دریاچه الیمالات کجاست؟

0

فکر کنید دریاچه‌ای باشد که دور و برش را درختان سرسبز گرفته باشند و آب و هوایش آنقدر خوب باشد که دلتان بخواهد هر روز در اطرافش قدم بزنید! دریاچه الیمالات دقیقا چنین طبیعتی دارد و با قرار گرفتن در میان جنگل و کوه و ارتفاعات خوش آب و هوای مازندران، هر سلیقه‌ای را از خود راضی نگه می‌دارد! اگر موافق باشید سری به دریاچه الیمالات مازندران بزنیم و کمی در طبیعت بکر و آرامشی که دارد وقت بگذرانیم!

جهت اجاره ویلا شمال کشور کلیک کنید

معرفی دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات
دریاچه الیمالات برای اولین بار در سال ۱۳۶۰ و با احداث سد الیمالات بوجود آمد.

تا به حال برایتان پیش آمده است که از عکس‌های طبیعت که در اینترنت و فضای مجازی وجود دارد شگفت زده شوید و به خودتان بگویید که اینجا دیگر کجاست؟ دریاچه الیمالات هم از آن دسته از جاذبه‌های طبیعی است که تصاویرش هر عشق سفری را کنجکاو به دانستن می‌کند! این دریاچه درست در میان جنگلی سرسبز و درختان سر به فلک کشیده قرار گرفته است و احتمالا آب و هوا و پوشش گیاهی‌اش شما را به یاد جنگل‌های استوایی بیندازد.

الیمالات تا حدی یک دریاچه مصنوعی است چرا که برای اولین بار در سال ۱۳۶۰ و با احداث سد الیمالات بوجود آمد. بد نیست که بدانید هدف از ساخت این سد تامین آب کشاورزی و شرب روستاهای اطراف بود که در نهایت به شکل گرفتن دریاچه الیمالات منجر شد. این دریاچه در ارتفاع ۱۱۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و مساحتی در حدود ۱۵ هکتار دارد.

اگر برایتان سوال پیش آمده است که اصلا الیمالات چه معنایی دارد، بهتر است که به شما بگوییم این نام از دو واژه «الی» و «مالات» گرفته شده است. «الی» در زبان مازندرانی به معنای گیاه «الی» است که در این منطقه رشد می‌کند. «مالات» هم در زبان مازندرانی به معنای «مال» یا «مکان» است.

برای اجاره ویلا و اقامتگاه نور کلیک نمایید

دریاچه الیمالات کجاست؟

دریاچه الیمالات در هشت کیلومتری مسیر نور به چمستان واقع شده است.
دریاچه الیمالات در هشت کیلومتری مسیر نور به چمستان واقع شده است.

دریاچه‌ الیمالات در استان مازندران و در هشت کیلومتری مسیر نور به چمستان واقع شده است. اگر بخواهیم به شما دقیق‌تر بگوییم، باید پیش از رسیدن به چمستان از خروجی جاده به سمت روستای کارگرکلا حرکت کنید و خودتان را به جنوب دوراهی که به روستا منتهی می‌شود برسانید. فاصله‌ دریاچه با جاده حدود سه کیلومتر است.

اگر از تهران راهی دریاچه می‌شوید، باید مسیری ۲۱۴ کیلومتری را طی کنید و چیزی حدود ۴ ساعت در راه باشید تا به مقصد برسید.

بخوانید از: جاهای دیدنی شمال

دریاچه الیمالات چه ویژگی‌هایی دارد؟

آب دریاچه الیمالات مازندران با وجود عمق ۱۵ متری‌اش حسابی زلال و شفاف است
آب دریاچه الیمالات مازندران با وجود عمق ۱۵ متری‌اش حسابی زلال و شفاف است

اجازه بدهید که به شما بگوییم چرا دریاچه الیمالات مازندران تا این حد محبوب و پرطرفدار است! اولین و مهم‌ترین دلیل آن طبیعت بکر و منحصر به فردی است که هر مسافری با دیدنش شگفت زده خواهد شد. درختان اینجا تا لبه ساحل رشد کرده‌اند و خودشان را به هر زحمتی که بوده، به دریاچه رسانده‌اند. اغلب این درختان شامل گونه‌های ممرز، راش، بلوط، افرا و توسکا می‌شوند.

در حوالی اینجا گونه‌های مختلفی از جانوران هم زندگی می‌کنند! خرس، گرگ، روباه، شغال، گربه جنگلی، آهو، قوچ، میش، کبک و تیهو برخی از حیوانات این منطقه هستند که البته نه در نزدیکی دریاچه، بلکه در جنگل‌های اطراف به زندگی خود مشغولند. تا یادمان نرفته است بگوییم که آب دریاچه الیمالات مازندران با وجود عمق ۱۵ متری‌اش حسابی زلال و شفاف است و با کمی دقت می‌توان شاهد حرکت ماهی‌های بازیگوشی که در آن زندگی می‌کنند بود.

بخوانید از: تفریحات شمال

دسترسی به دریاچه الیمالات

 

همانطور که گفتیم، دریاچه الیمالات در مسیر نور به چمستان قرار گرفته است. بنابراین اگر قرار است تا از پایتخت راهی آن شوید، می‌توانید مسیر جاده هراز را پیش بگیرید. بعد از رسیدن به آمل وارد کمربندی شهر شده و به سمت چمستان برانید. چمستان را که رد کردید، آرامتر حرکت کنید تا نرسیده به نور بتوانید مسیر فرعی دریاچه را که در سمت چپ جاده قرار گرفته، ببینید. از آنجا که الیمالات در دل جنگل واقع شده است باید بعد از پارک ماشین، مسافت ۵ دقیقه‌ای را پیاده بروید تا به دریاچه برسید.

جهت مشاهده و اجاره اقامتگاه چمستان کلیک نمایید

تفریح در دریاچه الیمالات

امکانات تفریحی متنوعی در اطراف دریاچه الیمالات تعبیه شده است تا گردشگران بتوانند ساعات خوشی را سپری کنند.
امکانات تفریحی متنوعی در اطراف دریاچه الیمالات تعبیه شده است تا گردشگران بتوانند ساعات خوشی را سپری کنند.

درست است که دریاچه الیمالات در دل جنگل قرار گرفته‌ است، اما امکانات تفریحی متنوعی هم در اطراف آن تعبیه شده تا گردشگران ضمن لذت بردن از طبیعت بتوانند ساعات خوشی را سپری کنند. برخی از تفریحات رایج دریاچه الیمالات مازندران به شرح زیر هستند:

ماهیگیری در دریاچه الیمالات

در برخی از مواقع سال تجهیزات و امکانات ماهیگیری در الیمالات کرایه داده می‌شود.
در برخی از مواقع سال تجهیزات و امکانات ماهیگیری در الیمالات کرایه داده می‌شود.

یکی از جذابیت‌های الیمالات این است که می‌توان در سواحل اطراف آن به ماهیگیری مشغول شد. در اینجا ماهی‌های مختلفی مثل آمور و قزل آلا زندگی می‌کنند که طعمه همیشگی ماهیگیران می‌شوند. بد نیست که بدانید اغلب مردم این حوالی ماهی گلی‌های سفره هفت سین‌شان را در این دریاچه رها می‌کنند! بنابراین نباید تعجب کنید که اگر به جای قزل آلا، ماهی قرمز شکار کنید! در برخی از مواقع سال تجهیزات و امکانات ماهیگیری در اینجا کرایه داده می‌شود. با این حال می‌توانید خودتان هم نسبت به آوردن وسایل مورد نیاز اقدام کنید

قایق سواری در دریاچه الیمالات

در دریاچه الیمالات قایق‌های پدالی و قایق‌های موتوری با ظرفیت‌های دو نفره، چهار نفره و شش نفره وجود دارند
در دریاچه الیمالات قایق‌های پدالی و قایق‌های موتوری با ظرفیت‌های دو نفره، چهار نفره و شش نفره وجود دارند

بیشتر مسافرانی که به اینجا می‌آیند، قایق‌سواری روی آبهای دریاچه را تجربه می‌کنند. در دریاچه الیمالات قایق‌های پدالی و قایق‌های موتوری با ظرفیت‌های دو نفره، چهار نفره و شش نفره وجود دارند که مسافران را از میان آب زلال و سکوت محض سواری می‌دهند.

زیپ بایک و دوچرخه سواری آفرود در دریاچه الیمالات

یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات دریاچه الیمالات زیپ بایک است.
یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات دریاچه الیمالات زیپ بایک است.

یکی دیگر از هیجان‌انگیزترین تفریحات دریاچه الیمالات زیپ بایک آن است که تجربه دوچرخه سواری در ارتفاع و کمی بالاتر از آبها را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. خوشبختانه در حوالی دریاچه هم مسیرهای خاکی نسبتا همواری برای دوچرخه سواری آفرود گردشگران ساخته شده است.

کمپ زدن، پیاده‌روی و عکاسی در دریاچه الیمالات و مناطق اطراف

می‌توان با یک دوربین عکاسی، تصاویر نابی را از دریاچه الیمالات ثبت کرد.
می‌توان با یک دوربین عکاسی، تصاویر نابی را از دریاچه الیمالات ثبت کرد.

فضای بازِ حوالی دریاچه محل خوبی است تا علاقه‌مندان کمپینگ، چادرهایشان را برپا کنند و در کنار درختان سرسبز و سکوت دریاچه شب را به صبح برسانند. جاده منتهی به الیمالات و آبِ زلال دریاچه از جمله جذابیت‌های این منطقه هستند که عکاسی و ثبت تصاویر در آنها به شدت پیشنهاد می‌شود. از آنجا که این دریاچه به دیدنی‌های جذاب دیگری مثل روستای جوربند، جنگل واز و ییلاق لاویج نزدیک است، می‌توان بعد از گشت و گذار در جنگل راهی آنها شد و با یک دوربین عکاسی، تصاویر ناب را از آنها ثبت کرد.

سایر امکانات دریاچه الیمالات

خوشبختانه امکانات رفاهی متعددی از جمله پارکینگ، رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی، شهربازی کوچک و آلاچیق برای راحتی حال گردشگران تعبیه شده است.

بخوانید از: پاییزی فراموش نشدنی در سفر به چمستان و لاویج

بهترین زمان بازدید از دریاچه الیمالات

طبیعت اطراف دریاچه الیمالات در هر زمانی از سال دیدنی و جذاب است.
طبیعت اطراف دریاچه الیمالات در هر زمانی از سال دیدنی و جذاب است.

زمان سر زدن به دریاچه الیمالات کاملا به سلیقه خودتان بستگی دارد! اگر دوست دارید که در زمان سرسبزی درختان از طبیعت دریاچه لذت ببرید و آب و هوای ملس و مطبوع را استشمام کنید، بهتر است که اوایل بهار و اوایل پاییز را برای سر زدن انتخاب نمایید! بسیاری دیگر از گردشگران هم دوست دارند تا از جنگل‌های اطراف دریاچه زمانی بازدید کنند که درختان به رنگ زرد و نارنجی و قرمز در آمده‌اند! در این صورت اواسط تا اواخر پاییز زمان خوبی برای سفر به الیمالات است.

تابستان هم می‌تواند  وقت خوبی برای سر زدن به الیمالات باشد، به شرط آنکه با شرجی بودن و گرمای هوا مشکلی نداشته باشید و بتوانید با حشرات اطراف کنار بیایید. این دریاچه در زمستان به خاطر سردی هوا و لغزنده بودن جاده، کمتر از هر زمان دیگری با گردشگران و مسافران مواجه می‌شود. با این حال اگر دوست دارید طبیعت جذاب این حوالی را در فصل سرما و برف و یخبندان مشاهده کنید، بهتر است که امکانات لازم را همراه خود داشته باشید.

نکات مهمی که باید پیش از سر زدن به دریاچه الیمالات مازندران بدانید

برای تفریح و پیاده‌روی در اطراف دریاچه بهتر است که به کفش و لباس مناسب مجهز باشید.
برای تفریح و پیاده‌روی در اطراف دریاچه بهتر است که به کفش و لباس مناسب مجهز باشید.

پیش از سر زدن به دریاچه الیمالات، باید حواستان به چند نکته به ظاهر ساده اما مهم باشد:

  • این دریاچه ورودی دارد و چه پیاده باشید و چه سوار بر ماشین، باید در ابتدای ورود مبلغی را به نگهبانان مستقر در اینجا بپردازید.
  • امکانات رفاهی و تفریحی دریاچه الیمالات تنها در ساعات خاصی از روز باز هستند، پس حتما برای تفریح ساعات اولیه صبح را در نظر بگیرید.
  • همانطور که گفتیم هوای این منطقه در اواخر بهار و تابستان به شدت گرم و شرجی است! همراه داشتن کرم ضد آفتاب، کلاه آفتابگیر و اسپری‌های دفع حشرات را فراموش نکنید!
  • برای تفریح و پیاده‌روی در اطراف دریاچه بهتر است که به کفش و لباس مناسب مجهز باشید.
  • از ریختن زباله در اطراف و آسیب به درختان، حیوانات و هرگونه تغییر در طبیعت به شدت خودداری کنید.

سخن آخر

دریاچه الیمالات
دریاچه الیمالات

در این مطلب با شما سری به دریاچه الیمالات مازندران زدیم و از طبیعت و امکاناتی که در آن تعبیه شده است سخن گفتیم! دریاچه الیمالات یکی از زیباترین مناظر طبیعی شهرستان نور است هر سال به پاتوقی جذاب برای عاشقان سفر تبدیل می‌شود. اگر شما هم تصمیم به سفر گرفتید و می‌خواهید از این دریاچه بازدید کنید، می‌توانید برای پیدا کردن هرگونه اقامتگاه، ویلا، سوئیت و مجموعه‌های بومگردی از وبسایت شب کمک بگیرید.

پرسش‌های متداول

 

دریاچه الیمالات کجاست؟

دریاچه‌ الیمالات در استان مازندران، هشت کیلومتری مسیر نور به چمستان و در جنوب دو راهی منتهی به روستای کارگرکلا قرار دارد.

چطور می‌توانیم به دریاچه الیمالات برویم؟

اگر از تهران قصد بازدید از دریاچه را دارید، می‌توانید از جاده هراز به سمت آمل حرکت کنید و بعد از کمربندی شهر خودتان را به چمستان برسانید.  پس از حدودا ۴۰ دقیقه رانندگی، نرسیده به نور وارد فرعی دریاچه الیمالات در سمت چپ جاده شوید.

دریاچه الیمالات چه تفریحات و امکاناتی دارد؟

قایق سواری، ماهیگیری، زیپ بایک، پارکینگ، رستوران، آلاچیق، فروشگاه و سرویس بهداشتی از جمله تفریحات و امکانات رفاهی دریاچه الیمالات به شمار می‌روند.

بهترین زمان بازدید از دریاچه الیمالات چه وقتی است؟

برای بازدید از دریاچه الیمالات می‌توانید روی تمام فصول حساب باز کنید؛ البته در طول فصل زمستان و پاییز نباید انتظار سرسبزی بهار و تابستان را داشته باشید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*