ریگ جن، کویری وهم انگیز و اسرار آمیز

0

بعضی‌ها فقط در صورتی سفر می‌روند که حداکثر امکانات برایشان فراهم باشد. یا این‌طور بگوییم که باید همه چیز بر وفق مرادشان باشد و در آرامش و آسایش کامل باشند و خیلی اهل سختی کشیدن در سفر نیستند. ایرادی به این گروه وارد نیست چرا که هر شخصی سبک سفری برای خود دارد. اما کسانی هم هستند که برای ماجراجویی و کسب تجربه‌های نو حسابی سرشان درد می‌کند و از سختی و دشواری سفر هیچ ترسی ندارند. برعکس از سفرهای ماجراجویانه و گاهی خطرناک استقبال هم می‌کنند.

سفر به کویر ریگ جن که به آن کویر مرگ هم می‌گویند، یکی از آن سفرهاست. جایی پر رمز و راز که افسانه‌های وهم آلود زیادی درباره‌اش می‌گویند و به همین خاطر هر کسی جرات رفتن به آن را ندارد. اگرچه کویر ریگ جن به واسطه همین نام و داستان‌های عجیب و غریبش طی سال‌های اخیر گردشگران ماجراجوی بسیاری را به خود جذب کرده است. اگر کنجکاو شدید که بیشتر درباره مثلث برمودای ایران بدانید و بدتان نمی‌آید که سفری هم به آن داشته باشید این مطلب می‌تواند برایتان جالب باشد و جواب سوال‌هایتان را تا حد قابل قبولی بدهد.

ریگ جن
ریگ جن

کویر ریگ جن کجاست؟ چطور به آن‌جا برویم؟

کویر ریگ جن که به آن کویر مرگ و مثلث برمودای ایران هم می‌گویند، با وسعتی حدود ۳۸۰۰ کیلومتر مربع در جنوب غربی دشت کویر قرار دارد. این کویر از جنوب به سمنان، از جنوب شرق به گرمسار، از شرق به منطقه حفاظت شده کویر، از شمال به انارک و از غرب به جندق منتهی می‌شود و سومین ریگ زار بزرگ ایران به حساب می‌آید.

بهترین راه برای رسیدن به کویر ریگ جن این است که ابتدا خود را به گرمسار و از آن‌جا به بخش شمال شرق پارک ملی دشت کویر برسانید، سپس به جاده سنگ فرش ملک آباد رفته و راهی کویر شوید. البته این را هم باید بدانید که رفتن از این مسیر نیازمند داشتن مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است، چون جاده ملک آباد داخل مرز پارک ملی بوده و زیر نظر این سازمان است.

راه دیگری هم برای رسیدن به کویر وجود دارد، به این طریق که به خندق رفته و از آن‌جا راهی این سرزمین وهم انگیز شوید. به هر حال به هر طریقی که بخواهید بروید لازم است بدانید بهترین وسیله برای سفر و عبور از این مسیر جیپ‌های سبک وزن است.

کویر ریگ جن کجاست؟ چطور به آن‌جا برویم؟

کویر ریگ جن و افسانه‌ها و شایعات بی پایان آن

کویر ریگ جن یکی از اسرارآمیزترین و شگفت انگیزترین مناطق ایران است که تا سال‌های سال به خاطر افسانه‌ها و ماجراهایی که درباره آن گفته می‌شود، رنگ هیچ مسافری را به خود ندیده بود. این که هر مسافری به این کویر برود دیگر برنمی‌گردد، که موجودات ماورایی و اجنه و ارواح در این منطقه زندگی می‌کنند و جان آدم‌ها و دیگر موجودات را می‌گیرند، که صدای اجنه از آن‌جا به گوش می‌رسد و…. هزاران ماجرای دیگر سبب تمایز این کویر با سایر کویرهای ایران شده است. اما این‌ها تا چه اندازه حقیقت دارند؟

تا سال‌های سال همه چیز ناشناخته و مبهم بود. در گذشته دو جهانگرد خارجی و حتی طبیعت گردانی از ایران فقط به حاشیه و اطراف ریگ جن رفته اما به عمق آن نرفته بودند، یا آن‌ها که رفته بودند هم همه مساحتش را طی نکرده بودند.

کویر ریگ جن و افسانه‌ها و شایعات بی پایان آن
ریگ جن

تا در نهایت دکتر علی پارسا کویرنورد ایرانی در سال ۸۴ بعد از هشت بار تلاش با گروه خود از جنوب وارد ریگ جن شد و طلسم را شکست و راه را برای گردشگران ماجراجو به این کویر باز کرد. می‌توان گفت شایعات و داستان‌هایی که درباره این منطقه وجود دارد، بیشتر به خاطر ناتوانی مسافران و افرادی بوده که در حاشیه این کویر زندگی می‌کردند و موفق نشدند به آن دسترسی پیدا کنند و در ذهن خود از آن قصه‌ها ساختند. البته خیلی هم بیراه نگفتند و حرف‌هایشان غلط نبوده اما چیزهایی که روایت می‌کردند دلیل علمی داشته و نه علت ماورایی و تخیلی که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ریگ حن
ریگ جن

باتلاق مرگ: افراد محلی باور داشتند ریگ جن سرزمینی نفرین شده است که ارواح و شیاطین موجود در آن تا به حال افراد زیادی را به کام مرگ کشانده‌اند. می‌گویند هر کسی به آن‌جا برود دیگر برنمی‌گردد و باتلاق‌های نمک افراد را در خود فرو می‌کشد. اما واقعیت این است که در سال‌های اخیر گردشگران و کویرنوردان زیادی به کویر ریگ جن رفته‌اند و صحیح و سالم برگشته‌اند. حوادثی هم که از گذشته تا به امروز رخ داده به این خاطر بوده که برخی مسافران ناوارد بودند، از مسیر اشتباه عبور کردند و گرفتار باتلاق‌های نمک و فرو رفتن در گل و لجن شدند. به طور کل رفتن به کویر ریگ جن مستلزم این است که از همه لحاظ جانب احتیاط را رعایت کرده تا بی گدار به آب نزنید و امن سفر کنید.

ریگ حن
ریگ جن

گریه سنگ: در این کویر گاهی صداهای عجیبی به گوش می‌رسد که همین موضوع سبب دامن زدن به برخی باورها و افسانه‌ها شده است. یکی از این صداها به گریه سنگ شهرت دارد و دلیل آن فقط اختلاف دمای زیاد شب و روز در کویر و انبساط و انقباض سنگ‌ها و خرد شدن آن‌هاست.

اجنه سخنگو: روایت دیگری وجود دارد که برخی مدعی شدند در کویر ریگ جن اجنه با هم صحبت می‌کنند! اما به گفته کارشناسان این صدا در قسمت جنوبی کویر فقط بر اثر حرکت باد روی تپه‌های ماسه‌ای ایجاد می‌شود و خبری از اجنه سخنگو نیست. همچنین به دلیل عدم وجود پوشش گیاهی در این منطقه، باد شکل تپه‌ها و محل قرارگیری آن‌ها را دائم تغییر می‌دهد. ناگفته نماند که برخی قدرت‌های شیطانی را در این پدیده طبیعی دخیل می‌دانند.

در سفر به کویر ریگ جن اگر احتیاط کنید و بی گدار به آب نزنید، می‌توانید خاطرات خوش و لحظات هیجان انگیزی را تجربه کنید. با همه سختی‌ها قطعا ارزشش را دارد تا راهی این کویر پرماجرا شوید، روی شن‌های ریگ جن پیاده روی کنید، به تماشای آسمان شب پرستاره‌اش بنشینید و غرق در رمز و راز این سرزمین سراسر شگفتی شوید.

ریگ جن
ریگ جن

بهترین فصل سفر

مانند سایر مناطق کویری بهترین زمان سفر به کویر ریگ جن نیز از اواسط مهر ماه تا نیمه اول اردیبهشت است. در این زمان‌ها کویر از آب و هوای مطلوب‌تری برخوردار است و از گرمای طاقت فرسای ماه‌های دیگر خبری نیست.

توصیه‌هایی برای سفر به کویر ریگ جن

*این درست است که طی سال‌های اخیر افراد زیادی به کویر ریگ جن سفر کرده‌اند و مسیر دسترسی به آن مثل گذشته دشوار نیست. با این حال اگر قبلا تجربه کویرنوردی نداشتید و بار اولتان است بهتر است قید سفر را بزنید و اولین مقصدتان برای کویرنوردی ریگ جن نباشد.

*حتی اگر قبلا هم تجربه سفر به کویر داشته‌اید، بهتر است با تیم و گروه‌های گردشگری و کویرنوردی به این منطقه سفر کنید و تنها راهی سفر نشوید.

*در این سفر باید حداقل به اندازه نیاز دو هفته آب، غذا، بنزین و تجهیزات و وسایل فنی ماشین را همراه خود ببرید تا در صورت بروز اتفاقات پیش بینی نشده دچار مشکل نشوید.

*باید مجهزتر از هر سفر دیگری به کویر ریگ جن بروید. نقشه‌های دقیق و جی پی اس را فراموش نکنید و از قبل مسیرهای عبور از کویر ریگ جن را روی آن مشخص کنید.

توصیه‌هایی برای سفر به کویر ریگ جن
ریگ جن

کجا اقامت کنیم؟

اغلب افرادی که به کویر سفر می‌کنند تجهیزات لازم برای شب مانی و کمپینگ در طبیعت را با خود می‌برند. در سفر به کویر ریگ جن هم می‌توانید چادر مسافرتی، کیسه خواب و سایر تجهیزات کمپینگ را همراه خود ببرید و شب را زیر آسمان پرستاره کویر به صبح برسانید.

شب قبل از رفتن به ریگ جن و یا بعد از سفر هم می‌توانید در صورت تمایل به روستاهای اطراف نزدیک کویر مانند انارک و جندق رفته و در اقامتگاه‌ها و خانه‌های روستایی بمانید.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب