جاذبه های گردشگری بوشهر را حتما ببینید

2

 

در این مطلب می خواهیم شما کاربران عزیز را با جاذبه های گردشگری بوشهر آشنا کنیم. در صورتی که قصد سفر به جنوب کشور دارید پیشنهاد می کنیم حتما دیدن ججاذبه های گردشگری بوشهر را از دست ندهید. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار بگیرد.

از نظر جغرافیایی بوشهر در مرکز استان بوشهر قرار می گیرد که یکی از شهر های بندری محسوب می شود. این شهر از زمان ساسانیان وجود داشته است و می توان گفت هزاران سال قدمت دارد. این شهر با داشتن بناهای تاریخی زیبا و قدیمی و همچنین نخلستان های سرسبز و سواحل زیبا به یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شده است. علاوبر مواردی که ذکر شد، جاذبه های دیگر مانند محل های دیدنی، طبیعت زیبای شهر، فرهنگ زندگـی ، غذاهای لذیذ و تند  افراد زیادی را به عنوان توریست به شهر بوشهر جذب می کند که در ادامه این مطلب سعی می کنیم به طور کامل به آن ها اشاره نماییم . با ما همراه باشید.

 

بندر بوشهر
بندر بوشهر

 

جاذبه های گردشگری بوشهر

همانطور که در بالا نیز اشاره شد جاذبه های گردشگری بوشهر از جاذبه های گردشگری ایران به شمار می رود و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.  در اینجا به چند مورد مهم از آن ها اشاره خوهیم کرد.

  • بازار بوشهر

مثل سایر شهر های ایران بازار قدیم بوشهر نیز مرکز داد و ستد، تهیه ضروریات زندگـی و رونق شهر می باشد. بازار بوشهر با معماری زیبا و دیدنی زمان قاجاریان ساخته شده است. معماری آن به نحوی طراحی شده است  که نور مناسب به درون بازار می آید اما زمان بارش برف و باران به درون بازار وارد نمی شود. چنانچه می خواهید برای دوستان و یا خانواده تان سوغاتی بخرید پیشنهاد می کنیم به بازار قدیم بوشهر حتما سر بزنید.

 

بندر بوشهر
بندر بوشهر
  • مسجد جامع بردستان

با توجه به اینکه قدمت شهر بوشهر به زمان اردشیر خان ساسانی بر می گردد و حتی در کارنامه اردشیر بابکان از بوشهر نام برده شده است، ولی باید بگوییم که بندر کنونی بوشهر را حدودا 300 سال قبل، ابومهیری (پسر ناخدا باشی کشتی های نادر شاه) تاسیس کرده است. از این دوران آثار تاریخی متعددی برجای مانده است که  یکی از مهم ترین آن ها مسجد جامع بردستان می باشد . بعضـی تاریخ دانان مسجد را قدیمی ترین عمارت متعلق به عصر اسلامی می دانند.  مسجد جامع بردستان تا بازار مرکزی بوشهر حدودا ۲۰۰ متر فاصله دارد.

با گذشت زمان مسجد جامع بردستان چندین بار بازسازی گردیده است که برای آخرین بار در سال ۱۲۷۳ هجری قمری به وسیله  حیدرخان دشتی مرمت شده است. حوالی مسجد قبرستانی وجود دارد که به قرن چهارم یا پنجم هجری قمری مربوط می شود. نوشته هایی با خطوط کوفی و عربی روی برخی از این قبور مشاهده می گردد.

 

بندر بوشهر
بندر بوشهر
  • گنبد نمک دشتی

یکـی از بزرگ ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه  گنبد نمکی جاشک  می باشد که در نزدیکـی روستای گنخک در۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان  واقع شده است  قسمت های زیبا و شگفت آور گنبد نمکی جاشک شامل آبشارهای نمکی، چشمه های نمکی و دره گل کلم  می باشند. این گنبد نمکی از خاص ترین جاذبه های گردشگری بوشهر است.

گنبد نمکی جاشک در نزدیکی روستای گنخک در۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان قرار دارد و یکی از بزرگ ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می آید. وجود آبشارهای نمکی، چشمه های نمکی و دره گل کلم شگفت انگیزترین بخش گنبد است.

بندر بوشهر
بندر بوشهر
  • قلعه خورموج دشتی

در فاصله ۸۷ کیلومتری شهر بوشهر قلعه خورموج یا قلعه محمدخان دشتی واقع شده است . (اگر با خودرو بخواهید به قلعه بروید، حدود ۱ ساعت طول میکشد.) معماری این قلعه با توجه به سبک قلعه های سلجوقیان و ساسانیان در دوران قاجاریان طراحی شده است. متاسفانه بخـش های  زیادی از قلعه تخریب شده و فقط یکـی از ساختمان های بلند آن باقی مانده است. قلعه‌ی محمدخان دشتی که زمان زیادی به عنوان بلندترین بنای شهر خورموج شناخته می شد و از تمام نقاط شهر نمایان بود، اکنون در ساختمان های بزرگ شهر گم شده است. متاسفانه احتمال تخریب این اثر منخصربفرد را تهدید می کند.

  • قبر ژنرال

قبر ژنرال که متعلق به یکـی از فرماندهان ارتش انگلستان است. همان طور که می دانید حمله انگلیسی ها و دیگر استعمارگران به شهر بوشهر آثار خود را برای همیشه برجا گذاشته است. در واقع ژنرال انگلیسی در جنگ هرات در سال 1856 توسط نیروهای ایرانی کشته می شود . تا سـال ۱۳۹۰ این محوطه مقبره گورستانی بود (حاوی ۳۵ تن از سربازان انگلیسی) و از سال 1390به بعد شهرداری بوشهر این قبر سالن را به پارک تغییر داد.

تا اینجا تقریبا توانستیم اکثر جاذبه های گردشگری بوشهر را معرفی کنیم و در ادامه این مطلب می خواهیم به معرفی نخلستان های مختلف و سایر جاذبه های طبیعی این شهر بپردازیم.

 

بندر بوشهر
بندر بوشهر
  • نخلستان های بوشهر

مهم ترین و زیبا ترین جاذبه های دیدنی شهر و استان بوشهر نخلستان های سرسبز آن می باشد. بیشترین نخلستان ها در شهر دشتستان و آب پخش در استان بوشهر واقع شده اند.

ورودی شهر آب پخش با توجه به  نخلستان‌ های سرسبز و سربه فلک کشیده جلوه خیلی دیدنی به این منطقه داده است و همه مسافران در اینجا توقف می کنند و از آنجا لذت می برند. وکانال‌ های پر آب‌ در دو طرف شهر آب ‌پخش، باعث ایجاد طراوت تازگی خاصی در منطقه آب پخش شده تا مسافران نوروزی بتوانند از آب و طبیعت در کنار هم لذت ببرند. این نخلستان ها علاوه بر زیبایی ویـژه ، تنوع زیادی نیز در خرما دارند. همچنین در این نواحـی علاوه بر خرما، مرکبات، لیمو، انار و … هـم رشد می کند.

 

  • سواحل زیبا از جاذبه های گردشگری بوشهر 

سواحل زیبا و بی نظیر شهر بوشهر یکی از زیباترین جاذبه های این شهر به شمار می آید. حدودا هشت ماه در سال هوای بوشهر مطلوب می باشد. ممکن است شما هم دقت کرده باشید که استان بوشهر بیشترین نوار ساحلی را در کشور دارد و قطب ساحلی کشور شناخته شده است. در گذشته، سیاست مداری انگلیسی بوشهر را دریایی ترین شهر جهان توصیف نمود.  به این معنی که وقتی از دور در کشتی به آن می نگری چنین به نظر می رسد که تا نیمه در آب قرار دارد.

 

  • غذاهای لذیذ 

دریای خلیج فارس که مرکز ماهی و میگوی ایران است در جوار شهر ساحلی بوشهر قرار دارد. از این رو بوشهر دارای تنوع غذایی بسیار زیادی می باشد. یکی از مشهورترین غذاهای این شهر قلیه ماهی می باشد که همراه با تمبر هندی و انواع ادویه سرو می گردد. پیشنهاد می کنیم بعد از خوردن قلیه ماهی دسر خوش مزه منطقه را میل بفرمایید تا این طعم برای همیشه یادتان بماند. این دسر رنگینک نام دارد که از خرما، آرد و گردو تهیه شده و باعث می شود که طبع سرد ماهی از بین برود و بسیار انرژی بخش است .

 

بندر بوشهر
بندر بوشهر
  • مدرسه سعادت

از دیگر جاذبه های شهر بوشهر می توان به مدرسه سعادت مظفری اشاره نمود که از زمان قاجار  به جا مانده است. با بررسی تاریخ متوجه شده ایم که این مدرسه اولین مدرسه به سبک مدارس امروزی می باشد که توسط احمد خان دریابیگی حاکم بوشهر در سال ۱۲۷۸ تاسیس گردیده است. افراد و شخصیت های بزرگ زیادی در این مدرسه مشغول به تحصیل و علم آموزی بوده اند. مردم بوشهر روز ساخت این مدرسه را روز بوشهر نام گذاری نموده اند و سال های اخیر این روز را جشن می گیرند و شادی می کنند.

 

  • عمارت ملک

در زمان قاجاریه به فرمان یکی از تاجران بزرگ به نام ملک التجار عمارت تاریخی ملک در فلکه بهمنی طراحی و ساخته شد. این عمارت به وسیله معماران فرانسوی با استفاده از مصالح محلی ساخته شد. داستان این عمارت از آنجا شروع شد که ملک التجار به شهر چاریس سفر می کند و به خانه یک فرانسوی می رود و از معماری خانه آن شخص فرانسوی خوشش آمد و تصمیم گرفت با به کار گیری معمار آن خانه و با افزودن خواسته‌ های خود، این عمارت زیبا را در بوشهر بسازد. هم اکنون این عمارت مالک خصوصی دارد و  فقط با هماهنگی مالک آن می توانید از آن بازدید نمایید.

 

جاذبه های گردشگری بوشهر را از دست ندهید و حتما زمستان امسال سری به جنوب ایران بزنید. سفر به جنوب ایران بهترین گزینه در فصول سرد است.

یکی از مقاصد بی نظیر سفر در جنوب ایران بندرسیراف است.

2 پاسخ
  1. رحمان محرابی نظر داده:

    مطلب بسیار خوبی منتشر کردید. بوشهر یکی از پرجاذبه ترین بنادر جنوب ایران است. یک سوال درباره بوشهر دارم چون خیلی وقت میشه به اونجا سفر نکردم:
    آیا خانه سنتی با امکانات در حد حداقل 3 ستاره هم در نزدیکی بوشهر سراغ دارید؟

    1. شایان داودی نظر داده:

      خیلی خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بود آقای محرابی عزیز.
      میتونید با ورود به سایت شب، اقامتگاه های موجود را جستجو کنید و اقامتگاه مورد نظر خود را بیابید
      https://www.shab.ir

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب