معرفی بهترین مکان های ماهیگیری در شمال

0

یکی از جذاب ‌ترین تفریحاتی که می ‌توان در شمال انجام داد، ماهیگیری است! وجود دریاچه‌های پر آب و البته دریای خزر در نزدیکی شهرهای شمالی باعث شده است که گردشگران و علاقه مندان به ماهیگیری در سفر به شمال از این سرگرمی و تفریح متفاوت لذت ببرند. در ادامه بعضی از بهترین مکان های ماهیگیری در شمال را به شما معرفی می‌کنیم.

روش های ماهیگیری در شمال چند نوع است؟

قبل از اینکه شما را با مکان‌های ماهیگیری در شمال آشنا کنیم، می‌خواهیم که کمی درباره روش‌های رایج ماهیگیری به شما توضیح دهیم! اصلا اگر اطلاعات کافی درباره ماهی‌ها و نحوه صید آنها نداشته باشید نمی‌توانید آنجور که باید، از این تفریح لذت ببرید و ماهی را شکار کنید. اگر برای بار اول است که تصمیم گرفته‌اید قلاب ماهیگیری را به آب بیندازید، پیشنهاد می‌کنیم که این کار را با کمک و در حضور یک ماهیگیر حرفه‌ای انجام دهید.

بعد هم باید مشخص کنید که قرار است دقیقا کجا ماهیگیری کنید؟ دریا، رودخانه، تالاب، برکه یا سد؟ چرا که ماهیگیری در هر کدام از این مکان‌ها روش‌ها و وسایل خاص خودش را دارد. ضمن اینکه روش‌های ماهیگیری هم کاملا به نوع ماهی‌ها، نوع طعمه و شیرین و شور بودن آب برمی‌گردد.

اگر قصدتان ماهیگیری در دریاست، بهتر است که قبل از هر چیز خودتان را با قایق به نقطه‌ای که صید خوبی دارد برسانید. اگر می‌خواهید در محیط‌های کوچکتر ماهیگیری کنید، همراه داشتن یک قلاب ماهیگیری کفایت می‌کند. ماهی‌هایی که در استانهای شمالی با قلاب صید می‌شوند شامل انواع کپور طلایی و نقره ای و معمولی، اردک ماهی، کفال، سیاه کولی و… هستند. در ادامه بعضی از رایج‌ترین روش‌های ماهیگیری در شمال را توضیح می‌دهیم:

جهت اجاره ویلا در شمال کلیک کنید

ماهیگیری در شمال با روش ترولینگ

ترولینگ یکی از روش‌های جدید ماهیگیری است که در آبهای شور و برای صید ماهی‌های بزرگ انجام می‌شود. در روش ترولینگ طعمه مصنوعی به سر قلاب وصل شده و به درون آب پرتاب می‌شود. با حرکت قایق طعمه در آب کشیده شده و ماهی به دام آن می‌افتد. برای ماهیگیری با این روش از چرخهای پر قدرتی که به نام «چرخ وینچ» معروف هستند، استفاده می‌شود. این چرخها ظرفیت نخ گیری بالایی دارند و می‌توانند طعمه را تا فواصل بسیار دور به دنبال خود بکشند.

چوب ماهیگیری مورد استفاده در روش ترولینگ باید مقاومت بالایی داشته باشد. چرا که قایق در حال حرکت است و چوب باید در برابر انرژی که از سمت جریان آب به آن وارد می‌شود، ایستادگی کند. این روش از جمله راه‌های گرفتن ماهی در دریاها و دریاچه‌های بزرگ به خصوص شمال است. اغلب ماهی‌های تن، شیر، گیش، قباد، باراکودا و اردک ماهی با استفاده از این روش صید می‌شوند.

ماهیگیری در شمال با روش انتظاری

روش انتظاری یکی از شیوه‌های محبوب و پرطرفدار ماهیگیری در شمال و البته در کل دنیا است. این روش را با نام ماهیگیری «کف خواب» نیز معرفی می‌کنند.این روش اغلب در رودخانه‌ها، نهرها، آبگیرها، دریاچه‌های مصنوعی، سدها و سایر مکانهایی که آب شیرین یا نیمه شور منبع آن باشد استفاده می‌شود. اساس کار در این روش انتظاری، استفاده از یک تله زیرکانه زیر آبی بوسیله ریسه های مجهز به قلاب و طعمه‌های تخصصی است.

همانطور که از نامش پیداست، این روش به صبر و بردباری نیاز دارد و به همین دلیل از بقیه شیوه‌های ماهیگیری متفاوت‌تر است. ماهی‌هایی مانند ماهی کپور به کمک این روش صید می‌شوند.

ماهیگیری در شمال با روش اسپینینگ

متداول‌ترین روش ماهیگیری در شمال، روش اسپینینگ است که در آن از طعمه‌ مصنوعی که برای رقص بخصوصی در آب طراحی شده، استفاده می‌شود. با کشیدن طعمه بوسیله‌ چوب و چرخ ماهیگیری و ایجاد حالت رقص گونه، ماهی‌های شکارچی فریب خورده و گرفتار می‌شوند. چوب مایهگیری در این روش کوتاه و سبک است و به خوبی اجازه حرکت‌های مداوم و کشش از سمت ماهیگیر را فراهم می‌کند.

یکی از عوامل کامیابی و موفقیت یک ماهیگیر در روش ماهیگیری اسپینینگ، انتخاب طعمه مصنوعی مناسب برای مکانی است که در نظر دارد در آن ماهیگیری کند. ماهی‌هایی مانند قزل آلا با استفاده از این روش صید می‌شوند.

بخوانید از: جاهای دیدنی شمال

ماهیگیری در شمال در فصل بهار

فصل بهار یکی از بهترین زمان‌ها برای ماهیگیری در شمال است. به ویژه در اردیبهشت و خرداد که از سرمای هوا کاسته شده و سر و کله ماهی‌های کوچک و بزرگ در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها پیدا می‌شود. برخی از بهترین مکان های ماهیگیری در شمال در بهار به شرح زیر هستند:

ماهیگیری در بندر امیر آباد

بهشهر شرقی‌ترین شهرستان مازندران است. در حوالی این شهر دو مکان ایده‌ال برای ماهیگیری وجود دارد: تالاب بین المللی میانکاله و بندر امیرآباد! ماهیگیران محلی و بومی این دو صیدگاه را به عنوان مکان‌های اصلی برای شکار ماهی‌ها و کسب درآمد خود در نظر میگیرند. در این منطقه اغلب ماهی‌هایی مانند کفال، کپور، ماهی سفید، سوف، ماش و… به زیست خود مشغولند.

بندر امیرآباد از لحاظ جغرافیایی در فاصله ۷۰ کیلومتری شهرستان بهشهر واقع شده و غالب فعالیت‌های انجام شده در آن تجاری است. با این حال حضور صیادان بسیار زیادی در این منطقه برای ماهیگیری، حال و هوای خاصی را به این بندر زیبا بخشیده است. اگر دوست دارید تا یکی از بهترین انواع ماهی سفید شمال را صید کنید، می توانید سری به بندر امیر آباد زده و ماهیگیری در شمال و این منطقه زیبا را تجربه نمایید.

ماهیگیری در بندر میانکاله

ماهیگیری در شمال

بیشتر صیادان و ماهیگیران محلی بهشهر، تالاب میانکاله را برای ماهیگیری انتخاب کرده و سعی میکنند تا صید اصلی خود را از این منطقه برداشت کنند. تالاب میانکاله که از مشهورترین تالاب‌های مازندران است، در جنوب شرقی دریای خزر و در ۱۲ کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع شده و محل خوبی برای صد کپور و کفال و ماهیان خاویاری به حساب می‌آید.

 بخوانید از: جاهای دیدنی مازندران

ماهیگیری در بابلسر، بابلرود و فریدونکنار

بابلسر بیشتر از هر چیز با رودی که از مرکز آن می‌گذرد شناخته می‌شود. این رود یکی از رودخانه‌های مهم شمال کشور است که از بلندی‌های البرز در سوادکوه سرچشمه می‌گیرد، با عبور از شهرستان بابل در بابلسر به دریا می ریزد و این شهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. همین موضوع باعث شده است تا کشاورزی در کشتزارهای این ناحیه رونق فراوانی بگیرد و ماهی‌گیری، قایق‌سواری و نشستن بر کرانه رود، به فعالیت‌های روزانه شهروندان تبدیل شود.

وجود موج شکنهای اطراف این رودخانه، این مکان را به محلی ایده‌ال برای صید ماهی تبدیل کرده است. ماهی‌هایی مانند كفال، اورنج و کپور از جمله ماهی‌های این رود به حساب می‌آیند. در غرب بابلسر و در شهرستان فریدونکنار نیز اسکله‌های کوچکی برای ماهیگیری در شمال وجود دارد که البته صید در آنها مستلزم دریافت مجوز است.

ماهیگیری در شمال؛ رشت و تالاب عینک

تالاب عینک از جمله جاهای دیدنی رشت است و برخلاف دیگر تالاب‌ها، نه در طبیعت بلکه در کوچه پس کوچه‌های شهر دیده می‌شود. اصلا به همین دلیل است که این دریاچه را بزرگترین تالاب شهری ایران معرفی می‌کنند. تالاب یا دریاچه عینک، ۴۴ هکتار پهنه آبی داشته و در نزدیکی پارک دانشجو قرار دارد. این تالاب در عکس‌های هوایی شبیه به عینک است و به همین دلیل به این نام خوانده می‌شود.

خوبی این تالاب این است که برای ماهیگیری در آن لازم نیست از شهر خارج شوید! بسیاری از ماهیگیری محلی از تالاب عینک برای صید ماهی‌هایی مانند کاهی کپور استفاده می‌کنند.

جهت مشاهده و اجاره کلبه در شمال کلیک کنید.

ماهیگیری در سد منجیل (رودخانه سفید رود)

سفیدرود دومین رود بلند ایران است و با داشتن ۷۶۵ کیلومتر طول، پر آب‌ترین رودخانه استان گیلان نیز به شمار می‌رود. در مسیری از عبور این رودخانه در منجیل، سد بزرگی روی آن احداث گشته و باعث شده تا دریاچه‌ای با وسعت حدودی ۵۶ کیلومتر مربع ایجاد شود.

جریان پر آب این دریاچه توجه بسیاری از گردشگران و ماهیگیران را به خوب جلب کرده است، تا جایی که بسیاری از اهالی بومی و علاقه‌مندان ماهیگیری در شمال برای انجام این تفریح به طبیعت آن پناه می‌برند. تنوع ماهی‌هایی مانن سفید کولی، شاه کولی، کپور، اسبله و …. یکی از ویژگی‌های ممتاز این منطقه برای ماهیگیری در شمال به حساب می‌آید. البته که رودخانه سفیدرود به موازات جاده قزوین-رشت، (پس از سد سفید رود تا روستای گنجه و نزدیکی شهرستان رستم آباد) هم محل مناسبی برای صید ماهی‌های شمال است.

ماهیگیری در شمال در فصل تابستان

تابستان از دیگر زمان‌های مناسب برای ماهیگیری در شمال است. در ادامه بعضی از بهترین رودخانه‌ها و دریاچه‌ها برای ماهیگیری در تابستان را به شما معرفی می‌کنیم:

ماهیگیری در چالوس و دریاچه ولشت

برای بسیاری از طبیعت‌گردان، دریاچه ولشت نامی محبوب و آشناست. این دریاچه آبِ شیرین از جمله جاهای دیدنی چالوس برای پیاده روی، ماهیگیری،‌ کمپینگ، دوچرخه سواری و شنا به حساب می‌آید. ضمن آنکه چشم انداز بی‌نظیر آن به طبیعتی بکر، سرشار از آرامش و لحظات به یاد ماندنی است.

دریاچه ولشت در منطقه‌ کوهستانی تخت سلیمان قرار دارد و زیستگاه ماهی‌های گوناگون و پرندگان مهاجر است. عمق این دریاچه به ۲۰ متر می‌رسد و به دلیل آب و هوای خنک، بهترین زمان برای سفر و ماهیگیری در آن اواخر بهار و تابستان خواهد بود. در این دریاچه می‌توان لذت ماهیگیری در شمال را با صید آبزیانی همچون اردک ماهی، ماهی کولی و ماهی سفید تجربه کرد.

بد نیست که بدانید دریاچه ولشت از نظر تعداد گردشگر و بازدید کننده به نسبت سایر نقاط، خلوت‌تر و کم رفت و آمدتر است و اگر دوست دارید در یک منطقه آرام و ساکت به ماهیگیری مشغول شوید، این دریاچه در مازندران انتخابی ایده‌ال برای شما خواهد بود.

جهت اجاره ویلا رامسر کلیک کنید

ماهیگیری در محمود آباد و دریاچه آزادمون

روستای آزادمون، روستایی درمحمود آباد مازندران است که در دل جنگلهای انبوه هیرکانی واقع شده و به دلیل طبیعت زیبا و دیدنی‌اش به عنوان یکی از روستاهای توریستی و محبوب این شهرستان شناخته می شود. یکی از جاذبه‌های طبیعی این روستا، دریاچه آزادمون است که در فصل‌هایی از سال از ماهیگیران بومی و گردشگران میزبانی می‌کند.

ماهیگیری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

اگر از شمال بروهای حرفه‌ای باشید و با طبیعت استان گیلان آشنایی داشته باشید، حتما نام بندر کیاسر به گوشتان خورده است. بندری جذاب و پر رفت و آمد که در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر رشت واقع شده و به دلیل همجواری‌اش با تالاب بوجاق و رودخانه سفید رود، یکی از بهترین مکانها برای ماهیگیری در شمال به حساب می‌آید. جالب است که در این بندر نه تنها مردم عادی و بومیان، بلکه شرکت‌های شیلات نیز به صید ماهی‌های مختلف مشغولند.

کیاشهر همچنین به دلیل نزدیکی‌اش به شهرهای پرطرفداری مانند زیبا کنار، بندر انزلی، آستانه اشرفیه و لاهیجان، نظر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خول جلب کرده است. ضمن آنکه برپا کردن بازارهای هفتگی، عرضه متنوع محصولات کشاورزی و دامداری، وجود پارکهای جنگلی و …. باعث شده است تا این منطقه یکی از محبوب‌ترین خطه‌های گیلان برای مسافرت باشد.

ماهیگیری در فومن

نام فومن بیشتر از هرچیز، کلوچه‌های خوش عطر و شیرین و کوچه‌هایی با درختان سربه فلک کشیده را به ذهن می‌آورد. شهر شمالی که گرچه در اطرافش ساحل و دریایی ندارد، اما فضای سبز بکر و بی‌نظیرش، روح هر مسافری را جلا می‌دهد. شاید بد نباشد که بدانید یکی از بهترین مکانها برای ماهیگیری در شمال، شهرستان فومن است.

شهری که گرچه دریایی ندارد، اما به رودخانه‌های پر آبی مانند رودخانه سیاه درویشان که از ارتفاعات قلعه رودخان سرازیر می‌شود، نزدیک است. سیاه درویشان در نهایت به تالاب انزلی میریزد اما در مسیر جاری شدنش، ماهیگیران بسیاری را برای یک صید هیجان انگیز وسوسه می‌کند. اغلب ماهگیری در این رودخانه به صید انواع ماهی سفید، کپور، آزاد و سیاه کولی مشغول هستند.

ماهیگیری در شمال در فصل پاییز

پاییز آخرین فصل برای ماهیگیری در شمال است. آن هم در ماه‌های اول چرا که در اواخر پاییز سرمای هوا و یخ زدن رودخانه‌ها امکان این تفریح هیجان انگیز را ناممکن می‌کند. بعضی از مکان‌های ماهیگیری در شمال در پاییز به شرح زیر هستند:

ماهیگیری در دریاچه الیمالات در شهرستان رویان

دریاچه الیمالات و طبیعت اطرافش، از آن دسته جاذبه‌هایی است که احتمالا نظیرش را تنها در شبکه‌های مجازی و یا روی کارت پستال‌های قدیمی دیده‌اید. این دریاچه در مسیر نور به چمستان قرار دارد و بخشی از مسیر دسترسی به آن از میان جنگل‌ها و درختان سر به فلک کشیده می‌گذرد. در حقیقت دریاچه الیمالات، درست در وسط جنگل قرار گرفته و به وسیله درختان محصور شده است.

بعد از رسیدن به دریاچه، می‌توانید از طبیعت بکر اطراف لذت ببرید و یا به عکاسی از مناظر پیش رویتان بپردازید. در نزدیکی این جاذبه گردشگری، امکانات متعددی مانند پارکینگ، رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی، شهربازی کوچک و آلاچیق نیز برای مسافران مهیا شده است. البته که این دریاچه یکی از مکان‌های محبوب برای قایق سواری و ماهیگیری در شمال هم شناخته می‌شود. آبزیانی همچون کپور، آمور و قزل آلا از جمله معروف‌ترین ماهی‌های دریاچه الیمالات به حساب می‌آیند.

ماهیگیری در نوشهر و دریاچه آویدر شمال

احتمالا اغلب شما نام جنگل سیسنگان را شنیده‌اید. محدوده‌ای سرسبز و پر درخت که در حوالی نوشهر قرار گرفته و یکی از قطب‌های گردشگری استان مازندران شناخته می‌شود. در نزدیکی این جنگل اما دریاچه‌ای پر آب دیده می‌شود که دورتادورش با کوه‌ها و درختان انبوه محصور شده است. دریاچه‌ای که در قلب کوهستان‌های خوش آب و هوای مازندران واقع شده و فاصله‌اش با نوشهر حدودا ۳۰ کیلومتر است.

دریاچه آویدر زیستگاه انواع ماهی‌ها و آبزیان است و مکان فوق ‌العاده‌‌ای برای ماهیگیری در شمال به شمار می‌رود. بنابراین اگر می‌خواهید یک ماهی خوشمزه شمالی آن هم از نوع کپور صید کنید و در عین حال از طبیعت سرسبز و آب و هوای تمیز اطراف هم لذت ببرید، سر زدن به دریاچه آویدر را از دست ندهید.

جهت مشاهده و اجاره ویلا ماسال کلیک کنید

ماهیگیری در بندر انزلی

برای تمام شمال بروهای حرفه‌ای، سر زدن و سفر به بندر انزلی از واجبات است! بندری که آن را با نام‌های شهر نیلوفرهای آبی، شهر باران و دروازه ایران نیز می‌شناسند. این خطه ساحلی و سرسبز گیلان، همیشه به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های شمال معرفی می‌شده است. اگر به انزلی سفر کرده باشید، حتما چشمتان به موج شکن بزرگی خورده است که دریا را از بخش ساحلی شهر جدا می‌کند. بد نیست که بدانید این موج شکن در سال ۱۲۹۳ با هدف جلوگیری از آسیب رساندن موجهای دریا به کشتیها و قایقها بنا شد.

در حال حاضر این موج شکن به پاتوقی جذاب برای تمام علاقه‌مندان ماهیگیری در شمال تبدیل شده است. اصلا یکی از تفریحات رایج مردم انزلی نشستن روی سنگ‌های موج شکن و انتظار برای صید ماهی است!

بخوانید از: جاهای دیدنی چالوس

ماهیگیری در سواحل رودخانه اوشمک در زیبا کنار

می‌خواهید شما را با پر ماهی‌ترین رودخانه برای ماهیگیری در شمال آشنا کنیم؟ این رودخانه در مرکز شهر زیبا کنار و به موازات رودخانه سپید رود واقع شده و با نام «رودخانه اوشمک» شناخته می‌شود. سواحل اینجا یکی از بهترین مناطق برای ماهیگیری تفریحی اهای بومی شهر و گردشگران است. تا جایی که در بیشتر ساعات روز، مردمی را می‌بینید که قلاب به دست روی لبه‌های رودخانه نشسته‌اند و به انتظار گرفتن ماهی سر می‌کنند.

رودخانه اوشمک در همجواری پل زیبا کنار قرار دارد و در انتهای کوچه کشاورز به دریا منتهی می‌شود. بد نیست که بدانید مسافران و افراد زیادی از دیگر استان‌ها از جمله زنجان و قزوین و حتی شهرهای رشت و رودبار در روزهای آخر هفته‌ و تعطیلات، این محل را برای ماهیگیری خود انتخاب می‌کنند.

ماهیگیری در سد خاکی سقالکسار

در حوالی شهر شفت، روستایی سرسبز و دیدنی وجود دارد که آن را با نام «روستای سقالکسار» می‌شناسند. خطه‌ای پردرخت که دریاچه‌های کوچک اطرافش، محل مناسبی برای ماهیگیری در شمال است. یکی از معروف‌ترین این دریاچه‌ها، دریاچه‌ایست که با نام همین روستا یعنی «دریاچه سقالکسار» شناخته می‌شود. بسیاری این دریاچه را کوچک‌ترین سد خاکی گیلان معرفی می‌کنند.

آب دریاچه سقالکسار از چشمه‌های اطراف و ریزش‌های جوی سالیانه تشکیل می‌شود. این دریاچه نزدیک به ۱۵ هکتار مساحت دارد و در میان جنگلی زیبا واقع شده است. جالب است که بدانید دریاچه سقالکسار به دلیل توجه گردشگران و مردم محلی به نظافت محیط اطراف، با نام «پاک‌ترین دریاچه گیلان» معرفی می‌شود.

سخن آخر، تجربه‌ای ناب با ماهیگیری در شمال

ماهیگیری در شمال یکی از تفریحات مردم بومی و حتی مسافران و گردشگران شناخته می‌شود. تفریحی که به صبر، دقت و البته مهارت نیاز دارد و با این وجود بسیار هیجان انگیز است! البته نباید فراموش کرد که انجام این سرگرمی منحصر به‌ فرد در مناطق حفاظت شده ممنوع است و تنها می‌توان در مکان‌هایی که ما به شما معرفی کردیم، به انجام آن مشغول شد.

اگر هوس ماهیگیری در شمال به سرتان زده و دوست دارید علاوه بر مشغول شدن به این تفریح جذاب، چند روزی هم در شهرهای سرسبز و خوش آب و هوای این خطه سرسبز اقامت کنید، می‌توانید از وبسایت شب برای اجاره ویلا و بوم گردی و پیدا کردن سکونتگاه در این محدوده کمک بگیرید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب