راهنمای جامع سفر به فشم تهران؛ جایی که پایتخت نفس می‌کشد

0

در روزهایی که هوای تهران خیلی گرم یا خیلی آلوده است، سخت می‌توان تصور کرد که با یک ساعت رانندگی می‌شود به هوای خنک و تمیز دسترسی داشت؛ آن هم در روستاهای سرسبز و زیبایی که امکانات رفاهی کامل و مراکز تفریحی متعددی دارند. فشم تهران یکی از همین روستاهای خوش آب‌وهوا و سرسبز است که تهرانی‌ها از چند دهه پیش تاکنون برای فرار از گرما و هوای آلوده به آن پناه می‌برند.

در این مقاله قرار است شما را با مرکز اسکی تهران یا همان ییلاق نام‌آشنای اوشان فشم آشنا کنیم؛ همان سرزمین بخشنده‌ای که هر تهرانی حداقل یک بار در کنار رودخانه آن پیک‌نیک کرده است. در این راهنمای سفر، در مورد جاهای دیدنی فشم تهران، بهترین فصل سفر، بهترین مسیر دسترسی، بهترین رستوران‌ها، سوغات و نحوه اجاره اقامتگاه باکیفیت در این شهر صحبت می‌کنیم.

برای رزرو ویلا و سوئیت در فشم کلیک کنید

معرفی فشم تهران

معرفی فشم
هنوز هم در بخش روستایی فشم می‌توانید خانه‌های قدیمی و کاهگلی را پیدا کنید.

فشم به همراه اوشان و میگون باغ شهری سرسبز و زیبا در شمال شرق تهران است که مرکز بخش رودبار قصران محسوب می‌شود. رودبار قصران یکی از بخش‌های شهرستان شمیرانات و از معدود مناطق سرسبز و ییلاقی نزدیک به تهران است. فاصله کم فشم تا تهران باعث شده که هر ساله در فصل بهار، تابستان و پاییز، تعداد زیادی از پایتخت‌نشینان برای استفاده از آب‌وهوای مطبوع و طبیعت زیبای آن راهی این شهر شوند.

همین مزایای فشم تهران باعث شده که این شهر در چند سال اخیر به 2 بخش شهری و روستایی تقسیم شود. در بخش شهری بیشتر مهاجران اعیان زندگی می‌کنند و هنوز هم در بخش روستایی می‌توانید خانه‌های قدیمی و کاهگلی را پیدا کنید. از جاذبه‌های بخش روستایی می‌توانیم به آبشارها، دره‌ها و کوه‌های زیبا و همچنین باغ‌های آلبالو، گیلاس، زردآلو، سیب، هلو و … اشاره کنیم.

آب‌وهوا و بهترین فصل سفر به فشم

بهترین زمان سفر به فشم تهران
بهترین زمان سفر به فشم تهران بهار و تابستان است.

فشم تهران در دامنه کوه‌های البرز و ارتفاع 1917 متری از سطح دریا قرار دارد و به همین دلیل آب‌وهوای آن سردسیر و کوهستانی است. این موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب‌وهوا باعث شده که در نزدیکی فشم 3 پیست اسکی بزرگ دربندسر، شمشک و دیزین احداث شود. فشم بهار و تابستان مطبوع و خنکی دارد و هوای آن در پاییز سرد، بارانی و برفی است.

با این اوصاف باید بهار و تابستان را برای لذت بردن از سرسبزی و هوای خنک فشم انتخاب کنید و اگر عاشق طبیعت هزار رنگ پاییز هستید، سفر به فشم در این فصل را از دست ندهید که باغ‌ها و دره‌های آن در این فصل حسابی دیدنی می‌شوند.

البته اگر میانه خوبی با برف دارید و اسکی هم بلد هستید، می‌توانید زمستان را برای سفر به فشم انتخاب کنید. جاده این شهر در فصل زمستان وضعیت مناسبی دارد و اقامتگاه‌ها و رستوران‌های آن هم به امکانات گرمایشی مناسب مجهز هستند.

نقشه فشم

در ادامه نقشه اوشان و فشم تهران و اطراف آن‌ها را می‌بینید. در اطراف این 2 شهر روستاهای متعددی وجود دارد که طبیعت بسیاری از آن‌ها هنوز بکر است و کشف زیبایی‌های این روستاها می‌تواند هیجان‌انگیز باشد:

نقشه فشم تهران
در این نقشه بخش‌هایی از فشم و اوشان را می‌بینید.

فاصله تهران تا فشم چقدر است؟

فاصله فشم تا مرکز شهر تهران چیزی حدود 50 کیلومتر است که پیمودن آن در حالت عادی یک ساعت طول می‌کشد. البته در آخر هفته‌ها، تعطیلات و ساعات پیک ترافیک باید زمان بیشتری را برای رسیدن به فشم در نظر بگیرید. البته اگر ساکن شرق و شمال شرق تهران هستید، زمان کمتری را در راه خواهید بود.

بهترین مسیر دسترسی به فشم تهران

بهترین مسیر دسترسی به فشم تهران
جاده لشگرک، مسیر اصلی دسترسی به فشم

بهترین مسیر دسترسی به فشم تهران از اتوبان صدر و بعد هم بابایی می‌گذرد. در اتوبان بابایی باید وارد خروجی جاده لشکرک شوید. باید این جاده را تا انتها (زردبند و لواسان) ادامه دهید و بعد وارد جاده اوشان فشم شوید. بعد از گذر از رودک، شمیران و اوشان، به شهر فشم می‌رسید.

اگر اتوبان صدر و بابایی ترافیک زیادی داشت، می‌توانید اتوبان‌های همت و ارتش را هم جایگزین آن‌ها کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری  فشم

اگر تا اینجای مقاله را خوانده باشید، احتمالا حدس می‌زنید که بیشتر جاهای دیدنی فشم در جاذبه‌های طبیعی آن خلاصه می‌شود. جاذبه‌هایی که در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند خاطراتی فراموش‌نشدنی برای شما بسازند. در ادامه با بهترین جاهای دیدنی فشم تهران آشنا می‌شوید:

رودخانه فشم

رودخانه فشم
رودخانه خروشان فشم؛ یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیک‌نیک تابستانی

اوشان و فشم از رودخانه فشم حیات می‌گیرند و به همین دلیل تعجبی ندارد که این رودخانه اصلی‌ترین جاذبه شهر فشم باشد. این رودخانه در اصل بخشی از رود جاجرود است که از کوه البرز سرچشمه می‌گیرد و پشت سد لتیان متوقف می‌شود. رودخانه فشم منبع اصلی آبیاری بسیاری از باغ‌های فشم است و البته از منابع اصلی تأمین آب شرق تهران هم محسوب می‌شود.

این رودخانه در فصول گرم سال هم جاری و خروشان است و آب خنکی دارد. برای یک سفر تابستانی یک روزه و کم‌هزینه، می‌توانید زیرانداز، غذا و فلاسک چای را بردارید و پس از رسیدن به اوشان، در کنار این رودخانه پیک‌نیک کنید.

بخوانید از: معرفی روستای آهار، زیباترین روستای تهران!

آبشار لالون یا لالان

آبشار لالان فشم
این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود.

آبشار لالون یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی فشم است که در شمال شرق این شهر و در نزدیکی دشت و قله جانستون قرار دارد. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود و به خاطر آب‌وهوای خنکی که دارد، بسیاری از کوهنوردان حرفه‌ای پس از پیمایش‌های تابستانی خودشان را به این آبشار می‌رسانند تا خنک شوند و خستگی به در کنند.

اگر کوهنورد حرفه‌ای نیستید و می‌خواهد از مسیر عادی به این آبشار برسید، باید خودتان را اول به روستای لالان برسانید که با خودروی شخصی تنها 10 دقیقه تا فشم فاصله دارد. از روستای لالان تا آبشار آن هم یک پیمایش یک ساعته خواهید داشت.

بخوانید از: پرسه در کوچه باغ های روستای برگ جهان

آبشار لارمحله

آبشار لارمحله فشم
این آبشار در دوراهی روستاهای گرمابدر و آبنیک قرار گرفته است.

اگر در سفر به فشم تهران قصد کردید آبشار لالان را ببینید، می‌توانید یک تیر و 2 نشان بزنید و بعد از آبشار لالان خودتان را به آبشار لارمحله برسانید که فاصله کمی با آن دارد. این آبشار زیبا هم در شمال شرقی شهر فشم واقع شده و مسیر دسترسی آن به‌مراتب از آبشار لالان آسان‌تر است؛ به‌نحوی‌که با خودروی شخصی هم می‌توانید تا پای آبشار لارمحله بروید.

این آبشار در دوراهی روستاهای گرمابدر و آبنیک قرار گرفته و حدود 13 کیلومتر با فشم فاصله دارد.

بخوانید از: سد لتیان، تفریحگاهی خوش آب و هوا برای گردش چند ساعته

دشت جانستون

دشت جانستون فشم
نام این دشت در اصل جان‌ستان است.

دشت جانستون یکی از زیباترین و برازنده‌ترین نام‌ها را دارد. نام این دشت در اصل جان‌ستان است که در گویش محلی به جان ستون مشهور شده و به خاطر زیبایی بی حد، این نام را روی آن گذاشته‌اند. دشت جانستون از نظر زیبایی و سرسبزی یکی از بزرگ‌ترین رقبای دشت لار است و برای دسترسی به آن باید خودتان را به شمال شرق فشم و روستای آبنیک برسانید. در مسیر دسترسی به این دشت، شانس دیدن آبشار یخی آبنیک را هم خواهید داشت.

البته یک مسیر دیگر هم برای دسترسی به این دشت وجود دارد که از روستای لالان می‌گذرد. این مسیر مخصوص حرفه‌ای‌ترها و آن‌هایی است که تجهیزات کوهنوردی دارند.

دره آهنگرک

دره آهنگرک فشم
برای رسیدن به این دره می‌توانید از خودروی شخصی استفاده کنید.

تعدادی از زیبایی‌های فشم تهران هم در غرب آن قرار دارند و دره آهنگرک یکی از آن‌ها است. این دره در فاصله کمی از شهر میگون قرار دارد و به سرسبزی و زیبایی خود مشهور است. برای رسیدن به این دره می‌توانید از خودروی شخصی استفاده کنید؛ اما برای قدم زدن در آن و دیدن زیبایی‌های بی‌نظیری مثل کوه‌های سرسبز و گل‌های رنگارنگ، باید از پاهای خود و یک جفت کفش مناسب کمک بگیرید.

یادتان باشد که بهترین زمان بازدید از این دره بهار و تابستان است؛ چون در فصل سرما هوای آن بسیار سرد می‌شود.

آبشار یخی آبنیک

آبشار یخی آبنیک فشم
یخ‌نوردی در این آبشار به تجهیزات کامل و آمادگی بدنی لازم نیاز دارد.

آبشار یخی آبنیک یکی دیگر از جاذبه‌های بی‌نظیر فشم است که در شمال شرق آن و در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. این آبشار در فصل گرم آبی جاری و خروشان دارد و بسیار دیدنی است؛ اما در فصل زمستان جلوه‌ای دیگر دارد و بسیاری برای بالارفتن از دیواره یخی ایجاد شده توسط آن، به فشم سفر می‌کنند. البته یخ‌نوردی در این آبشار به تجهیزات کامل و آمادگی بدنی لازم نیاز دارد.

بخوانید از: راهنمای سفر یک روزه به طالقان؛ سرزمین روستاهای نقلی زیبا

پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر فشم
این پیست اسکی در شمال فشم و در نزدیکی شمشک قرار دارد.

همان‌طور که گفتیم، فشم سرزمین پیست‌های اسکی حرفه‌ای است. پیست اسکی دربندسر یکی از بهترین پیست‌های اسکی تهران و ایران است که در نزدیکی شمشک واقع شده و تا فشم حدود 24 کیلومتر فاصله دارد. این پیست اسکی مخصوص اسکی‌بازان حرفه‌ای است و توصیه می‌کنیم که اگر آمادگی لازم و تجهیزات حرفه‌ای دارید، پیست اسکی دربندسر را برای تفریحات تابستانی خود انتخاب کنید.

کوه‌های فشم

کوه‌های فشم تهران
این کوه‌ها در هر فصل جاذبه‌های خاص خود را دارند.

فشم شهری کوچک است که در آغوش البرز آرام گرفته و به همین دلیل در اطراف آن کوه‌های سر به فلک کشیده و قله‌های بلند وجود دارد. در کوه‌های اطراف این شهر می‌توانید از دیدن لاله‌های وحشی زیبا لذت ببرید و ریواس، سبزی کوهی و قارچ وحشی بچینید. البته برای چیدن آخری توصیه می‌کنیم که اگر نمی‌توانید قارچ وحشی سمی را از سالم تشخیص بدهید، قید آن را بزنید.

بخوانید از: راهنمای کامل سفر به روستای رینه، روستای سبز دماوند

روستاهای فشم

روستاهای فشم تهران
روستاهای ایگل، آهار، لالان، آبنیک و گرمابدر از زیباترین روستاهای اطراف فشم تهران هستند.

اگر می‌خواهید مدتی از زندگی روزمره و هیاهوی شهر و آلودگی هوای آن دور باشید، در یکی از روستاهای زیبای اطراف فشم اقامت کنید. روستاهای ایگل، آهار، لالان، آبنیک و گرمابدر از زیباترین روستاهای اطراف فشم تهران هستند که هر کدام جاذبه‌های طبیعی خاص خود مثل آبشار، دره و … را دارند. اگر فرصت بازدید از تمامی این روستاها را نداشتید، توصیه می‌کنیم که روستای ایگل و آبنیک را اصلاً از قلم نیندازید.

بخوانید از: سفری یک روزه به جاذبه‌های شگفت انگیز اطراف تهران 

غذاهای محلی فشم

غذاهای محلی فشم تهران
خورشت قیمه آلو؛ از خوشمره‌ترین غذاهای محلی فشم تهران

فشم هم به شهر تهران و هم به برخی از مناطق استان مازندران نزدیک است و به همین دلیل ردپای غذاهای محلی هر 2 منطقه در غذاهای محلی فشم دیده می‌شود. البته نزدیکی به طبیعت هم باعث شده که مواد اولیه طبیعی هم در غذاهای این شهر حضور پررنگی داشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به فشم تهران حتماً غذاهای محلی زیر را امتحان کنید:

  • خورشت قیمه آلو
  • خورشت آلواسفناج
  • خورشت ریواس
  • خورشت مسما کدو
  • آبگوشت لپه
  • دمی عدسی
  • دمی ماش

بهترین رستوران‌های فشم

رستوران کاکتوس فشم
به جز کیفیت بالا، رستوران کاکتوس به خاطر آلاچیق‌هایی که در کنار رود فشم دارد مشهور است.

فشم تهران از دیرباز میزبان گردشگران متعددی بوده و به همین دلیل تعداد زیادی رستوران باکیفیت در این شهر و اطراف آن احداث  شده است. از میان بهترین رستوران‌های فشم، 3 مورد را در ادامه معرفی می‌کنیم:

رستوران کاکتوس

رستوران کاکتوس یکی از رستوران‌های سنتی فشم است که در نزدیکی میدان امام خمینی این شهر قرار دارد. به جز ارائه غذاهای ایرانی باکیفیت، این رستوران به خاطر آلاچیق‌هایی که در کنار رود فشم دارد هم مشهور است.

آدرس رستوران کاکتوس فشم: فشم، میدان امام خمینی (ره)، ابتدای جاده فشم-تهران

رستوران سفیر

رستوران سفیر هم یکی دیگر از رستوران‌های سنتی فشم است که در 3 کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. این رستوران به کباب‌ها و ماهی‌های خود مشهور است و کیفیت بالا، قیمت‌های بالای منوی رستوران سفیر را توجیه می‌کند.

آدرس رستوران سفیر فشم: تهران، انتهای جاده لشگرک، میدان شهید مهدی باکری، کیلومتر 3 جاده اوشان فشم

رستوران باغ بهشت

رستوران بهشت می‌تواند توقفگاهی مناسب در مسیر فشم تهران باشد. این رستوران در ابتدای جاده فشم و روستای زردبند قرار دارد و یکی از زیباترین رستوران‌های این منطقه محسوب می‌شود. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای ایرانی باکیفیت را در فضای داخلی و آلاچیق‌های فضای باز نوش جان کنید.

آدرس رستوران باغ بهشت فشم: تهران، جاده فشم، ابتدای زردبند

سوغات فشم چیست؟

اگر در فصل بهار و تابستان به فشم تهران سفر کردید، توصیه می‌کنیم حتماً محصولات باغ‌های میوه این شهر را به عنوان سوغات بخرید. در سایر فصل‌ها هم می‌توانید سبزی‌های کوهی و خشکبار فشم را به عنوان رهاورد با خود به تهران ببرید.

اقامت در اوشان فشم

اقامت در فشم تهران
اگر می‌خواهید با طبیعت انس بگیرید، اقامتگاه‌های موجود در روستاهای فشم را اجاره کنید.

برای اقامت در اوشان فشم تهران گزینه‌های زیادی پیش روی شما است. در این شهر انواع اقامتگاه‌های سنتی، ویلاهای مدرن، آپارتمان و … برای اجاره وجود دارد که بخشی از آن‌ها در خود شهر فشم و تعدادی دیگر در روستاهای اطراف آن قرار دارد. توصیه می‌کنیم که اگر می‌خواهید از زندگی شهری دور باشید و با طبیعت انس بگیرید، اقامتگاه‌های موجود در روستاهای فشم را اجاره کنید.

بهترین هتل‌های فشم

در خورد فشم یا اوشان هتلی وجود ندارد و اگر اقامت در هتل را به اقامتگاه‌های شخصی ترجیح می‌دهید، باید سراغ هتل‌های شمشک بروید که کمی با فشم فاصله دارد.

اجاره ویلا در فشم لب رودخانه

قیمت اجاره ویلا در فشم لب رودخانه، کمی از سایر بخش‌های این شهر بیشتر است؛ چون رودخانه اصلی‌ترین جاذبه این شهر محسوب می‌شود و ویلاهای نزدیک آن معمولا امکانات لوکسی مثل استخر، جکوزی، روف‌گاردن و … دارند.

فشم؛ پناهگاه خنک تهرانی‌ها

در این مقاله در مورد سفر به فشم تهران صحبت کردیم و به بهترین زمان سفر، بهترین جاهای دیدنی، بهترین رستوران‌ها، غذاهای محلی و بهترین مسیر دسترسی به این شهر پرداختیم. اگر می‌خواهید در این شهر اقامتی بی‌دغدغه داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در فشم سری بزنید. تمامی انواع اقامتگاه‌های فشم که در بخش قبلی به آن‌ها پرداختیم، در این صفحه موجود است.

سؤالات متداول درباره سفر به فشم تهران

فشم تهران کجاست؟

این شهر مرکز بخش رودبار قصران در شهرستان شمیرانات است و در شمال شرق شهر تهران قرار دارد.

بهترین جاهای دیدنی فشم و لواسان کدام‌اند؟

رودخانه فشم، آبشار لالان، آبشار لار محله، دشت جانستون و دره آهنگرک

فاصله تهران تا فشم چقدر است؟

فشم تا مرکز شهر تهران حدود 50 کیلومتر فاصله دارد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*