دیدنی های دماوند را بهتر بشناسید

0

خیلی هامون دماوند رو به خاطر قله معروفش میشناسیم. البته درسته که قله دماوند یکی از جاذبه های بینظیر این شهر به حساب میاد، اما خود دماوند هم به خاطر موقعیت جغرافیاییش، کلی جای دیدنی داره!

اگر موافقین امروز سراغ دیدنی های این شهر قدیمی بریم و درباره نقاط گردشگری اون بیشتر بدونیم.

(دوستان عزیز یادتون نره که این مطالب صرفآ جهت معرفی هست. لطفآ تا تموم شدن بیماری کرونا از سفر رفتن خودداری کنین)

جاذبه های طبیعی دماوند

دشت لار

دشت لار

پارک ملی لار تفرجگاهی طبیعی در اطراف دماوندِ و برای گذروندن یک آخر هفته میتونه گزینه خوبی باشه. طبیعت این دشت مخصوصا در بهار به زیباترین شکل خودش میرسه. این منطقه محل رشد گونه های گیاهی مثل کاکوتی، پونه و آویشن هم هست.

اگر راهی اینجا شدین حواستون باشه که توی این محدوده سایه بونی وجود نداره. در بهار و پاییز این موضوع چندان مشکل ساز نیست اما ممکنه توی تابستون با مشکل آفتاب سوختگی مواجه بشین. پس حتمآ قبل از اومدن آب و هوا رو بررسی کنین و لباس مناسب و ضد آفتاب همراهتون باشه.

این 2 تا نکته رو هم فراموش نکنین :

اول اینکه مسیر خاکی و سنگیِ! حواستون به خودرویی که قراره باهاش بیاین باشه!

دوم اینکه در بعضی تاریخها بازدید این منطقه به روی عموم بسته میشه. حتمآ قبل از رفتن این موضوع رو بررسی کنین.

غار رودافشان

غار رودافشان

این غار بکر در نزدیکی روستایی به همین اسم قرار گرفته و یکی از غارهای آهکی کشور شناخته میشه. داخل غار هم پره از قندیل های آهکی و البته خفاش هایی که در قسمتهایی از اینجا زندگی میکنن.

مسیر غار به شدت شیب تندی داره و ممکنه برای افرادی که آمادگی بدنی مناسبی ندارن سخت باشه. اگر مشکلی نداشته باشین از مسیر اصلی تا خود غار چهل و پنج دقیقه در راه خواهید بود. به بالای ارتفاعات که برسید شیب به سمت دهانه غار تند میشه و مسیر هم کاملا پاکوب و مشخص هست.

برای اومدن به اینجا بهتره که تجهیزات کامل همراهتون باشه. در انتهای غار یک دریاچه کوچیک هم وجود داره .آخر مسیر هم بن بست میشه و باید راه رفته رو برگردید.

بعضی قسمت های مسیر رو باید نشسته و سینه خیز طی کنید. حواستون باشه که راه غارنوری رودافشان برای افرادی که به جاهای تنگ و بسته فوبیا دارن ممکنه سخت باشه.

دریاچه تار

دریاچه تار

دریاچه تار جزو مناطق گردشگری دماوند به حساب میاد. آب این دریاچه بسیار زلال هست و واقعآ به رنگ آبی دیده میشه. اینطور گفته میشه که به دلیل ارتفاع زیاد و دمای خیلی کم، جلبک و لجن در اینجا وجود نداره.

آب و هوای این منطقه معمولآ بسیار سرده .سایه بونی هم وجود نداره و اگر میخواین در اطراف دریاچه اطراق کنین، حتمآ چادر و لباس مناسب باید داشته باشید.

برای رسیدن به اینجا دو راه وجود داره. مسیر اول از روستای هویر هست که راهِ دورتر اما ملایم‌تری داره. مسیر دوم از شهر دماوند میگذره که در اون با دره‌های تیز و چاله‌های بزرگ مواجه خواهید شد.

فراموشش نکنین اگر تصمیم دارید با ماشین غیر آف رود برید، سرعتتون خیلی کم باشه!

چشمه اعلاء

چشمه اعلاء

منطقه ییلاقی چشمه اعلا در 4 کیلومتری شهر دماوند قرار گرفته . آب این چشمه از بارون ها و برفی که در کوه دماوند وجود داره بدست میاد.

این منطقه آب و هوای خنک و خوشایندی داره. حتی توی روزهای گرم تابستون هم هوا خنک و مطلوبه. چون تا شب و دیر وقت خانواده ها به اینجا میان فضا تا حدودی امن هم هست.
توصیه می کنیم اگر می خواین در این محدوده آلاچیق داشته باشین، زودتر راهی بشین! اگر دوست دارین از آب چشمه هم بردارین ظرف هم همراه داشته باشین.

فاصله تهران تا اینجا حدود یک ساعتِ و محل خوبیه برای گذروندن یک روز خانوادگی لذت بخش.

دشت مشا

دشت مشا

“مُشا” روستاییِ که در ۶ کیلومتری دماوند و در مجاورت جاده هراز واقع شده. این روستا یکی از قشنگترین و سرسبزترین مناطق دماوند شناخته میشه.

آب و هوای این محدوده فوق العاده تمیز و خنکِ . رودخونه ای هم به اسم “دو برار” در قسمت جنوبی روستا جریان داره و باعث شده تا دشت مشا به جایی دنج برای استراحت و آرامش تبدیل بشه.

آبشار تیزاب

آبشار تیزاب

اگر اهل کمپ زدن و موندن توی طبیعت بکر هستین، آبشار تیزاب میتونه گزینه عالی برای یک سفر کوتاه باشه. طبیعت اینجا با درختان بید و رودخونه پر از آب به یکی از نقاط دلپذیر دماوند تبدیل شده.

جالبه بدونین آبِ آبشار توی زمستون یخ میزنه و منظره متفاوت و دیدنی رو بوجود میاره. در نزدیکی آبشار هم حوضچه کوچکی قرار داره و برخی اعتقاد دارند که وجود کمی گوگرد در آب این حوضچه، میتونه برای درمان امراض پوستی مناسب باشه.

جاذبه های تاریخی

برج شیخ شبلی

برج شیخ شبلی

در قسمت شرقی شهر دماوند و روی تپه ای نسبتآ بلند، برج شبلی، اثر تاریخی دوره سلجوقیان قرار گرفته. تاریخ ساخت این برج رو به قرن 4 و 5 هجری نسبت میدن.

با اینکه تمام بنای برج فقط از آجر ساخته شده اما همون آجرهای ساده اشکال جالبی رو بوجود آوردن. بنای برج به ظاهر فقط از یک قسمت تشکیل شده اما وقتی وارد بشید با سردابی روبه رو میشین که در قسمت زیرین سازه قرار داره و با پلکان قابل دسترسه.

حمام تاریخی محله درویش

حمام تاریخی محله درویش

حمام “محله درویش” یکی از حمام های قدیمی ایرانیِ که به دوره صفویان تعلق داره. این حمام از 2 بخش تشکیل شده. بخش شمالی حمام که به صورت سنتی و دست نخورده باقی مونده و بخش جنوبی که در طول سالهای مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته.

روی سقف حمام هم چند گنبد کوچیک وجود داره که از معماری حمام های قدیمی ایرونی حکایت میکنه!

مسجد جامع دماوند

مسجد جامع دماوند

مسجد جامع دماوند روی تپه های شرقی این شهر قرار گرفته و یکی از آثار دیدنی و تاریخی ایران شناخته میشه. پله های قدیمی، گچ کاری های هنرمندانه، نقش و نگار دیواره ها و محیط پر از آرامش، این مسجد رو به یکی از نقاط پرطرفدار دماوند تبدیل کرده.

تاریخ شناسان از روی نقش و نگارها و نوع معماری، تاریخ این بنا رو به زمان سلجوقیان نسبت میدن. اونها همچنین اعتقاد دارن که به دلیل قدیمی بودن برخی از مصالح به کار رفته، ممکنه بخشی از بنای این مجموعه حتی قدیمی تر از زمان سلجوقیان باشه.

سایت شب؛ رزرو آنلاین ویلا، سوئیت و اقامتگاه

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب