جاذبه های دیدنی بسطام

0

اگر دوست داشتین شهری برید که تمام مدت حواستون به جاذبه های تاریخی و طبیعیش باشه، ما به شما “بسطام” رو پیشنهاد میکنیم. شهری که میتونه لقب موزه ایران رو به خودش اختصاص بده.

این شهر دوست داشتنی در استان سمنان قرار داره و در طول تاریخ یکی از نقاط مهم و تاثیرگذار ایران به شمار میرفته. ضمن اینکه محل تولد و مدفن یکی از عارفان ايران یعنی بایزید بسطامی بوده و خیلی از علاقه مندانِ ادبیات و شعر ،این شهر رو برای سفر انتخاب میکنن.

اگر موافقین کمی درباره جاذبه های دیدنی و تاریخی این شهر بیشتر بدونیم.

مجموعه آرامگاه بایزید بسطامی

آرامگاه بایزید بسطامی

آرامگاه بایزید بسطامی، عارف بزرگ قرن سوم هجری، یکی از نقاط دیدنی شهر بسطام به شمار میاد و در روزهای مختلف سال، گردشگران بسیاری از این مجموعه دیدن میکنند. اینجا همچنین پاتوق توریستهایی است که از کشورهای مسلمان اطراف برای زیارت میان.

این آرامگاه از 2 مسجد تشکیل شده که هرکدوم به معماری و گچ بری های هنرمندانه ای مزین شده ان.

اولین مسجدی که با اون رو به رو میشید قدیمی‌ترین قسمت آرامگاه بایزید شناخته میشه. خادمان این مجموعه اینطور تعریف میکنند که این مسجد محلی بوده که بایزید در اون نماز می‌خونده. محراب مسجد به قدری قدیمیه که دور اون رو با شیشه محصور کردند تا آسیبی بهش وارد نشه. درباره اینجا تو قسمتهای دیگه براتون بیشتر توضیح میدیم!

مسجد دوم هم برای نماز جماعت و برگذاری جشن ها و عزاداری های عمومی ساخته شده بوده و از اون برای کاربری های سیاسی استفاده میشده.

گنبد غازان خان

گنبد غازان خان

گنبد غازان خان، در حقیقت گنبد فیروزه ای رنگیِ که در مجموعه آرامگاه بایزید قرار داره.

بر اساس اسناد تاریخی، غازان خان، پادشاه ایلخانی، گنبدی در آرامگاه بايزيد بنا میکنه و تصمیم میگیره جسد بايزيد رو به اون منطقه منتقل کنه. اما یک شب بایزید به خوابش میاد و در خواب نارضایتی خودش رو از این تصمیم اعلام میکنه. همین موضوع باعث منصرف شدن غازان خان میشه.

در حال حاضر این قسمت به موزه عرفان شرق تغییر کاربری داده.در زير گنبد هم سردابي وجود داره  كه برای رسیدن به اون باید از پله های شرقی حیاط وارد شد.

مدرسه شاهرخیه

یکی دیگه از مکانهای تاریخی مجموعه بایزید، مدرسه شاهرخیه است. این مدرسه ی 2 طبقه در زمان شاهرخ تیموری ساخته شده و 28 اتاق، ایوان و حتی زورخونه داره!

اتاق های این مدرسه همگی به یک اندازه هستند و برای طلاب علوم دینى مورد استفاده قرار میگرفتند.

حمام تاریخی بسطام

حمام تاریخی بسطام، بنای مستطیلی شکلیِ که در جنوب شرقی مدرسه‌ی شاهرخیه  قرار داره. این بنا در دوران قاجار احداث شده و به سبک حمام های قدیم از قسمت “گرم خانه” ، ” رختکن” و “خزینه” تشکیل میشه.

ورودی حمام در داخل کوچه واقع شده و در طول سالهای اخیر هم چندین بار مورد مرمت قرار گرفته.

مسجد جامع بسطام

مسجد جامع

در قسمت جنوبی آرامگاه بایزید بسطامی، مسجد جامع بسطام قرار گرفته. اگر از علاقه مندان معماری باشین، حتمآ با دیدن تزئینات، آجر کاری و گچبری های ظریف اینجا شگفت زده میشین.

ساخت این بنا به زمان سلجوقیان بر میگرده. زمانی که مذهب تسنن در ایران رواج داشته و اسامی ابوبکر و عمر و عثمان در قسمتهایی از دیوارهای اینجا به ثبت رسیده بوده. بعد از رواج مذهب شیعه این اسامی حذف میشن و به جای اونها اسم امام علی (ع) نوشته میشه.

در مسجد همچنین کتیبه‌ای وجود داره که نام مؤسس مسجد جامع در اون درج شده. ضمن اینکه بر اساس دیوار نوشته های محراب مسجد، در سال 1242 هجری و در زمان فتحعلی شاه قاجار ،ساختمان این بنا به شکل امروزی مورد تعمیر و مرمت قرار میگیره.

برج کاشانه

برج کاشانه

یکی دیگه از دیدنی های بسطام که اون رو با برج طغرل شهر ری هم مقایسه میکنن، برج کاشانه است. این برج فاصله کمی با آرامگاه بایزید داره و میتونین پیاده این مسیر رو طی کنین. البته ورودی اینجا از داخل مسجد جامع برقراره.

ارتفاع برج کاشانه 20 متره و در وسط اون چاه بسیار عمیقی وجود داره. برای رسیدن به بالای برج هم باید از پله‌های بسیار کوچک و راهروی تاریک داخل عبور کرد.

هر چند تاریخ ساخت این برج دقیقا مشخص نیست، اما عده ای از مردم اون رو به زمان غازان خان مغول نسبت میدن و میگن که اسم اصلی اینجا “غازانه” بوده و در طول زمان به کاشانه تغییر کرده. عده دیگه ای هم بر این عقیده هستند که این بنا در زمان زرتشتیان به عنوان آتشکده شهر شناخته میشده و بعدها برای دیده بانی مورد استفاده قرار میگرفته.

سایت شب، رزرو آنلاین ویلا، سوئیت و اقامتگاه

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب