برای غذا نیز می‌توانید مواد اولیه و غذا را خودتان تهیه کنید یا به رستوران‌هایی که در انتهای مسیر معرفی می‌کنیم سری بزنید.

برای اجاره ویلا در کلاردشت کلیک کنید.

جاهای دیدنی کلاردشت

حالا اما نوبت به جاهای دیدنی کلاردشت می‌رسد. در ادامه می‌خواهیم در شهرستان کلاردشت بگردیم و از طبیعت و تاریخ و فرهنگ این خطه دیدن کنیم.

روستای کردیچال کلاردشت

کردیچال

کردیچال یکی از بخش‌های اصلی کلاردشت است. روستای کردیچال به دلیل طبیعت خاص خود، معروف به مروارید کلاردشت است. این مروارید، در بخش شرقی کلاردشت قرار دارد و یکی از بکرترین مناظر منطقه را در بین بخش‌های مختلف دارد. کردیچال از خنک‌ترین بخش‌های کلاردشت است که در تابستان حداکثر دمای ۳۰ درجه را تجربه می‌کند و تمام امکانات رفاهی لازم برای یک اقامت راحت را نیز در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد.

برای رسیدن به کردیچال و تجربه آرامش ناب این منطقه، کافیست خود را به مرزن آباد برسانید و سپس به سمت کلاردشت حرکت کنید. قبل از رسیدن به خود شهر کلاردشت و در محدوده پمپ گاز، از مسیرهای دسترسی مختلف می‌توانید به کردیچال برسید. البته اگر از سمت عباس آباد حرکت می‌کنید، باید از شهر کلاردشت بگذرید و پس از رسیدن به پمپ گاز مسیر را به سمت چپ ادامه دهید.

تپه کلار؛ بهشت پنهان

تپه کلار

با کمی فاصله از شهر کلاردشت و در حد فاصل کلاردشت و کردیچال، در روستای لاهور می‌توانید یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی کلاردشت را پیدا کنید. تپه‌های باستانی کلار، یکی از میراث به‌جا مانده از عهد قدیم است که دلالت بر تاریخ غنی این منطقه دارد. این تپه‌های باستانی که تاریخ آن به هزاره دوم پیش از میلاد برمی‌گردد امروز تبدیل به یکی از مناطق دیدنی این شهرستان شده است. پیش از این عتیقه‌ها و آثار باستانی که در این تپه پیدا شده بودند، به تخمین تاریخ این تپه کمک کردند.

برای رسیدن به تپه باستانی کلار، خود را به شهر کلاردشت برسانید و با کمک تابلوهای راهنما به سمت روستای لاهور حرکت کنید. در تمام طول مسیر، تابلوهای راهنمایی وجود دارد که مسیر تپه را نشان می‌دهند.

روستا و پارک جنگلی رودبارک

رودبارک از جاهای دیدنی کلاردشت

روستای رودبارک در جنوب غرب شهر کلاردشت و در مسیر قله علم کوه قرار دارد و به همین خاطر یکی از روستاهای شناخته شده این منطقه است. یکی از بخش‌های جذاب رودبارک، پارک جنگلی رودبارک است که برای گذران وقت در کنار خانواده و دوستان فضای فوق‌العاده‌ای دارد.

برای رسیدن به رودبارک باید از کلاردشت به سمت علم کوه حرکت کنید و در فاصله کمتر از یک ربع، به رودبارک می‌رسید.

علم کوه؛ از معروف‌ترین جاهای دیدنی کلاردشت

علم کوه

علم کوه با ارتفاع ۴۸۵۰ متر دومین قله بلند ایران پس از دماوند و یکی از جاهای دیدنی کلاردشت است. این کوه در ادامه رشته کوه البرز و کوه‌های تخت سلیمان قرار دارد. علم کوه در شهرستان کلاردشت و در جنوب غربی شهر کلاردشت قرار دارد. هر ساله تورهای مختلفی برای فتح این قله عازم این منطقه می‌شوند. علم کوه البته یکی از نزدیک به ۴۰ قله مرتفع در رشته کوه تخت سلیمان است.

برای رسیدن به علم کوه و به‌ویژه فتح این قله، باید حتما تجهیزات مخصوص کوهنوردی همراه داشته باشید و همراه با تیم در مسیر فتح قله قرار بگیرید. بهترین زمان صعود به این قله نیز ابتدای تابستان و نیمه دوم تیرماه است. برای رسیدن به کوه پایه علم کوه، باید از شهر کلاردشت به سمت رودبارک حرکت کنید و سپس در مسیر علم کوه قرار بگیرید. پس از طی مسیری با خودرو، باید باقی مسیر تا رسیدن به مسیر ابتدای صعود را پیاده طی کنید.

دریاچه حصارچال

حصارچال

دریاچه حصارچال، دریاچه‌ای زیبا در میان علم کوه است که معمولا محل استراحت و اتراق کوهنوردان در میانه راه حرکت به سمت قله و پس از برگشت از صعود است. این دریاچه در ارتفاع ۳۸۰۰ متری و بین دو قله لشگرک کوچک و بزرگ قرار دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی کلاردشت است.

برای رسیدن به این دریاچه باید در مسیر تنگ گلو و کمپ حصارچال قرار بگیرید. پس از عبور از رودبارک و رسیدن به روستای ونداربن، باید از جاده سمت چپ مسیر خود را ادامه دهید و پس از رسیده به تنگ گلو، ادامه مسیر را با کوهپیمایی ادامه دهید.

آبشار اکاپل کلاردشت

آکاپل

آبشار آکاپل، آکد یا آکت،‌یکی از آبشارهای زیبای کلاردشت است که در کوهپایه علم کوه قرار دارد. این آبشار در حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد و یکی از آبشارهای بلند کلاردشت است. این آبشار نزدیک به چشمه رودبارک و در مسیر علم کوه است.

برای رسیدن به این آبشار زیبا، باید در مسیر علم کوه قرار بگیرید. پس از گذشت از پارک جنگلی و چشمه رودبارک، به سمت جنوب حرکت کنید و وارد بخش آکد شوید تا به این آبشار زیبا برسید.

دهکده مازیچال

مازیچال

دهکده مازیچال، یک منطقه ییلاقی و از جاهای دیدنی کلاردشت است که در ارتفاعی بالاتر از این شهر قرار دارد. مازیچال اما نه به صرف ییلاقی بودن، که به دریاچه ابر آن معروف است. مازیچال در شمال غرب شهر کلاردشت قرار دارد و آب و هوای سردتری نسبت به خود این شهر دارد. بهترین فصل سفر به ییلاق مازیچال، از اواسط بهار تا پاییز است. در زمستان به دلیل سردی هوا، بارش برف و باران و خاکی بودن بخشی از مسیر، ممکن است دسترسی به این منطقه سخت باشد.

برای رسیدن به مازیچال از شهر کلاردشت به سمت بخش واحد و مکارود حرکت کنید و سپس با کمک تابلوهای راهنما مسیر ییلاق مازیچال را ادامه دهید.

جنگل مجل

جنگل مجل

جنگل مجل در نزدیکی روستای مجل در بخش رودبارک قرار دارد. این جنگل زیبا منطقه‌ای نسبتا مرتفع است که به روستاهای اطراف خود مشرف است. مجل به دلیل موقعیت خاص خود، یکی از جاهای دیدنی کلاردشت و محبوب طبیعت‌گردان است.

برای رسیدن به جنگل مجل باید به روستای رودبارک بروید و سپس به محله مجل بروید و مسیر جنگل را پیاده ادامه دهید.

تپه کلار در کلاردشت یکی از گنجینه های غرب مازندران

سفر به کلاردشت و بازدید از جاهای دیدنی کلاردشت، هم سفر به دل طبیعت است و هم تاریخ. هم دیدن کوه، جنگل و آبشار است و هم آشنایی با محل زندگی پیشینیان. ده ها محوطه باستانی که مربوط به هزاران سال قبل است در منطقه کلاردشت پیدا شده که یکی از منحصر به فرد ترین آن تپه کلار یا دشت کلار است. این تپه تاریخی در روستای لاهو در شرق کلاردشت یکی از با ارزشترین منطقه های مازندران است که برای باستان شناسان منطقه ای مهم و ارزشمند از نظر تاریخ نگاری می باشد. برای اینکه بیشتر به اهمیت این منطقه پی ببرید باید اضافه کنم که تحقیقاتی که توسط دانشگاه آکسفورد انجام شده نشان داده که انسانها در اینجا از اوایل هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح زندگی می کردند و پیدا شدن کوره ذوب آهن هم نشان می دهد که منطقه ای صنعتی بوده است و حتی ساکنینش با مردمان جاهای دیگر ایران داد و ستد تجاری و معاملات تجاری داشتند. همه اینها را گفتیم تا بدانیم کلاردشت همیشه از گذشته های خیلی دور مورد توجه بوده و هنوز هم از زیبایی ها و قدرت جذب گردشگر حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

قلعه کلار

تپه کلار در گذشته های دور شاهد زندگی انسانهایی با پیشینه ها و توانایی های خاصی بوده ولی به مرور زمان خالی از سکنه شده است. تحقیقات باز هم نشان داده که در این تپه پهناور و زیبا شهر و قلعه هایی وجود داشته است که نشان می داد این منطقه نظامی بوده است. ولی به مرور زمان قلعه و شهر کلار از بین رفتند و اکنون تنها قسمتی از قلعه در تپه کلار باقی مانده است. این قلعه در شرق کلاردشت واقع شده است.

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت یکی از زیباترین دریاچه‌های کشور و جاهای دیدنی کلاردشت است که در این شهرستان قرار دارد. زیبایی این دریاچه فقط محدود به خود آن نمی‌شود و محیط اطراف آن، منظره‌ای چشم‌گیر را برای مسافران رقم می‌زند. این دریاچه یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور است و به همین دلیل گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در آن زندگی می‌کنند.

برای رسیدن به دریاچه ولشت از مرزن آباد وارد جاده کلاردشت شوید. سپس پس از رسیدن به کلنی سفلی، به سمت روستای دیمو حرکت کنید و قبل از رسیدن به روستا، با کمک تابلوهای راهنما وارد مسیر دریاچه ولشت شوید. همچنین مسیر دیگری نیز وجود دارد که پس از عبور از مرزن آباد به سمت چالوس، تابلوهای راهنما شما را از مسیر جاده اصلی به مسیر دریاچه ولشت راهنمایی می‌کنند.

سیاه بیشه

سیاه بیشه

روستای زیبای سیاه بیشه، یکی از روستاهای دیدنی در جاده چالوس است. فاصله سیاه بیشه از چالوس نزدیک به ۴۰ کیلومتر است و اگر از تهران به سمت چالوس حرکت کنید، در میانه راه می‌توانید روستای سیاه بیشه را ببینید و از این زیبایی لذت ببرید.

برای رسیدن به این جاذبه دیدنی کلاردشت، کافیست در مسیر تهران-چالوس قرار بگیرید و پس از عبور از پل زنگوله، به روستای سیاه بیشه می‌رسید.

برای اجاره ویلا در چالوس کلیک کنید.

مرداب دیوک

مرداب دیوک

مرداب دیوک یکی از مرداب‌های ناشناخته و خاص ایران است که در محدوده کلاردشت قرار دارد. این مرداب محیطی اسرارآمیز و خاص مانند فیلم‌های سینمایی دارد و همین باعث می‌شود یکی از جاهای دیدنی کلاردشت باشد. این مرداب در فصل بهار و اوایل تابستان یک مقصد رویایی و میزبان دوست‌داران طبیعت بکر است.

برای رسیدن به مرداب دیوک باید به از مرزن آباد به سمت کلاردشت حرکت کنید، سپس مسیر روستای کردیچال را به سمت روستای واحد ادامه دهید. از روستای واحد به سمت پیشنبور و آبشار سنگال حرکت کنید و ترجیحا خودروی خود را در روستا پارک کنید؛ چون نزدیک به ۵ کیلومتر پیمایش در دل جنگل پیش‌رو دارید.

جنگل ازو؛ خاص ترین جاذبه دیدنی کلاردشت

جنگل ازو

جنگل ازو یکی از جاهای دیدنی کلاردشت است که بیشتر مورد توجه طبیعت‌نوردان حرفه‌ای است. مسیر این جنگل بیشتر توسط بومیان منطقه پیمایش می‌شود و در آن گونه‌های مختلف از حیوانات اهلی و وحشی وجود دارد.

برای رسیدن به جنگل ازو باید به روستای حسن کیف در نزدیکی رودبارک بروید و سپس با کمک راهنمایی افراد محلی خود را به جنگل و دشت ازو برسانید.

غارهای تاریخی کلاردشت در روستای بکر اویجدان

اویجدان هم نام روستایی در غرب کلاردشت است و از زیبایی های این منطقه محسوب می شود. از جاذبه های گردشگری روستای اویجدان غاری است که در این روستا خودنمایی می کند. روستای اویجدان با مردمانی از جنس طبیعت یعنی باصفا و خوش قلب در مازندران است. طبیعت دلپذیر این روستا با چشمه آب زلال و رودخانه و سرسبزی اش هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

روستای طویدره

طویدره

روستای طویدره از جاهای دیدنی کلاردشت است که به کارگاه‌های بافت فرش و گلیم معروف است. این روستا که در زمینی شیب‌دار قرار دارد، بافت خاص و زیبایی دارد که برای مسافران جذاب و دیدنی است.

برای رسیدن به روستای طویدره، مسیر خود را از کلاردشت به سمت عباس آباد ادامه دهید و در بخش کردمحله، با کمک تابلوهای به سمت روستای طویدره حرکت کنید.

روستای مکارود کلار دشت

مکارود

مکارود نیز یکی دیگر از روستاهای زیبای کلاردشت است که فاصله کمی از طویدره دارد. این روستای زیبا در فصل پاییز تبدیل به یک بوم هزار رنگ می‌شود و دل هر بیننده‌ای را می‌رباید.

برای رسیدن به مکارود، از کلاردشت به سمت کردمحله و واحد حرکت کنید و سپس مسیر را به سمت عباس آباد ادامه دهید تا با فاصله کمی از روستای واحد، به مکارود زیبا برسید.

روستا و آبشار هریجان

هریجان

آبشار هریجان، یکی از جاهای دیدنی بسیار معروف مازندران است. این آبشار در روستای هریجان قرار دارد. روستای هریجان در ارتفاعات البرز قرار دارد و طبیعتی بکر، پوشیده از گل و درختان مختلف از ویژگی‌های اصلی این روستا است. آبشار هریجان نیز آبشاری باریک با ارتفاع نزدیک به ۸۰ متر است که در بخش غربی روستا است.

برای رسیدن به روستا و آبشار هریجان، در مسیر جاده چالوس از سمت تهران به شما حرکت کنید. پس از عبور از روستای سیاه بیشه و تقریبا بعد از حدود ۵ کیلومتر، تابلوی روستای هریجان را می‌بینید و باید وارد مسیر شیب‌دار و خاکی مسیر شوید.

جاده کلاردشت به عباس ‌آباد

کلاردشت به عباس آباد

اگر جاده چالوس را عروس جاده‌های ایران بدانیم، جاده کلاردشت به عباس آباد شاید از آن هم زیباتر باشد. این جاده که یکی از جاهای دیدنی کلاردشت است، از میان جنگلی انبوه و سرسبز عبور می‌کند و منظره‌ای بی‌نظیر را برای مسافران رقم می‌زند. این جاده در هر فصلی از سال زیبایی خاص خود را دارد. البته در فصل زمستان لغزندگی جاده مسیر را صعب‌العبور می‌کند.

برای تردد در این جاده زیبا، کافیست خود را به کلاردشت یا عباس آباد برسانید و در مسیر این جاده قرار بگیرید.

کاخ اجابیت

کاخ اجابیت

کاخ اجابیت از بناهای دوره پهلوی است که در روستای اجابیت کلاردشت قرار دارد. این جاذبه دیدنی کلاردشت در سال ۱۳۱۸ و به دستور رضاشاه پهلوی ساخته شده است و در یکی از خوش آب و هوا‌ترین نقاط روستا قرار دارد.

برای بازدید از کاخ اجابیت ممکن است نیاز به اجازه‌نامه خاصی داشته باشید چرا که این کاخ حالا یکی از موزه‌ها و استراحت‌گاه‌های ریاست جمهوری است.

پنجشنبه بازار کلاردشت؛ حال و هوای سنتی با خریدی کامل

پنجشنبه بازار کلاردشت

معمولا در شهرستان‌های مختلف، یک روز در هفته بازارچه‌ای محلی برگزار می‌شود که مردم محلی، محصولات مختلف خود را آن‌جا به فروش می‌گذارند. پنجشنبه بازار کلاردشت نیز از بازارهای هفتگی منطقه است که بسیاری از مسافران نیز به عشق همین بازارچه به این شهر سفر می‌کنند.

پنجشنبه بازار در داخل شهر کلاردشت برقرار است و شما می‌توانید در این بازارچه انواع محصولات محلی یا هر محصول دیگری را خریداری کنید.

امامزاده سه تن کلاردشت

امامزاده سه تن

امامزاده سه تن کلاردشت، در محله والت در روستای کردیچال قرار دارد. این امامزاده، آستان امازادگان سیدحسن، سیدحسین و سیده خیرالنساء است. این امامزاده امروز یکی از جاهای دیدنی کلاردشت است که میزبان مسافران زیادی از جاهای مختلف کشور است.

برای رسیدن به این آستان مقدس، به روستای کردیچال بروید و سپس مسیر را به سمت غرب ادامه دهید و در ده والت، گنبد نقره‌ای آستان مشخص می‌شود.

بهترین رستوران‌های کلاردشت

بهترین رستوران‌های کلاردشت

بهترین رستوران‌های کلاردشت برای یک وعده غذایی خوشمزه عبارتند از:

  • رستوران میزبان
  • رستوران البرز
  • رستوران و فست فود خلیفه
  • رستوران گیلانی آویشو
  • فست فوت کاکتوس

شیرینی فروشی کاکا در کلاردشت

اگر برای مهمانی هایتان در کلاردشت دنبال شیرینی خوب هستید شیرینی فروشی کاکا بیشتر از 35 سال در کلاردشت سابقه دارد. از مزه شیرینی های کاکا و معروفیت آن چیزی نمی گویم جز اینکه به “سوغاتی کلاردشت” معروف هستند و سالها به تهران هم شیرینی می فرستند. شیرینی فروشی کاکا را در تهران و متل قو هم می توانید پیدا کنید که انواع شکلات و شیرینی های سنتی و مدرن را می فروشد. اگر خواستید به این شیرینی فروشی سر بزنید به کلاردشت که رسیدید آدرس خیابان امام را بگیرید.

بهترین زمان سفر به کلاردشت

همانطور که گفتیم کلاردشت آب و هوای خنکی به نسبت مناطق دیگر دارد. برای همین شاید بهترین فصل سفر به این شهر، فصول کمی گرم‌تر باشد. تقریبا از اواسط بهار تا اواسط تابستان هوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد. سپس در میانه تابستان هوا کمی رو به گرمی می‌رود اما همچنان نسبت به مناطق اطراف خنک‌تر است. از اواخر تابستان تا اواسط پاییز مجددا خنکی هوا، شرایط مطبوعی برای اقامت ایجاد می‌کند و در نهایت در زمستان بارش‌های متعدد برف و باران، دمای منطقه را کاهش می‌دهد.

پس بهترین زمان سفر به این شهر زیبا و دیدن از جاهای دیدنی کلاردشت از اواسط بهار تا اواسط پاییز است.

به پایان آمد این سفر؛ اما سفرهای دیگر باقیست!

سفر ما به شهر زیبای کلاردشت اینجا به پایان می‌رسد، با این وجود ما همچنان در تمام سفرهای شما همراهتان هستیم. برای اجاره ویلا و سوئیت در کلاردشت یا هر جای ایران، کافیست وارد سایت شب شوید و شهر مقصد خود را جستجو کنید تا تمام اقامتگاه‌ها برای شما نمایش داده شوند. همچنین اگر در مراحل رزرو یا تحویل اقامتگاه سوالی داشتید، همکاران ما در بخش پشتیبانی پاسخگوی سوالات شما هستند.

سوالات متداول:

بهترین فصل سفر به کلاردشت چه زمانی است؟

بهترین فصل سفر به کلاردشت اوایل بهار تا اواسط پاییز است. اما این شهر جذاب را میتوان چهارفصل نامید.

فاصله کلاردشت از تهران چقدر است؟

تهران از کلاردشت در حدود ۳ ساعت به طور میانگین فاصله دارد.

کلاردشت در کجای مازندران قرار دارد؟

کلاردشت در بخش مرکزی مازندران و در فاصله ۴۰ کیلومتری چالوس قرار دارد.

جاهای دیدنی کلاردشت کدامند؟

روستای کردیچال، دریاچه ولشت، مرداب دیوک، علم کوه و … از جاهای دیدنی کلاردشت هستند که به طور کاملتر در مقاله به این جاذبه ها اشاره کردیم.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب