معرفی 28 تا از جاهای دیدنی مازندران

0

سفر به شمال و گشت و گذار در شهرهای سبز و دیدنی استان مازندران، هیچوقت خسته کننده نمی‌شود. این استان همیشه سبز ایران، بیشتر زیبایی‌های طبیعت را در دل خود جا داده است؛ از کوه و دره و جنگل‌های سرسبزش بگیرید تا دریای بیکران و سواحل ماسه‌ای پر از آرامش همگی بسیار تماشایی هستند.

مازندران هر سال پذیرای مسافران مختلف از گوشه و کنار کشور و حتی جهان است. اگر دوست دارید درباره جاهای دیدنی مازندران بیشتر بدانید و هنگام سفر به این استان، سری به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن بزنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه مازندران

پیش از سر زدن به جاهای دیدنی مازندران، بد نیست که کمی هم درباره تاریخچه این استان با شما صحبت کنیم. استان مازندران یکی از پرجمعیت‌ترین و متراکم‌ترین مناطق ایران از لحاظ جمعیتی بوده و از ۲۲ شهرستان تشکیل شده است. از تاریخچه دقیق مازندران اسناد زیادی در دست نیست، با این حال بسیاری قدمت این خطه سرسبز را به زمان پیش از اقوام آریایی و 75 هزار سال قبل نسبت می‌دهند.

مازندران در گذشته با عنوان “طبرستان” معرفی می‌شد. نامی که از یکی از قبایل جنگجوی ساکن در این منطقه با نام “تپورها” گرفته شده بود. جالب است که بدانید طبری‌ها و مردم ساكن اين ناحيه همواره به عنوان بهترين تيراندازان در جنگ‌های شاهان هخامنشی معرفی می‌شدند.

جاهای دیدنی مازندران

طبرستان به علت وضعيت خاص اقليمی، از ايام باستان جايگاه و پايگاه اقوام خاندان‌های حاكم بود. این منطقه همچنین به علت نزديكی با سرزمين و دولت پارت، تا انقراض اشكانيان تحت حاکمیت دولت اشكانی قرار داشت. در قرن هفتم، واژه مازندران كه از نظر جغرافيايی بخش وسیعی را در بر می‌گرفت، جانشین نام طبرستان شد.

در تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶، مازندران به همراه گیلان، به عنوان بخشی واحد از استان شمال شناخته می‌شد. از سال ۱۳۳۵، مازندران به مرکزیت ساری به عنوان استانی مستقل معرفی گشت و در سال ۱۳۷۶ با آخرین تقسیم‌بندی‌ها، مازندران به اندازه و شکل امروزی درآمد.

جهت اجاره ویلا در شمال کلیک کنید.

جاهای دیدنی مازندران در بهار

مازندران مانند دیگر استان‌های شمالی ایران، آب و هوای معتدلی دارد. گرچه این استان در نخستین روزهای بهار کمی سرد است، اما از اوایل اردیبهشت تا آخر این فصل، هوا دلپذیر و مطبوع خواهد شد. برخی از جاهای دیدنی مازندران در بهار به شرح زیر هستند:

چشمه ‌های باداب سورت

بدون اغراق، گل سرسبد جاهای دیدنی مازندران، چشمه‌های باداب سورت است که نظیرش در کمتر جایی از دنیا دیده می‌شود. این چشمه‌های پلکانی که در نتیجه جریان آب‌های معدنی و رسوبی و در طی سال‌های گذشته به این شکل درآمده‌اند، محل جاری شدن آب‌های شور، گرم و گازداری هستند که بسیاری آن‌ها را معجزه‌ای برای درمان دردهای کمر، پا و حتی سردرد می‌دانند.

چشمه‌ باداب سورت بعد از پاموک کاله ترکیه، دومین چشمه پلکانی آب شور جهان شناخته می‌شود. این مجموعه از دو چشمه پرآب اصلی و چشمه‌های پلکانی کوچک‌تری در پایین‌دست تشکیل شده است. جالب است که بدانید هر کدام از این چشمه‌ها رنگ، بو و مزه متفاوتی دارند.

چشمه‌های باداب سورت در جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حد فاصل روستاهای اروست و مال خواست واقع شده‌اند و ساعات بازدید از آن‌ها از ۶ صبح تا ۹ شب است. البته فراموش نکنید که این ساعات می‌توانند با توجه به فصل متغیر باشند، زیرا به ‌دلیل نبود روشنایی کافی، امکان بازدید در ساعات تاریکی وجود ندارد.

بخوانید از: جاهای دیدنی لاهیجان

پارک جنگلی سی سنگان

یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های بدون جایگزین در سفر به مازندران، سر زدن به جنگل‌های سبز و پر درخت این استان است. به ویژه گشت و گذار در پارک جنگلی سی سنگان که به دلیل پوشش گیاهی فوق‌العاده و امکانات رفاهی و تفریحی متنوع، در میان گردشگران محبوبیت فراوانی دارد.

جالب است که بدانید طراحی و ساخت این پارک به سال ۱۳۴۴ بر می‌گردد؛ یعنی زمانی که مهندسان و علاقه‌مندان به محیط زیست، برای حفاظت از گونه‌های خاص گیاهان و جانوران رو به انقراض، به فکر محفاظت از این محدوده افتادند. در سال‌های بعد به دلیل استقبال گردشگران و مسافران از این پارک جنگلی، امکانات تفریحی و رفاهی بیشتری به این مجموعه اضافه شد.

پارک جنگلی سیسنگان در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد و فاصله آن از تهران و مسیر جاده هراز حدود ۲۶۰ کیلومتر است.

برج رسکت؛ از ناشناخته های دیدنی مازندران

برج رسکت، یکی از شگفتی‌های تاریخی استان مازندران شناخته می‌شود. بسیاری از مورخان، پیشینه این برج مدور آجری را به قرن 5 و دوره ساسانیان نسبت می‌دهند. این برج در شیب تند یک کوه بنا شده است و به دلیل معماری بی‌نظیر و اشکال هندسی منظم، از جمله بناهای ارزشمند تاریخی ایران به حساب می‌آید.

در بخش پایینی گنبد این برج، کتیبه‌هایی دیده می‌شود که روی آن نوشته‌هایی با خط کوفی و پهلوی ساسانی درج شده است. بسیاری از خط‌شناسان و مورخان، این نوشته‌ها را دعاها و سوره‌هایی به زبان عربی ترجمه کرده‌اند.

برج رسکت حدود 18 متر ارتفاع دارد و به عقیده تاریخ شناسان، مردم قدیم از این برج، به عنوان محلی برای دفن یکی از پادشاهان سلسله آل باوند استفاده کرده‌اندت. برج رسکت در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت واقع شده و بازدید از آن در تمام ساعات روز امکان پذیر است.

جاده چالوس مازندران

گاهی اوقات زیباترین جاذبه یک استان، می‌تواند جاده‌ای پر پیچ و خم باشد! جاده‌ای که در اطرافش تا چشم کار می‌کند، روستاهای کوچک و بزرگ قرار گرفته است و طبیعتی بی‌نظیر که مثالش در جایی دیده نمی‌شود. جاده چالوس، این گذرگاه قدیمی، یکی از زیباترین جاهای دیدنی مازندران است که بسیاری تنها برای رانندگی و استراحت در گوشه و کنار آن، به سمتش راهی می‌شوند.

این جاده 168 کیلومتر طول دارد و در مسیرش، تونل‌های متعددی ساخته شده است. جاده چالوس در دوران قاجار به عنوان مسیری مال‌رو شناخته می‌شد و یکی از راه‌های ارتباطی روستاهای منطقه به حساب می‌آمد. در نهایت ساخت این جاده در سال 1310 توسط رضا شاه پهلوی آغاز شد و در آذر 1312 به بهره‌برداری رسید.

جاده چالوس از شهر کرج شروع شده و به شهر چالوس منتهی می‌گردد. گردنه هزار چم از جمله جاذبه‌های این جاده است که با پیچ و خم‌های کوچک و بزرگ و رستوران‌ها و کافه‌های متعددش شناخته می‌شود.

برای مشاهده و اجاره ویلا چالوس کلیک کنید

کاخ مرمر رامسر

گرچه کاخ مرمر رامسر قدمت و پیشینه تاریخی زیادی ندارد، اما معماری منحصر به فرد و زیبایی‌اش، باعث شده است تا این مجموعه به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی مازندران به حساب بیاید. کاخ مرمر، مجموعه‌ای از موزه‌ها و باغی وسیع است که در رامسر، میدان انقلاب، خیابان رجایی قرار دارد.

این کاخ به دستور رضا شاه و در سال‌ ۱۳۱۲، به ‌عنوان استراحتگاهی روی تپه‌ای مشرف به دریا و جنگل‌های رامسر ساخته شد. در حال حاضر بخش‌هایی از ساختمان این کاخ، به عنوان موزه تغییر کاربری داده است و در آن‌ها نفیس‌‌ترین آثار دوران پهلوی نگهداری می‌شود.

زمان بازدید از کاخ موزه رامسر هر روز به جز ایام تعطیل، از ساعت ۹ صبح الی ۸ عصر است و برای ورود به آن، باید بلیط ورودی تهیه شود.

جهت مشاهده و اجاره ویلا رامسر کلیک کنید.

دشت دریاسر

دشت دریاسر بدون اغراق، می‌تواند نام بهشت روی زمین را از آنِ خود کند. تنها کافی است تا اسم این جاذبه دیدنی را در صفحات اینترنت جستجو کنید و از زیبایی غیر قابل وصف آن حیرت زده شوید! این دشت به‌ عنوان مرز و نقطه اتصال جنگل‌های سرسبز شمال ایران و یخچال‌های رشته کوه‌ الموت شناخته می‌شود.

بهترین زمان بازدید از این دشت، فصل بهار به ویژه اردیبهشت ماه است. در این زمان گل‌های زرد بابونه سراسر دشت را فرا می‌گیرند و منظره‌ای نفس‌گیر را خلق می‌کنند. در چهار طرف دشت دریاسر، کوه‌های پوشیده شده از جنگل‌ و برف نیز وجود دارد که می‌تواند جاذبه خوبی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی به حساب بیاید.

بعد از عبور از جاده دوهزار، دو راهی امام‌زاده قاسم و روستای عسل محله، باید نزدیک به دو ساعت پیاده‌روی کنید تا با گذشتن از تپه‌ها و چشمه‌های بین راه، به این بهشت بی‌مانند برسید.

دریاچه شورمست

برخلاف بسیاری از دریاچه‌های مازندران که در میان درختان و جنگل‌ها قرار گرفته‌اند، دریاچه شورمست از جمله جاذبه‌هایی است که بر بلندای ارتفاعات سوادکوه دیده می‌شود. آب دریاچه، درختان سر به فلک کشیده و چشم اندازهای بکر و دیدنی اطراف، باعث شده است تا دریاچه شورمست به عنوان یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری به حساب بیاید.

در اطراف دریاچه شورمست کلبه‌هایی برای اقامت مسافران نیز فراهم شده است. علاوه بر این گردشگران می‌توانند با داشتن امکاناتی مانند کیسه خواب، چادر و لوازم کمپینگ، در کنار دریاچه اقامت کنند. در این جاذبه طبیعی همچنین امکان قایق‌سواری برای گردشگران وجود دارد.

دریاچه شورمست در شهرستان سوادکوه، ۶ کیلومتری شهر پل سفید قرار گرفته و بهترین زمان بازدید از آن بهار و تابستان است.

آبشار شاهاندشت

یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای استان مازندران، آبشار شاهاندشت است که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. این جاذبه طبیعی از هشت آبشار کوچک و بزرگ تشکیل‌ شده است که بلندترین آن‌ها، از ارتفاع 60 متری جاری می‌شود. در اطراف این آبشار دیدنی‌های بکری مانند جنگل شاهاندشت و قلعه ملک بهمن نیز وجود دارد که گشت و گذار در آن‌ها، اوقات خوشی را برایتان فراهم خواهد کرد.

فراموش نکنید که در این منطقه امکانات رفاهی وجود ندارد و بهتر است لوازم مورد نیاز خود را پیش از آمدن تهیه کنید. به دلیل قرار گرفتن آبشار در ارتفاعات، امکان ریزش سنگ‌های کوچک و بزرگ نیز بسیار زیاد است؛ پس بهتر است از ایستادن در زیر آبشار خودداری نمایید.

این آبشار در جاده هراز، نرسیده به شنگلده، جاده روستای شاهاندشت قرار دارد و بهترین زمان بازدید از آن، از اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور است.

جنگل دو هزار و سه هزار مازندران

در مسیر سفر به مازندران و حرکت در جاده تنکابن، حتما با کوه‌های پوشیده شده از درختان انبوه مواجه شده‌اید. ارتفاعات این بخش از استان مازندران با درختان و طبیعتی محصور شده‌ است که با نام جنگل دو هزار و سه هزار معرفی می‌شوند. این جنگل‌ها که در دل خود هزاران درخت کهنسال، رودخانه‌های خروشان، آبشارهای طبیعی و چشمه‌های جوشان آب معدنی را جا داده‌اند، از جمله بکرترین و زیباترین جاهای دیدنی مازندران به شمار می‌روند.

جنگل‌های دو هزار و سه هزار از ابتدای جاده تنکابن آغاز شده و در مجاورت جاده‌ دو هزار امتداد میابند. در نهایت این جنگل‌ها به بخش ییلاقی و ارتفاعات تنکبان می‌رسند. در مسیر جنگل و جاده دو هزار و سه هزار، باغ‌های متنوع میوه و دام‌های در حال چرا نیز به چشم می‌خورند و منظره‌ای بی‌نظیر و دل انگیز را پیش چشمانتان تداعی می‌کنند.

برای لذت بردن از این طبیعت چشم‌نواز، باید از تنکابن راهی خرم آباد، روستای خشکه رود شوید و در جاده دوهزار مسیر خود را ادامه دهید تا در مجاورت جاده، این طبیعت محسورکننده را پیش چشمانتان ببینید.

پارک ملی لار

سر زدن به پارک ملی لار و لذت بردن از دشت‌های فراخ و پر از شقایقش، از آن دسته فعالیت‌هایی است که بدون اغراق باید در لیست کارهای پیش از مرگ قرار بگیرد. شاید بسیاری دیدن چنین مناظری را ملزم سفر به کشورهای خارجی می‌دانند، غافل از اینکه چنین بهشتی در همین حوالی و در نزدیکی شهرستان نور مازندران واقع شده است.

پارک ملی لار یکی از مناطق طبیعی ایران است که در دامنه جنوب غربی کوه دماوند قرار دارد. این منطقه نزدیک به 73 هزار هکتار وسعت دارد و بخشی از آن به عنوان پارک ملی و محدوده محافظت شده شناخته می‌شود. در این طبیعت بی‌نظیر، خبری از خانه‌ها و روستاهای کوچک و بزرگ نیست؛ به همین دلیل تا چشم کار می‌کند، ارتفاعات و کوه‌های بلند دیده می‌شود و دشت‌های سرسبزی که پناهگاه حیوانات کمیاب هستند.

در پارک ملی لار، نزدیک به 400 گونه گیاهی، 100 گونه از پرندگان و 15 گونه حیوانات مشغول زندگی‌اند. به همین دلیل گشت و گذار در این طبیعت بکر فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به حیات‌وحش و دنیای گیاهان خواهد بود. در دشت لار همچنین امکانات تفریحی مانند کوهنوردی، ماهیگیری، عکاسی و دوچرخه سواری وجود دارد.

با این حال در این پارک ملی امکان اقامت شبانه وجود ندارد و تنها می‌توان از هتل‌ها و سوئیت‌هایی که در شهرهای اطراف هستند، استفاده کرد. ساعات ورود و خروج در این پارک ملی از 8 صبح تا 4 بعد از ظهر است و بهتر است پیش از بازدید، اطلاعات لازم را از اداره حفاظت محیط زیست کسب نمایید.

برای سر زدن به پارک ملی لار، باید در جاده آبعلی به آمل قرار بگیرید و سپس در شهر پلور، مسیر جاده لار را ادامه دهید. نشانه این جاده، وجود یک مجسمه طلایی کوهنورد در اطراف آن است.

جاده کلاردشت عباس آباد

یکی از جاده‌های جذاب و دیدنی مازندران، جاده کلاردشت عباس آباد است که برخلاف بسیاری از جاده‌های شمالی، در آن خبری از دود و دم و ترافیک نیست و معمولا مسیری خلوت به حساب می‌آید. این جاده ۲۵ کیلومتر طول دارد و از سال 1347 تا امروز، به عنوان محل رفت و آمد مسافران و مردم محلی شناخته می‌شود.

جاده کلاردشت عباس آباد، در میانه جنگل ساخته شده است و در اطرافش درختان سر به فلک کشیده، رودخانه‌های کوچک و بزرگ و پرندگانِ در حال پرواز، به زیبایی دیده می‌شوند. این جاده از شهر عباس آباد که در 28 کیلومتری غرب چالوس قرار دارد آغاز شده و به کلاردشت منتهی می‌شود.

دریاچه ارواح

اگر دوست دارید کمی چاشنی هیجان به سفرتان اضافه کنید و سری به مناطق اسرار آمیز مازندران بزنید، ما به شما دریاچه ارواح را پیشنهاد می‌کنیم. دریاچه‌ای که در ۴۷ کیلومتری نوشهر و نزدیکی روستای «صلاح الدین کلا» قرار دارد و در گویش افراد محلی با نام دریاچه “ممرز” شناخته می‌شود.

دریاچه ارواح نوشهر از جمله جاهای دیدنی مازندران است که در میان جنگل‌های بکر قرار گرفته است. در اطراف این دریاچه و جنگل‌های نزدیک به آن هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد. به همین دلیل اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، باید وسایل و مواد غذایی لازم را همراه خود داشته باشید.

ترکیب فضای مه‌آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنه‌های شکسته‌شان از آب بیرون زده است، صحنه‌ وهم‌‌آلودی را خلق کرده است که بسیاری با دیدنش به یاد بخش‌هایی از فیلم‌های ترسناک می‌افتند. شاید به همین دلیل است که نام این طبیعت دیدنی را دریاچه ارواح گذاشته‌اند.

برای رسیدن به دریاچه ارواح، باید از مسیر نور به سمت نوشهر حرکت کنید و در کیلومتر ۱۲ این جاده، مسیر خود را به “ونوش” تغییر دهید. بعد از وارد شدن به جاده فرعیِ روستای “چلندر” و عبور از روستای “صلاح الدین کلا سفلی” و محیط‌بانی منطقه، حدود 10 کیلومتر در امتداد جاده شمالی حرکت نمایید تا تابلوی “دشت و بند ممرز” و “دریاچه ارواح” پیش رویتان پدیدار شود.

روستای جواهرده

در میان جاهای دیدنی مازندران، حساب جواهرده از دیگر روستاهای کوچک و بزرگ این استان جداست. روستایی که در ارتفاعات رامسر قرار گرفته است و در برخی از روزهای سال، خانه و پناهگاهی برای ابرهای سرگردان می‌شود. این روستای بکر، یکی از زیباترین ییلاق‌های شمال است و مانند جواهری سبز در کوهپایه‌های رامسر می‌درخشد.

در اطراف روستا، جنگل‌های هیرکانی با درختان راش، شاه بلوط، اقاقیا و شمشاد دیده می‌شوند و در دشت‌های گوشه و کنار، گل‌های وحشی و گیاهانی مانند سرخس و گل گاوزبان سر از خاک بیرون آورده‌اند. در باغ‌های اطراف جواهرده همچنین درختان سیب ترش، گلابی، گردو، پرتقال و نارنگی روییده است که در تابستان، میوه‌هایشان چیده و برای فروش به شهر فرستاده می‌شود.

در کنار طبیعت و جاذبه‌های موجود در روستا، دیدنی‌های دیگری نیز در گوشه و کنار جواهرده وجود دارند که سر زدن به آن‌ها خالی از لطف نیست. مسجد آدینه، مقبره شاه یحیی، گورهای تاریخی گبری، آبشارها، چشمه‌ها و قله‌های طبیعی از جمله این دیدنی‌ها هستند.

برای بازدید از جواهرده، بعد از گذشتن از بازار شهر رامسر، به سه راهی فلسطین خواهید رسید. از این سه راهی، مسیر خود را به ‌سمت جنوب شهر ادامه دهید تا به جاده جواهرده برسید. فراموش نکنید که برای ورود به روستای جواهرده، باید ورودی پرداخت کنید که مقدار آن بسته به زمان سفرتان متغیر خواهد بود.

برای مشاهده و اجاره ویلا جواهرده کلیک کنید.

جاهای دیدنی مازندران در تابستان

هوا در تابستان مازندران، گرم و شرجی است. با این حال در برخی مناطق این استان که در ارتفاعات قرار دارند، همچنان خنکای دلپذیری وجود دارد و نسیم ملایمی صورت را نوازش می‌کند. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی مازندران در تابستان می‌پردازیم:

تله کابین رامسر

لذت بردن از زیبایی‌های مازندران، تنها با قدم زدن در جنگل‌های پر درخت و تماشای ساحل و دریا میسر نمی‌شود. گاهی برای دیدن تمام این زیبایی‌ها، باید راهی ارتفاعات و کوه‌ها شد و از زاویه دیگری به این بهشت روی زمین نگاه کرد. تله کابین رامسر، تمام آن چیزی است که شما را به این مقصود می‌رساند.

این جاذبه تفریحی، یکی از زیباترین مسیرهای تله کابین در سراسر ایران است که چشم‌انداز بی‌نظیری از رامسر، ساحل، دریای خزر و خانه‌های کوچک و بزرگی که سقف‌های رنگی دارند، پیش رویتان قرار می‌دهد. تله کابین رامسر، بیش از 2 کیلومتر طول دارد و طراحی آن توسط گروه صنعتی دوپل مایر از کشور اتریش انجام شده است.

این مجموعه در کیلومتر 5 غرب رامسر واقع شده و در اطراف آن، امکانات هیجان انگیز دیگری مانند کارتینگ، شهربازی، کلوپ تفریحات دریایی، زیپ لاین و پینت بال ساخته شده است.

بخوانید از: تفریحات شمال

روستای لاویج

لاویج یکی از قدیمی‌ترین روستاهای مازندران است که قدمت آن را به بیش از 2 هزار سال پیش نسبت می‌دهند. این روستای ییلاقی در شهرستان نور قرار دارد و به دلیل داشتن چشمه‌های طبیعی آب گرم، به عنوان یکی از مقاصد پرطرفدار در میان گردشگران شناخته می‌شود.

از آنجا که این روستا در ارتفاعات مازندران واقع شده است، بهترین فصل سفر به آن، تابستان خواهد بود. مخصوصا که در این فصل، درختان و طبیعت در سبزترین حالت خود دیده می‌شوند و آبشارها و چشمه‌ها، پر آب‌تر از همیشه هستند. در کنار چشمه‌های آب گرم، مردم لاویج با پرورش زنبور و توزیع عسل‌های طبیعی، سوغات هیجان انگیزی را برای مسافران مهیا می‌کنند.

روستای لاویج در 2 کیلومتری چمستان و در نزدیکی پارك جنگلی كشپل واقع شده است.

 

کاخ صفی ‌آباد

در میان ارتفاعات و جنگل‌‍‌های بهشهر، کاخی قدیمی دیده می‌شود که شباهتی به معماری خانه‌های امروزی ندارد و ظاهرش، یادآور روزهای بسیار دور است.

کاخ صفی آباد، از جمله جاهای دیدنی مازندران به حساب می‌آید که در حال حاضر به علت کاربری نظامی‌، ورود به آن امکان ندارد. با این حال می‌توان در اطراف این مجموعه قدم زد و از معماری و ساخت هنرمندانه بنای آن لذت برد.

کاخ صفی آباد یکی از شاهکارهای دوران صفویان شناخته می‌شود که به دستور شاه عباس بزرگ ساخته شد و در زمان نوه شاه عباس، شاه صفی، توسعه پیدا کرد. در حال حاضر بنای این مجموعه به شکل ساختمانی دو طبقه دیده می‌شود. بنابر گفته مورخان، دیوارهای کاخ با نقاشی‌های بزرگ و زیبایی تزیین می‌شده است که امروز همگی به مرور زمان از بین رفته‌اند.

این کاخ در جنوب غربی شهرستان بهشهر، بالای ارتفاعات منتهی به دشت واقع شده است.

روستای فیلبند

راه رفتن روی ابرها، تنها در تصورات و خیال وجود ندارد؛ کافی است تا به روستای فیلبند سفر کنید و ابرها را زیر پای خود ببینید!

روستای فیلبند، به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات و مناطق کوهپایه‌ای، با نام بام مازندران نیز شناخته می‌شود. این روستا در بیشتر روزهای سال، با ابرها احاطه شده است و گردشگران فراوانی برای لذت بردن از این منظره جذاب به این منطقه سفر می‌کنند.

البته برای رسیدن به فیلبند، مقداری کوهنوری و پیاده‌روی نیز لازم است. با این حال طی کردن یک مسیر کوهستانی قطعا به تماشای ابرها و احاطه شدن در توده‌های ابر می‌ارزد! روستای فیلبند در زمستان و پاییز آب و هوای بسیار سردی دارد و به همین دلیل خالی از سکنه می‌شود؛ با این حال در بهار و به ویژه تابستان، این محدوده در زیباترین حالت خود قرار می‌گیرد.

روستای فیلبند در کیلومتر ۲۵ جاده هراز از آمل به پلور و در مسیر فرعی فیلبند واقع شده است.

 

کلاردشت

کلاردشت یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی مازندران به حساب می‌آید. اما چرا این شهر در نظر بسیاری متفاوت است؟

کلاردشت برخلاف بیشتر شهرهای شمالی، در یک دشت وسیع قرار گرفته است و راهی به دریا ندارد! در حقیقت در اطراف این شهر شمالی، تنها تپه‌های مرتفع و جنگل‌های پر از درخت دیده می‌شود. به همین دلیل آب و هوای این منطقه برخلاف دیگر مناطق مازندران، شرجی نیست!

با این حال در کلاردشت طبیعت سرسبز، جنگل‌های انبوه، کوه‌های سر به فلک کشیده‌، قله‌های پربرف و مردم مهربان و خونگرم، تجربه واقعی از احساس آرامش را در اختیارتان می‌گذارند. علاوه بر این در اطراف کلاردشت، دیدنی‌های فراوانی از جمله قله عَلَم کوه، ییلاق مازیچال، دریاچه وَلَشت، تپه کِلار، امامزاده سه تَن و قلعه سنگی پیمبور وجود دارند که سر زدن به آن‌ها به تنهایی یک مسافرت جانانه به حساب می‌آید.

 

برای مشاهده و اجاره ویلا کلاردشت کلیک کنید.

امامزاده هاشم، زیارتگاهی بر فراز جاده

برای تمام مسافران شمال، نام امامزاده هاشم، یادآور جاده هراز است و استراحتگاهی که در سرما و گرما به گردشگران پناه می‌دهد. این بنای زیارتی سیاحتی، در 60 کیلومتری شمال غرب تهران و در مسیر جاده هراز قرار دارد و با وجود نزدیکی به پایتخت، به عنوان بخشی از شهرستان آمل شناخته می‌شود.

جالب است که بدانید بنای امامزاده هاشم به دوران صفویان باز می‌گردد.گرچه نمای بیرونی امامزاده بسیار ساده و معمولی است، اما فضای داخلی آن با آیینه کاری‌ها و معماری منحصر به فرد تزئین شده است. قرار گرفتن این مکان زیارتی در یکی از شلوغ‌ترین جاده‌های ایران، باعث شده است تا مسافران خسته و زائران از این امامزاده به عنوان توقفگاهی امن استفاده کنند.

بر اساس اسناد تاریخی، این بنا محل دفن هاشم بن یحیی، یکی از نوادگان امام حسن است. قرار گرفتن این محل زیارتی در ارتفاعات باعث شده است تا هوا همیشه در این محدوده به ویژه تابستان‌ها، خنک و دلپذیر باشد. امامزاده هاشم بعد از تونل آبعلی و در بالاترین نقطه مشرف به دماوند و دشت مشا قرار دارد.

 

آبشار اوبن مازندران

آبشار اوبن از جمله جاهای دیدنی مازندران به حساب می‌آید که به دلیل قرار گرفتن در میان جنگل‌های سرسبز ساری، انتخابی ایده‌ال برای سر زدن در فصل تابستان است. این آبشار نزدیک به 1700 متر ارتفاع دارد و آب آن از چشمه‌ها و رودهای اطراف سرچشمه می‌گیرد.

آبشار اوبن از نظر جغرافیایی در استان مازندران و در مرز سمنان واقع شده و در اطراف آن بکرترین و متنوع‌ترین پوشش‌های گیاهی وجود دارد. این آبشار نزدیک به ۶۷ کیلومتر با ساری فاصله دارد و از سال ۱۳۵۴ به‌ عنوان یک منطقه حفاظت‌شده ملی معرفی می‌شود.

آبشار اوبن همچنین با چشم اندازهای زیبا و بکری از جنگل‌های دودانگه محصور شده است و مکان مناسبی برای استراحت و گشت و گذار طبیعت دوستان به حساب می‌آید. فراموش نکنید که برای رسیدن به این آبشار باید حدود 30 کیلومتر پیاده‌روی کنید؛ پس حتما پیش از عزیمت، امکانات لازم مانند کفش کوهنوردی را با خود همراه داشته باشید.

آبشار اوبن در منطقه دودانگه و در حوالی روستای میانا قرار دارد.

تله کابین نمک آبرود

بدون اغراق شهر نمک آبرود،  جدا از طبیعت بکرش با تله کابینی که سال‌ها پیش در آن ساخته شده است، شناخته می‌شود. تله کابینی که مسافران را به بالای قله مدوبن می‌رساند.

تله کابین نمک آبرود برای اولین بار به طور محدود در سال 1372 به بهره‌برداری رسید. با این حال بعد از استقبال فراوان مسافران، این مجموعه گسترده‌تر شد و به شکل امروزی در آمد. در حال حاضر این مجموعه با داشتن 42 کابین، مسیری 1200 متری را در مدت 15 دقیقه طی کرده و چشم انداز بی‌نظیری از دریا و تپه‌های سرسبز نمک آبرود را در پیش چشمان مسافران فراهم می‌کند.

تله کابین نمک آبرود در جنوب شرقی شهر نمک آبرود واقع شده است.

آبشار آب پری

احتمالا تنها تصور ما از آبشار، آبی است که از بلندی و ارتفاعات کوه به پایین می‌ریزد. گرچه این تصور اشتباه و پر بیراه نیست اما، آبشاری در استان مازندران قرار دارد که ظاهرش با آنچه که ما می‌شناسیم، فرق می‌کند!

آبشار آب پری یکی از جاهای دیدنی مازندران است که از سنگ‌های پوشیده از خزه که در شیب بسیار کمی قرار گرفته‌اند، جاری می‌شود.

به گفته مردم محلی، آب این آبشار به قدری تمیز است که می‌توان از آن برای آشامیدن نیز استفاده کرد. این آبشار در دل جنگل گلندرود و در نزدیکی شهر رویان قرار دارد. از آنجا که آب و هوای این منطقه بسیار خنک است، بهتر است تا در فصل تابستان راهی این آبشار شوید. فراموش نکنید که حتما همراه خود لباس‌های گرم و کفش مخصوص پیاده‌روی داشته باشید.

آبشار آب پری در ۱۷ کیلومتری شهر رویان و در مسیر جاده گلندرود واقع شده است.

برای مشاهده و اجاره ویلا رویان کلیک کنید

منطقه حفاظت شده دشت ناز

در 29 کیلومتری شهر ساری، یک پناهگاه طبیعی برای حفاظت از حیوانات و حیات وحش وجود دارد که با نام دشت ناز شناخته می‌شود. پناهگاهی کوهستانی و پوشیده از درخت که در آن بیش از 447 گونه گیاهی و 20 گونه جانوری زندگی می‌کنند.

جالب است که بدانید دشت ناز بعد از کویر لوت، دومین اثر بزرگ طبیعی ایران محسوب می‌شود که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

این پناهگاه از سال ۱۳۴۶ به ‌عنوان منطقه حفاظت ‌شده و از سال ۱۳۵۴، به‌عنوان پناهگاه حیوانات به ثبت رسید. گوزن زرد، گربه جنگلی، مارال و پرندگانی از جمله عقاب، کبوتر جنگلی، شوکا و قرقاول از دسته حیواناتی‌اند که در حین گشت و گذار در این منطقه، دیده خواهند شد.

این پناهگاه در جاده گوهرباران ساری قرار دارد و از 8 صبح تا 5 بعد از ظهر پذیرای علاقه‌مندان است.

جاده هراز

می‌گویند بخشی از لذت سفر در طی کردن مسیرش قرار دارد! ما هم با این گفته موافقیم، مخصوصا اگر مسیر سفر جاده هراز باشد!

جاده هراز یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاده‌های کشور است که هر سال بیش‌تر از 30 درصد ترددها در آن انجام می‌شود. این جاده از رودهن شروع می‌شود و بعد از گذشتن از شهرها و مناطق ره مشاء، گردنه امامزاده هاشم، آبعلی، آب اسک، پلور، لاریجان و رینه، به آمل می‌رسد. طول این جاده 183 کیلومتر است.

جالب است که بدانید ساخت جاده هراز از سال 1342 آغاز شد و بعد از حدود 23 سال، در سال 1365 به بهره‌برداری رسید. پیش از بازگشایی اتوبان‌های جدید، بسیاری از افراد به دلیل کوتاهی مسیر، این جاده را برای رفت و آمد به شمال انتخاب می‌کردند.

در اطراف جاده جذاب و منحصر به فرد هراز، دیدنی‌های متنوعی نیز وجود دارد. جنگل الیمستان، آبشار شاهان دشت، قله دماوند و پارک جنگلی میرزا کوچک خان از جمله جاذبه‌های طبیعی نزدیک به جاده هراز شناخته می‌شوند.

بخوانید از: راهنمای سفر به شمال

آلاشت

هیچ می‌دانستید که در مازندران، شهری وجود دارد که در آن مرتفع‌ترین رصدخانه کشور را ساخته‌اند؟

نام این شهر آلاشت است که در حوالی سوادکوه واقع شده و به عنوان یکی از دیدنی‌ترین شهرهای شمال ایران شناخته می‌شود. آلاشت به دلیل آب و هوای بی‌نظیر و قرار گرفتن در ارتفاعات، یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای دور شدن از فضای شهر و دود و دم و هوای آلوده است.

این شهر به دلیل کوهستانی بودن و عقاب‌هایی که در این منطقه زندگی و پرواز می‌کنند، آلاشت نام گرفته است. آلاشت در گویش مازنی به معنای آشیانه عقاب است. به دلیل دور بودن این منطقه از شهر و آلودگی‎های نوری، یکی از مرتفع‌ترین رصدخانه‌های ایران نیز در این منطقه بنا شده که از طریق پلکانی طولانی قابل دسترس خواهد بود.

در آلاشت دیدنی‌های دیگری مانند موزه رضا شاه پهلوی، خانه صنایع دستی و زیارتگاه «معبد دختر پاک» وجود دارد که سر زدن به آن‌ها به شدت توصیه می‌شود.

شهر آلاشت در جاده فیروزکوه، منطقه پل سفید، دو راهی آلاشت واقع شده است.

جاهای دیدنی مازندران در پاییز

بدون اغراق یکی از رویایی‌ترین فصل‌ها برای سر زدن به جاهای دیدنی مازندران، پاییز است. در این فصل برگ‌های درختان طلایی شده و جنگل‌های انبوه، جلوه دیگری به خود می‌گیرند.

مجموعه تاریخی عباس آباد

اگر دوست دارید که علاوه بر لذت بردن از طبیعتی بکر، لحظاتی را در تاریخ و آثار دیدنی گذشته سپری کنید، پس راهتان را به سمت بهشهر تغییر دهید و سری به مجموعه تاریخی عباس آباد بزنید. این مجموعه تاریخی در ۹ کیلومتری شهرستان بهشهر و در میان جنگل‌‌های انبوه و پر درخت واقع شده است و به عنوان یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین باغ‌های‌ تاریخی ایران شناخته می‌شود.

باغ تاریخی عباس آباد در گذشته به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ هجری قمری ساخته شده بود؛ تا بارش برف و باران و آب‌های زمستانی،‌ به کمک کانال‌ها جمع آوری شده و در تابستان مورد استفاده قرار بگیرند. سد عباس آباد، دریاچه، گل‌ باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری از جمله آثار به جا مانده از این مجموعه هستند.

برای بازدید از این باغ تاریخی، باید بعد از وارد شدن به بهشهر و گذشتن از بلوار امام رضا، ورودی جاده عباس‌آباد را پیش بگیرید. در انتهای مسیر به یک خروجی در سمت راست خواهید رسید که بعد از طی کردن حدود ۴ كيلومتر در دل جنگل، ورودی مجموعه روبه‌رویتان ظاهر خواهد شد.

بازدید از باغ تاریخی عباس آباد هزینه‌ای ندارد، اما اگر تصمیم گرفتید که از امکانات اطراف مانند قایق‌سواری استفاده کنید، باید هزینه آن را بپردازید.

پارک جنگلی فین چالوس

پارک جنگلی فین از جمله جاهای دیدنی مازندران شناخته می‌شود که به دلیل وجود امکانات متعدد، به پاتوق بسیاری از گردشگران تبدیل شده است. این پارک در میان جنگل‌های پر درخت چالوس قرار دارد و در آن امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ، کافه و رستوران، آلاچیق، مکان‌های برپایی چادر، فروشگاه، نیمکت و محل بازی کودکان ساخته شده است.

در امتداد پارک، رودخانه چالوس هم جریان دارد که در پاییز، صدای جاری شدن آب این رودخانه در میان درختان زرد و قرمز و نارنجی، منظره‌ای نفسگیر از طبیعت را خلق می‌کند. پارک جنگلی فین در فاصله هفت تا هشت کیلومتری مسیر چالوس به مرزن آباد قرار گرفته است. این مجموعه به‌صورت ۲۴ ساعته فعال است و برای وارد شدن به آن باید هزینه ورودی پرداخت شود.

دریاچه الیمالات، زیباترین دریاچه مازندران

دریاچه الیمالات و طبیعت اطرافش، از آن دسته جاذبه‌هایی است که احتمالا نظیرش را تنها در شبکه‌های مجازی و یا روی کارت پستال‌های قدیمی دیده‌اید. این دریاچه در مسیر نور به چمستان قرار دارد و بخشی از مسیر دسترسی به آن از میان جنگل‌ها و درختان سر به فلک کشیده می‌گذرد. در حقیقت دریاچه الیمالات، درست در وسط جنگل قرار گرفته و به وسیله درختان محصور شده است.

بعد از رسیدن به دریاچه، می‌توانید از طبیعت بکر اطراف لذت ببرید و یا به عکاسی از مناظر پیش رویتان بپردازید. در نزدیکی این جاذبه گردشگری، امکانات متعددی مانند پارکینگ، رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی، شهربازی کوچک و آلاچیق نیز برای مسافران مهیا شده است.

دریاچه چورت

سر زدن به دریاچه چورت یک پیشنهاد ویژه و وسوسه انگیز برای تمام علاقه‌مندان به طبیعت به حساب می‌آید! زیرا این دریاچه با وقوع زلزله‌ای در سال 1318، و بر اثر رانش زمین و بسته شدن مسیر آبِ چشمه‌های اطراف، پدید آمده و از معدود دریاچه‌هایی شناخته می‌شود که بر اثر عوامل محیطی ایجاد شده است. ساکنان اطراف دریاچه، این جاذبه طبیعی را با نام “خواهرخوانده دریای مازندران” و “دریاچه میانشه” نیز معرفی می‌کنند.

عمق دریاچه چورت نسبت به میزان بارش‌های فصلی متغیر است و تنه‌های درختانی که در وسط دریاچه قرار گرفته‌اند، با پایین آمدن آب پدیدار شده و شکل متفاوتی به خود می‌گیرند.

لذت بردن از سکوت، تماشای پرندگان و طبیعت بکر، قایق سواری و ماهیگیری از جمله تفریحات و فعالیت‌ها در اطراف دریاچه چورت به حساب می‌آیند. نباید فراموش نکنید که به دلیل وجود بوته‌ها و گیاهان فراوان در کف دریاچه، شنا کردن در این محل ممنوع است.

دریاچه چورت در مسیر جاده ساری- کیاسر و در 10 کیلومتری روستای چورت قرار دارد.

مرداب هسل

در نزدیکی روستای سینوا، در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان چالوس و در مجاورت مرزن آباد، مرداب سحرانگیزی وجود دارد که آن را با نام مرداب هسل معرفی می‌کنند. در گویش مازنی هسل به معنی مرداب و آبگیر است و به آبی که ساکن و راکد باشد گفته می‌شود. این مرداب همچنین با نام‌های محلی دیگری مانند “مهازچال”، “کنیچال” و “مشل” معرفی می‌گردد.

سطح آب مرداب با جلبک‌ها و گیاهان متنوع پوشیده شده است که در فصل‌های مختلف سال، به رنگ‌های سبز، صورتی و قرمز دیده می‌شود. با این حال در فصل پاییز آب تالاب به حداکثر خود می‌رسد و به رنگ‌های نارنجی و قرمز در می‌آید. مرداب هسل همچنین یکی از زیستگاه‌های مهم جانورانی مانند لاک‌پشت‌ها، وزغ‌ها و پرندگانی از جمله توکا شناخته می‌شود.

جنگل دالخانی

قدم زدن در جنگلی انبوه که زمینش با برگ‌های کوچک و بزرگ پوشیده شده است، و گوش دادن به صدای پرندگان و لذت بردن از نسیم خنکی که از ارتفاعات سرچشمه می‌گیرد، تنها بخشی از حال و هوای جنگل دالخانی است. بیخود نیست که بسیاری از مردم محلی مازندران، این جنگل را با نام دالان بهشت معرفی می‌کنند.

جنگل دالخانی با وسعتی در حدود ۶۰۰ هزار مترمربع، در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق رامسر و در مسیر جاده رامسر تنکابن، قرار دارد. این محدوده پردرخت همچنین به عنوان یکی از محبوب‌ترین مناطق جنگل‌نوردی ایران شناخته می‌شود. در انتهای مسیر جنگل دالخانی، روستاها و ییلاق‌های محبوبی مانند روستای گرسماسر و ییلاق جنت رودبار نیز وجود دارند که می‌توانند استراحتگاهی جذاب و امن برای مسافران و جنگل‌نوردان باشند.

جاهای دیدنی مازندران در زمستان

طبیعت و جاذبه‌های مازندران حتی در برف و سرما و زمستان هم دیدنی و جذابند. برخی از جاهای دیدنی مازندران در زمستان به شرح زیر هستند:

پل ورسک، سفری در دل تاریخ

مگر می‌شود به استان مازندران سفر کرد و سری به پل قدیمی ورسک نزد؟ پل ورسک یکی از زیباترین و مشهورترین پل‌های تاریخی ایران شناخته می‌شود که در بالای دره ورسک و بین کوه‌های عباس آباد قرار گرفته است.

ساخت این پل به کمک بهترین مهندسان اروپایی از آبان 1313 آغاز شد و تا اردیبهشت 1315 به طول انجامید. هدف از ساخت پل ورسک، تردد قطار به ‌سمت شمال کشور بود. در حال حاضر از این پل برای عبور قطارهای مسافربری تهران-گرگان، تهران-ساری و قطارهای سوختی و باری استفاده می‌شود.

پل ورسک از جمله جاهای دیدنی مازندران است که در زمستان و با بارش برف، جلوه‌ای منحصر به فرد و با ابهت پیدا می‌کند. این پل در مسیر راه‌آهن شمال کشور و در روستای ورسک شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار گرفته است.

مراکز خرید مازندران، لذت خریدی خاطره انگیز

بعد از گشت و گذار در طبیعت و مکان‌های تاریخی مازندران، هیچ چیز به اندازه خرید کردن دلچسب و هیجان انگیز نخواهد بود؛ مخصوصا خرید کردن از مراکز و بازارهایی که در آن کالاهای محلی و بومی به فروش می‌رسند. در ادامه برخی از محبوب‌ترین مراکز خرید مازندران را به عنوان یکی از جاهای دیدنی مازندران به شما معرفی می‌نماییم:

بازار روز آمل

بازار روز آمل از جمله جاهای دیدنی مازندران به حساب می‌آید که به قول قدیمی‌ها، همه چیز از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد در آن پیدا می‌شود. در این بازار شهروندان خونگرم و محلی، محصولات خود را که شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌شود به فروش می‌رسانند. البته به جز میوه‌ها و سبزیجات، در غرفه‌های مختلف دیگر آن، ماهی تازه صید شده، ترشیجات و گیاهان دارویی نیز برای خرید عرضه می‌شوند.

بازار روز آمل در خیابان شهید رستمی، کوچه دریا 4 واقع شده است و از ساعت‌های اولیه روز کار خود را آغاز می‌کند.

مرکز خرید آرامش رامسر

یکی از بزرگترین و بهترین مراکز خرید در رامسر، مرکز خرید آرامش است که در آن تعداد فراوانی بوتیک لباس و کیف و کفش، طلافروشی و چندین مغازه صنایع دستی وجود دارد. در طبقه آخر این مجموعه نیز فود کورت، شهربازی کوچک و یک سالن سینما ساخته شده است.

در قسمت بیرونی مرکز خرید، چندین کافی شاپ و بستنی فروشی پذیرای مردم هستند و با خوراکی‌های خوشمزه، خستگی‌های سفر را از تن مسافران به در می‌‌کنند. این مجتمع در بلوار شهید رزاقی رامسر واقع شده است.

ایران کتان

فروشگاه ایران کتان یکی از پرطرفدارترین مراکز خرید چالوس محسوب می‌شود که حتی پایتخت نشینان نیز برای خرید اقلام مورد نظرشان به آن مراجعه می‌کنند. در این فروشگاه انواع کیف، کفش، لباس‌های مردانه، زنانه، بچه‌گانه، لوازم ورزشی و ظروف آشپزخانه با کیفتی مطلوب و قیمتی مناسب عرضه می‌شوند.

فروشگاه ایران کتان در جاده چالوس- تنکابن و جنب رستوران آبادگران قرار دارد

بازار ترکمن‌های ساری

بازار ترکمن های ساری، از جمله بازارهای قدیمی شهر است که در آن لباس‌های زنانه، پوشاک مردانه و صنایع دستی به فروش می‌رسد. در این بازار رنگارنگ همچنین اقلام دیگری مانند وسایل آشپزخانه، انواع بدلیجات، وسایل تزئینی، لوازم بهداشتی و محصولات آرایشی برای فروش عرضه می‌شوند.

بازار ترکمن های ساری در شهر ساری و در خیابان یونسی واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی بازار رضا قرار دارد.

سخن آخر، مازندران؛ مقصد رویایی مسافران

مازندران از دیرباز به عنوان مقصد دلخواه مسافران شناخته می‌شده است. آب و هوای مطبوع، جنگل‌های پر درخت، خانه‌های تاریخی و دریایی ژرف و بی‌انتها، تنها بخش کوچکی از جاهای دیدنی مازندران به حساب می‌آیند. اگر قصد سفر به این استان جذاب و سرسبز را دارید، می‌توانید برای پیدا کردن خانه و یا اقامتگاه، از وبسایت شب کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

چشمه‌های باداب سورت کجا هستند؟

چشمه‌های باداب سورت در جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حد فاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد.

برخی از جاهای دیدنی مازندران کدامست؟

پارک جنگلی فین چالوس، دریاچه الیمالات و دریاچه چورت، بازارهای دیدنی، برج ها و کاخ ها، جنگل ها و غیره که به تفصیل در مقاله به آنها اشاره شد از جمله جاهای دیدنی مازندران هستند.

مازندران در گذشته با چه نامی معرفی می‌شد؟

مازندران در گذشته به نام طبرستان شناخته می‌شد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب