پرسه در بهشت هزار رنگ ایران، کوهرنگ

0

تا به حال به کوهرنگ سفر کرده‌اید؟ اگر جوابتان بله است که هیچ، اما اگر سفر نکرده‌اید باید بگوییم که چه طبیعت زیبا و حیرت انگیزی را از دست داده‌اید! زیبایی این خطه به حدی است که بسیاری آن را بهشت ایران معرفی می‌کنند! البته به آنها حق می‌دهیم، در اینجا آنقدر درخت و جنگل و کوه و آبشار و چشمه‌های خروشان هست که اصلا مگر می‌شود اسم دیگری هم روی آن گذاشت؟

امروز سری به این بهشت سرسبز زاگرس می‌زنیم و به شما می‌گوییم که چرا نباید فرصت سفر به کوهرنگ را حتی برای یک لحظه از دست داد.

برای مشاهده و رزرو اقامتگاه در کوهرنگ کلیک نمایید

کوهرنگ در کدام استان است؟

کوهرنگ
شهرستان کوهرنگ حدود ۳۶۸۴ کیلومتر مربع وسعت دارد و مرکز آن شهر چلگرد است.

شهرستان کوهرنگ یکی از زیباترین خطه‌های استان چهارمحال‌وبختیاری است که به دلیل آب و هوای خنکش، بهترین مقصد برای سفر در تابستان و فرار از گرما شناخته می‌شود. سرزمینی با طبیعت دست نخورده، دشت‌های سبز و پر گل، چشمه‌های زلال آب معدنی و هوای فوق العاده که در میان رشته کوه‌های زاگرس جا خوش کرده است.

شهرستان کوهرنگ چیزی حدود ۳۶۸۴ کیلومتر مربع وسعت دارد و مرکز آن شهر چلگرد است. کوهرنگ همچنین از شرق به شهرستان فارسان، از شمال به استان‌های لرستان و اصفهان، از جنوب به شهرستان اردل و از سمت غرب به استان خوزستان منتهی می‌شود. بد نیست که بدانید در کوهرنگ بیش از ۴۱ هزار نفر از هموطنان لر و ایل بختیاری زندگی می‌کنند که شغل اغلب آنها کشاورزی و دامداری است.

بخوانید از: جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری در تابستان

آب و هوای کوهرنگ

رشته کوه‌های زاگرس
کوهرنگ در میان رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته و همین موضوع اینجا را به یکی از خوش آب و هواترین مناطق تبدیل کرده است.

همانطور که گفتیم، کوهرنگ در میان رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته و همین موضوع اینجا را به یکی از خوش آب و هواترین مناطق تبدیل کرده است. آب و هوای این منطقه در بهار و تابستان خنک است و در بیشتر روزهای سال بارش ملایم باران در آن جریان دارد؛ تا جایی که این شهر بعد از بندر انزلی، به عنوان دومین منطقه باران‌زای کشور شناخته می‌شود.

کوهرنگ همچنین در زمستان، سفید پوش می‌شود و با کوه‌هایی پر از برف به چشم می‌آید. به همین دلیل است که اینجا را «بهشت سفید ایران» هم معرفی می‌کنند.

برای اجاره ویلا در چهارمحال و بختیاری کلیک کنید.


راهنمای دسترسی به کوهرنگ

دسترسی به کوهرنگ
از شهرکرد تا کوهرنگ تنها ۹۰ کیلومتر فاصله وجود دارد که دسترسی به آن از جاده «فارسان» امکان پذیر است.

مسیر دسترسی به کوهرنگ کاملا به جایی که از آن عازم هستید بستگی دارد. با این حال اگر از پایتخت سفر می‌کنید، باید چیزی حدود ۶۲۰ کیلومتر (۷ ساعت) طی کنید و بعد از گذشتن از قم و کاشان، مسیر شهرکرد را پیش بگیرید. از شهرکرد تا کوهرنگ تنها ۹۰ کیلومتر فاصله وجود دارد که مسیر آن هم با رانندگی از جاده «فارسان» امکان پذیر است.

بخوانید از: آشنایی با فرهنگ و هنر و موسیقی لری و بختیاری

جاذبه های کوهرنگ

وقت آن رسیده است تا جاذبه‌های دیدنی کوهرنگ را معرفی کنیم و به شما بگوییم که در دل این شهر کوچک، چه جاذبه‌های بکر و دیدنی وجود دارد!

غار یخی چما، جاذبه طبیعی شگفت انگیز

غار یخی چما
در حوالی کوهرنگ، یک غار پهناور وجود دارد که از قندیل‌های یخ زده و لایه‌های یخی پوشیده شده است!

در حوالی کوهرنگ، یک غار پهناور وجود دارد که از قندیل‌های یخ زده و لایه‌های یخی پوشیده شده است! غاری که توده‌های عظیم یخی‌اش حتی در میانه تابستان و گرمای هوا هم آب نمی‌شود. توده‌های یخی که ارتفاع بعضی از آنها به بیش از ۵۰ متر می‌رسد.

غار یخی چما (که در گویش بختیاری به آن چی ما می‌گویند) یک از منابع اصلی آبیاری زمین‌های کشاورزی و البته آب آشامیدنی این اطراف است! البته که این غار به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آب شیرین در ایران شناخته می‌شود. بد نیست که بدانید آب جاری شده در میانه و نزدیکی غار در اغلب روزها حتی در میانه‌های تابستان هم زیر صفر است! به همین دلیل اگر هوس کرده‌اید که به اینجا سر بزنید، بهتر است فصل تابستان را انتخاب کنید تا با خیال راحت از میان یخ و آب سرد اینجا بگذرید.

غار یخی چما در ۲۵ کیلومتری شهر چلگرد و در مجاورت با روستای شیخ علیخان قرار دارد و فاصله آن تا کوهرنگ چیزی حدود نیم ساعت است.

نشانی غار یخی چما

کوهرنگ، در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر چلگرد.

بخوانید از: زیباترین دیدنی های بکر شهرکرد

دشت لاله‌های واژگون، بهشت سرخ رنگ

دشت لاله واژگون کوهرنگ
دشت لاله واژگون کوهرنگ نزدیک به ۳۴۰۰ هکتار وسعت دارد.

در نقاط مختلف ایران، دشت‌های باشکوهی از لاله‌های واژگون وجود دارد که این دشت یکی از زیباترین آنها است. جاذبه‌ای منحصر به فرد که بدون شک چشم هر طبیعت دوستی را به خود خیره می‌کند. دشت لاله واژگون کوهرنگ نزدیک به ۳۴۰۰ هکتار وسعت دارد و در هر گوشه و کنارش گل‌های لاله‌ وحشی رنگارنگ به چشم می‌خورد.

گل‌هایی که برخلاف آنچه که ما به عنوان لاله می‌شناسیم، سر خم کرده‌ و گلبرگ‌هایشان را به روی زمین باز کرده‌اند. فراموش نکنید که این گل‌ها بیشتر از هر زمان دیگری در فصول گرم سال به ویژه بهار و اردیبهشت ماه می‌رویند. پس اگر هدفتان از سفر به کوهرنگ دیدن لاله‌های واژگون است، بهتر است که تا دیر نشده برای سر زدن به اینجا برنامه‌ریزی کنید.

نشانی دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ

شهرستان کوهرنگ، ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد، روستای بنواستکی.

جهت مشاهده و رزرو اقامتگاه در شهرکرد کلیک کنید

شیر سنگی، شناسنامه تاریخی کوهرنگ

شیر سنگی کوهرنگ
یکی از آیین‌های قدیمی فرهنگ بختیاری قراردادن مجسمه‌های شیر سنگی در نزدیکی مزار پهلوانان و نام آوران این ایل بود.

یکی از آیین‌های قدیمی فرهنگ بختیاری، ساختن و قرار دادن مجسمه‌های شیر سنگی در نزدیکی مزار پهلوانان، چهره‌های ماندگار و نام آوران این ایل بود. شیرهای سنگی که در پهلویشان نقش شمشیر، اسب و تفنگ حک می‌شد و روی کمرهایشان مشخصات متوفی به چشم می‌خورد.

بد نیست که بدانید از قدیم، شیر در فرهنگ ایران نشانه قدرت و شجاعت بوده و از گذشته به عنوان نماد ملی این خاک شناخته میشده است. طرح شیر همچنین روی قالی‌ها و گبه‌هایی که مردم ایل بختیاری می‌بافند به چشم می‌خورد. این شیرهای سنگی اغلب در میان کوهپایه‌ها و نقاط مرتفع کوهرنگ و در نزدیکی گورستان‌های قدیمی این منطقه قابل مشاهده هستند.

بخوانید از: سفر به شهرکرد

روستای سرآقاسید، ماسوله زاگرس

روستای سرآقاسید
روستای سرآقا سید که به آن ماسوله زاگرس هم می‌گویند، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای کوهنرگ و حتی ایران است!

به جز روستای ماسوله که در استان گیلان واقع شده است، یک روستای پلکانی جذاب دیگر هم وجود دارد که در حوالی کوهرنگ و روی دامنه کوه‌های زاگرس دیده می‌شود. روستای سرآقا سید که به آن ماسوله زاگرس هم می‌گویند، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای کوهرنگ و حتی ایران است! مورخان از روی کنده‌کاری‌های نزدیک روستا، قدمت اینجا را به زمان پارینه سنگ نسبت می‌دهند.

یکی از جذابیت‌های این روستا، شیوه زندگی مردم بومی‌اش است که هنوز به سبک روستاهای قدیم جریان دارد. مثلا هنوز بسیاری از اهالی روستا همان لباس‌های سنتی بختیاری و عشایر را به تن می‌کنند مبادا که آیین‌های قدیمی‌شان از یاد برود. جالب است که بدانید عشایر این منطقه در بهار و تابستان راهی این روستا شده و چند ماهی در حوالی طبیعت آن اطراق می‌کنند.

نشانی روستای سر آقا سید

۴۵ کیلومتری شهر چلگرد، بخش مرکزی دهستان میانکوه.

جهت مشاهده و رزرو اقامتگاه در چلگرد کلیک نمایید

حوضچه‌های نمک کوهرنگ، پیشه زنان روستای سرآقا سید

حوضچه‌های نمک کوهرنگ
بانوان روستای سرآقا سید از چشمه اصلی روستا به استخراج نمک می‌پردازند.

حالا که تا روستای سرآقا سید آمده‌اید، بد نیست که با یکی از مشاغل زنان فعال و فداکار اینجا آشنا شوید! بانوان روستای سرآقا سید در کنار چشمه اصلی روستا، حوضچه‌هایی کوچک ساخته‌اند تا با گرفتن نمک از آب آنها، برای خود و خانواده به کسب درآمد بپردازند. کاری سخت و دشوار که البته برای زنان ایل بختیاری نشد ندارد!

حوضچه‌های آب نمک در  ۲۰ کیلومتری روستای سرآقا سید واقع شده‌اند و بهترین زمان بازدید از آنها بهار و تابستان است.

نشانی حوضچه‌های نمک کوهرنگ

۲۰ کیلومتری روستای سرآقاسید.

پیست اسکی چلگرد، یک تفریح ناب در دل کوهستان

پیست اسکی چلگرد
یست اسکی چلگرد حدود ۸۰۰ متر طول دارد و هر سال میزبان ۲۰ تا ۳۰ هزار گردشگر است.

اگر از علاقه‌مندان به تفریحات زمستانی مخصوصا اسکی هستید، می‌توانید از پیست اسکی چلگرد به عنوان یکی از بهترین پیست‌های موجود در کشور استفاده کنید. بارش برف‌های زمستانی در این منطقه این پیست را به یکی از بهترین مکان‌ها برای اسکی کردن تبدیل کرده است.

پیست اسکی چلگرد حدود ۸۰۰ متر طول دارد و هر سال میزبان ۲۰ تا ۳۰ هزار گردشگر است. برخی دیگر از امکانات این پیست شامل ۲ دستگاه بالابر، ۳ محوطه مجزا برای خانم‌ها و آقایان، سرویس بهداشتی، پارکینگ و دسترسی آسان به هتل کوهرنگ می‌شوند.

نشانی پیست اسکی چلگرد

شهر چلگرد، ۸۵ کیلومتری شهرکرد.

قلعه بارده، قلعه قاجاری

قلعه بارده
قلعه‌ بارده پلان مربعی شکل دارد و از  ۴ برج مدور، هشتی، اصطبل، حمام و یک حیاط پهناور تشکیل شده است.

تمام تصوراتتان از یک قلعه قدیمی را کنار بگذارید و با قعله دیدنی و متفاوت بارده آشنا شوید! قلعه‌ای که از دوران قاجار به یادگار مانده و شکل و شمایلش تا حد زیادی شما را به یاد کاروانسراهای قدیمی می‌اندازد. قلعه‌ای که پلان مربعی شکل دارد و از  ۴ برج مدور، هشتی، اصطبل، حمام و یک حیاط پهناور تشکیل شده است.

قلعه بارده را متلق به خان‌های ایل چهارلنگ، یکی از معروف‌ترین ایل‌های بختیاری می‌دانند. گرچه امروز این بنای قدیمی به وارثان و نوادگان این ایل به ارث رسیده است اما امکان بازدید از آن برای تمام گردشگران وجود دارد.

نشانی قلعه بارده

۴۰ کیلومتری شهرکرد، روستای بارده.

چشمه کوهرنگ، طبیعتی بکر در دل کوه

چشمه کوهرنگ
چشمه کوهرنگ از دامنه‌های زردکوه سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از پیچ‌وخم‌های بسیار به سد کوهرنگ می‌ریزد.

کوهرنگ را بیشتر از هر چیز به دلیل چشمه‌های کوچک و بزرگی که از دل کوه جاری شده‌اند می‌شناسند. پس حالا که تا اینجا آمده‌اید، چرا به سراغ یک طبیعت گردی جانانه نرفته و از دیدن چشمه‌های پر آب اینجا لذت نبرید؟ مخصوصا چشمه اصلی کوهرنگ که آنقدر دیدنی و به اعتقاد مردم محلی پر برکت است که اغلب عشایر در اطراف آن چادر می‌زنند.

چشمه کوهرنگ از دامنه‌های زردکوه سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از پیچ‌وخم‌های بسیار به سد کوهرنگ می‌ریزد. چشمه‌ای که حدود ۱۰ درصد از ذخیره آب ایران را به خود اختصاص داده است و در مسیرش، زمین‌های بسیاری را سیراب می‌کند. گرچه در سال‌های اخیر بخش‌های زیادی از این چشمه رو به خشکی رفته است، با این حال هنوز می‌توان جریان آب را در بخش‌هایی از مسیر چشمه به ویژه در بهار و تابستان مشاهده کرد.

نشانی چشمه کوهرنگ

روستای دیمه، ۲ کیلومتری چلگرد.

منطقه حفاظت شده قیصری، زیستگاه گونه‌های کمیاب جانوری

منطقه حفاظت شده قیصری
منطقه حفاظت شده قیصری با داشتن ۱۰ هزار هکتار، از جمله نقاط گردشگری پرطرفدار در کوهرنگ به حساب می‌آید.

طبیعت بکر، آب و هوای منحصر به فرد و جغرافیای خاص کوهرنگ باعث شده است تا این منطقه به یکی از زیستگاه‌های مهم جانوری و گیاهی تبدیل شود. به ویژه در ناحیه حفاظت شده قیصری که به طور ویژه تحت نظارت فعالان محیط زیست قرار دارد. منطقه حفاظت شده قیصری با داشتن ۱۰ هزار هکتار، از جمله نقاط گردشگری پرطرفدار در کوهرنگ به حساب می‌آید. در اینجا گیاهان دارویی و کمیابی مانند زالزالک، گل حسرت، گون، ماهور و کنگر و حیوانات رو به انقراضی همچون پلنگ، روباه، خرس، انواع مار، ماهی و پرندگانی مانند سارگپه، عقاب طلایی و کبک به زیست خود مشغولند.

فراموش نکنید که به دلیل وجود جانوران وحشی در این محدوده بهتر است که تحت نظارت نگهبانان و با داشتن وسایل و تجهیزات مخصوص از این محل دیدن کنید.

نشانی منطقه حفاظت شده قیصری

چهارمحال و بختیاری، شهر اردل

چشمه دیمه، چشمه جادویی درمانی

چشمه دیمه
چشمه دیمه سالانه گردشگران بسیاری را برای درمان دردهای عضلانی و استخوانی به سمت خود می‌کشاند.

چشمه دیمه یکی دیگر از چشمه‌های پرآب و محبوب کوهرنگ است که خواص درمانی متعددی دارد و سالانه گردشگران بسیاری را برای درمان دردهای عضلانی و استخوانی به سمت خود می‌کشاند. این چشمه از ارتفاعات زردکوه سرچشمه گرفته و در حوالی روستایی به همین نام جاری می‌شود.

نشانی چشمه دیمه

چهار‌‌محال‌وبختیاری، ۱۰ کیلومتری شهر چلگرد، روستای دیمه.

رودخانه بازفت، رودخانه پر پیچ و خم زاگرس

رودخانه بازفت
رودخانه بازفت، رودخانه پر پیچ و خم زاگرس

رودخانه طویلی را تصور کنید که از میان جنگل‌ها و کوه‌های زاگرس می‌گذرد و بعد از سفری دور و دراز به کارون، رودخانه اصلی خوزستان ملحق می‌شود. رودخانه بازفت، همین رود سرگشته است که از ارتفاعات بلند منار، زردکوه و تورک سرچشمه گرفته و در مسیرش جنگل‌ها و دشت‌های بسیاری را سیراب می‌کند. رودخانه‌ای که ۹۵ کیلومتر طول دارد، در تمام فصل‌های سال پر آب است و در بهار و تابستان به یکی از دیدنی‌ترین مناظر طبیعی تبدیل می‌شود.

نشانی رودخانه بازفت

چهار‌محال‌وبختیاری، ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرکرد

اقامت در شهرستان کوهرنگ

چادرهای عشایری در کوهرنگ
در کوهرنگ خانه‌ها، چادرهای عشایری و انواع اقامتگاه بومگردی برای رزرو مسافران مهیا هستند.

کوهرنگ برخلاف بسیاری از شهرها، امکانات اقامتی لوکس و منحصر به فردی ندارد! با این حال در این حوالی تا دلتان بخواهد خانه‌ها، چادرهای عشایری و اقامتگاه‍های بومگردی هستند که حس خوب در خانه بودن را در لحظات مسافران جاری می‌کنند. اتفاقا خوبی این موضوع در این است که علاقه‌مندان و مسافران می‌توانند با اقامت در مجموعه‌های بومگردی این ناحیه، زندگی واقعی مردم محلی را تجربه نمایند.

اگر دوست دارید سفر خود را با اقامت در خانه‌ها و اقامتگاه‌های متنوع و دیدنی کوهرنگ تجربه کنید، می‌توانید از گزینه‌های متعددی که در سایت شب وجود دارد کمک بگیرید.

کلام آخر

کوهرنگ طبیعتی هزاررنگ است که در هر گوشه‌اش یک جاذبه دیدنی و منحصر به فرد وجود دارد.

کوهرنگ طبیعتی هزاررنگ است که در هر گوشه‌اش یک جاذبه دیدنی و منحصر به فرد وجود دارد. منطقه‌ای با جنگل‌های بلوط، کوهپایه‌های مرتفع و رودخانه‌هایی خروشان که خوشبختانه دست کمتر افرادی به تغییر یا تخریب آن رسیده است. از آنجا که بهترین فصل بازدید از این منطقه کوهستانی و خنک بهار و تابستان است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که اولین مقصد سفر تابستانی‌تان را به بازدید از کوهرنگ اختصاص دهید.

سوالات متداول درباره شهرستان کوهرنگ

کوهرنگ در کدام استان قرار دارد؟

شهرستان کوهرنگ یکی از زیباترین خطه‌های استان چهارمحال‌وبختیاری است

فاصله کوهرنگ تا تهران چقدر است؟

فاصله تهران تا کوهرنگ، معادل حدود ۶۲۰ کیلومتر (۷ ساعت) است که رسیدن به آن با گذشتن از قم، کاشان و شهرکرد امکان پذیر خواهد شد.

معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی کوهرنگ کدامند؟

چشمه کوهرنگ، غار یخی چما، قلعه بارده، روستای سرآقاسید و دشت لاله‌های واژگون برخی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه به حساب می‌آیند.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*