دریاچه ولشت کجاست؟ دختر زیبای کلاردشت

0

دوستی که دریاچه ولشت را خیلی دوست داشت، می‌گفت این دریاچه انگار تکه‌ای از دریای خزر است که آب‌وهوای شرجی و تابستان‌های گرم و شلوغ ساحل را دوست نداشته و به‌زور خود را از مادرش جدا کرده است. بعد در جستجوی هوای خنک و مناظر سرسبزتر، به سمت علم‌کوه رفته؛ اما وسط راه خسته و دلتنگ می‌شود و تصمیم می‌گیرد در همسایگی کلاردشت اتراق کند.

من با این توصیف برای دیدن این دریاچه کنجکاو شدم و وقتی به آنجا رسیدم، دیدم این جاذبه بازیگوش، زیبایی بی حد و حصری دارد و انصافاً جای زیبا و خوش‌آب‌وهوایی را هم برای اقامت دائمی خود انتخاب کرده است. از طرف دیگر به تهران نزدیک بود و دسترسی خوبی هم داشت و به همین دلیل هر چند وقت یک‌بار وسوسه می‌شوم سری به این دریاچه زیبا بزنم.

با خواندن سطور بالا برای دیدن این جاذبه پنهان در دل علم‌کوه وسوسه شده‌اید، حتماً این مقاله را بخوانید تا با دریاچه ولشت، مسیر دسترسی، تفریحات، امکانات، بهترین زمان بازدید و نحوه اقامت در اطراف آن آشنا شوید.

بخوانید از : راهنمای سفر به چالوس

دریاچه ولشت کجاست؟

دریاچه ولشت کجاست؟
این دریاچه جایی بین چالوس، مرزن آباد و کلاردشت قرار دارد.

دریاچه ولشت یکی از جاهای دیدنی چالوس است که در استان مازندران قرار دارد. این دریاچه تا چالوس، کلاردشت و مرزن‌آباد فاصله کمی دارد و با اقامت در هر کدام از این شهرها، به این دریاچه و تعداد زیادی از جاذبه‌های استان مازندران دسترسی خوبی خواهید داشت. در ادامه، فاصله این دریاچه تا 3 شهر بالا را می‌بینید:

  • تا کلاردشت: 20 کیلومتر (حدود 45 دقیقه رانندگی)
  • تا مرزن‌آباد: 18 کیلومتر (حدود 40 دقیقه رانندگی)
  • تا چالوس: 35 کیلومتر (حدود 50 دقیقه رانندگی)

مکان تقریبی این دریاچه در روستای سنار یعنی جنوب غربی شهر چالوس و شمال شرقی کلاردشت قرار دارد. منطقه اطراف دریاچه ولشت کوهستانی است؛ به همین دلیل در بهار و تابستان آب‌وهوای آن خنک است و پاییز و زمستان‌های بسیار سردی دارد.

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و با حیوانات رابطه خوبی دارید، عاشق این دریاچه می‌شوید؛ چون به جز پوشش گیاهی انبوه و مناظر زیبا، در اطراف این دریاچه انواع و اقسام جانوران و آبزیان مثل قورباغه، مرغابی، پرندگان مهاجر، مارماهی، اردک‌ماهی، شاه کولی، ماهی سفید و … پیدا می‌شود.

آدرس دریاچه ولشت: مازندران، جاده چالوس به تهران، منطقه کلاردشت، 3 کیلومتری مرزن‌آباد

بخوانید از:سفر به شمال،خط ساحلی خزر از فریدون کنار تا چالوس

بهترین مسیر دسترسی به دریاچه ولشت

مسیر دسترسی به دریاچه ولشت
فاصله تهران تا دریاچه ولشت حدود 3 ساعت است.

برای دسترسی به این دریاچه، می‌توانید از طریق 2 مسیر مشهور شمال یعنی جاده هراز و جاده چالوس اقدام کنید. در ادامه هر کدام از این روش‌های دسترسی را جداگانه توضیح می‌دهیم:

  • دسترسی از جاده چالوس: اگر از بزرگراه تهران-شمال قصد عزیمت به دریاچه ولشت را دارید، باید پس از مرزن‌آباد و در نزدیکی پل کجور، وارد خروجی روستای سنار شوید که در سمت چپ جاده و مسیر شمال به جنوب جاده چالوس قرار دارد. پس از رسیدن به روستای سنار، می‌توانید مسیر خود را از طریق جاده خاکی دریاچه ادامه بدهید یا خودروی خود را در روستا پارک کنید و مسیر 5 کیلومتری تا دریاچه را پیاده طی کنید.
  • دسترسی از جاده هراز: مسیر دسترسی به دریاچه از طریق جاده هراز طولانی‌تر است؛ اما اگر قصد دارید از شرق تهران خودتان را به آنجا برسانید، بهتر است همین مسیر را انتخاب کنید. پس از رسیدن به محمودآباد (انتهای جاده هراز)، باید به سمت غرب حرکت کنید و پس از شهرهای نور، رویان و نوشهر به چالوس می‌رسید. بعد از رسیدن به چالوس، باید وارد جاده چالوس به تهران شوید و بعد از پل کجور، خروجی روستای سنار را پیدا کنید.

لازم به ذکر است که اگر مسیر اول را انتخاب کنید، فاصله تهران تا دریاچه ولشت (بدون ترافیک و توقف در راه) حدود 3 ساعت خواهد بود.

بخوانید از: آشنایی با بهترین تفریحات شمال

تفریحات رایج در دریاچه ولشت

بهترین تفریحات دریاچه ولشت
قدم‌زدن در اطراف دریاچه، تماشای مناظر زیبای اطراف و لذت‌بردن از آب‌وهوا، از بهترین تفریحات دریاچه ولشت است.

خوشبختانه به این دریاچه رسیدگی زیادی شده و ازآنجایی‌که سالانه گردشگران زیادی به آنجا سفر می‌کنند، امکانات و تفریحات متنوعی دارد. قدم‌زدن در اطراف دریاچه، تماشای مناظر زیبای اطراف و لذت‌بردن از آب‌وهوا، کمترین تفریحی است که می‌توانید در اطراف دریاچه ولشت داشته باشید. به غیر از این موارد، می‌توانید از تفریحات زیر هم لذت ببرید:

قایق‌سواری و تفریحات آبی

در اطراف این دریاچه مراکزی برای کرایه قایق و شاتل سواری وجود دارد. به‌تازگی بیگ بال و استوانه هم به این تفریحات اضافه شده‌اند که در آن‌ها وارد یک محفظه پلاستیکی بزرگ می‌شوید و بعد شما را روی آب شناور می‌کنند.

عکاسی

فرقی نمی‌کند دوربین عکاسی حرفه‌ای داشته باشید یا بخواهید با گوشی هوشمند خود عکس بگیرید. داشتن کمی دانش عکاسی و تنظیم درست قاب‌ها کافی است تا بتوانید تعداد زیادی عکس زیبا بگیرید و با مرور آن‌ها خاطرات سفر را زنده کنید.

شنا

عمق آب اطراف دریاچه 9 متر است و در وسط به 18 متر هم می‌رسد؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر در شنا حرفه‌ای نیستید، قید این تفریح را بزنید. اگر هم حرفه‌ای هستید، حتماً در نزدیکی یک قایق و همراه این کار را انجام بدهید.

ماهیگیری

در اطراف دریاچه جایی برای کرایه و فروش وسایل ماهیگیری وجود ندارد؛ اما اگر خودتان تجهیزات لازم را داشته باشید، می‌توانید این تفریح را تجربه کنید.

برای اجاره ویلا چالوس کلیک کنید

نگاهی به امکانات دریاچه ولشت

امکانات اطراف درایچه
استفاده از اسکله رستوران، نیازمند پرداخت هزینه جداگانه است.

این دریاچه و محوطه اطراف آن از سال 1384 به عنوان یک منطقه توریستی شناخته شده و با نام مجموعه تفریحی ولشت فعالیت می‌کند. این مجموعه امکانات تفریحی و رفاهی متعددی دارد که استفاده از برخی از آن‌ها مثل اسکله رستوران، نیازمند پرداخت هزینه جداگانه (به غیر از ورودی مجموعه) است. مهم‌ترین امکانات این دریاچه را در فهرست زیر می‌بینید:

  • سرویس بهداشتی
  • نمازخانه
  • بوفه و سوپرمارکت
  • رستوران با موسیقی زنده
  • تفریحات آبی
  • زمین والیبال
  • محل کمپینگ
  • کافه
  • سوئیت‌های اقامتی

شرایط اقامت در حوالی دریاچه ولشت

شرایط اقامت در اطراف دریاچه
اقتصادی‌ترین گزینه اقامت، کمپینگ یا همان چادر زدن در محل‌های مخصوص اطراف دریاچه است.

برای اقامت در حوالی دریاچه ولشت گزینه‌های زیادی پیش روی شما است. اقتصادی‌ترین گزینه، کمپینگ یا همان چادر زدن در محل‌های مخصوص اطراف دریاچه است که در فصل‌های بهار و تابستان می‌تواند تجربه ویژه‌ای برای شما به همراه داشته باشد. تصور کنید شب‌ها با تصویر رقص ستاره‌ها روی آب به خواب بروید و صبح‌ها با صدای مرغابی‌ها بیدار شوید؛ قطعاً چنین تجربه‌ای تکرارنشدنی خواهد بود.

اگر اهل کمپینگ نیستید و دوست دارید حتماً سقفی بالای سرتان باشد، می‌توانید یکی از سوئیت‌ها یا کلبه‌های سوئیسی اطراف دریاچه را کرایه کنید یا سراغ خانه‌های روستایی سنار بروید. توصیه ما این است که از سایت شب کمک بگیرید و در کلاردشت یک ویلا یا سوئیت اجاره کنید تا به سایر جاهای دیدنی کلاردشت هم دسترسی خوبی داشته باشید.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه ولشت

جاذبه‌های اطراف دریاچه ولشت
کلاردشت زیباترین جاذبه نزدیک دریاچه ولشت است.

تمامی جاهای دیدنی چالوس و مرزن‌آباد و حتی عباس‌آباد و نمک‌آبرود را می‌توان در فهرست جاهای دیدنی اطراف دریاچه ولشت قرار دارد. با این حال نزدیک‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی اطراف این دریاچه را می‌توان در فهرست زیر جمع کرد:

  • روستای سنار
  • شهر کلاردشت و ییلاقات اطراف آن مثل مازیچال
  • جاده جنگلی عباس‌آباد
  • آبشار هریجان
  • ساحل رادیو دریا چالوس
  • جنگل‌های چهارباغ مرزن‌آباد
  • پل زغال
  • کاخ چای‌خوران

بهترین زمان بازدید از دریاچه ولشت

بهترین زمان سفر به دریاچه ولشت
بهترین زمان سفر به این دریاچه بهار و تابستان است.

همان‌طور که گفتیم، دریاچه ولشت بهار و تابستان خنکی دارد. اگر خیلی در این فصل‌ها هوس شمال کردید و دوست ندارید آب و وای شرجی خط ساحلی را تحمل کنید، توصیه می‌کنیم این دریاچه را در برنامه سفر تابستانی خود به شمال قرار دهید. پاییز و زمستان این جاذبه طبیعی بسیار سرد است و حتی در زمستان آب دریاچه یخ می‌بندد و مسیر دسترسی به آن ناهموار می‌شود.

نکات بازدید از دریاچه ولشت و دشواری‌های مسیر

نکات سفر به دریاچه ولشت
مسیر پیاده‌روی از روستای سنار تا دریاچه طولانی است و ممکن است در هنگام بارندگی ناهموار باشد.

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند که سفری خاطره‌انگیز به دریاچه ولشت داشته باشید:

  • درصورتی‌که شنا کردن بلد نیستید، از آب‌تنی در این دریاچه خودداری کنید.
  • مسیر پیاده‌روی از روستای سنار تا دریاچه طولانی است و ممکن است در هنگام بارندگی ناهموار باشد.
  • هزینه اقلام خوراکی و غذا در اطراف دریاچه از داخل شهر بیشتر است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم هرچه لازم دارید را از قبل بخرید.
  • هوای دریاچه در شب‌ها بسیار خنک است، پس حتماً لباس گرم با خود ببرید.
  • سعی کنید تنها رد پای خود را برای طبیعت به جا بگذارید و از ریختن زباله در اطراف دریاچه جدا خودداری کنید.

اقامت در اطراف دریاچه ولشت با شب

در این مقاله در مورد دریاچه ولشت کلاردشت، مسیر دسترسی، بهترین زمان سفر، تفریحات و امکانات آن صحبت کردیم و به شما گفتیم که هنگام سفر به این دریاچه چه نکاتی را رعایت کنید. برای دسترسی بهتر به این جاذبه طبیعی و شگفت‌انگیز، می‌توانید وارد اجاره ویلا در کلاردشت شوید و واحد اقامتی متناسب با سلیقه و شرایط خود را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره دریاچه ولشت

دریاچه ولشت کجاست؟

دریاچه ولشت در استان مازندران و نزدیک کلاردشت، مرزن‌آباد و چالوس قرار دارد.

فاصله تهران تا دریاچه ولشت چقدر است؟

این دریاچه تا تهران 130 کیلومتر فاصله دارد.

فاصله کلاردشت تا دریاچه ولشت چقدر است؟

این دریاچه تا کلاردشت 20 کیلومتر فاصله دارد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*