معرفی جاهای دیدنی شیراز، شهر شعر و بهارنارنج

0

شیراز، شهر باغ‌های سرسبز و گنجینه‌هایی از فرهنگ غنی فارسی است. این مهد فرهنگ و هنر ایرانی، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های ملی ما شناخته می‌شود. در این مقاله گشتی در شهر بهارنارنج می‌زنیم و از جاذبه‌های این شهر زیبا دیدن میکنیم. در این سفر همراه ما باشید تا جاهای دیدنی شیراز را در فصل‌های مختلف سال ببینید و از زیباییی چشم‌گیر و دلربای آن استفاده نمایید.

جاهای دیدنی شیراز در بهار

به جرئت می‌توانیم بگوییم که بهترین فصل برای شیرازگردی بهار است؛ چرا که عطر خوش بهارنارنج در تمام لحظات آن جاری است و هوا حس و حال شاعرانه و عاشقانه‌ای دارد. برخی از جاهای دیدنی شیراز در بهار به شرح زیر هستند:

برای رزرو سوئیت در شیراز کلیک نمایید

حافظیه، آرامگاه لسان الغیب در شیراز

جاهای دیدنی شیراز

همگی با آرامگاه حافظ که به نام حافظیه نیز شناخته می‌شود، آشنایی داریم. بنایی از سنگ مرمر که در کنار درختان و باغ‌های اطرافش به زیبایی هرچه تمام‌تر قد علم کرده است. علاوه بر محیط دلنشین و فضای دیدنی حافظیه در بهار، آرامگاه این شاعر بزرگ در فروردین و اردیبهشت میزبان منتقدان و علاقمندان ادبیات فارسی می‌شود. تا جایی که برخی از بزرگان ادب و فرهنگ در این محل اشعاری از دیوان حافظ را در کنار نواختن موسیقی سنتی می‌خوانند. این آرامگاه با داشتن معماری خاص و طبیعتی زیبا، از مشهورترین جاهای دیدنی شیراز است.

آدرس حافظیه: ورودی شمالی شیراز، خیابان حافظ

سعدیه، بهشت دوست‌داران شعر فارسی

سعدیه از جاهای دیدنی شیراز

آرامگاه سعدی یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز است که در بهار با انبوهی از گل‌ها و گیاهان رنگارنگ به چشم می‌آید. این آرامگاه در طول سالیان مختلف، بارها مورد تخریب و بازسازی‌های فراوان قرار گرفت. با این حال بنای کنونی آن در سال ۱۳۲۸ توسط مهندس محسن فروغی و مهندس علی‌ صادق ساخته شد.

سعدیه در کنار طبیعت و باغ زیبایش، با حوضچه‌های متعدد و کوچک و بزرگ دیده می‌شود. یکی از این حوضچه‌ها، چشمه آرزو نام دارد که گردشگران به امید برآورده شدن آرزویشان، در داخل آن سکه می‌اندازند.

آدرس سعدیه: محله سعدیه، بلوار دلگشا، انتهای بلوار بوستان

تخت جمشید، بنای غرور آفرین پارسی

تخت جمشید

بدون شک مرکز تمدن اساطیری ایران تخت جمشید شیراز است! بنایی که گرچه امروز ویران شده اما دیر زمانی مهد بزرگترین امپراتوری در جهان بوده است. سازه‌ای که اکنون از آن تنها ستون‌ها و تخته سنگهایی عظیم و غول پیکر به جا مانده؛ ستونهایی که هنوز با وجود تغییرات آب و هوایی خم به ابرو نیاورده‌اند و استوار در میان دشتی فراخ دیده می‌شوند.

این میراث جهانی یونسکو در شمال شرقی شیراز و در شهرستان مرودشت واقع شده است و گردشگران را به بازدید از دستاوردهای سیاسی و معماری دوران قدیم دعوت می‌کند. بازدید از این اثر تاریخی، حدود یک روز کامل از شما وقت می‌گیرد! ضمن آنکه شما باید با خودرو شخصی یا حمل و نقل عمومی به این مکان بروید. با این حال سپری کردن یک روز کامل برای دیدن تخت جمشید، شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین انتخاب از میان جاهای دیدنی شیراز، می‌تواند زمان کمی هم باشد!

آدرس تخت جمشید: مرودشت، ۶۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز


با پادکست کوله گرد به شیراز سفر کنید!

پادکست کوله گرد؛ اپیزود شیراز


پاسارگاد؛ آرامگاه کوروش کبیر

پاسارگاد آرامگاه کوروش کبیر

کوروش نماد پادشاهی نوع دوست و درستکار بود که هیچگاه با ویرانی و یا تعرض در جنگ‌هایش به پیروزی نرسید. به همین دلیل است که روز هفتم آبان ماه را روز کوروش نام نهادند و هر سال در پاسارگاد، محلی که دفن شده است به دور یکدیگر جمع می‌شوند. آرامگاه کوروش یا پاسارگاد در شمال شرقی شیراز و بالاتر از تخت جمشید قرار دارد. از آن‌جایی که کوروش از بزرگ‌ترین پادشاهان تاریخ بوده است، آرامگاه او بین همه افراد شناخته شده و از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی شیراز به حساب می‌آید.

آدرس پاسارگاد: سعادت شهر، روستای مادرسلیمان، آرامگاه کوروش کبیر

باغ ارم؛ از زیباترین جاهای دیدنی شیراز

باغ ارمشیراز شهر شگفت انگیزترین باغ ها است و می‌توان در هر گوشه‌ای از آن در میان طبیعت سبز و دل انگیزش یک جرعه اکسیژن ناب تنفس کرد. «باغ ارم» از جمله معروف‌ترین باغ‌های شیراز است که با بنای تاریخی شگفت انگیزش، با نام بهشت ایران نیز شناخته می‌شود. گرچه تاریخ دقیق احداث باغ روشن نیست، اما شواهد تاریخی نشان می‌دهند که این فضای سبز جذاب و دیدنی در دوران سلجوقیان ساخته شده است. در دوران سلسله زندیه، باغ متعلق به فرماندهان قبیله قشقایی بود.

باغ ارم با درخت‌های مختلفی از جمله سرو، نخل، کاج، نارنج و خرمالو دیده می‌شود. کاخ این مجموعه نیز از سه طبقه تشکیل و بر اساس معماری دوران صفویه و قاجار ساخته شده است. سقف و نمای بیرونی این بنا هم با کاشی‌های رنگارنگ تزئین گشته و جریان آب کوچکی نیز از میان باغ عبور می‌کند و به استخری بزرگ در مقابل ساختمان می‌رسد.

آدرس باغ ارم: محله ارم، بلوار ارم

باغ نارنجستان قوام، نگینی سبز در دل شهر

نارنجستان قوام

صاحب اصلی این باغ قوام الملک بوده که مدتی نیز به عنوان پادشاه حکومت می‌کرده است؛ اصلا به همین دلیل بوده است که به این باغ تاریخی، باغ قوام یا نارنجستان قوام می‌گویند. پس از دوران حکومت قوام الملک، این محل به عنوان مکانی برای حل اختلاف و نشست بزرگان و دیگر شاهان به کار گرفته می‌شد و امروزه نیز اثر تاریخی نفیسی برای حال و آیندگان است.

آدرس باغ نارنجستان قوام: خیابان لطفعلی خان زند، محله بالاکفت، خیابان سنگ دقیقی‌ها، نارنجستان قوام

باغ موزه عفیف‌ آباد، سفر در تاریخ

باغ عفیف‌آباد

بسیاری باغ عفیف آباد را بزرگترین باغ شیراز معرفی می‌کنند. باغی که از قدیم کاربردهای مختلفی داشته و امروز بخشی از آن به عنوان موزه نظامی تغییر کاربری داده است. در حال حاضر در بخش‌هایی از عمارت تاریخی این مجموعه انواع اسلحه از نوع سرد یا گرم، سپر یا شمشیر و اسلحه‌های خودکار و نیمه خودکار از دوران صفویه تا به حال نگهداری می‌شود. بد نیست که بدانید اسلحه‌های نفیس دیگری همچون تفنگ‌های شخصی فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، رضاشاه و محمدرضاشاه نیز در این موزه قابل مشاهده است.

آدرس باغ موزه عفیف آباد: بلوار ستارخان، بلوار مصلا نژاد

مسجد نصیرالملک، مسجد رنگارنگ شیراز

مسجد نصیرالملک

سفر به شیراز بدون بازدید از بنای منحصر به فرد مسجد نصیرالملک، کامل نخواهد بود. این مسجد که یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شیراز شناخته می‌شود، برای نخستین بار در سال ۱۲۹۷ و در دوران قاجار به عنوان نماد معماری اسلامی در شیراز ساخته شد. این مسجد بین گردشگران داخلی و خارجی به مسجد صورتی معروف است و دلیل این نامگذاری، رنگ شاد و سرزنده صورتی است که در اثر تابش نور از پنجره‌های مسجد داخل آن را پر می‌کند.

مسجد نصیرالملک در دوران لطف علی خان زند ساخته شده و برای رسیدن به این اثر تاریخی نیز باید از همان خیابان لطف علی خان زند عبور نمایید. موقعیت مکانی این مسجد به گونه‌ای است که می‌توان سری هم به بهترین رستوران‌ها و کافه‌های شیراز زد.

آدرس مسجد نصیر الملک: خیابان لطفعلی خان زند، مسجد نصیرالملک

نقش رستم، یادگار پادشاهان

نقش رستم

در شمال تخت جمشید مجموعه‌ای از آرامگاه‌ها در دل کوه رحمت نقش بسته‌اند که به عنوان «نقش رستم» شناخته می‌شوند. بیشتر پادشاهان هخامنشی در اینجا به خاک سپرده شده‌اند، از داریوش اول، نخستین پادشاه مهم هخامنشی بگیرید تا پسرش خشایارشاه، نوه‌اش اردشیر اول و به دنبال آن داریوش دوم. البته بخش دیگری از شهرت این منطقه به نقش برجسته‌های متعددی برمی‌گردد که از قرن سوم میلادی در کنار آرامگاه‌ها ساخته شده‌اند.

یکی از این نقش برجسته‌ها، اردشیر بابکان بنیانگذار امپراتوری ساسانیان است که سوار بر اسب در حال گرفتن حلقه پادشاهی از دستان اهورامزدا حکاکی شده است. بنای اسرارآمیز «کعبه زرتشت» از دیگر جاهای دیدنی شیراز و نقش رستم است که ساخت آن را به اوایل قرن ششم قبل از میلاد نسبت می‌دهند.

آدرس نقش رستم: مرودشت، بزرگراه مرودشت-سعادت شهر، خروجی حسین آباد، نقش رستم و دخمه‌های هخامنشیان

نقش رجب شیراز، سنگ نگاره تاریخی

نقش رجب

در ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید و پایین‌تر از نقش رستم، مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها قرار دارند که به نقش رجب معروف شده‌اند. جالب است که بدانید علت نام‌گذاری نقش رجب به بنای قهوه‌خانه‌ای برمی‌گردد که در گذشته در نزدیکی آن وجود داشته است. در مجموع ۴ سنگ نگاره یا کتیبه در نقش رجب وجود دارند که مراسم تاجگذاری اردشیر پاپکان (بابکان)، تاجگذاری شاپور اول، نقش شاپور اول پسر و جانشین اردشیر بابکان و همراهان او را نشان می‌دهند.

آدرس نقش رجب: مرودشت، جاده شمالی تخت جمشید به سمت نقش رستم، قبل از بزرگراه مرودشت-سعادت شهر

دروازه قرآن، ورودی شیراز

دروازه قرآن

معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین جاذبه شیراز، دروازه قرآن است که هر گردشگری با ورود به شهر از آن دیدن می‌کند! دروازه قرآن در قدیم در ورودی شمالی شهر قرار داشته و در بالای آن دو جلد قرآن خطی نیز دیده می‌شده است تا افرادی که از شهر خارج می‌شدند را در امان نگه دارد. مورخان ساخت دروازه قرآن را به دوره آل بویه نسبت می‌دهند و اعتقاد دارند که این بنا در دوره زندیه مورد بازسازی قرار گرفته است.

در حال حاضر قرآن‌های قدیمی که در بالای این دروازه قرار داشتند، به موزه پارس منتقل شده و در آنجا نگهداری می‌شوند، ضمن آنکه عبور از زیر این دروازه فقط به صورت پیاده ممکن است. این دروازه کهن یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی شیراز شناخته می‌شود.

آدرس: ابتدای بزرگراه شیراز- مرودشت

باغ دلگشا، لذت در سکوت و طبیعت

باغ دلگشا

یکی دیگر از باغ‌های جذاب و خاص شیراز، باغ دلگشا است که درختان قدیمی، سکوت و آرامشش هر گردشگری را غرق در فضایی معنوی و خالصانه می‌کند. قدمت باغ دلگشا به دوره ساسانیان برمی‌گردد اما عمارتی که در میان باغ دیده می‌شود در زمان زندیان ساخته شده است. این عمارت با سبک معماری ساسانیان و در سه طبقه ساخته شده و از تالار اصلی، بالکن و چهار شاهنشین تشکیل شده است. درختان این باغ اصیل ایرانی نیز بیشتر نارنج هستند و در اردیبهشت، عطرشان فضای اطراف را سحرآمیز می‌کند.

آدرس باغ دلگشا: سعدیه جنوبی، بلوار دلگشا، بلوار بوستان

باغ جهان نما، قدیمی‌ترین باغ شیراز

باغ جهان نما

بر اساس اسناد تاریخی بدست آمده، باغ جهان نما قدیمی‌ترین باغ شیراز است که ساخت آن را به دوره آل مظفر نسبت می‌دهند. در بسیاری از کتاب‌های تاریخی و سفرنامه‌ها، از این باغ دیدنی و جذاب یاد شده است و بسیاری آن را طبیعتی آباد، سرسبز و منحصر به فرد نامیده‌اند. سر زدن به این باغ در ساعات پایانی روز و تماشای ماه و حوضچه‌های پر آبش، از جمله لحظات فراموش نشدنی است که تجربه کردنش را به همه شما توصیه می‌کنیم.

آدرس باغ جهان نما: ورودی شمالی شهر، بین دروازه قرآن و حافظیه، خیابان حافظ

بخوانید از: بهترین مراکز خرید و بازارهای شیراز

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

در تابستان، هوای بهاری و خوش عطر شیراز کمرنگ می‌شود و جای خود را به هوایی خشک و نسبتا گرم می‌دهد. پس شاید بهتر باشد که در این هوا سری به جاهای دیدنی شیراز که با طبیعت عجین شده‌اند بزنیم.

دشت ارژن، یک طبیعت‌گردی جانانه

دشت ارژن

دشت ارژن یکی از مناطق کوهستانی اطراف شیراز است که در غرب این شهر و همسایگی کازرون قرار دارد. این منطقه در کوهپایه‌های زاگرس قرار گرفته و به همین دلیل در بیشتر اوقات سال با آب و هوای معتدل به چشم می‌آید. دشت ارژن به دلیل موقعیت خاص خود از زمان قدیم حتی در دوران پادشاهان هخامنشی، همواره مورد توجه افراد شاخص قرار داشته است؛ تا جایی که سنگ نگاره‌هایی از گونه‌های جانوری این دشت در تخت جمشید و آثار تاریخی شیراز دیده می‌شود.

اگر قصد سر زدن به منطقه را دارید، می‌توانید از آبشار ارژن و همچنین دریاچه ارژن دیدن کنید. بهترین فصل سفر به این دشت تقریبا از اواسط بهار شروع می‌شود و تا پایان تابستان ادامه دارد.

آدرس دشت ارژن: غرب شیراز، بزرگراه شیراز-کازرون، بعد از چهل چشمه، روستای دشت ارژن

دریاچه ی مهارلو، دریاچه سرخ رنگ شیراز

دریاچه ی مهارلو

بدون تردید دریاچه مهارلو یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی شیراز به حساب می‌آید، چرا که این دریاچه از معدود دریاچه‌های نمک صورتی است که در جهان وجود دارد. به همین دلیل است که دریاچه مهارلو با داشتن آب صورتی رنگ منحصر به فرد خود، به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های استان فارس برای گردشگران معرفی می‌شود.

اما دلیل سرخی آب این دریاچه،‌ به نوع خاصی از جلبک‌های آبی برمیگردد که در بیشتر اوقات سال در این محدوده رشد می‌کنند. محیط دریاچه همچنین با نمک و شن پوشیده شده و ترکیب این موارد در کنار هم، منظره‌ دیدنی را ایجاد کرده است. 

آدرس دریاچه مهارلو: بزرگراه شیراز به سمت فسا، خروجی مهارلو و سروستان، روستای مهارلو کهنه

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

در پاییز سرمای هوا به شهر نفوذ می‌کند؛ برگ‌های درختان رو به زردی می‌روند و صدای خش‌خش آنها کوچه باغ‌های شیراز را در بر می‌گیرد. سرمای هوا و روزهای کوتاه پاییزی، بهانه خوبی است که در این فصل از دیدنی‌هایی که ترکیب فضای باز و بسته دارند بازدید کنیم. البته باغ‌هایی که در فصل بهار به آن‌ها اشاره کردیم، در پاییز تبدیل به صحنه زیبایی از تغییر طبیعت می‌شوند که دیدنشان خالی از لطف نخواهد بود.

برخی از جاهای دیدنی شیراز در پاییز به شرح زیر هستند:

آرامگاه شاهچراغ، زیارتگاه متبرک شهر

آرامگاه شاهچراغ

بنابر اعتقاد شیعیان، شاهچراغ آرامگاه «احمد‌بن موسی کاظم»، پسر بزرگ اما موسی کاظم و برادر امام رضا(ع) است که توسط ماموران خلیفه عباسی آن زمان در مسیر به مشهد کشته شدند. آرامگاه شاهچراغ امروز حکم مسجد و زیارتگاهی دنج و دوست داشتنی را دارد که در روزهای مختلف سال، به محلی برای عبادت مردم و گردشگران تبدیل می‌شود. 

آدرس شاهچراغ: خیابان لطفعلی خان زند، بلوار دستغیب، مجموعه مرقد و زیارتگاه شاهچراغ

ارگ کریم خان، قلعه پادشاهی

ارگ کریم خان

یکی دیگر از بناهای تاریخی محبوب و جاهای دیدنی شیراز «ارگ کریم خان» است. کریم خان، بنیان‌گذار سلسله زندیه، گروهی از معماران برجسته ایرانی را استخدام و از بهترین مواد ساختمانی استفاده کرد تا یکی از امکان دیدنی این شهر رویایی را بنا کنند. در طول دوره قاجار، ارگ کریمخانی به عنوان قلعه‌ای مسکونی و نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت و بعد از پایان این دوران به زندان تبدیل شد. بعدها، در سال ۱۳۵۰ این مکان به سازمان میراث فرهنگی ایران داده شد تا نوسازی آن را آغاز و این محل را به موزه‌ای برای گردشگران تبدیل کنند.

آدرس ارگ کریمخانی: بلوار لطفعلی خان زند، خیابان طالقانی

بخوانید از: راهنمای سفر به شیراز

مسجد وکیل، معماری ناب ایرانی

مسجد وکیل

اگر دوست دارید از معماری منحصر به فرد ایرانی در یک بنای اسلامی دیدن کنید، پیشنهاد ما به شما سر زدن به مسجد وکیل است. این بنا تنها مسجدی معمولی نیست، بلکه به عنوان یکی از آثار باستانی مهم و با ارزش در قلب شیراز می‌درخشد. مسجد وکیل از دوران زندیه به یادگار مانده و به علت معماری عجیب و غریب و چشم نوازش، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

یکی از بخش‌های جادویی این مسجد ستون‌های آن است؛ ۴۸ ستون شگفت انگیز که به طرز ماهرانه‌ای حکاکی شده‌اند و به این مکان شکوهی بی‌نظیر بخشیده‌اند. این ستون‌ها علاوه بر زیبایی، مسئول حفظ سقف گسترده شبستان نیز هستند. مسجد وکیل در بخش غربی بازار وکیل و در ۱۰۰ متری حمام وکیل واقع شده است و به عنوان یکی از محبوب‌ترین آثار تاریخی شیراز شناخته می‌شود. 

آدرس مسجد وکیل: بلوار لطفعلی خان زند، خیابان طالقانی

بازار وکیل، خریدن بهترین سوغاتی‌های شیراز

بازار وکیل

اگر هوس خرید سوغاتی در شیراز به سرتان زد و دوست داشتید از بازاری کامل برای خرید صنایع دستی این شهر دیدن کنید، بازار وکیل تمام آن چیزی است که به دنبالش می‌گردید.بازار وکیل از جمله قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین جاهای دیدنی شیراز است که به دستور کریم خان زند در سال ۱۱۷۲ هجری قمری احداث شد.

در گذشته، تمام کارهای بازرگانی، خرید و فروش کالاهای داخلی و خارجی و مبادلات همگی در حجره‌‌های این بازار انجام می‌گرفت. در سالهای اخیر این بازار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر بیشتر بخش‌های اصلی آن در اختیار فرش‌فروشان، پارچه‌فروشان و مغازه‌های صنایع دستی قرار گرفته است.

آدرس بازار وکیل: بلوار لطفعلی خان زند، خیابان طالقانی

حمام وکیل، شستشو به سبک قدیم!

حمام وکیل

در مجموعه بازار و مسجد وکیل، حمامی نیز وجود دارد که طبعا با حمام وکیل خوانده می‌شود. حمام وکیل یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی شیراز است که در کنار ارزش تاریخی، اهمیت معماری بالایی نیز دارد. در زمان قدیم این حمام علاوه بر محلی برای نظافت و شستشو، مکانی برای گردهمایی و مراسمات مختلف بوده است.

در کنار تزيینات داخلی حمام که شامل آهک‌بری و کاشی‌کاری و … می‌شوند، ساختار گرمابه و گرمایش از کف نیز در نوع خود منحصر به فرد بوده است؛ تا حدی که حتی در زمستان هم افراد به راحتی و بدون نفوذ سرما از فضای آن استفاده می‌کردند. در حال حاضر حمام وکیل به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.

آدرس حمام وکیل: بلوار لطفعلی خان زند، خیابان طالقانی

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید

خانه‌ زینت الملوک، موزه مادام توسو شیراز

خانه‌ زینت الملوک

شیراز شهری است سراسر از جاذبه‌های دیدنی و بناهایی با معماری سنتی و اصیل ایرانی که جلوه رنگارنگ و خاصی را به نمایش می‌گذارند. خانه زینت الملک (زینت الملوک) نیز همانند سایر بناهای تاریخی شیراز این ویژگی‌ها را دارد. خانه‌ای که به موزه مادام توسو معروف است و در زیرزمین آن مجسمه‌هایی از اشخاص معروف نگهداری می‌شود.

این خانه به دختر قوام الملک تعلق داشته و در طی سالهای اخیر مورد بازسازی‌های جزئی قرار گرفته است.

آدرس خانه زینت الملوک: خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به بلوار زینبیه، خانه زینت الملک

آرامگاه خواجوی کرمانی، شاعر بزرگ شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی

یکی از شعرای بزرگ ایران که در دوران مغول‌ها زندگی می‌کرد، خواجوی کرمانی بود. این شاعر بزرگ در شیراز از دنیا رفت و به همین دلیل مقبره او را در ورودی شهر و دقیقا در مقابل دروازه قرآن بنا کردند. این مقبره امروز شامل برخی از آثار خواجوی کرمانی و شمایل او می‌شود. در نزدیکی این مقبره نیز چشمه‌ای وجود دارد که از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود.

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی: ورودی شمالی شهر، روبروی دروازه قرآن، مقبره خواجوی کرمانی

عمارت شاپوری، کاخی با معماری معاصر

عمارت شاپوری

در بین عمارت‌های تاریخی شیراز، عمارت شاپوری یکی از جدید‌ترین‌ها است. این عمارت که ساخت آن به دوره اول پهلوی برمی‌گردد، تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی را در خود دارد. عمارت شاپوری با داشتن باغی سرسبز، معماری خاص و فضایی بزرگ،‌ از زیباترین جاهای دیدنی شیراز به‌خصوص در فصل بهار و پاییز است.

آدرس عمارت شاپوری: بلوار کریم خان زند، خیابان انوری

جاهای دیدنی شیراز در زمستان

حالا که زمستان از راه رسیده است، بهتر است که بیشتر به جاذبه‌های سرپوشیده مانند موزه‌ها و مدارس و … سر بزنیم و جاهای دیدنی شیراز را با فضاهای سرپوشیده به پایان برسانیم.

مدرسه خان؛ از جاهای دیدنی شیراز

مدرسه خان

در سفر به شیراز و بازدید از جاهای دیدنی شیراز نمی‌توان به ۵ روز یا یک هفته بسنده کرد، زیرا تعداد آثار تاریخی این شهر به قدری زیاد است که حداقل یک ماه برای دیدن مهم‌ترین آنها کافی خواهد بود. یکی از جاهای دیدنی شیراز که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد، مدرسه خان است. مدرسه خان در دوران شاه عباس و به درخواست الله وردیخان گرجی ساخته شد. با این حال طراحی منحصر به فرد و پلان این بنای تاریخی حتی در زمان حال نیز به عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی شناخته می‌شود. 

آدرس مدرسه خان: خیابان لطفعلی خان زند، روبروی شاه چراغ

موزه پارس عمارت کلاه فرنگی، تماشای آثار باستانی شیراز

موزه پارس عمارت کلاه فرنگی

قدیمی‌ترین موزه شیراز را به نام «موزه پارس»، «عمارت کلاه فرنگی» قدیم یا همان «موزه پرسپولیس» می‌شناسند. در موزه پارس آثار نقاشان مشهور دوره زندیه مانند آقا صادق، میرزا بابا نقاش باشی و جعفر به همراه آثاری از نقاشان معاصر مثل صدرالدین شایسته و میر منصور نگهداری می‌شوند.

این موزه در میان باغ نظر و توسط مصالحی مانند آجر و کاشی و با نگارگری‌های هنرمندانه ساخته شده است. معماری هشت ضلعی در سقف بنا و حوضچه یک تکه از سنگ مرمر، برخی دیگر از جذابیت‌های این سازه تاریخی به شمار می‌روند.

آدرس موزه پارس: خیابان طالقانی، روگذر زند

موزه هفت تنان، یک گالری نقاشی قدیمی!

موزه هفت تنان

باغ هفت تن در شمال آرامگاه حافظ و در پای کوه چهل مقام قرار گرفته است. علت نام گذاری این باغ به علت دفن شدن ۷ عارف بزرگ است که کریم خان زند برای هر کدام سنگ مزاری نهاده است.

یکی از جذابیت‌های باغ هفت تن بنا کردن تالاری بزرگ بر روی ۲ ستون و در بالای آن، پنج سالن است که با گچ کاری‌های نفیس و نقاشی‌های بسیار ارزشمند مزین شده‌اند. این باغ بی شک یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز است که همه ساله توریست‌های خارجی و ایرانی زیادی را به خود جذب می‌کند.

آدرس؛ محله هفت تنان، بلوار چهل مقام، بلوار هفت تنان

جهت مشاهده و اجاره بوم گردی کلیک کنید

موزه هنر مشکین فام، خانه‌ای قدیمی در دل شهر

موزه هنر مشکین فام

موزه مشکین فام که با نام خانه فروغ الملک نیز شناخته می‌شود، در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی در سال ۱۳۱۰ ساخته شد. قوام الدین (ملقب به فروغ الملک) برای احداث این بنا از بهترین معماران شیراز کمک گرفت و بنای این موزه را در زمینی به وسعت بیش از هزار متر مربع در نزدیکی بقعه بی بی دختران احداث کرد. این عمارت برای چندین دهه یکی از زیباترین خانه های محله سنتی سنگ سیاه شیراز بود و چندین سال به عنوان دبستان فروغ الملک نیز مورد استفاده آموزش و پرورش قرار گرفت.

در دهه هشتاد، به همت سازمان عمران و بهسازی شهری شیراز و با حفظ اصالت تاریخی و معماری سنتی، این بنا مرمت و بازسازی شد و در سال ۱۳۸۳ به موزه هنر مشکین فام شیراز مبدل گشت. در این مجموعه اشیا مختلفی مثل نقاشی ها، تصاویر نویسندگان و هنرمندان، کتاب ها، آثار خوشنویسی و حجاری های اساتید نگهداری می‌شود.

آدرس موزه مشکین فام: بلوار دستغیب، خیابان سنگ سیاه

مسجد جامع عتیق، قدیمی‌تریم مسجد شیراز

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق که در نزدیکی شاهچراغ قرار دارد، قدیمی‌ترین مسجد و از جاهای دیدنی شیراز است که اهمیت تاریخی بالایی دارد. بر اساس نظر مورخان، این مسجد در دوره صفاریان و بر روی باقی‌مانده‌های عبادتگاهی کهن بنا شده است. مسجد جامع عتیق در بخش شرقی حرم شاهچراغ قرار گرفته و با مسیری کوتاه به این حرم متصل می‌شود.

آدرس مسجد جامع عتیق: خیابان لطفعلی خان زند، بلوار دستغیب، مجموعه مسجد و زیارتگاه عتیق

بهترین فصل سفر به شیراز

با اینکه هر فصلی از شیراز زیبایی‌های خاص خوشد را دارد، اما در مجموع بهترین فصل سفر به شیراز فصل بهار است. در این فصل عطر خوش بهارنارنج سرتاسر شهر را پر می‌کند و با هر نفسی، روحی تازه در جان دمیده می‌شود. بی‌دلیل نیست که بهارشیراز به تعریفی رویایی تبدیل شده است. از اواسط فروردین تا اواسط خرداد، بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی شیراز به حساب می‌آید.

پایان سفر به جاهای دیدنی شیرازِ جان

سفر به شیراز

ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با بخش عمده‌ای از تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم آشنا کنیم و جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز را معرفی نماییم. اگر قصد دارید تا به شیراز سر بزنید، می‌توانید برای اقامت روی سایت شب و گزینه‌های هیجان انگیزش حساب ویژه‌ای باز کنید. شما همچنین قادر خواهید بود تا در سایت شب به راحتی انواع اقامتگاه‌ها را در شیراز رزرو کرده و اقامتی بی‌دغدغه را تجربه نمایید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی شیراز

 

معروف‌ترین جاهای دیدنی شیراز کجاست؟

در بین تمام آثار دیدنی شیراز،‌ تخت جمشید معروف‌ترین جای دیدنی شیراز است.

فاصله تهران تا شیراز چقدر است؟

از تهران تا شیراز در حدود ۸ ساعت مسیر در پیش دارید.

بهترین فصل سفر به شیراز چه فصلی است؟

فصل بهار بهترین فصل سفر به شیراز و لذت بردن از بهارشیراز است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب