دریاچه سقالکسار؛ پاک‌ترین دریاچه گیلان

0

هیچ می‌دانستید که در همین گیلان خودمان، دریاچه‌ای وجود دارد که محیط اطرافش آنقدر تمیز و پاکیزه است که نام پاک‌ترین دریاچه را روی آن گذاشته‌اند؟ منظورمان دریاچه سقالکسار است که در فاصله بسیار کوتاهی از رشت قرار گرفته و به دلیل محیط دنج و آرامش، یکی از مقاصد محبوب گردشگری شناخته می‌شود.

امروز سری به این دریاچه دیدنی می‌زنیم و به شما می‌گوییم که چرا باید دریاچه سقالکسار را به عنوان مقصد بعدی سفرتان انتخاب کنید.

جهت اجاره ویلا رشت کلیک کنید.

معرفی دریاچه سقالکسار

روستای سقالکسار
مساحت دریاچه سقالکسار ۱۵ هکتار است و از نظر وسعت، یکی از دریاچه‌های بزرگ شهرهای شمالی به حساب می‌آید.

سقالکسار دریاچه‌ای در استان گیلان و در نزدیکی رشت است که آب و هوای خنک و مطبوعی دارد. مساحت این دریاچه چیزی حدود ۱۵ هکتار است و از نظر وسعت، یکی از دریاچه‌های نسبتا بزرگ شهرهای شمالی به حساب می‌آید.

آب دریاچه سقالکسار از طریق چشمه‌های اطراف و بارندگی‌های فصلی تامین می‌شود. گرچه سقالکسار یکی از دریاچه‌های همیشه پرآب گیلان است، اما امکان شنا کردن در آن وجود ندارد. با این حال می‌توان با کرایه کردن قایق‌های کوچک و بزرگ، سواری در سطح آبهای دریاچه را تجربه کرد و از مناظر اطراف نهایت لذت را برد.

بد نیست که بدانید در گذشته کلبه‌ای کوچک درست در وسط دریاچه قرار داشت که در فصل بارندگی به زیر آب می‌رفت و جلوه‌ای اسرار آمیز به این دریاچه می‌بخشید. با این حال در سال‌های اخیر، ساختمان اصلی کلبه از میان دریاچه برداشته شد و دریاچه به شکل طبیعی و همیشگی خود برگشت.

بخوانید از: راهنمای سفر به رشت

سقالکسار کجاست؟

دریاچه سقالکسار
فیلم دیدنی ماهی و گربه در حوالی دریاچه سقالکسار ساخته شده است.

بهتر است که برای پیدا کردن دریاچه سقالکسار، پیش از هر چیز با روستاها و طبیعت اطراف آن آشنا شوید. سقالکسار در حقیقت روستایی در دهستان لاکان است که در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر رشت و در جاده جیرده قرار دارد. روستایی نسبتا کوچک با آب و هوای معتدل که جمعیتش به حدود هفتصد نفر می‌رسد. اغلب جمعیت روستای سقالکسار به مشاغلی مانند زراعت برنج، پرورش ماهی، دامپروری و کشاورزی مشغولند.

دریاچه سقالکسار که در فاصله یک کیلومتری از این روستا قرار گرفته، یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است که به دلیل محیط بکر و سکوت محضش، به یکی از لوکیشن‌های محبوب در میان فیلم‌سازان تبدیل شده است. مثلا فیلم دیدنی ماهی و گربه در حوالی این دریاچه ساخته شده و به خوبی حق مطلب را درباره طبیعت اینجا ادا می‌کند.

آدرس دقیق دریاچه سقالکسار

رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

بخوانید از:‌ موسیقی، فرهنگ و آداب و رسوم رشت 

مسیرهای دسترسی به سقالکسار

دسترسی به دریاچه سقالکسار
دسترسی به دریاچه سقالکسار از مسیرهای مختلفی امکان پذیر است.

فرقی نمی‌کند که ماشین شخصی دارید یا می‌خواهید با وسایل نقلیه عمومی به سقالکسار بیاید. در هر صورت باید قبل از هر چیز خودتان را به رشت یا همان شهر باران برسانید. بعد از رسیدن به این شهر، سه مسیر متفاوت برای دسترسی به دریاچه وجود دارد:

مسیر اول: اگر از تهران عازم دریاچه هستید، باید عوارضی رشت را رد کرده و خود را به تقاطع روگذری که به سمت فومن می‌رود برسانید. ۱۴ کیلومتر در این مسیر پیش بروید تا «بقعه آقا سید شریف» در پیش چشمانتان پدیدار شود. روستای سقالکسار در سمت چپ این بقعه قرار دارد که فاصله آن با ماشین تنها چند دقیقه است. مسیر را ادامه دهید و با توجه به تابلوهای راهنما خود را به سد خاکی سقالکسار برسانید.

مسیر دوم: اگر در شهر رشت هستید، باید به میدان گاز بروید و از آنجا وارد جاده لاکان شوید. تا انتهای جاده لاکان که حدود ۱۰ کیلومتر است رانندگی کنید. بعد جاده منتهی به فومن را پیش بگیرید تا به بقعه آقا سید شریف برسید. مسیر ورودی به روستا در سمت چپ بقعه واقع شده است.

مسیر سوم: مسیر دیگری هم در رشت وجود دارد که شما را به دریاچه سقالکسار می‌رساند. در این مسیر باید سفر خود را از فلکه رازی شروع کنید. بعد از رسیدن به فلکه رازی جاده شیون فومنی را پیش بگیرید. سپس وارد جاده جیرده شده و تا رسیدن به روستای سقالکسار به راهتان ادامه دهید.

برای مشاهده و اجاره ویلا شفت کلیک نمایید

سد خاکی و دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار از بالا
دریاچه سقالکسار یک دریاچه نسبتا جدید است و تا همین ۴۰ سال پیش اثری از آن در طبیعت وجود نداشته است.

هیچ می‌دانستید که دریاچه سقالکسار یک دریاچه نسبتا جدید است و تا همین ۴۰ سال پیش اثری از آن در طبیعت وجود نداشته است؟ در سال ۱۳۶۲ یکی از کشاورزان نمونه روستای سقالکسار برای دیدن رئیس جمهور به تهران رفت و تقاضا کرد که به دلیل خشکسالی‌های اخیر، در حوالی روستا سدی خاکی بنا کنند. سدی خاکی که مشکل آبیاری زمین‌های کشاورزی را برطرف کند تا کشاورزان بتوانند با خیال راحت در شالیزارها و زمین‌های اطراف، برنج و چای بکارند.

بدین ترتیب دستور ساخت سد خاکی سقالکسار صادر شد و بارندگی و جریان رودخانه‌های اطراف، دریاچه سقالکسار را به شکل امروزی‌اش درآورد. جالب است که بدانید تندیسی از این کشاورز برای تشکر از زحمات وی در ورودی سد خاکی بنا شده است.

بخوانید از:‌ بهترین رستوران‌های رشت، بهشت شکمو‌ها

شب را در سقالکسار کجا بمانیم؟

اقامت در سقالکسار
در روستاهای حوالی دریاچه سقالکسار خانه‌های بومگردی و کلبه‌های کوچک جنگلی برای اقامت وجود دارند.

شیوه اقامت در حوالی دریاچه سقالکسار کاملا به سلیقه شخصی و ترجیح خودتان بستگی دارد. اگر اهل کمپینگ هستید، می‌توانید در اطراف دریاچه که فضای نسبتا همواری دارد چادر بزنید و شب را در طبیعت منحصر به فرد اینجا به صبح برسانید.

در روستاهای این حوالی خانه‌های بومگردی و کلبه‌های کوچک جنگلی هم وجود دارند که فرصت خوبی برای شب مانی و تجربه زندگی روستایی هستند. در نهایت می‌توانید به شهرهای بزرگ اطراف مثل رشت یا فومن رفته و با رزرو آپارتمان، سوئیت و یا هتل، نسبت به اقامت در اینجا اقدام کنید.

بخوانید از: جاهای دیدنی اطراف رشت

چه لوازمی را با خودمان به سقالکسار ببریم؟

در سفر به دریاچه سقالکسار همراه داشتن تجهیزات زیر را فراموش نکنید:

  • کفش مخصوص پیاده‌روی
  • لباس مناسب
  • داروهای ضد گزش حشرات
  • ملافه، روبالشی و پتو
  • چراغ قوه
  • کیت کمک‌های اولیه
  • آب آشامیدنی و مواد غذایی

بهترین زمان بازدید از سقالکسار کدام فصل است؟

طبیعت دریاچه سقالکسار
بهار، تابستان و پاییز بهترین فصول سر زدن به دریاچه سقالکسار هستند.

حتما می‌دانید که طبیعت شمال در هر فصلی از سال زیبا و تماشایی است. با این حال اگر می‌خواهید در هوایی مطبوع و ملایم از دریاچه سقالکسار دیدن کنید، بهتر است که برنامه سفر خود را به فصل‌های بهار، تابستان و اوایل پاییز موکول نمایید.

سقالکسار در اواخر پاییز و زمستان سرد و برفی شده و جاده منتهی به آن لغزنده و یخی خواهد شد. البته که در این زمان طبیعت سقالکسار همچنان جذاب و منحصر به فرد است، با این حال باید در نظر داشته باشید که ممکن است به راحتیِ بهار و تابستان نتوانید در اینجا اقامت کرده و یا رفت و آمد کنید.

نکات مهم هنگام سر زدن به دریاچه سقالکسار

 سوپرمارکت نزدیک دریاچه سقالکسار
در نزدیکی دریاچه، یک سوپرمارکت کوچک وجود دارد که می‌توانید از آن خوراکی‌های محدود و جمع و جور بخرید.

هنگام سر زدن به دریاچه سقالکسار به چند نکته ساده اما بسیار مهم دقت کنید:

  • اگر می‌خواهید با ماشین وارد محوطه دریاچه شوید، باید هزینه ورودی بپردازید.
  • در نزدیکی دریاچه، یک سوپرمارکت کوچک وجود دارد که می‌توانید از آن خوراکی‌های محدود و جمع و جوری مثل بستنی بخرید. اگر قصدتان کمپینگ و ماندن طولانی مدت در طبیعت این اطراف است، بهتر است که از شهر مایحتاج خود را تهیه کنید.
  • سقالکسار لقب پاک‌ترین دریاچه گیلان را از آنِ خود کرده است. در پاکیزگی این طبیعت بکر کوشا باشید و هیچگونه تغییری در فضای سبز دریاچه ایجاد نکنید.
  • مسیر دسترسی به دریاچه کاملا هموار و آسفالت است. با این حال بهتر است که در فصل زمستان زنجیر چرخ به همراه داشته باشید.

بخوانید از: بهترین کافی شاپ ها و رستوران های رشت 

جاهای دیدنی اطراف سقالکسار

بعد از طبیعت گردی و استراحت در حوالی دریاچه سقالکسار می‌توانید سری هم به دیگر جاذبه‌های دیدنی بزنید که در این اطراف قرار دارند:

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان
در این جنگل دریاچه‌ای کوچک شکل گرفته که از خزه‌ها و جلبک‌های کوچک و بزرگ پوشیده شده است و به رنگ سبز دیده می‌شود.

پارک جنگلی سراوان از آن دسته طبیعت‌های قدیمی و بکر است که عمر بعضی از درختانش به هزاران سال پیش می‌رسد. در حقیقت بخشی از قدیمی‌ترین و بکرترین جنگل‌های شمال در این پارک واقع شده است. پارک جنگلی سراوان وسعتی به اندازه پنج هزار هکتار دارد و در قسمت غربی جاده‌ رشت به تهران قرار دارد.

به دلیل مناظر نفسگیر و طبیعت بکر این جنگل، بسیاری پارک سروان را زیباترین پارک جنگلی در سراسر شمال ایران معرفی می‌کنند. بد نیست که بدانید در بخش غربی این جنگل، دریاچه‌ای کوچک شکل گرفته که از خزه‌ها و جلبک‌های کوچک و بزرگ پوشیده شده است. اصلا به همین دلیل است که آب این دریاچه به رنگ سبز دیده می‌شود.

قایق سواری روی دریاچه و قدم زدن در دل جنگل و لذت بردن از طبیعت و آرامش، از جمله تفریحات متداول و هیجان انگیز در پارک جنگلی سروان شمار می‌روند. البته که در بخش‌های دیگری از این فضای سبز امکان موتورسواری، پینت بال و تیراندازی برای علاقه‌مندان فراهم شده است.

فاصله تا دریاچه سقالکسار: ۲۰ کیلومتر (۲۳ دقیقه)

آدرس: جاده فومن سراوان

بخوانید از: جاذبه‌های گردشگری فومن

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان
قدمت برخی از بناهای موزه خانه روستایی به ۱۵۰ سال پیش می‌رسد.

اگر به آشنایی با معماری، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی و صنایع‌ دستی رشت و مردمانش علاقه‌مندید، سر زدن به موزه میراث روستایی یک فرصت جذاب و هیجان انگیز برای این منظور است. این موزه که در دل جنگل‌های رشت و زمینی به وسعت  ۲۶۳ هکتار برپا شده است، به سادگی و زیبایی زندگی روستایی مردم گیلک را نمایش می‌دهد.

در این موزه ۲۸ مجموعه مسکونی و فضاهایی مانند شالیزار و کاهدان، لانه مرغ و… دیده می‌شود. جالب است که بدانید قدمت برخی از بناهای این موزه به ۱۵۰ سال پیش می‌رسد. در این طبیعت بکر، انواع کارگاه‌های آموزشی صنایع دستی مانند گمج‌سازی و سفالگری، مرواربافی و رشتی‌دوزی نیز برقرار است.

موزه میراث روستایی گیلان در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده‌‏ سراوان- شفت قرار دارد و از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر پذیرای مسافران خواهد بود.

فاصله از سقالکسار: ۱۶ کیلومتر (۱۸ دقیقه)

آدرس: جاده فومن سراوان، پارک جنگلی سراوان

بخوانید از:‌ جاهای دیدنی رشت؛ شهر شگفتی‌ها

قلعه رودخان

قلعه رودخان
قدمت قلعه رودخان به زمان ساسانیان برمی‌گردد.

بعد از یک طبیعت گردی جانانه، وقت آن است که سری هم به یک بنای تاریخی متفاوت بزنید! منظورمان بنای تاریخی قلعه رودخان است که در ۳۶ کیلومتری سقالکسار واقع شده و بسیاری از مورخان، قدمت آن را به زمان ساسانیان نسبت می‌دهند.

از آنجا که قلعه رودخان بر فراز ارتفاعات جنگل های فومن قرار دارد، برای رسیدن به آن باید بیش از ۱۰۰۰ پله را بالا بروید تا خودتان را به بنای اصلی‌اش برسانید. البته که این پله نوردی طولانی به دیدن این بنای باستانی و تماشای مناظر و چشم اندازهای زیبای اطرافش حسابی می‌ارزد!

فاصله از سقالکسار: ۳۶ کیلومتر (یک ساعت)

آدرس: فومن، قلعه رودخان

جهت مشاهده و اجاره ویلا و سوئیت در فومن کلیک کنید

آبشار دودوزن

آبشار دودوزن
بهترین زمان سر زدن به آبشار دودوزن، بهار و روزهای گرم تابستان است.

اجازه دهید تا شما را با یکی از زیباترین آبشارهای گیلان آشنا کنیم! آبشاری با جریانی از آب‌های کوهستانی و چشمه‌های کوچک که در سرسبزترین جنگل‌های شفت سرازیر می‌شود. آبشار دودوزن یکی از دیدنی‌های نزدیک به دریاچه سقالکسار است که در ارتفاعات شفت واقع شده و بهترین محل برای استراحت و لذت بردن از خنکای طبیعت است.

بد نیست که بدانید در پایین آبشار دودوزن، حوضچه‌ای پر آب تشکیل شده که گردشگران در اواخر بهار و تابستان در آن تنی به آب می‌زنند و گرمای هوا را با خنکای وصف نشدنی آبشار عوض می‌کنند. این آبشار حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قدمت دارد و ارتفاع آن چیزی در حدود ۵۴ متر است.

به خاطر داشته باشید که بهترین زمان سر زدن به آبشار دودوزن، بهار و همین روزهای گرم تابستان است. در زمستان و پاییز، هوای این منطقه بسیار سرد می‌شود و حتی ممکن است که آبِ آبشار نیز یخ بزند!

فاصله از سقالکسار: ۴۰ کیلومتر (یک ساعت)

آدرس: شفت، آبشار دودوزن

ماسوله

ماسوله
ماسوله یکی از روستاهای دیدنی اطراف دریاچه سقالکسار است.

مگر می‌شود راهی ماسوله شد و از خانه‌های پلکانی و بافت سنتی‌اش لذت نبرد؟ ماسوله از جمله دیدنی‌های اطراف دریاچه سقالکسار است که قدمتی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ساله دارد. روستایی که سقف هر خانه‌اش، حیاط خانه‌های بالایی است و آنقدر با نظم در میان کوه و کمر ساخته شده که هر گردشگری را شگفت زده می‌کند.

در کنار معماری جذاب خانه‌های ماسوله، فضای مه آلود روستا و گلدان‌های شمعدانی که پشت پنجره خانه‌ها جا خوش کرده‌اند، از جمله زیباترین تصاویر و مناظر این منطقه به شمار می‌روند. در این روستا همچنین یک بازارچه سنتی وجود دارد که در آن انواع صنایع دستی، کالاهای سنتی و خوراکی‌های محلی خوشمزه عرضه می‌شوند.

فاصله از سقالکسار: ۶۰ کیلومتر (یک ساعت و ۲۰ دقیقه)

آدرس: فومن، ماسوله

سخن پایانی

سکوت و آرامش دریاچه سقالکسار
زیبایی بکر، سکوت و آرامش دریاچه سقالکسار آنقدر دلنشین است که هر مسافری را دلبسته خود می‌کند.

زیبایی بکر، سکوت و آرامش دریاچه سقالکسار آنقدر دلنشین است که هر مسافری را دلبسته خود می‌کند. دریاچه‌ای که می‌تواند در این روزهای گرم تابستان پناهگاهی خنک و خوش آب و هوا برای هر عشق سفری باشد. اگر تصمیم گرفته‌اید تا برای سفر چند روزه راهی استان گیلان شوید، سر زدن به دریاچه سقالکسار را از دست ندهید. فراموش نکنید که می‌توانید برای رزرو هرگونه اقامتگاه، کلبه جنگلی و حتی خانه روستایی از سایت شب نیز کمک بگیرید.

پرسش‌های متداول

روستای سقالسکار کجاست؟

روستای سقالکسار در دهستان لاکان در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر رشت و در جاده جیرده قرار دارد.

بهترین زمان سر زدن به سقالکسار چه فصلی است؟

بهار، تابستان و پاییز بهترین فصول سر زدن به دریاچه سقالکسار هستند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*