روستای وانشان ، نشانی از بهشت در گلپایگان

0

آرامش، ساعتی به دور از هیاهو و همهمه، سکوت و… خیلی وقت است که در زندگی‌های شهری به ندرت می‌توانیم نشانی از این‌ها بیابیم. اغراق نیست اگر بگوییم خیلی از ما حسرت زندگی آرام و ساده روستاییان را می‌خوریم و آرزوی بودن و زیستن در روستا را در سر خود می‌پرورانیم، اما امکانات شهر چنان پایبندمان کرده که جرات دل کندن از آن را نداریم. به همین خاطر می‌توان گفت واجب است که هر از چند گاهی از شلوغی‌های شهر و دغدغه‌های بی پایانش دور شویم و چند روزی را به طبیعت و روستاهای بکر پناه ببریم. روستای وانشان یکی از آن روستاهای بکر و کمتر شناخته شده و مقصدی جذاب برای تعطیلات آخر هفته است. در این روزهای پایانی پاییز با رفتن به روستای وانشان و قدم زدن در طبیعت هزار رنگ آن، می‌توانید با خاطره‌ای خوش و به یاد ماندنی با پادشاه فصل‌ها خداحافظی کنید.

استان اصفهان بیش از ۱۸۰۰ روستا و آبادی را در دل خود جای داده که روستای وانشان از توابع شهرستان گلپایگان یکی از آن‌هاست. این روستا جدای از دارا بودن آثار و بناهای تاریخی به خاطر آب و هوای مطبوع و طبیعت زیبا و بافت منحصر به فرد خود، در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم قابلیت تبدیل شدن به منطقه گردشگری را دارد. روستای وانشان در ۱۲ کیلومتری جنوب شهرستان گلپایگان و ۱۵ کیلومتری شمال خوانسار واقع شده و یکی از کهن‌ترین روستاهای ایران است. غاری که در سال ۹۱ با بقایایی از استخوان چند انسان و ظروف سفالی در این روستا کشف شد نشان از قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد و بر اهمیت آن افزوده است.

روستای وانشان
روستای وانشان

در جست و جوی آرامش در کوچه باغ‌های روستا

قدم زدن در کوچه‌های کاهگلی روستای وانشان لذت بخش‌ترین قسمت سفرتان خواهد بود. این‌جا بهترین فرصت است برای این که زیر سایه درختانی که سر در گریبان هم فرو برده‌اند قدمی بزنید و نفسی تازه کنید. با گذر از کنار رودخانه و چشمه به صدای آب گوش بسپارید و برای روزهای پیش روی خود آرامش ذخیره کنید. خوب که گوش تیز کنید باد چیزی در گوشتان زمزمه می‌کند و سیراب از موسیقی طبیعت می‌شوید. در کنار همه این‌ها خانه‌های روستای وانشان نیز از دیگر جذابیت‌های این منطقه است که تماشای آن‌ها شما را غرق در رویا و خیال می‌کند. از هم کلام شدن با مردم مهربان روستای وانشان و نشستن پای صحبت‌های آن‌ها نیز غافل نشوید که می‌تواند تجربه‌ای شیرین برایتان باشد.

روستای وانشان
روستای وانشان

جاذبه‌های گردشگری روستای وانشان

معروف‌ترین جاذبه روستای وانشان بقعه امامزاده ابوالفتوح از نوادگان موسی بن جعفر است. قدمت این امامزاده با توجه به کتیبه‌ای که داخل آن است به قرن دهم هجری برمی‌گردد و وجود درختی با عمر ۸۰۰ ساله در کنار آن، این موضوع را تایید می‌کند.

همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به روستای وانشان از قلعه تاریخی وانشان نیز دیدن کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این قلعه حدود پنج شش سال پیش برای تولید بخشی از سریال جلال الدین ساخته شد. اما جایی که می‌توانست به شهرک سینمایی تبدیل شود و گردشگران بیشتری را به روستا بکشاند، در نهایت بنا به دلایلی بخشی از آن تخریب شد. با این حال هنوز هم ارزش این را دارد که از بقایای آن بازدید کنید و چند عکس یادگاری هم بگیرید.

اگر اهل کوهنوردی باشید در این روستا این فرصت را دارید که چند ساعتی را در هوای پاک و در سکوت کوه وقت بگذرانید و با خود خلوت کنید. آب انبار وانشان، قلعه جمال، مزرعه امیریه، حسن آباد، مقبره سید کرار، چشمه لمبی، مورا و دزی از دیگر جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی روستای وانشان هستند.

روستای وانشان
روستای وانشان

تا وانشان آمده‌اید به شهر گلپایگان هم سر بزنید

حیف است تا روستای وانشان بیایید و به سرزمین چهار اقلیم گلپایگان سر نزنید. گلپایگان شهری خوش آب و هواست که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، آثار و بناهای تاریخی بسیاری را در

خود جای داده است. همچنین اگر نخواهید شب را در روستای وانشان بمانید، اقامت در گلپایگان می‌تواند فکر خوبی باشد. ارگ تاریخی گوگد که حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد از معروف‌ترین و ارزشمندترین جاذبه‌های تاریخی گلپایگان بوده و چند سالی می‌شود که به عنوان مهمانسرا و اقامتگاه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. مسجد جامع، مناره گلپایگان، بقعه امامزاده سید السادات، امامزاده هفده تن، کبوترخانه گلپایگان و بازار چهارسوق از دیگر جاذبه‌های گردشگری گلپایگان است که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

گزینه دیگری که برای اقامت در گلپایگان پیش روی شماست هتل جهانگردی است که امکانات خوبی هم دارد. به علاوه چندین مسافرخانه و مهمانپذیر مانند مسافرخانه مهدی و مسافرخانه تاجداری نیز در گلپایگان وجود دارند که امکان اقامتی نسبتا ارزان را برای گردشگران فراهم می‌کنند.

همچنین اگر به صورت جمعی سفر کردید و تعدادتان زیاد بود بهترین انتخاب برای شما می‌تواند اجاره ویلا و خانه شخصی در گلپایگان باشد. در این صورت علاوه بر این که شب را در محیطی امن و آرام سپری می‌کنید، هزینه اقامت هم برایتان معقول و مقرون به صرفه خواهد شد.

روستای وانشان
روستای وانشان

لذیذترین کباب عمرتان را در گلپایگان نوش جان کنید

کباب گلپایگان محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذای آن است که شاید تا به حال امتحانش نکرده باشید ولی حتما از دیگران تعریفش را شنیده‌اید. رستوران تک هاشمی و رستوران حقیقت از بهترین کبابی‌های گلپایگان هستند و طعم واقعی کباب را می‌توانید در این رستوران‌ها بچشید. ماست گلپایگان هم کمتر از کبابش شهرت ندارد، یادتان نرود که ماست و دوغ این شهر را هم حتما نوش جان کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب