معرفی روستای آهار، زیباترین روستای تهران!

0

شما را نمی‌دانیم ولی ما معتقدیم که روستای آهار، زیباترین روستای استان تهران است! روستایی با کوچه باغ‌های خلوت، هوایِ مطبوع و ملس، آسمانی آبی و درختانی سرسبز که طبیعت اینجا را به بهشت روی زمین تبدیل کرده‌اند. آهار جوری غرق در آرامش و زیبایی است که هیچکس باورش نمی‌شود این روستا با تهران تنها دو ساعت فاصله دارد!

اگر دوست دارید درباره این روستا و طبیعت بکرش بیشتر بدانید و سر زدن به آن را در برنامه‌ آخر هفته‌تان بگنجانید، ادامه این مطلب را با دقت بخوانید!

جهت مشاهده و اجاره ویلا و سوئیت در آهار کلیک کنید

روستای آهار کجاست؟

روستای آهار
آهار یکی از روستاهای اطراف تهران است که در منطقه رودبار قصران و در حوالی محدوده لواسان قرار دارد.

همانطور که گفتیم، آهار یکی از روستاهای اطراف تهران است که در منطقه رودبار قصران و در حوالی محدوده لواسان قرار دارد. روستایی با رودخانه‌های پرآب، باغ‌های سیب و آلبالو و تپه‌های سرسبز و پردرخت که در هر فصلی از سال زیبا و تماشایی‌اند.

آهار در میان کوهپایه‌های البرز واقع شده و به دلیل موقعیت مکانی منحصر به فردش، تا حدودی بکر و ناشناخته باقی مانده است. دلیلی که باعث آرامش و خلوتی بیش از حد روستا شده و اینجا را به محلی ایده‌ال برای استراحت تبدیل کرده است.

مردم آهار از ساکنان قدیمی شمیرانات هستند و اغلب به کشاورزی و باغداری مشغولند. جاری شدن دو رود پر آب «پیش کنک» و «شکراب» از کوهپایه‌های این روستا باعث شده است تا کشاورزی در اینجا رونق خوبی داشته باشد. بد نیست که بدانید این دو رود بعد از سیراب کردن زمین‌های کشاورزی آهار، به رودخانه جاجرود و سد لتیان می‌ریزند.

بخوانید از: معرفی روستاهای دیدنی اطراف تهران

مسیر دسترسی به روستای آهار

دسترسی به روستای آهار
روستای آهار بعد از اوشان و نرسیده به فشم واقع شده است.

برای رسیدن به روستای آهار یک مسیر سرراست پیش رو دارید که آن هم از بزرگراه شهید بابایی در شمال شرق تهران می‌گذرد. بعد از وارد شدن به این اتوبان، تا ورودی جاده لشگرک رانندگی کنید و سپس وارد خروجی این جاده شوید. بعد از رسیدن به پلیس راه، مسیر خود را به سمت فشم ادامه داده و بعد از گذشتن از روستاهای «حاجی آباد» و «اوشان»، نرسیده به فشم، خروجی «دره بهشت» را در پیش بگیرید. این جاده شما را به روستای آهار می‌رساند.

بخوانید از: تنگه واشی یا ساواشی کجاست؟ پناهگاهی برای فرار از تابستان

میدان آهار
میدان آهار یکی از مسیرهای دسترسی به آبشارهای اطراف روستا است.

در میدان روستای آهار یک پل آهنی نسبتا کوچک وجود دارد که بعد از گذشتن از آن با یک دو راهی مواجه خواهید شد. اگر می‌خواهید از طبیعت بکر اطراف آهار لذت ببرید، می‌توانید یکی از این دو مسیر را انتخاب کنید. مسیر سمت چپ به آبشار آهار و مسیر سمت راست به آبشار ده تنگه منتهی می‌شود. فراموش نکنید که برای رسیدن به هر یک از این آبشارها باید برای یک پیاده‌روی دو تا سه ساعته آماده باشید.

آدرس روستای آهار

تهران، شهرستان شمیرانات، منطقه رودبار قصران، روستای آهار

بخوانید از: سفری یک روزه به جاذبه‌های شگفت انگیز اطراف تهران 

آب و هوای روستای آهار

روستای آهار
آهار در کوهپایه‌های البرز قرار گرفته و آب و هوای خنک و مطبوعی دارد.

آهار در کوهپایه‌های البرز قرار گرفته و همین موضوع باعث شده است تا این روستا آب و هوای خنک و مطبوعی داشته باشد. آهار در بهار، روستایی سرسبز و خنک است که با بارش‌های گاه و بیگاه و وزش نسیمی خنک احاطه می‌شود. این روستا در نخستین روزهای بهار، آب و هوای بسیار سردی دارد و در آن خبری از شکوفه‌های رنگارنگ نیست.

آب شدن برفها در تابستان، رودخانه‌های آهار را به پرآب‌ترین زمان خود تبدیل می‌نماید. گرچه آهار در تابستان خنک و ییلاقی است اما تابش شدید آفتاب در اواسط روز، گرمای زیادی را به افراد روستا غالب می‌کند.

بخواید از: معرفی و سیر تا پیاز ۱۸ تا از روستاهای اطراف تهران

آهار در پاییز
آهار در پاییز با درختان زرد و نارنجی و قرمز به چشم می‌آید و یکی از زیباترین چشم اندازهای خود را تجربه می‌کند.

آهار در پاییز با درختان زرد و نارنجی و قرمز به چشم می‌آید و یکی از زیباترین چشم اندازهای خود را تجربه می‌کند. آب و هوای این روستا در این فصل خنک و ابری است و باران، جزو همیشگی و جدایی ناپذیرش به حساب می‌آید. در زمستان نیز برف و یخ، آهار و کوچه باغ‌هایش را به سلطه خود در می‌آورند و این روستا را به سردترین روزهایش تبدیل می‌کنند.

بد نیست که بدانید به‌ دلیل اقلیم این منطقه، سرمای هوای آهار از نخستین روزهای فصل پاییز آغاز شده و بارندگی‌ها تا پایان سال ادامه دارند. متوسط بارش سالانه برف و باران در روستای آهار بیش از ۶۰۰ میلی‌متر است.

برای اجاره ویلا و سوئیت در لواسان کلیک کنید

بهترین زمان سفر به روستای آهار

روستای آهار در پاییز
بهار، اواخر تابستان و پاییز بهترین زمانهای سر زدن به روستای آهار هستند.

اگر از علاقه‌مندان سفر به طبیعت در آب و هوایی مطبوع و خوشایند هستید، به شما توصیه می‌کنیم که بهار، اواخر تابستان و پاییز را برای سر زدن به روستای آهار انتخاب کنید. به ویژه فصل پاییز، که طبیعت آهار را به زیباترین شکل خود در آورده و دنیایی از رنگ‌ها را پیش چشمانتان شکل می‌دهد. پاییز آهار همچنین بهترین زمان برای عکاسی و ثبت تصاویر حیرت انگیز از طبیعت این منطقه است.

فراموش نکنید که آهار در زمستان سردترین روزهای خود را سپری می‌کند! به همین دلیل در این فصل تنها کوهنوردان حرفه‌ای برای بازدید از آبشارهای یخی و ارتفاعات، راهی این روستا می‌شوند.

بخوانید از: پیست اسکی دربندسر، بهشت برفی تهران

اقامت در روستای آهار

اقامت در روستای آهار
در حوالی روستای آهار، خانه‌های بومگردی مختلفی برای اقامت مسافران وجود دارند.

در حوالی روستای آهار، خانه‌های بومگردی مختلفی وجود دارند که اغلب توسط مردم محلی اینجا به علاقه‌مندان کرایه داده می‌شوند. به جز اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های محلی، در حوالی روستای آهار و در مناطق فشم و لواسان، گزینه‌های مختلفی برای اجاره ویلا و سوئیت وجود دارد.

شما همچنین می‌توانید در امام‌زاده نزدیک به روستا که با نام امام زاده «طاهر و زاهد» شناخته می‌شود (با هماهنگی خادم امام زاده) اقامت کنید. با این حال فراموش نکنید که ماندن در این امام زاده بیشتر برای افرادی مناسب است که به تنهایی یا فقط با همراهی یک نفر به آهار امده‌اند. در حقیقت خانواده‌های پرجمعیت بهتر است که از دیگر گزینه‌های اقامتی روستای آهار استفاده کنند.

بخوانید از: وردیج؛ روستای آدمکهای سنگی

در سفر به روستای آهار با خود چه ببریم؟

در سفر به روستای آهار همراه داشتن امکانات و تجهیزات زیر را فراموش نکنید:

  • کفش و لباس راحت برای پیاده‌روی و کوهنوردی
  • کوله‌پشتی سبک
  • وعده‌های غذایی
  • همراه داشتن چکمه و بارانی در صورت سفر در پاییز و زمستان
  • وسایل کمپ
  • آب آشامیدنی

نکات مهم هنگام سر زدن به روستای آهار

 مناطق بکر روستای آهار
در مناطق بکر، ناشناخته و دور از دسترس روستای آهار کمپ نزنید.
  • اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید و می‌خواهید در زمستان از ارتفاعات روستای آهار صعود کنید، وسایل مخصوص مانند یخ شکن و بادگیر را به همراه داشته باشید.
  • در نزدیکی میدان اصلی روستا سرویس بهداشتی، سوپر مارکت و امکانات محدود برای گردشگران وجود دارد.
  • در روستای آهار امکانات کافی برای اقامت وجود ندارد. اگر تمایل دارید تا در طبیعت روستا کمپ بزنید، وسایل مورد نیاز خود را همراه ببرید.
  • در مناطق بکر، ناشناخته و دور از دسترس روستا کمپ نزنید. فراموش نکنید که در طبیعت این حوالی برخی از گونه‌های حیات وحش مانند گرگ و روباه زندگی می‌کنند.
  • اغلب باغ‌ها و درختان این منطقه صاحبان خصوصی دارند. بدون اجازه مالکان از وارد شدن به فضای باغ‌ها، کندن میوه و استفاده از محصولات آنها خودداری نمایید.
  • همراه داشتن دوربین عکاسی برای ثبت تصاویر جذاب و به یاد ماندنی را فراموش نکنید.
  • در حفظ پاکیزگی طبیعت روستای آهار کوشا بوده و هنگام بازدید از طبیعت این اطراف، هیچ ردی از خود به جا نگذارید.

جهت اجاره ویلا و سوئیت در اوشان کلیک نمایید

کوهنوردی در روستای آهار

کوهنوردی در روستای آهار
در حوالی روستای آهار بیش از ۵۰ قله برای کوهنوردی وجود دارد.

یکی از جذابیت‌های آهار، نزدیکی این روستا به مسیرهای کوهنوردی است. جالب است که بدانید در این حوالی بیش از ۵۰ قله وجود دارد که ارتفاع برخی از آنها به بیش از ۳ هزار متر می‌رسد.

محبوب‌ترین مسیر کوهنوردی در روستای آهار، مسیر کوهپیمایی به سمت قله توچال است. این قله ارتفاعی بالغ بر ۳,۹۶۲ متر دارد و بهترین قله برای کوهنوردان حرفه‌ای به حساب می‌آید. در مسیر کوهنوردی به قله توچال، چشمه‌های خروشانی نیز وجود دارند که برخی از شناخته‌شده‌ترین آنها شامل «ویشه»، «چشمه امیر» و «گل بندسر» می‌شوند.

«سی چال» قله جذاب دیگری است که در نزدیکی روستای آهار واقع شده و حدود ۳۷۳۰ متر ارتفاع دارد. بد نیست که بدانید به دلیل وجود ۳۰ چاله و آبگیر در مسیر این کوه، به این قله لقب سی چال داده‌اند! و در نهایت قله «بارویک» که دقیقا در مقابل روستای آهار قرار گرفته و یکی دیگر از مسیرهای کوهنوردی پرطرفدار در این حوالی شناخته می‌شود.

بخوانید از: پیست اسکی دیزین ، فرصتی برای خوش‌گذرانی در فصل سرما 

جاهای دیدنی اطراف روستای آهار

حالا که تا آهار آمده‌اید، بد نیست که در طبیعت این حوالی قدم زده و از جاهای دیدنی این روستای خوش آب و هوا بازدید کنید.

دشت گیاهان دارویی

دشت گیاهان دارویی در آهار
در نزدیکی آهار، دشت‌های سرسبز و دیدنی از گیاهان معطر و دارویی وجود دارد.

در نزدیکی آهار، دشت‌های سرسبز و دیدنی از گیاهان معطر و دارویی وجود دارد. تنها کافی است با کمی پیاده‌روی و گذشتن از کوچه باغ‌های روستا، خودتان را به بخش‌های کوهپایه‌ای و دشت‌های اطراف برسانید و از عطر گیاهان این حوالی سرمست شوید. بد نیست که بدانید بخشی از فعالیت مردم روستای آهار در عصرهای تابستان، شامل چیدن گل‌ها و گیاهان دارویی این منطقه می‌شود.

بخوانید از: راهنمای سفر یک روزه به طالقان

آبشار شکراب

آبشار شکراب اطراف روستای اهار
یکی از جاذبه‌های نزدیک به روستای آهار، آبشار شکرآب است.

یکی از جاذبه‌های نزدیک به روستای آهار، آبشار شکرآب است که حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد و در فصل تابستان به خنک‌تر شدن آب و هوای این منطقه کمک می‌کند.

امامزاده طاهر و زاهد

امامزاده طاهر و زاهد
قدمت امامزاده طاهر و زاهد به زمان قاجار برمیگردد.

در طول مسیر آبشار شکرآب و پس از گذشتن از یک سر بالایی نسبتا پر شیب، به بنای قدیمی «امامزاده طاهر و زاهد» می‌رسید. این امام زاده در زمان قاجار ساخته شده و امروز پناهگاهی کوچک و جمع و جور برای استراحت کوهنوردان است.

برای اجاره ویلا در اطراف تهران کلیک کنید

روستای ده تنگه

روستای ده تنگه
روستای ده تنگه سرشار از باغ‌های سرسبز میوه و درختان رنگارنگ است و طبیعت بکر و جذابی برای دیدن دارد.

روستای «ده تنگه» در شمال غربی روستای آهار واقع شده و یکی دیگر از مناطق ییلاقی خوش و آب و هوای تهران به حساب می‌آید. مانند آهار، این روستا سرشار از باغ‌های سرسبز میوه و درختان رنگارنگ است و طبیعت بکر و جذابی برای دیدن دارد.

جهت مشاهده و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه در فشم کلیک کنید

آتشگاه قصران(قلعه دختر)

آتشگاه قصران(قلعه دختر)
قدمت ساخت آتشگاه قصران به دوران ایران باستان برمیگردد.

اگر به دیدن بناهای تاریخی علاقه‌مندید، بازدید از آتشگاه قصران یک پیشنهاد ویژه و ایده‌ال است. آتشگاه قصران در ارتفاعات شمالی روستای آهار قرار گرفته و جلوه‌ای افسانه‌ای به طبیعت این منطقه بخشیده است. مورخان قدمت این بنا را به زمان ایران باستان نسبت می‌دهند و آن را محلی برای برگزاری آیین دیدنی مردم زرتشت معرفی می‌کنند.

فراموش نکنید که مسیر دسترسی به این آتشگاه از میان کوهپایه‌های تند و صخره‌ای می‌گذرد و پیمودن آن هم چیزی حدود یک ساعت طول می‌کشد.

کلام آخر، پرسه در کوچه باغ‌های روستای آهار در واپسین روزهای تابستان

کوچه باغ‌های روستای آهار در واپسین روزهای تابستان
روستای آهار برای یک گردش چند ساعته در حوالی پایتخت بهترین انتخاب است.

روستای آهار برای یک گردش چند ساعته در حوالی پایتخت بهترین انتخاب است. روستایی با آب وهوای مطبوع و خوشایند، طبیعتی بی‌نظیر و مناظر شگفت انگیز که مشابهش در هیچکدام از ییلاقات اطراف تهران وجود ندارد. اگر دوست دارید در همین آخر هفته از این روستا دیدن کنید و در طبیعتش نهایت لذت را ببرید، می‌توانید برای پیدا کردن اقامتگاه، خانه، ویلا و هرگونه گزینه اقامتی از سایت شب کمک بگیرید.

سوالات متداول

روستای آهار کجاست؟

آهار یکی از روستاهای اطراف تهران است که در منطقه رودبار قصران و در حوالی محدوده لواسان قرار دارد.

چگونه به آهار برویم؟

برای رفتن به روستای آهار باید به بزرگراه شهید بابایی در شمال شرقی تهران رفته و بعد از وارد شدن به جاده لشگرک و عبور از روستاهای «حاجی آباد» و «اوشان»، خروجی «دره بهشت» را در پیش بگیرید.

در آهار چه تفریحاتی وجود دارد؟

عکاسی، طبیعت گردی و کوهنوردی از جمله تفریحات روستای آهار به حساب می‌آیند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*