تالش، زمرد همیشه سبز ایران

2

معرفی شهرستان تالش

شهرستان تالش که در سرزمینی به وسعت یک چهارم خاک گیلان قرار گرفته ، از شرق به دریای خزر و انزلی ، از غرب به استان اردبیل ، از شمال به آستارا و از جنوب به رضوانشهر محدود می شود و دارای چهار بخش مرکزی ، کرگانرود با مرکزیت شهر لیسار ، بخش حویق با مرکزیت شهر حویق و بخش اسالم با مرکزیت شهر اسالم است.

شهر تالش یا همان هشتپر با جمعیت شهری حدود ۴۵ هزار نفری مرکز شهرستان تالش است. شهرستان تالش سرزمینی پر شکوه و پر رمز و راز با طبیعتی بکر و دست نخورده و سینه ای مالامال از تاریخی هزاران ساله است که گویای تمدنی بزرگ از مردمانی سختکوش می باشد که دست روزگار مانند پهلوانان ، تراژدی بزرگترین و گرانبارترین حوادث را بر آن آزموده است.

تالش با جاذبه‌هایی همچون آبشار ورزان، دریاچه سراگاه، غار سوباتان، رودخانه کرگان رود، پارک جنگی گیسوم و ییلاق دو خاله کوه از شهرهای گردشگری گیلان به شمار می‌رود. امروز شب را همراهی کنید تا باهم در باره این مکان گردشگری بکر و دل نشین اطلاعات جامعی کسب کنیم.

تالش

آبشار ورزان، سوباتان

آبشار ورزان یا ورازان در فاصله ۳۶کیلومتری شمالغرب شهر تالش “از میدان نماز تالش تا ابتدای بازار سوباتان” و ۲۲ کیلومتری جنوب “از ایست و بازرسی جنگلبانی سوباتان تا دریاچه” نئور اردبیل قرار دارد.

آب رودخانه ورزان یکی از شاخه های اصلی رودخانه لیسارِ که از چشمه های بالا دستی ییلاق سر چشمه گرفته در مسیر خود هنگام ریزش از صخره های عظیم ورزان آبشار زیبا و دیدنی که ارتفاع آن بیش از ۱۰۰ متر را تشکیل می دهد.

ساکنین روستای ورزان که بیش از ۵۰ خانوار هستن اکثرا اهالی روستاهای هره دشت شمالی و جنوبی و کوهپایه نشینان لیسار هستن که اکثرا به شغل دامداری و دامپروری مشغول هستند. بدلیل پایین بودن دمای هوای این منطقه به علت ارتفاع بیشتر نسبت به سطح دریا ، شقایق ورزان نیز دیرتر از شقایق سوباتان شکوفه می زند.

آبشاری که در فصل بهار به پرآب ترین زمان خود میرسد و در نهایت به رودخانه سوباتان منتهی می شود.

تالش

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه در حدود 10 کیلومتری بخش مرکزی شهرستان تالش در روستایی به نام سراگاه قرار دارد و آب آن از چشمه‌های اطراف تأمین می‌شود. این دریاچه محل پرورش ماهی نیز می‌باشد.

غار سوباتان

این غار در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان شده است که به نام گنج خانه نیز معروف است. مردم منطقه از قدیم معتقدند در درون این غار گنج عظیمی نهفته است و از طرفی به دلیل این که این غار طلسم و جادو دارد، تاکنون کسی نتوانسته وارد غار شود و راز غار را کشف نماید بنابراین اطلاع دقیقی از طول و ارتفاع داخل غار وجود ندارد.

رودخانه کرگان رود

کرگانرود بزرگ‌ترین رودخانه شهرستان تالش است که از کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از وسط شهر تالش در ۶ کیلومتری شرق این شهر و در روستای قروق به دریای خزر می‌ریزد. این رود دائمی بزرگ ترین و پرآب ترین رودخانه ناحیه غربی استان گیلان در شهرستان تالش است.

این رودخانه سه سرشاخه اصلی به نام های آق اولر، وزنه سر و رزه چای داره، که شاخه های اصلی و میانی آن از ارتفاع ۳۰۰۰ متری کوه های تالش در امتداد البرز غربی سرچشمه می گیرند و در ارتفاع ۳۵۰ متری، به شاخه شمالی می پیوندند.

پارک جنگلی گیسوم

يکي از نقاط ديدني استان گيلان و شهرستان تالش پارک جنگلي گيسوم است. مسيري زيبا و ديدني درختان سر به فلک کشيده آن تونلي جنگلي را ايجاد کرده است که دل هر بيننده‌اي را با خود مي‌برد. جاده گيسوم تونلي جنگلي را با نسيم خنک کوهستان هاي تالش در هم آميخته تا تن و جان هر رهگذري را آرامش ببخشد و روحش را آسايش دهد.گيسوم جايي است که جنگل و دريا به هم مي رسند و سحر طبيعت به اوج خود مي رسد.

اگرچه گيسوم فقط در نيمه اول سال پذيراي گردشگران است ولي بايد گفت که اگر در نوروز و نيمه اول سال هم موفق به سفر به اين منطقه گردشگري نشديد زيبايي هاي طبيعي گيسوم در فصل پاييز و زمستان نيز کمتر از بهار و تابستان نيست.

ییلاق دو خاله کوه

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش از مناطق بکر و خوش آب هوای استان گیلان است.تالش نام یکی از مردم‌های ایرانی‌تبار است که سکونتگاه اصلی آن‌ها در البرز غربی از جنوب شرقی جمهوری آذربایجان آغاز شده و تا شمال غربی استان گیلان و استان اردبیل در ایران ادامه دارد.

تالش

2 پاسخ
  1. […] زمرد همیشه سبز ایران تالش  […]

  2. […] زیادی هم در اطرافش وجود دارد. روستای سوباتان از توابع تالش زمرد همیشه سبز ایران است و کمی مسیر پیچیده  و سختی دارد ولی ییلاق زیبای […]

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب