روستای اولسبلنگاه ماسال کجاست؟ بهشت پنهان پشت ابرها

0

در بیشتر نقاط کشور ما، تابستان‌ها گرم و جانکاه است و در این فصل بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم از پای کولر تکان نخوریم، چه برسد به آن که راهی سفر شویم. از طرف دیگر، این تصور رایج هم وجود دارد که در تابستان هر کجا که بروی آسمان همین رنگ است؛ یعنی همه‌جا هوا گرم است. در چنین شرایطی حتی پیشنهاد سفر شمال که در اکثر اوقات سال طرف‌دار دارد هم با مخالفت زیادی روبرو می‌شود؛ مگر این که مقصد سفر شمال، جای خنکی مثل اولسبلنگاه باشد.

در این مقاله می‌خواهیم یک مقصد رؤیایی را برای یک سفر تابستانی لذت‌بخش به شما معرفی کنیم تا با رفتن به آن، دوباره عاشق این فصل از سال شوید. در روستای اولسبلنگاه ماسال خبری از کولر نیست و علاوه بر هوای خنک، در آنجا یک طبیعت زیبا و سحرانگیز در انتظار شما است. در ادامه مطلب، هر آنچه باید در مورد سفر به این روستا بدانید را با شما در میان می‌گذاریم.

اولسبلنگاه کجاست؟

روستای اولسبلنگاه کجاست؟
در این ییلاق زندگی روستایی به غایت خود در جریان است.

اولسبلنگاه یکی از بهترین ییلاقات ماسال است که در جنوب استان گیلان و نزدیک مرز استان اردبیل قرار دارد. این ییلاق رؤیایی و سرسبز در ارتفاعات کوه‌های تالش واقع شده و از سطح دریا حدود 1400 متر ارتفاع دارد.

در این ییلاق زندگی روستایی به غایت خود در جریان است؛ چون اجازه ساخت‌وساز با مصالحی غیر از چوب در آن وجود ندارد، آب روستا از چشمه‌های گوارا و همیشه جاری اطراف تأمین می‌شود و برای تأمین برق هم از موتوربرق و پنل خورشیدی استفاده می‌کنند.

مناظر کوهستانی سرسبز و جادویی، خانه‌های روستایی چوبی، جنگل‌های مه‌آلود، هوای همیشه خنک و اقیانوس ابر از جاذبه‌هایی هستند که سالانه گردشگران زیادی را جذب این روستا می‌کند.

آدرس روستای اولسبلنگاه ماسال: استان گیلان، شهرستان ماسال، ۲۵ کیلومتری جنوب غرب ماسال

معنی اولسبلنگاه چیست؟

اولَسبِلَنگاه واژه‌ای تالشی است که از ترکیب 2 واژه اولس (به معنای درخت ممرز) و بلنگاه (به معنای جای بلند) درست شده است و در فارسی معیار، «جای بلندی که در آن درخت ممرز می‌روید» معنی می‌دهد. گردشگران و افراد غیر بومی به این روستا اولاسبلانکا یا اولاسبلانکاه هم می‌گویند؛ اما درست آن اولَسبِلَنگاه است.

آب و هوای اولسبلنگاه چطور است؟

قرار داشتن این روستا در ارتفاع 1400 متری از سطح دریا و منطقه‌ای ییلاقی، باعث شده که آب و هوای آن سرد و کوهستانی باشد. در اواخر بهار و تابستان، این ییلاق آب‌وهوایی معتدل و خنک پیدا می‌کند و از اوایل پاییز، این آب‌وهوا رو به سردی می‌رود؛ تاحدی‌که در زمستان دسترسی به آن به دلیل بارش برف فراوان تقریباً غیرممکن می‌شود.

بخوانید از: مسیر و فاصله انزلی تا ماسال؛ عبور از بهشت ایران

بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه ماسال

بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه
بهترین زمان سفر به ابن ییلاق، از اردیبهشت تا شهریور است.

با توجه به اوصاف بالا، به نظر می‌رسد که بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه از اردیبهشت تا اواخر تابستان باشد. در این زمان هوای این روستا دلپذیر است و اگر در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به آنجا سفر کنید، شانس دیدن پدیده کمیاب و زیبای اقیانوس ابر را هم خواهید داشت.

البته آنهایی که عاشق ماسال و جاهای دیدنی آن هستند معتقدند که این منطقه در هر فصلی زیبایی‌های خود را دارد که البته بیراه هم نمی‌گویند؛ اما دیدن پاییز رنگارنگ اولسبلنگاه و زمستان‌های برفی و سفید آن مستلزم داشتن تجهیزات کامل، لباس گرم، زنجیرچرخ و رانندگی در جاده‌ای خطرناک و لغزنده است.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به اولسبلنگاه

جاهای دیدنی نزدیک اولسبلنگاه
بام سبز ماسال، غار آویشوی، ییلاق سوئه چاله، ییلاق اسب ریسه و … از جاهای دیدنی نزدیک این روستا هستند.

اگر راهنمای سفر به ماسال را بخوانید، متوجه می‌شوید که این منطقه جاهای دیدنی زیادی دارد و برای دیدن تمامی آن‌ها باید زمان سفرتان را طولانی کنید. از میان تمامی این جاهای دیدنی، در ادامه به زیباترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بام سبز ماسال

بام سبز ماسال یکی از زیباترین و مشهورترین جاهای دیدنی ماسال است که حدود 28 کیلومتر با اولسبلنگاه فاصله دارد و با یک ساعت رانندگی می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید. در بام سبز ماسال رستوران‌ها و کافه‌های زیادی وجود دارند که در اکثر آن‌ها چشم انداز زیبایی به کوه‌ها، جنگل و مراتع خواهید داشت.

غار آویشوی

غار آویشوی یکی از جاهای دیدنی شاندرمن، همسایه زیبای ماسال است. برای دیدن این غار هم باید یک ساعتی رانندگی کنید و در مسیر ماسال به رضوانشهر، از شاندرمن هم رد شوید. غار آویشوی یکی از بزرگ‌ترین غارهای ریزودرشت ماسال است که 1300 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دیدن آن خالی‌ازلطف نیست.

رودخانه خالکایی

رودخانه خالکایی بزرگ‌ترین رودخانه ماسال و یکی از پرآب‌ترین رودهای گیلان است که از ارتفاعات 3150 متری کوه شاه معلم در جنوب غرب ماسال سرچشمه می‌گیرد و بعد از عبور از ماسال و ییلاقات آن به تالاب انزلی می‌ریزد. گوش دادن به صدای این رود و دیدن خروش آن، آرامش شما در این سفر را بیشتر می‌کند.

ییلاق اسب ریسه

ییلاق اسب ریسه ماسال
برای دسترسی به این ییلاق، باید در جاده ماسال حدود نیم ساعت رانندگی کنید.

ییلاق اسب ریسه یکی از ییلاقات ماسال است که در فاصله کمی (13 کیلومتر) از اولسبلنگاه قرار دارد. برای دسترسی به این ییلاق، باید در جاده ماسال حدود نیم ساعت رانندگی کنید. این ییلاق هم سرسبز و دیدنی است و از میان آن رودخانه خروشانی می‌گذرد که جذابیت آن را دوچندان می‌کند. در مسیر فرعی این ییلاق، باغ پرندگان ماسال قرار دارد که در آن می‌توانید انواع طاووس، قرقاول و سایر پرندگان زینتی را ببینید.

ییلاق سوئه چاله

ییلاق سوئه چاله ماسال
این ییلاق در نزدیکی مرز استان گیلان و اردبیل قرار گرفته است.

سوئه چاله در جنوب غربی اولسبلنگاه قرار دارد و برای دسترسی به آن، باید جاده ماسال به گیلوان را به سمت غرب بروید. این ییلاق در نزدیکی مرز استان گیلان و اردبیل قرار گرفته و دیدنی‌های زیادی مثل ارتفاعات سرسبز و مه‌آلود دارد. سوئه چاله پس از رودبار دومین منطقه مسکونی مرتفع در استان گیلان است.

روستای گیلوان

روستای گیلوان
قدمت قبرستان این روستا به 1000 سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد.

روستای گیلوان یا گیلوانه در استان اردبیل واقع شده و از توابع خلخال محسوب می‌شود؛ اما فاصله آن تا اولسبلنگاه نزدیک به 30 کیلومتر است. این روستا در بخش جنوبی رشته‌کوه البرز واقع شده و به همین دلیل مثل ارتفاعات و ییلاقات ماسال سرسبز نیست؛ اما آب و هوای خنکی دارد. این روستا به دیار میرزا کوچک‌خان جنگلی مشهور است و قدمت گورستان خانقاه آن به عصر مفرغ (1000 سال پیش از میلاد مسیح) می‌رسد.

فاصله اولسبلنگاه تا برخی از شهرهای دیدنی اطراف

پیش از پرداختن به بهترین مسیر دسترسی به اولسبلنگاه، بد نیست به فاصله این ییلاق تا تعدادی از شهرهای اطراف اشاره کنیم تا با توجه به آن بتوانید برای سفرتان برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید:

  • فاصله تا ماسال: 30 کیلومتر
  • فاصله تا شاندرمن: 33 کیلومتر
  • فاصله تا قلعه رودخان: 71 کیلومتر
  • فاصله تا ماسوله: 76 کیلومتر
  • فاصله تا فومن: 61 کیلومتر
  • فاصله تا رشت: 80 کیلومتر

بهترین مسیر دسترسی به اولسبلنگاه ماسال

بهترین مسیر دسترسی به ییلاق اولسبلنگاه
تمامی راه‌های دسترسی به این روستا از ماسال می‌گذرد.

برای دسترسی به این روستا، باید اول خودتان را به ماسال برسانید. اگر از تهران عازم این ییلاق هستید، باید در جاده قزوین-رشت و پیش از پارک جنگلی سراوان، وارد خروجی فومن شوید. پس از گذشتن از فومن و صومعه‌سرا هم باید به سمت خروجی طاهر گوراب و ماسال بپیچید. اگر هم از بندر انزلی می‌خواهید به ماسال بروید، باید وارد جاده آبکنار شوید.

بعد از رسیدن به ماسال، باید جاده جنوبی خروجی آن یا همان جاده ماسال-گیلوان را در پیش بگیرید. پس از حدود 25 کیلومتر رانندگی در این جاده، به خروجی اولسبنگاه می‌رسید.

دیدنی‌ها و جاذبه‌های اولسبلنگاه چیست؟

جاذبه‌های اولسبلنگاه
تماشای زندگی ساده روستایی، چرای دام‌ها و ورجه‌ورجه کردن گوساله‌ها تجربه‌ای است که در کمتر سفری نصیبتان می‌شود.

ماسال و ییلاقات آن را به عنوان بهشت گیلان می‌شناسند و وقتی وارد این منطقه شوید، به فلسفه این نام‌گذاری پی می‌برید. در اولسبلنگاه تا چشم کار می‌کند زیبایی وجود دارد و دیدن این زیبایی از نزدیک با آنچه در عکس‌ها می‌بینید زمین تا آسمان تفاوت دارد. این روستا هنوز بکر است و به دلیل حفاظت منابع طبیعی گیلان، چندان دست‌کاری نشده و خبری از ویلاهای مدرن و نمارومی در آن نیست.

تماشای زندگی ساده روستایی، چرای دام‌ها، اسب‌های رها و ورجه‌ورجه کردن گوساله‌ها و بره‌ها تجربه‌ای است که در کمتر سفری نصیبتان می‌شود. به این تجربه، امکان اسب‌سواری، گردش و پیاده‌روی در هوای پاک، موسیقی صدای پرندگان، اقامت در کلبه‌های چوبی روستایی با نمای کوه و جنگل و لذت خوردن خوراکی‌های محلی را هم اضافه کنید.

اگر هوس کردید در جنگل‌های مه‌آلود اطراف قدم بزنید و کمی هیجان به سفر خود اضافه کنید، حتماً از مردم محلی کمک بگیرید.

سوغات اولسبلنگاه چیست؟

محصولات محلی این روستا، بهترین سوغاتی هستند که می‌توانید با خودتان به خانه ببرید. عسل و نان محلی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های اولسبلنگاه است که مزه آن با هر نان و عسلی که تاکنون خورده‌اید تفاوت دارد. اگر هم محل سکونت شما فاصله زیادی تا این روستا ندارد، می‌توانید انواع لبنیات محلی را هم به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

نکات سفر به روستای اولسبلنگاه

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا سفر لذت بخشی را به این روستا داشته باشید:

  • در اوایل بهار و فصل‌های پاییز و زمستان آب و هوای این روستا بسیار سرد است و امکان لغزندگی جاده وجود دارد.
  • از ساعت 12 شب به بعد سکوت و تاریکی در روستا حکم فرما می‌شود. برای پیاده‌روی از این ساعت به بعد، بهتر است با خود چراغ قوه ببرید.
  • تا جای ممکن از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنید و اگر آتش روشن کردید، حتماً پیش از ترک محل از خاموش شدن آن خودداری کنید.
  • برای حفظ زیبایی این منطقه، از ریختن زباله و کندن یادگاری روی درختان خودداری کنید.
  • از ساعت 12 شب تا صبح، آب و برق کلبه‌های این منطقه قطع می‌شود.
  • برای پیاده‌روی در ارتفاعات، حتماً کفش مناسب بپوشید.
  • آفتاب کوهستان می‌تواند سوزان و خطرناک باشد. به همین دلیل حتماً با خود کلاه، عینک‌دودی و کرم ضدآفتاب ببرید.
  • حتماً لباس گرم با خود بردارید؛ چون امکان دارد در تابستان هم شب‌های این منطقه سرد باشد.
  • به دلیل امکان مه‌گرفتگی و پیچ‌وخم‌های زیاد جاده، بهتر است تا قبل از غروب خودتان را به اقامتگاه برسانید.

اقامت در اولسبلنگاه با شب

در این مقاله هر آنچه در مورد سفر به اولسبلنگاه می‌دانستیم را با شما در میان گذاشتیم و از جاهای دیدنی نزدیک، بهترین فصل سفر، تفریحات و مسیر دسترسی به آن گفتیم. شب در این منطقه بکر و روستایی هم همراه شما است و با مراجعه به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در ماسال، می‌توانید یک اقامتگاه خاطره‌انگیز برای خود رزرو کنید و از سفرتان به بهشت گیلان لذت ببرید.

سؤالات متداول درباره روستای اولسبلنگاه ماسال

اولسبلنگاه کجاست؟

استان گیلان، شهرستان ماسال، ۲۵ کیلومتری جنوب غرب ماسال

فاصله ماسال تا روستای اولسبلنگاه چقدر است؟

این روستا تا ماسال 30 کیلومتر فاصله دارد.

معنی اولسبلنگاه چیست؟

در گویش تالشی، نام این روستا به معنای جای بلندی است که در آن درخت ممرز می‌روید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*