راهنمای سفر به کلاردشت؛ آموزش ازخودبی‌خود شدن در طبیعت

0

آن‌هایی که سنشان قد می‌دهد، حتما تصویر پس‌زمینه ویندوز XP را به یاد دارند؛ یعنی تپه سرسبز و زیبایی که کمتر کسی دلش می‌آمد آن را عوض کند. جالب است بدانید که عکاس این تصویر، مدت‌ها به دنبال چنین قابی گشته بود و همه ما با دیدن آن حسرت می‌خوردیم که چرا چنین جایی را از نزدیک ندیده‌ایم؛ غافل از این که شمال کشورمان از قاب‌ها لبریز است و برای دیدن تعداد زیادی از آن‌ها، کافی است یک سفر به کلاردشت داشته باشیم.

کلاردشت زیبا، مرموز و دوست‌داشتنی جایی است که چشم‌هایتان را از زیبایی‌های طبیعت سیراب می‌کند و در مرداب‌های جنگلی آن می‌توانید کمی آدرنالین خونتان را بالا ببرید و بگذارید تا زیبایی مرموز آن‌ها شما را جادو کند.

برای اجاره ویلا و سوئیت در کلاردشت کلیک کنید

کلاردشت کجاست؟

کلاردشت کجاست؟
کلاردشت شهری است در استان مازندران که در نزدیکی مرزن‌آباد واقع شده و تا چالوس 50 کیلومتر فاصله دارد.

تا یکی دو دهه پیش، فقط پایتخت‌نشینان و خود اهالی مازندران می‌دانستند کلاردشت کجاست. برای تهرانی‌هایی که بیشتر در شهرهای ساحلی اقامت می‌کردند و در تابستان به خاطر آب‌تنی هوای شرجی را به جان می‌خریدند، سفر به کلاردشت لطف دیگری داشت. آب‌وهوای این شهر کوهستانی و سرسبز در فصول گرم دلپذیر بود و از طرف دیگر فاصله چندانی هم با دریا نداشت.

اگر نمی‌دانید کلاردشت کجاست، باید بگوییم شهری است در استان مازندران که در نزدیکی مرزن‌آباد و چالوس واقع شده و تا چالوس 50 کیلومتر فاصله دارد. این شهر سرسبز در حقیقت دشتی پنهاور در نزدیکی علم‌کوه (بخشی از البرز شمالی) است  که 1250 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

کلاردشت از شرق به مرزن‌آباد، از جنوب و غرب به علم‌کوه و از شمال به عباس‌آباد محدود می‌شود و آب‌وهوای همیشه مطبوع، جاذبه‌های طبیعی متنوع و فراوان و دیدنی‌های تاریخی خاص، منجر به جذابیت آن برای گردشگران شده است.

فاصله تهران تا کلاردشت

اگر پایتخت‌نشین هستید و دنبال جایی می‌گردید که در تابستان هم خنک و سرسبز باشد، شانستان زده است؛ چون کلاردشت در 170 کیلومتری تهران قرار دارد و بعد از احداث بخش‌های زیادی از آزادراه تهران شمال، سفر به کلاردشت از همیشه آسان‌تر شده است. با استفاده از این آزادراه، از مرکز شهر تهران تا خود کلاردشت، تنها 3 ساعت و نیم در راه خواهید بود.

راه‌های دسترسی به کلاردشت

مسیر دسترسی به کلاردشت
بهترین مسیر برای سفر به کلاردشت، آزادراه تهران-شمال است.

همان‌طور که گفتیم، بهترین راه دسترسی و سفر به کلاردشت، آزادراه تهران شمال است. اگر اهل شهرهای شمالی یا شمال شرق و شمال غرب کشور باشید، برای دسترسی به این شهر باید از جاده ساحلی شمال استفاده کنید و بعد از رسیدن به چالوس، به سمت جنوب بپیچید و در میدان اصلی مرزن‌آباد، وارد جاده کلاردشت شوید.

در ادامه تمامی راه‌های دسترسی به کلاردشت را برای تهرانی‌ها و ساکنین سایر شهرها بررسی می‌کنیم:

  • انتهای اتوبان آزادگان شمال، به آزادراه تهران شمال می‌رسد. پس از پیمودن این آزادراه و ورود به جاده چالوس، باید سیاه‌بیشه، هریجان و … را رد کنید تا به مرزن‌آباد برسید. بعد از رسیدن به میدان مرزن‌آباد، باید وارد جاده مرزن‌آباد-کلاردشت شوید.
  • یک راه دیگر، در پیش گرفتن جاده محبوب و قدیمی چالوس است. این جاده هم شما را به مرزن‌آباد می‌رساند.
  • می‌توانید از جاده هراز هم خودتان را به کلاردشت برسانید. بعد از رسیدن به محمودآباد، باید در جاده ساحلی به سمت غرب رانندگی کنید و نور، رویان و نوشهر را رد کنید تا به چالوس برسید. بعد از آن هم باید وارد جاده چالوس شوید و تا مرزن‌آباد برانید.

آب‌وهوای کلاردشت

آب‌وهوای کلاردشت نسبت به سایر شهرهای ساحلی نزدیک آن، در فصول گرم چندان شرجی نمی‌شود و تنها در اوج گرمای تابستان، ممکن است چند روزی رطوبت هوا در این شهر بالا برود. در بهار و شهریور آب‌وهوای کلاردشت خنک و دلپذیر می‌شود و از مهرماه آهسته‌آهسته رو به سرما می‌رود. از آبان تا فروردین، آب‌وهوای کلاردشت در بیشتر روزها بارانی، برفی و سرد است.

بهترین زمان سفر به کلاردشت

بهترین زمان سفر به کلاردشت
اگر با کمی سرما و باران مشکلی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم پاییز عازم این شهر شوید.

درست است که هوای این شهر در فصل گرم زیاد شرجی نمی‌شود؛ اما بهترین زمان سفر به کلاردشت اردیبهشت، خرداد و شهریور است. در این زمان کلاردشت در اوج زیبایی خود قرار دارد و معمولا آب و هوا هم برای لذت بردن از این زیبایی با شما همراهی می‌کند. البته پاییز هزار رنگ این شهر و جاذبه‌های طبیعی آن هم دیدنی است و اگر با کمی سرما و باران مشکلی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم پاییز عازم این شهر شوید.

جاذبه‌های دیدنی کلاردشت

برای معرفی جاهای دیدنی کلاردشت، باید یک فهرست بلند نوشت که خواندن آن احتمالا در حوصله همه نیست. در هر وجب از این شهر و روستاهای اطراف آن می‌توانید زیبایی ببینید و اگر بخواهید برای دیدن همه آن‌ها وقت بگذارید، باید ساکن کلاردشت شوید!

در ادامه مشهورترین، محبوب‌ترین و جادویی‌ترین جاهای دیدنی کلاردشت را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید برنامه سفر به کلاردشت را پروپیمان ببندید:

دهکده مازیچال

دهکده مازیچال، از زیبایی های سفر به کلاردشت
مثل بسیاری از ییلاقات کوهستانی شمال، مازیچال هم جاذبه‌هایی مثل جنگل و اقیانوس ابر دارد.

می‌گویند اگر می‌خواهید اوج زیبایی کلاردشت را ببینید، حتما به مازیچال سری بزنید. مازیچال از زیباترین جاهای دیدنی این شهر است و توصیه می‌کنیم در سفر به کلاردشت، اصلا آن را از قلم نیندازید. برای رسیدن به این ییلاق، باید ابتدا خودتان را به حسن کیف و بعد مکارود برسانید و از آنجا وارد جاده مازیچال شوید. بعد از کمی رانندگی در جوار جنگل‌های سبز مکارود، به این ییلاق رؤیایی می‌رسید.

مثل بسیاری از ییلاقات کوهستانی شمال، مازیچال هم جاذبه‌هایی مثل جنگل و اقیانوس ابر دارد. جنگل این ییلاق از زیباترین جنگل‌های شمال محسوب می‌شود و بسیاری از زوج‌های جوان آن را برای عکاسی فرمالیته و … انتخاب می‌کنند.

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت کلاردشت
امکان قایق‌سواری و تجربه تفریحات آبی در ولشت وجود دارد.

در سفر به کلاردشت عجایب و شگفتی کم نمی‌بینید و یکی از آن‌ها، دریاچه ولشت است. برای دسترسی به این دریاچه باید به بخش شرقی کلاردشت و روستای سنار بروید. بعد از آن باید 5 کیلومتری پیاده روی کنید تا به این تکه آبی از کلاردشت برسید.

در اطراف این دریاچه امکانات تفریحی و توریستی متعددی مثل رستوران، کافه، فضای کمپینگ و … وجود دارد و حتی می‌توانید در کلبه‌هایی که روی دریاچه ساخته شده‌اند، اقامت کنید. امکان قایق‌سواری و تجربه تفریحات آبی هم در ولشت وجود دارد.

خانه ارواح

خانه ارواح، از جذابتی های سفر به کلاردشت
محلی‌ها می‌گویند این خانه یک شبه و توسط ارواح ساخته شده است.

خانه ارواح از عجیب‌ترین جاذبه‌های کلاردشت محسوب می‌شود که در مورد آن حرف‌وحدیث زیاد است. این خانه عجیب در نزدیکی روستای کُلُمه کلاردشت قرار دارد و اهالی این روستا معتقدند که خانه ارواح در یک شب و توسط اجنه ساخته شده است. برخی هم اعتقاد دارند که اجنه و ارواح شخصی که در حال ساخت این خانه بوده را فراری داده‌اند و بعد خوشان آن را تکمیل کرده‌اند.

در روایت دیگر، این خانه توسط یک معمار جوان گرگانی ساخته شده و قرار بوده به یک کافه تبدیل شود که به دلیل ناکامی جوان در کسب مجوزهای لازم، نیمه‌کاره می‌ماند. هیچ‌کدام از بخش‌های این خانه با دیگری هماهنگ نیست و در و پنجره‌های آن هم شکل نیستند. همچنین یک قفس آهنی چندمتری در طبقه همکف، این خانه را سحرآمیزتر کرده است.

علم‌کوه

علم کوه کلاردشت
سنگ سماور؛ از شگفتی‌های علم کوه

دومین قله بلند ایران (بعد از دماوند) در علم‌کوه واقع شده که فاصله چندانی تا کلاردشت ندارد. اگر اهل کوهنوردی و کمپینگ باشید، می‌توانید فرصت را غنیمت بشمارید و در سفر به کلاردشت، خودتان را به این کوه زیبا و شفت انگیز برسانید. مسیر کوه‌پیمایی علم‌کوه در جنوب رودبارک قرار دارد و در مسیر دسترسی به قله آن، چندین نقطه مناسب برای کمپینگ دیده می‌شود.

این کوه چشم‌انداز زیبایی به کلاردشت و اطراف دارد و یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های آن، سنگ سماور است. این سنگ عظیم به‌صورت عمودی روی سطح کوچکی در شیب کوه قرار گرفته است.

تپه باستانی کلار

تپه باستانی کلار، از جاذبه های سفر به کلاردشت
در سال 1313 جام طلایی کلاردشت در این تپه کشف شد.

باستان‌شناسان و تاریخ‌دانان معتقدند که تمام ماجرای کلاردشت از تپه کلار آغاز شده و در این تپه می‌توان بقایای شهر قدیمی کلار را پیدا کرد. در سال 1313 جام طلایی زیبایی با نقش‌برجسته 3 شیر در این تپه‌ها کشف شد که با نام جام طلایی کلاردشت شناخته می‌شود. این جام نشان‌دهنده وجود تمدن 3 هزار‌ساله در این منطقه است و باستان‌شناسان اعتقاد دارند که قدمت این جام به عصر آهن می‌رسد.

تپه کلار در نزدیکی روستای لاهو قرار دارد و در آن چشم‌انداز زیبایی به کلاردشت و اطراف آن خواهید داشت.

جاده کلاردشت به عباس‌آباد

جاده عباس آباد، بهترین مسیر برای سفر به کلاردشت
این جاده در هر فصلی زیبا است.

برای این که یکی از زیباترین جاده‌های ایران را ببینید، کافی است از بخش حسن کیف به سمت مکارود بروید و وارد جاده عباس‌آباد شوید. این جاده زیبا در هر فصلی زیبایی‌های خود را دارد و بسیاری به خاطر دیدن آن، مسیر خود به کلاردشت را دور می‌کنند و خود را از عباس‌آباد به کلاردشت می‌رسانند.

جاده عباس‌آباد به کلاردشت 40 کیلومتر طول دارد و توصیه ما این است که اگر در سفر به کلاردشت گذرتان به این جاده افتاد؛ در عبور از آن عجله نکنید و با توقف در رستوران‌های اطراف، از تماشای زیبایی‌های این جاده لذت ببرید.

مرداب دیوک

مرداب دیوک کلاردشت
یکی از مرموزترین مرداب‌های ایران

مرداب دیوک یکی از زیباترین و مرموزترین مرداب‌های کشور است که از نظر وهم‌انگیز بودن، با دریاچه ارواح نوشهر رقابت تنگاتنگی دارد. رشد خزه و انعکاس تصویر درختان در آب باعث شده که آب این مرداب سبزرنگ باشد و صدای پرندگان و مه غلیظ، مرداب دریوک یا دیوک را مرموز و ترسناک می‌کند. اگر در سفر به کلاردشت خواستید از این مرداب بازدید کنید، باید در جاده عباس‌آباد مسیر فرعی روستای پِیَمبور را در پیش بگیرید.

روستای لاهو

روستای لاهو، از زیبایی های سفر به کلاردشت
این روستا مثل سایر روستاهای کلاردشت پر از سرسبزی و زیبایی است.

لاهو روستای زیبایی است که اگر از سمت مرزن‌آباد به کلاردشت بروید، حتما از کنار آن عبور می‌کنید. این روستا به 2 دلیل شهرت دارد که یکی از آن‌ها به خاطر کشف جام زرین کلاردشت در آن است. دیگری به ساخت اولین مدرسه به سبک مدرن در این روستا برمی‌گردد که در سال 1301 تأسیس شد. این روستا هم مثل سایر روستاهای کلاردشت پر از سرسبزی و زیبایی است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم در سفر به کلاردشت حتما سری به آن بزنید.

روستای رودبارک

روستای رودبارک کلاردشت
رودخانه خروشان و همیشه جاری سرداب رود از میان این روستا می‌گذارد.

روستای رودبارک از مشهورترین و زیباترین جاهای دیدنی کلاردشت است که ندیدن آن باعث می‌شود سفر به کلاردشت ناقص شود. این روستا در جنوب کلاردشت قرار دارد و حتی می‌توانید با پای پیاده هم از کلاردشت به سمت آن بروید. رودخانه خروشان و همیشه جاری سرداب رود از میان این روستا می‌گذارد و وجود درختان سر به فلک کشیده در اطراف، زیبایی آن را دوچندان کرده است.

سوغات و صنایع‌دستی کلاردشت

بهترین سوغاتی های کلاردشت
کمتر کسی است که سفر به کلاردشت را بدون خرید از کاکا به پایان برساند.

شهرت شیرینی‌ها و بستنی‌های قنادی کاکا کلاردشت در کل ایران پیچیده و کمتر کسی است که سفر به کلاردشت را بدون سر زدن به این قنادی به پایان برساند. در این قنادی می‌توانید انواع شیرینی خشک و تر و کلوچه شمال باکیفیت را تهیه کنید. همچنین در اطراف آن هم چند فروشگاه عرضه سوغاتی و خوراکی محلی وجود دارد که انواع ترشی، زیتون، لواشک، مربا و … را عرضه می‌کنند.

فرش و گلیم هم یکی از سوغاتی‌های کلاردشت محسوب می‌شود و جالب است بدانید که این شهر از قدیم مرکز قالی‌بافی مازندران بوده است.

بهترین مراکز خرید کلاردشت

استقبال زیاد گردشگران از سفر به کلاردشت باعث شده که در این شهر چند مرکز خرید مدرن تأسیس شود. مهم‌ترین مراکز خرید کلاردشت در ابتدای جاده کلاردشت به عباس‌آباد قرار دارند و در آن‌ها می‌توانید انواع پوشاک برند را پیدا کنید. برای خرید خوراکی‌های محلی، میوه، تره‌بار و لبنیات هم می‌توانید به بازارروز کلاردشت، بازار ترکمن‌ها و جمعه‌بازار این شهر مراجعه کنید که همگی در مسیر مرزن‌آباد-کلاردشت قرار دارند.

غذاهای محلی کلاردشت

بهترین غذاهای محلی مازندران را می‌توانید در رستوران‌های کلاردشت میل کنید. پیشنهاد ما این است که در سفر به کلاردشت حتما اناربیج محلی، کباب ترش، کته کباب، مرغ ترش و میرزاقاسمی را امتحان کنید. بیشتر مواد اولیه این غذاها از طبیعت سخاوتمند کلاردشت به دست می‌آید و احتمالا مزه آن‌ها جای دیگری برایتان تکرار نخواهد شد.

بهترین رستوران‌های کلاردشت

رستوران اسماعیل آشپز
رستوران اسماعیل آشپز، مشهورترین رستوران کلاردشت است.

توریستی بودن کلاردشت باعث شده که تعداد رستوران‌های محلی، سنتی و فست‌فود هم در این شهر زیاد شود. اگر خواستید در سفر به کلاردشت غذای محلی یا فست‌فود میل کنید، می‌توانید به رستوران‌های زیر بروید:

  • اسماعیل سرآشپز در مرکز کلاردشت و جاده رودبارک
  • خلیفه در بلوار پاسداران
  • گیلدا در نزدیکی پمپ‌بنزین کلاردشت
  • فست‌فود وی سنسو در ابتدای جاده عباس‌آباد

تاریخچه کلاردشت

آنچه از تپه‌های باستانی کلار به دست آمده، نشان می‌دهد که قدمت کلاردشت به عصر آهن و سه هزار سال پیش می‌رسد و پیش از رسیدن پای تمدن به این شهر، در آن دشت‌های باتلاقی زیادی وجود داشته است. این دشت‌ها میزبان غوک‌ها و وزغ‌های زیادی بودند و نام کلاردشت را از آن‌ها گرفته‌اند؛ چون کلار در زبان محلی به معنای وزغ است.

این شهر در دوران قاجار و پهلوی هم از تفرجگاه‌های محبوب پادشاهان و درباریان بوده است.

آداب و رسوم

آداب و رسوم مردم کلاردشت تا حد زیادی به دلیل مهمان‌نواز بودن آن‌ها و مهاجرت اقوام مختلف به این شهر، تحت تاثیر قرار گرفته است. به جز مازنی‌ها، بخش بزرگی از جمعیت این شهر را کردهای مهاجری تشکیل می‌دهند که حدود 30 سال پیش به این شهر مهاجرت کردند و آداب و رسوم خود را به این شهر آورده‌اند. از میان مهم‌ترین جشن‌های محلی این شهر که هنوز هم برگزار می‌شوند، می‌توانیم به فهرست زیر اشاره کنیم:

  • جنگ تخم‌مرغ که در آن جوانان سعی می‌کنند تخم‌مرغ‌های یکدیگر را بشکنند.
  • سمنوپزان
  • برگزاری سه شب چهارشنبه‌سوری با نام‌های چهارشنبه‌سوری، خاله چهارشنبه‌سوری و چهارشنبه آخر سال

اگر خوش‌شانس باشید و سفر به کلاردشت را در زمان درست برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید این جشن‌ها را از نزدیک ببینید.

بهترین محله‌های کلاردشت

بهترین محله‌های کلاردشت
مازیچال، از زیباترین روستاها و محله‌های کلاردشت است.

توسعه کلاردشت و ساخت‌وسازهای زیاد در این شهر باعث شده که روستاها و محله‌های آن به یکدیگر متصل شوند. اگر می‌خواهید در سفر به کلاردشت در بهترین محله‌های آن اقامت کنید، پیشنهاد می‌کنیم فهرست زیر را به خاطر بسپرید:

  • حسن کیف (مرکز بخش کلاردشت و حل استقرار قنادی کاکا)
  • دوبال (محل استقرار بیشتر ویلاهای نوساز)
  • روستای مجل (در غرب کلاردشت)
  • رودبارک (از خنک‌ترین جاهای کلاردشت)

اقامت در کلاردشت با شب

در این راهنمای سفر به کلاردشت، شما را با این شهر و بهترین جاهای دیدنی، آب و هوا، بهترین زمان سفر، مسیر دسترسی و تاریخچه آن آشنا کردیم و به عبارتی به صفر تا 100 سفر به کلاردشت پرداختیم. برای رزرو اقامتگاه در کلاردشت و بهترین محله‌های آن، می‌توانید از سایت شب کمک بگیرید. در صفحه اجاره ویلا و سوئیت در کلاردشت می‌توانید انواع ویلا، کلبه، آپارتمان و سوئیت را در این شهر اجاره کنید.

سؤالات متداول درباره سفر به کلاردشت

کلاردشت کجاست؟

این شهر در استان مازندران و 50 کیلومتری چالوس قرار دارد.

فاصله تهران تا کلاردشت چقدر است؟

فاصله تهران تا این شهر حدود 170 کیلومتر است.

بهترین روستاهای کلاردشت کدامند؟

روستای لاهو، مازیچال و رودبارک از بهترین روستاهای کلاردشت محسوب می‌شوند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*