جاذبه‌های گردشگری ملایر، از تپه نوشیجان تا پارک سیفیه

1

ملایر یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای استان همدان است. شهری که به باغ‌های انگور و شیره‌های مرغوبش معروف است. شهری که هنر منبت‌کاری آن نه تنها در کشورمان بلکه در جهان زبانزد است و آن را پایتخت مبل و منبت ایران می‌نامند. شاید قبل از سفر به ملایر تصور کنید این شهر آن طور که باید جایی برای دیدن ندارد. اگر این‌طور است باید بگوییم تصورتان از ملایر کاملا غلط است. اما در این مطلب می‌توانید با تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ملایر آشنا شوید و جذابیت‌های آن را بیش‌تر از قبل بشناسید. همچنین ملایر تابستان‌هایی معتدل دارد و به خاطر کوهستانی بودن زمستان‌های آن سرد و اغلب برفی است. بنابراین نیمه اول سال بهترین زمان سفر به این شهر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری ملایر است.

جاذبه های دیدنی ملایر

جاهای دیدنی ملایر

دژ معبد نوشیجان، یکی از قدیمی‌ترین نیایشگاه‌های خشتی دنیا:


یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ملایر در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال غرب این شهر قرار دارد. دژ معبد نوشیجان یادگاری با ارزش تاریخی بسیار از دوران باستان است و گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور در سفر به ملایر از این مجموعه بازدید می‌کنند. مجموعه نوشیجان شامل انبارهای خشتی، معبد مرکزی، معبد قدیمی، تالار ستون‌دار و سایر فضاهای جانبی می‌شود. همچنین طی کاوش‌ها آثاری از زمان مادها، هخامنشیان و ساسانیان در این مجموعه کشف شده است. برایتان جالب نیست از معبدی بازدید کنید که بیش از سه هزار سال پیش یکتا پرستان در آن به راز و نیاز می‌پرداختند؟

 دژ معبد نوشیجان ملایر

پارک سیفیه، یادگار زیبایی از قاجار:


پارک جنگلی سیفیه یا همان باغ سیف الدوله یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ملایر است. اگر پیش از سفر از اهالی این شهر هم درباره جاذبه‌های گردشگری ملایر بپرسید بدون شک به شما می‌گویند زمانی را به گشت و گذار در پارک سیفیه اختصاص دهید. این باغ تماشایی در زمان قاجار و به دستور سیف الدوله یکی از نوادگان فتحعلی شاه ساخته شده است. همچنین می‌گویند طراحی آن به عهده طراحان ایتالیایی بوده است. مسجد سیفیه و ساختمانی که سیف الدوله در آن زندگی می‌کرده نیز در پارک سیفیه قرار دارند. آب نماها و درختان چنار سر به فلک کشیده و دریاچه مصنوعی و شهربازی، فضایی دل‌انگیز را فراهم کرده‌اند تا در این باغ به اهالی شهر و گردشگران حسابی خوش بگذرد.

خانه لطفعلیان، عمارت دیروز و موزه امروز:


یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ملایر که از دوران قاجاریان به جای مانده خانه لطفعلیان است. این عمارت زیبا و قدیمی امروزه به موزه ملایر تغییر کاربری داده است. با رفتن به این خانه همزمان که در عمارتی قدیمی با تزئینات چشم نواز قدم می‌زنید، می‌توانید به تماشای آثار تاریخی و بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم ملایر هم مشغول شوید.

 خانه لطفعلیان  جاذبه گردشگری ملایر

مینی ورلد ملایر، سفری از تخت جمشید تا ایفل:


مینی ورلدها پارک‌هایی هستند که در آن‌ها نمونه‌های مینیاتوری سازه‌های معروف دنیا در ابعادی کوچک به نمایش گذاشته می‌شوند. به طوری که انگار در مدتی کوتاه بازدید کنندگان به سفری دور دنیا می‌روند. مینی ورلد ملایر اولین مینی ورلد خاورمیانه است که یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ملایر هم محسوب می‌شود. تخت جمشید، پل ورسک، آرامگاه خیام، معبد پارتنون یونان، برج ایفل و بسیاری دیگر از جاذبه‌های ایران و جهان در این پارک مینیاتوری ساخته شده یا در حال ساخت هستند.

بازار قدیمی ملایر:

بازارهای سنتی و قدیمی شهرهای مختلف ایران، مکان‌هایی هستند که در آن‌ها می‌توان ناب‌ترین و بهترین لحظات سفر را تجربه کرد. یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ملایر نیز بازار قدیمی این شهر است. با گشت و گذار در بازار زیبای ملایر که قدمتش به دوره قاجاریه برمی‌گردد می‌توانید خاطراتی فراموش نشدنی برای خود رقم بزنید. همچنین اگر دلتان خواست از سوغات ملایر چیزی تهیه کنید این بازار جای خوبی است.
از تالاب کرد خورد یا آق گل که میزبان پرندگان مهاجر است، شهر زیر زمینی سامن که سال ۸۴ اتفاقی کشف شد، یخچال میرفتاح، قلعه باستانی انوج و دریاچه مصنوعی کوثر نیز می‌توان به عنوان تعدادی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ملایر نام برد.


بازارهای سنتی و قدیمی شهرهای مختلف ایران، مکان‌هایی هستند که در آن‌ها می‌توان ناب‌ترین و بهترین لحظات سفر را تجربه کرد. یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ملایر نیز بازار قدیمی این شهر است. با گشت و گذار در بازار زیبای ملایر که قدمتش به دوره قاجاریه برمی‌گردد می‌توانید خاطراتی فراموش نشدنی برای خود رقم بزنید. همچنین اگر دلتان خواست از سوغات ملایر چیزی تهیه کنید این بازار جای خوبی است.
از تالاب کرد خورد یا آق گل که میزبان پرندگان مهاجر است، شهر زیر زمینی سامن که سال ۸۴ اتفاقی کشف شد، یخچال میرفتاح، قلعه باستانی انوج و دریاچه مصنوعی کوثر نیز می‌توان به عنوان تعدادی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ملایر نام برد.

بازار قدیمی ملایر

مراسم شیره پزی در روستای مانیزان


یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ملایر روستای مانیزان است. روستایی که نزدیک فصل برداشت انگور حال و هوای خاصی به خود می‌گیرد و شور و شوق اهالی آن بیش‌تر از هر زمان دیگری می‌شود. اگر اواخر شهریور به ملایر سفر کنید می‌توانید به روستای مانیزان بروید و مراسم جالب شیره پزی را از نزدیک ببینید. شیره پزی سال‌هاست که به یکی از رسومات ملایر تبدیل شده و قدمتی دیرینه دارد. بسیاری از افراد از شهرهای مختلف زمان این مراسم که می‌رسد به مانیزان و دیگر روستاهای ملایر می‌روند. هم مراحل پخت شیره و مراسم جالب آن را تماشا می‌کنند و هم از شیره انگور ملایر که بسیار مرغوب و معروف است و انگور و کشمش و سایر فرآورده‌های انگور می‌خرند. همچنین در کنار مراسم جشن‌های مفرحی هم برگزار می‌شود و صنایع دستی ملایر نیز به فروش می‌رسد.

مراسم شیره پزی در روستای مانیزان

بهترین رستوران‌های ملایر


حالا که با جاذبه‌های گردشگری ملایر آشنا شدید بد نیست بهترین رستوران‌های این شهر را هم بشناسید. اصلا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سفر است. آخر شکم گرسنه که نمی‌شود شهر را گشت. رستوران شقایق که چندین شعبه دارد و فست فود مادر خوب بهترین رستوران‌های ملایر هستند که می‌توانید غذایی لذیذ در آن‌ها نوش جان کنید. از خود مردم ملایر هم درباره رستوران‌های خوب شهر بپرسید این‌ها را پیشنهاد می‌دهند.

اقامت در ملایر


برای اقامت در ملایر می‌توانید از میان هتل‌ها و مهمان‌سراهای این شهر که تعدادشان هم خیلی زیاد نیست یکی را رزرو و انتخاب کنید. با وجود این که تعدادشان زیاد نیست اما به نسبت هزینه دریافتی از امکانات مناسبی برخوردارند. با این حال اگر می‌خواهید امکانات اقامتی بیش‌تری در اختیارتان قرار بگیرد باید برای شب به همدان بروید. در همدان می‌توانید بنا به بودجه و سلیقه خود در هتل‌های شهر و یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی آن بمانید. همچنین می‌توانید پیش از سفر با اجاره سوئیت و آپارتمان در همدان از طریق سایت شب اقامتی خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

1 پاسخ
  1. عباس امین صارمی نظر داده:

    متاسفانه ما دوخانواده بودیم که برای مراسمی در ملایر رفتیم تصمیم گرفتیم برای استراح و خواب به باصطلاح هتل خوب ام کریمخان برویم تلفنی رزرو کرده و هزینه هم رداخت کردیم ولی ابروی ما نزد مهمانان رفت بوی متافن دیستشویبی نبود ملفه تهویه هوا توضیح این سفر مهر 98 میباشد نبود هیچگونه نوشیدنی و میوه در یخچال نبود مدیر گفتند زندانه بهر طریق شب را بضبح اوردیم صبح صبخانه نبود خانمی که خودش کلافه بود گفت مسولش هنوز نیومده ساعت 9 صبح میاد تخم مرخ و پنیر ونان میخره میاره چقدر مسخره ما همان رور هزینه سنگین را رداخت کردیم و رقتیم البته به سازمان گردش گری همد ان شکایت کردیم بازرس رفته اعتراض مارا وارد دانسته ظاهرا مهلت دادهاند اصلاحاتی صورت گیرد ولی جه فایده خاطرهای تلخ لطفا هرچند کریمخان کاری برای ملایر نکرده بهتراست نامش را حذف کرده و مجسمه مسخره را از کنار باصطلاح هتل خراب کننند

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب