سفر کم خرج و اقتصادی به روش خودمانی ( مارکوپولوی درونتان را زنده نگه دارید )!

2

 

برای خیلی از افراد بارها این سوال پیش می‌آید آدم‌هایی که عاشق سفر و مهم‌تر از آن اهل سفر کردن هستند و به اصطلاح چمدانشان همیشه آماده است چه خصوصیات و ویژگی هایی دارند؟ لابد اولین جوابی که به ذهن می‌رسد این است که این افراد خیلی پولدارند و مشغله چندانی ندارند و تنها کارشان سفر کردن است؟ به نظر این طور نمی‌رسد چون خلافش بسیار ثابت شده، آدم‌هایی که کم خرج و کم دردسر سفر می‌کنند و زیادی به خودشان سخت نمی‌گیرند و برایشان کسب تجربه از سفر و حال خوش حاصل از کشف تازه‌ها مهم‌تر از هر چیزی است. اشتباه بزرگی است اگر فردی سفر را تفریحی گران قیمت و لزوما پر هزینه بداند و خودش را با این دلایل از آن محروم کند.

 

blogpost-1

 

 

خیلی از همین افراد که اهل سفرند به دلیل مشغله کاری زمان زیادی هم برای تفریح ندارند ولی همان زمان را بهینه و برای سفر خرج می‌کنند. به نظرم بزرگترین فرقشان با دیگران این است که به حرف شاعر عزیز جناب نراغی رسیده‌اند که می‌گوید: “جهد کن جهد که وقت من و تو در گذر است/سعی کن سعی که این عمر بسی مختصر است” و می‌خواهند این عمر مختصر را به سفر و کشف دنیایی از تازه‌ها بگذرانند تا خانه نشینی و اتلاف عمر.

این‌جور افراد چه فرقی با بقیه دارند که به محض پیدا کردن یک زمان خالی سریع کوله پشتی‌شان را می بندند و راهی سفر می شوند ولی بعضی‌ها نهایت برنامه ریزی‌شان برای تعطیلات می‌شود کل روز را در تخت ماندن؟ خیلی لطف کنند همان سر جایشان کتابی بخوانند، مجله‌ای که دوست دارند را ورق بزنند یا یک اپیزود از سریال جدیدی که شروع کرده‌اند را ببینند یا این که نهایتا به کافه یا رستورانی چند خیابان آن طرف تر بروند! بدتر از این مدام هم حسرت این را می‌خورند که روزهای عمرشان مثل برق می‌گذرد و هنوز خاطره چندانی از سفر ندارند.

 

blogpost-2

 

بهتر است خیال بافی را کنار گذاشت! این ها نه بیکار و بی‌دغدغه هستند، نه برای سفرهایشان میلیونی خرج می‌کنند، نه لزوما ماشین شخصی زیر پایشان است و …قرار هم نیست سفرهایشان فقط به پاریس و ونیز و مادرید و حتما در هتل‌های چندین و چند ستاره باشد!

عشق سفرها هم از میان همین آدم های معمولی اند، با امکانات و سطح درآمدی مشابه! فقط فرقشان با دیگران این است که عاشق کشف نقاط بکر و جدید هستند و برای این کار شجاعت لازم را دارند، ریسک پذیرند و حالا حالاها از چیزی نمی‌ترسند، آدم‌های مستقلی هستند که یاد گرفتند چطور با امکانات محدودی که دارند خوش بگذرانند. بله! فرقشان با بقیه این است که سفر برای آن‌ها به سبک زندگی‌شان تبدیل شده است. شعارشان هم بیت معروف سهراب خدا بیامرز است که “هر کجا هستم باشم آسمان مال من است…”

عاشقان سفر خود را متعلق به یک چهاردیواری نمی‌دانند و طبیعت را خانه خود می‌دانند. برای همین هم هست که دائم دلتنگ طبیعت می‌شوند و هر فرصتی که پیدا کنند دل به جاده می‌سپارند و از یک طرف این دنیا سر درمی‌آورند.

خوب است با هم چند نکته دیگر را مرور کنیم که با توجه به آن‌ها و برنامه ریزی مناسب حتما می‌توان سفری کم هزینه و خاطره انگیز داشت.

سفر گروهی:

یکی از بهترین راه حل‌ها برای کاهش هزینه‌های سفر، دسته جمعی و گروهی سفر کردن است. به این طریق تمام هزینه‌ها بین افراد گروه تقسیم می‌شود و مبلغی که قرار است هر فرد هزینه کند بسیار کاهش می‌یابد. فقط باید آن شخصی که بیشتر از همه حساب و کتاب بلد است را انتخاب کرد تا مدیریت مخارج و هزینه‌ها را در سفر به عهده بگیرد و به اصطلاح مادر خرج گروه باشد.

پیدا کردن همسفر مناسب:

این نکته بسیار مهم نباید فراموش شود، افرادی که با هم همسفر می‌شوند باید روحیات مشابهی داشته باشند و خلق و خویشان با هم سازگار باشد. همسفری که اصرار به اقامت در هتل‌های چند ستاره داشته باشد یا حتما بخواهد هر وعده غذایی را در رستوران‌های لوکس آن منطقه نوش جان کند حتما هزینه‌های بقیه افراد گروه را هم بالا می‌برد. آن وقت به جای لذت بردن از سفر باید دائم نگران کم نیاوردن پول و مسائلی از این قبیل بود.

 

blogpost-4 (2)

 

سفری مجهز و با آگاهی کامل:

هر چه مسافر قبل از سفر اطلاعات بیشتری از جایی که قصد مسافرت به آن را دارد داشته باشد و درباره مسائل مختلفی مانند محل اقامت، رستوران‌ها، اماکن گردشگری آن شهررفت و آمد در شهر و… بیشتر تحقیق و جست و جو کند، کمتر هزینه‌های اضافی به او تحمیل می‌شود و بهتر می‌تواند برآورد هزینه کند. یک نکته مهم دیگر این است که هر شخصی باید تا جایی که ممکن است وسایل مورد نیاز را (از مواد خوراکی گرفته تا لوازم شخصی) در شهر خود خریداری کند تا در طول سفر کمتر مجبور به خریدهای غیر ضروری شود و خدایی نکرده با گران فروشی مواجه نشود.

 

blogpost-4

وقتش رسیده….

باخیالی راحت و مطمئن می‌توان ترس و تردید را کنار گذاشت، دست به کار شد و تدارک یک سفر جانانه را با دوستان دید. بدون استرس و صرف هزینه‌های گزاف هم می‌توان ایران را زیر پا گذاشت و فعلا با این نوسانات ارز خودتان ایرانگردی کنید. برای آسان‌تر شدن سفر و برای این‌که با توجه به موجودی حسابتان بهترین و خاطره‌انگیزترین سفر را پیش روی خود داشته باشید ما هر لحظه در کنار شما هستیم.

 

اجاره اقامتگاه درمقصد سفر شما

2 پاسخ
  1. oliveland.ir نظر داده:

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

    1. امین اسلامی نظر داده:

      سلام . ممنون از شما و کامنت ارزشمندتون

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب