سفری کوتاه به جواهرده، بهشت مازندران

0

کارت پستال‌های قدیمی را یادتان هست؟ همان‌هایی که تصویری از کوه و جنگل و دشت‌های سرسبز بودند؟ همان تصاویری که با دیدنشان به خود می‌گفتیم مگر چنین جایی هم روی زمین وجود دارد؟ اصلا چرا راه دور برویم! احتمالا در اینترنت و اینستاگرم و صفحات مجازی، چشمتان به مناظری از طبیعت خورده است که آرزو کرده باشید همان لحظه در آنجا حضور داشته باشید. جواهرده چیزی شبیه به همین تصاویر است! روستایی با طبیعتی حیرت انگیز و غیرقابل وصف که از هر کارت پستال و عکس اینستاگرمی زیباتر است!

روستای جواهرده آنقدر دیدنی و جذاب است که اغلب علاقه‌مندان سفر به شمال، آن را برای تفریح و استراحت و طبیعت گردی انتخاب می‌کنند. امروز سری به این روستای زیبای مازندران می‌زنیم و با شما از جذابیت‌های جواهرده صحبت می‌کنیم.

برای مشاهده و اجاره ویلا و سوئیت در جواهرده کلیک کنید

معرفی روستای جواهرده، جواهرده کجاست؟

روستای جواهرده در ۲۹ کیلومتری رامسر و در مرز استان گیلان قرار دارد.
روستای جواهرده در ۲۹ کیلومتری رامسر و در مرز استان گیلان قرار دارد.

جواهرده یکی از روستاهای زیبای غرب مازندران است. این روستا در ۲۹ کیلومتری رامسر و در مرز استان گیلان قرار دارد. روستایی که در ارتفاعات رشته کوه‌های البرز واقع شده و در بیشتر روزهای سال با انبوهی از ابرهای سرگردان پوشیده می‌شود.

بر اساس آخرین سرشماری‌ها، جواهرده چیزی در حدود ۹ هزار نفر جمعیت دارد. جمعیتی که اغلب به کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول هستند. البته که بخش زیادی از مردم روستا با اجاره خانه‌های خود به عنوان اقامتگاه بومگردی به مسافران، به کسب درآمد می‌پردازند.

بد نیست که بدانید این روستا در قدیم یکی از ییلاق‌های محبوب مردم رامسر به حساب می‌آمد. تا جایی که مردم این شهر در گرمای تابستان راهی جواهر ده می‌شدند تا از آب و هوای خنک و کوهستانی‌اش نهایت استفاده را ببرند.

بخوانید از: راهنمای سفر به رامسر 

تاریخچه نام جواهرده

جواهرده
طبیعت جواهرده آنقدر حیرت انگیز است که بسیاری اینجا را مانند جواهری در میان روستاهای اطراف می‌دانند.

شاید هنگام سفر به جواهر ده برایتان این سوال پیش آمده باشد که اصلا چرا این روستا به این نام خوانده می‌شود؟ یکی از دلایل نامگذاری این روستا به زیبایی بیش از حد طبیعت اطرافش برمی‌گردد. در حقیقت مناظر طبیعی دوروبر روستا آنقدر دیدنی و حیرت انگیز است که بسیاری اینجا را مانند جواهری در میان روستاهای اطراف می‌دانند.

با این حال در کتاب‌های تاریخی، دلایل دیگری هم برای این نامگذاری آورده شده است. مثلا برخی از مورخان اعتقاد دارند که مردم قدیم اینجا، از دل قبرهای اطراف روستا جواهرات بسیاری پیدا کردند. جواهراتی که به رسم دفن مردگان، از زمان ساسانیان در اینجا به یادگار مانده است.

برخی دیگر نیز می‌گویند که در گذشته زنی به نام جواهر در این روستا حکمرانی می‌کرده است و اصلا به همین دلیل نام اینجا را جواهر ده گذاشته‌اند. با این حال به هر دلیلی که باشد، نام جواهر ده به درستی این روستای جذاب را توصیف می‌کند.

طبیعت جواهرده

روستای جواهرده
روستای جواهرده در دل جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته است.

روستای جواهرده در دل جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته است و به همین دلیل در اطرافش تا چشم کار می‌کند، درختان راش، ممرز، شاه بلوط، اقاقیا، شمشاد و درختان میوه‌ مانند فندق، سیب ترش، گلابی، گردو، زرشک، آلوچه، ازگیل، پرتقال و نارنگی دیده می‌شوند.

در جنگل‌های اطراف جواهر ده نیز گونه‌های مختلف جانوری مثل گربه وحشی، گنجشک کوهی، باز، سنجاب، روباه، گرگ، گراز، خرس، بز کوهی، بلبل، مرغ حق، قرقاول، کبک، زاغ، کلاغ و توکا زندگی می‌کنند.

جهت اجاره ویلا شمال کلیک کنید.

جاهای دیدنی روستای جواهرده

جواهر ده به جز طبیعت منحصر به فردش جاذبه‌های دیگری هم برای گشت و گذار دارد! در ادامه به برخی از جاهای دیدنی روستای جواهرده اشاره می‌کنیم:

گورهای تاریخی گبری 

گورهای تاریخی گبری از دوران ساسانیان به جا مانده‌اند.
گورهای تاریخی گبری از دوران ساسانیان به جا مانده‌اند.

گورهای تاریخی گبری همان قبرهایی هستند که اهالی قدیم روستا اعتقاد دارند که از دل آنها جواهرات گران قیمت بیرون کشیده شده است. این گورها تاریخ بسیار دور و درازی دارند و به دوران ساسانیان برمی‌گردند. گورهایی که به شکل خمره یا سرداب ساخته شده‌اند و به دلیل تاریخی بودنشان، یکی از جاذبه‌های شگفت انگیز روستای جواهرده به حساب می‌آیند.

مسجد آدینه 

مسجد آدینه
مسجد آدینه در گذشته عبادتگاه مردم آئیین زرتشت بوده است.

فکر کنید مسجدی در جواهرده وجود دارد که قدمتش به ۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد! مسجدی با دیواره‌هایی سفید و معماری متفاوت که در دشتی سرسبز قرار گرفته و دیدنش حال و هوای خاصی را تداعی می‌کند. بسیاری از مورخان معتقدند که این مسجد در گذشته معبد و آتشکده زرتشتیان بوده است. و برخی دیگر نیز می‌گویند که مسجد آدینه به آیین میترایی تعلق داشته و در قدیم برای پرستش میترا، الهه آب مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

هرچه که باشد، این عبادتگاه در طول سالیان دراز و از پسِ بلایای طبیعی متعدد جان سالم به در برده و امروز به یکی از مکان‌ها برای برگزاری مراسم مذهبی و سنت‌های قدیمی اهالی روستا تبدیل شده است.

بخوانید از: تفریحات شمال

مقبره شاه یحیی 

یکی دیگر از جاذبه‌های قدیمی جواهرده، مقبره شاه یحیی است که روی قله زیبای سماموس و در نزدیکی روستا قرار دارد. بسیاری از مردم روستا و مسافران از اینجا به عنوان زیارتگاهی برای خواندن دعا و برآورده شدن نذر خود استفاده می‌کنند.

آبشارها و چشمه‌های جواهرده

آبشارها و چشمه‌های جواهرده
آبشارها و چشمه‌های جواهرده آب آشامیدنی روستا را تامین می‌کنند.

اگر در سفر به جواهرده هوس طبیعت گردی کردید، می‌توانید از آبشارها و چشمه‌های اطراف روستا بازدید کنید و در گرمای تابستان، خنکای دلچسب آنها را به جان بخرید. در حوالی روستا چندین چشمه کوچک و بزرگ وجود دارند که آب آشامیدنی این منطقه را تامین می‌کنند.

به جز این چشمه‌ها، دو آبشار پر آب و زلال هم در ارتفاعات نزدیک به روستا قرار دارند که سر زدن به آنها و نوشیدن آب گوارا و روان آنها را به هر طبیعت دوستی توصیه می‌کنیم.

پارک جنگلی جواهرده

رودخانه صفارود
رودخانه صفارود از میان پارک جنگلی جواهرده عبور می‌کند.

به جز طبیعت بکر اطراف جواهرده، یک پارک جنگلی جذاب و منحصر به فرد هم در ۹ کیلومتری جاده روستا قرار دارد که پاتوق بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت است. در این پارک جنگلی امکاناتی مثل آلاچیق‌، باربیکیو، کافه‌های کوچک و سرویس‌های بهداشتی برای رفاه حال مسافران تعبیه شده است.

بد نیست که بدانید یکی از رودهای اصلی و پرآب جواهر ده یعنی رودخانه صفارود از میان این پارک جنگلی عبور می‌کند و  بعد از آبرسانی زمین‌های کشاورزی به دریای خزر می‌ریزد.

جهت مشاهده و اجاره ویلا رامسر کلیک کنید.

دریاچه قو

رودخانه صفارود
امکان قایق سواری در دریاچه قو برای علاقه‌مندان فراهم شده است.

از دیگر دیدنی‌های اطراف جواهرده، دریاچه قو است که در انتهای مسیر جاده این روستا قرار دارد. دریاچه‌ای که در میان جنگلی پر درخت قرار گرفته و در آن امکاناتی هم برای اطراق و مسافران تعبیه شده است. شما می‌توانید در این دریاچه قایق سواری کنید و یا با عکاسی و پیاده‌روی در اطراف، از طبیعت منحصر به فرد اینجا نهایت لذت را ببرید.

آب‌و‌هوای جواهرده چگونه است؟

جواهرده روستایی چهارفصل است
جواهرده روستایی چهارفصل است و در تمام روزهای سال جذابیت‌های منحصر به فرد خودش را دارد.

مانند تمام روستاهای مازندران، جواهرده روستایی چهارفصل است و در تمام روزهای سال جذابیت‌های منحصر به فرد خودش را دارد. در بهار و تابستان، درختان اطراف روستا سرسبزتر از همیشه به چشم می‌آیند و طبیعت اینجا را به زیباترین شکل ممکن نشان می‌دهند. آب و هوا در این زمان، خنک و مطبوع است و برخلاف تصوری که وجود دارد، خبری از شرجی بودن و گرمای شدید هوا نیست.

جواهرده در پاییز و زمستان هم با ترکیبی از رنگ‌های زرد و نارنجی و سفیدی برف دیده می‌شود! گویی که درختان به خواب رفته‌اند و سکوتی وهم آلود روستا را در بر گرفته است. نباید فراموش کرد که زمستان‌های جواهرده سرد و سوزناک است و بسیاری از اهالی روستا را به کوچ موقتی مجبور می‌کند. بنابراین اگر تصمیم گرفته‌اید تا در زمستان و پاییز به جواهرده سفر کنید، داشتن تجهیزات کامل برای رانندگی و همراه آوردن لباس‌های گرم را در نظر بگیرید.

بخوانید از: راهنمای سفر به شمال

بهترین فصل سفر به جواهرده

بهار در جواهرده
بهار، تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان سر زدن به جواهرده هستند.

بهترین زمان سفر به جواهرده کاملا به سلیقه شخصی‌تان مربوط است. با این حال اگر می‌خواهید تا با خیال راحت و بدون استرس از وضعیت جاده و آب و هوا به جواهر ده سفر کنید، بهتر است که بهار، تابستان و اوایل پاییز را برای این ماجراجویی انتخاب کنید.

خوشبختانه جواهرده به‌ دلیل استقبال زیاد گردشگران، امکانات نسبتا مناسبی دارد. مغازه‌های متعدد، کافه‌ها و آلاچیق‌های کوچک و بزرگ، روشنایی و برق، آب لوله‌کشی، امواج شبکه‌های مخابرات، امواج شبکه‌های تلویزیونی، خانه بهداشت، درمانگاه، داروخانه، پزشک، بهیار و پاسگاه نیروی انتظامی از جمله این امکانات به شمار می‌روند.

فراموش نکنید که در ابتدای جواهر ده مبلغی به عنوان ورودی و هزینه نگهداری روستا از مسافران گرفته می‌شود.

بخوانید از: جنگل دالخانی کجاست؟

مسیر دسترسی به جواهرده

جاده تهران جواهرده
جواهرده با تهران چیزی در حدود ۲۶۰ کیلومتر فاصله دارد و رسیدن به آن نزدیک به پنج ساعت طول می‌کشد!

جواهرده با تهران چیزی در حدود ۲۶۰ کیلومتر فاصله دارد؛ مسیری که طی کردنش نزدیک به پنج ساعت طول می‌کشد! یا این حال نگران نباشید. جاده منتهی به روستا آنقدر زیبا و نفسگیر است که هیچ مسافر و راننده‌ای را خسته و پشیمان نمی‌کند!

تنها کافی است که بعد از رسیدن به رامسر، از بازار به سمت سه راهی فلسطین که در جنوب شهر واقع شده حرکت کرده و  خود را به خروجی جاده جواهر ده برسانید. جاده جواهر ده به دلیل قرار گرفتن در پیچ و خم‌های ارتفاعات، در بیشتر روزهای سال با مه غلیظ پوشیده شده است.

بخوانید از: جاهای دیدنی شمال

کلام آخر

جنگل های جواهرده

در این مطلب سری به جواهرده، یکی از زیباترین روستاهای مازندران زدیم و از طبیعت بکر و منحصر به فردش برای شما صحبت کردیم. از آنجا که جواهر ده در میان ارتفاعات واقع شده و یکی از بهترین فصل‌های سر زدن به آن تابستان است، پیشنهاد می‌کنیم که در روزهای آینده برای سفر به این روستا برنامه‌ریزی کنید! فراموش نکنید که می‌توانید برای رزرو ویلا، اقامتگاه و سوئیت جواهر ده از سایت شب نیز کمک بگیرید.

پرسش‌های متداول

روستای جواهر ده کجاست؟

روستای جواهرده در ۲۹ کیلومتری شهرستان رامسر و در غرب استان مازندران واقع شده است.

بهترین زمان سفر به جواهر ده کدام فصل است؟

بسته به آب و هوا بهترین زمان سفر به جواهرده، بهار، تابستان و اوایل پاییز است.

در روستای جواهر ده چه جاذبه‌های تاریخی وجود دارد؟

گورهای تاریخی گبری، مسجد آدینه و مقبره شاه یحیی برخی از جاذبه‌های تاریخی جواهرده به شمار می‌روند.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*