راهنمای سفر به رامسر و معرفی کامل این شهر

0

شمال ایران پر است از شهرهای کوچک و بزرگی که با تپه‌های سرسبز، جنگل‌های انبوه و از همه مهم‌تر آسمانی تمیز و آبی احاطه شده‌اند. بی‌دلیل نیست که بسیاری، مقصد نخست خود را برای سفر در شهرهای شمالی کشور جستجو می‌کنند. 

در میان تمام دهکده‌ها و شهرک‌ها و شهرهای شمال، رامسر از جمله مناطقی است که سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند. اما چرا سفر به رامسر تا این اندازه جذاب است و طرفداران فراوانی دارد؟ در ادامه این مطلب به معرفی این شهر زیبا و سرسبز می‌پردازیم و به جاهای دیدنی رامسر سفر می‌کنیم!

معرفی شهر رامسر

رامسر یکی از شهرهای مازندران است که در غربی‌ترین بخش این استان قرار دارد. این شهر تلفیقی از جنگل و کوه و دریای خزر است و به دلیل طبیعت بکر و مناظر زیبایش، با نام “عروس مازندران” شناخته می‌شود. 

بر اساس آخرین سرشماری‌های انجام شده در سال 95، جمعیت رامسر 67 هزار نفر برآورد شده است. در اطراف این شهر همچنین نزدیک به 300 آبادی و روستا وجود دارد. شهر رامسر از سمت شرق با شهر شیرود و از قسمت غرب با شهر چابکسر همسایه است. این شهر از جنوب به کوه‌های سرسبز و پر درخت البرز منتهی می‌شود و در شمال نیز به دریای خزر می‌رسد.

جهت اجاره ویلا شمال کلیک کنید.

تاریخچه رامسر

پیش از آنکه راهی سفر به رامسر شویم، بهتر است کمی درباره تاریخچه این شهر دوست داشتنی صحبت کنیم. رامسر در گذشته‌های دور با نام “سخت سر” شناخته می‌شد. بسیاری از مورخان این نامگذاری را به دلیل مقاومت مردم این منطقه در برابر حمله اعراب بیان می‌کنند.

در دوران زندیه این شهر به همراه تنکابن به عنوان شهرهای استان گیلان معرفی شدند. کتب تاریخی و دست نوشته‌های سفرنویسان در زمان صفویه همچنین نشان می‌دهد که رامسر یا همان سخت سر یکی از شهرهای مهم در آن زمان به حساب می‌آمد.

در سال 1314 و با ظهور حکومت قاجار، سخت سر به نام امروزی خود یعنی رامسر تغییر پیدا کرد و از استان گیلان جدا شد. در دوران پهلوی اول و در دوران حکومت رضا شاه، رامسر با پشتیبانی دولت وقت به شهری زیبا با امکانات فراوان جهانگردی تبدیل گشت.

با این حال تا پیش از پیروزی انقلاب، رامسر همچنان به عنوان یکی از بخش‌های تنکابن شناخته می‌شد. سرانجام در سال 1364 و بر اساس تقسیمات کشوری، رامسر به عنوان شهری مستقل در استان مازندران معرفی شد.

آب و هوای رامسر

رامسر مانند دیگر شهرهای شمالی ایران آب و هوای دلپذیری دارد. در فصل تابستان، رطوبت هوا در این شهر بیشتر از قبل شده و به اصطلاح شرجی می‌شود. با این حال اگر قصد سفر به رامسر را دارید، بهتر است که چمدان خود را در فصل پاییز یا بهار ببندید؛ زیرا هوای رامسر در این دو فصل بیشتر از هر زمان دیگری معتدل و دل انگیز خواهد بود.

جهت مشاهده و اجاره ویلا رامسر کلیک کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر رامسر

رامسر به دلیل آب و هوای منحصر به فرد، جنگل‌های انبوه و نزدیکی به دریای خزر، به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران شناخته می‌شود. با این حال در کنار جاذبه‌های طبیعی، شگفت انگیزترین مکان‌های تاریخی و دیدنی نیز در این شهر وجود دارد که سر زدن به آنها از واجبات است! در ادامه به برخی از جاهای دیدنی و گردشگری شهر رامسر اشاره می‌کنیم:

جنگل دالخانی، بهشت شمال ایران

برایتان پیش آمده است که با دیدن تصاویر مناظر طبیعی شگفت انگیز در کارت پستال‌ها و یا اینترنت، آرزو کنید که در آنجا بودید و از نزدیک به تماشا می‌نشستید؟ خبر خوب این است که می‌توانید در سفر به رامسر با سر زدن و گشت و گذار در جنگل‌های دالخانی، از نزدیک با یکی از بکرترین و زیباترین مناظر طبیعی مواجه شوید که شاید نمونه‌اش هم در کارت پستال‌ها وجود نداشته باشد!

جنگل دالخانی بدون اغراق از واجب‌ترین دیدنی‌های رامسر است که در 30 کیلومتری شرق این شهر قرار دارد. مساحت این جنگل نیمه کوهستانی نزدیک به 600 هکتار است و در انتهای آن چند روستای دیدنی و توریستی دیده می‌شود.

روستای جواهرده، یک تابلوی نقاشی واقعی!

یکی از گزینه‌های جذاب و دیدنی سفر به رامسر، سر زدن به روستای رویایی و غرق در مه جواهر ده است! روستا یا منطقه ییلاقی جواهرده در 27 کیلومتری شهر رامسر و بر روی دامنه‌ تپه‌های شمالی و سرسبز البرز قرار دارد. مقبره‌های تاریخی، چشم‌اندازهای طبیعی جنگل‌های هیرکانی، آبشارها و دریاچه‌ها تنها قسمت کوچکی از ویژگی‌های این روستای پرطرفدار به حساب می‌آیند.

برای مشاهده و اجاره ویلا جواهرده کلیک کنید.

قلعه مارکوه، سفری جذاب به تاریخ

اگر به تاریخ علاقه‌مندید و دوست دارید هنگام سفر به رامسر در گذشته‌های این شهر قدم بزنید، می‌توانید راه خود را از قلعه مارکوه شروع کنید. بسیاری از مورخان این قلعه را به دوران ساسانیان نسبت می‌دهند و اعتقاد دارند که با گذشت زمان و ورود حکومت‌های جدید، ساختمان قلعه نیز مورد بازسازی و مرمت قرار می‌گرفت.

جالب است که بدانید نام این قلعه از کوهی که روی آن قرار دارد گرفته شده است؛ کوهی که از سمت جنوب به شکل یک مار دیده می‌شود. قلعه مارکوه در منطقه کتالم رامسر قرار دارد و بازدید از آن رایگان است.

بلوار معلم، راهی در میانه دریا و جنگل

احتمالا پیش از خواندن این مقاله، تصاویری از این منطقه دیدنی رامسر دیده‌اید. پیاده‌راهی طویل که از دو طرف با چراغ برق‌ها و درختان بلند و سبز احاطه شده است و سنگفرش‌هایش شما را از جنگل به دریا می‌رساند. قدمت بلوار معلم به دوران پهلوی اول بر می‌گردد، زمانی که خودروها به تازگی وارد شهر شده بودند و مسافران برای رفتن به کازینو و قمارخانه‌های انتهای بلوار، سر و دست می‌شکستند.

این بلوار در مقابل پارک ملی رامسر قرار دارد و در انتها به ساحل توسکاسرا می‌رسد.

بخوانید از: تفریحات شمال

هتل قدیمی شهر رامسر، استراحتگاه تاریخی

درست در مقابل بلوار معلم، هتل قدیمی شهر رامسر قرار دارد. این هتل در سال 1307 توسط مهندسان آلمانی طرح ریزی شد و در سال 1312 به بهره‌برداری رسید. هتل قدیمی رامسر بر اساس معماری ایران باستان و بنای تخت جمشید ساخته شده است و در سال‌های اخیر همچنان به پذیرش مسافران می‌پردازد.

 در کنار این هتل یکی دیگر از دیدنی‌های تاریخی رامسر با عنوان کاخ مرمر واقع شده است که در گذشته به عنوان اقامتگاه و استراحتگاه خاندان پهلوی استفاده می‌شد. در حال حاضر در ساختمان بنای کاخ مرمر، آثار باستانی، نقاشی‌های قدیمی و لوازم عتیقه نگهداری می‌شود و این مجموعه به شکل موزه برای عموم افراد دایر است. 

اگر زمان بیشتری دارید و به دنبال گشت و گذار در جاهای دیدنی رامسر هستید، می‌توانید بازدید از جاذبه‌هایی همچون موزه عاج، تله‌کابین رامسر، دریاچه قو، غار یاغی لوکا، بوستان جنگلی صفارود و آب تنی در چشمه‌های آب گرم این شهر را نیز به برنامه خود اضافه کنید.

غذاهای محلی شهر رامسر

مانند تمام خوردنی‌های خوشمزه خطه شمال، بیشتر غذاهای رامسر نیز با ماهی و سبزیجات محلی تهیه می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از غذاهای خوشمزه و محلی رامسر می‌پردازیم، با این توضیح که بهتر است هنگام خواندن این مطالب گرسنه نباشید!

خورشت آلو

یکی از غذاهای محلی و شناخته شده رامسر و خطه‌های اطراف، خورشت آلو است که با ترکیب مرغ، دانه انار، مغز گردوی خرد شده و آلو تهیه می‌شود. مزه این خورشت کاملا به ذائقه شما و البته طعم دانه‌های انار بستگی دارد، اما معمولا به صورت ملس تهیه و سرو می‌گردد.

ناز خاتون رامسر

از جمله غذاهای گیاهی و ساده رامسر، ناز خاتون است که تنها با ترکیب کمی گوجه فرنگی، بادمجان، پیاز، نعنا و رب انار درست می‌شود. این غذای شمالی عطر و طعم بی‌نظیری دارد و از جمله خوراک‌های پرطرفدار رامسر به حساب می‌آید.

مالابیج

مالابیج به زبان خودمانی همان ماهی شکم پر است که یکی از غذاهای محلی مشترک گیلان و مازندران شناخته می‌شود. در مالابیج، شکم ماهی پاک شده با رب انار، گردو و ادویه‌های مختلف پر شده و سپس در آتش یا فر به طبخ می‌رسد.

بخوانید از: راهنمای سفر به شمال

آغوز مسما

آغوز مسما یکی از غذاهای سنتی رامسر است که از جهاتی به خورشت فسنجان شباهت دارد. آغوز مسما با ترکیب گوشت اردک، پیاز سرخ شده، گردوی ساییده شده، رب انار و شکر تهیه می‌شود و در کنار برنج یا نان سرو می‌گردد.

رستوران های رامسر

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سفر به رامسر، سر زدن به رستوران‌ها و کافه‌های محلی شهر است. خوشبختانه در رامسر رستوران‌های فراوانی وجود دارند که غذای محلی شمالی را با کیفیت عالی سرو می‌کنند. بعضی از رستوران‌های رامسر عبارتند از :

رستوران خاور خانم رامسر

رستوران خاور خانم، رستورانی محلی و دوستانه و با صفاست که در منطقه کوهستانی و خوش آب و هوای سرولات رامسر قرار دارد. خوردنی‌های این رستوران شامل انواع غذاهای سنتی و غذاهای دریایی می‌شوند. نکته هیجان انگیز ماجرا این است که تمام خوردنی‌های این رستوران همراه با دوغ و کره محلی بر سر سفره می‌آیند. ضمن اینکه خاور خانم رستورانش را بر بالای یکی از ارتفاعات سرولات ساخته است و غذاهای خود را روی بالکنی4 که به کوه و جنگل مشرف می‌شود، سرو می‌کند!

رستوران اکبر جوجه رامسر

نام اکبر جوجه احتمالا به دلیل شعبه‌های مختلفش در شهرهای کوچک و بزرگ شمال، بسیار شنیده شده است. با این حال شعبه اکبر جوجه رامسر می‌تواند به دلیل کیفیت بالا و غذای خوش طعمش، ادعای اصلی بودن را آنِ خود کند! این رستوران که در بلوار امام خمینی رامسر قرار دارد، غذای خود را به کمک مواد اولیه طبیعی تهیه کرده و آنها را با برنج یا نان سرو می‌کند.

رستوران مظاهری رامسر

یکی از رستوران‌های نوستالژیک و محبوب رامسر، رستوران مظاهری است که به سرو انواع غذاهای سنتی و لذیذ مازندرانی می‌پردازد. این مجموعه در جاده رامسر تنکابن قرار دارد و یکی از شناخته شده‌ترین رستوران‌های بین راهی شمال به حساب می‌آید.

رستوران برادران رامسر

غذاهایی مانند کباب ترش، ماهی سفید و ترشه تره از جمله خوردنی‌های معروف رستوران برادران شناخته می‌شوند که در روزهای تعطیل، گردشگران برای سفارش آنها سر و دست می‌شکنند. رستوران برادران رامسر به دلیل کیفیت بالای غذا و منوی متنوع محلی، در لیست رستوران‌های محبوب شمال قرار دارد.

بخوانید از: جاهای دیدنی شمال

مراکز خرید و بازارها در شهر رامسر

در سفر به رامسر، نوبتی هم که باشد، نوبت به خرید و گشت و گذار در بازارهای خوش رنگ و بوی رامسر می‌رسد. جالب است که بدانید در این شهر کوچک ساحلی مراکز خرید متنوعی وجود دارند که بسیاری از مسافران اقلام مورد نیاز خود را از آنها تهیه می‌کنند. در ادامه برخی از محبوب‌ترین مراکز خرید رامسر را به شما معرفی می‌کنیم:

مرکز خرید ایران کتان

ایران کتان رامسر یکی از بزرگ‌ترین شعبه‌های این برند فروشگاهی است که در جاده چابکسر قرار دارد. در این مرکز خرید دو طبقه، انواع پوشاک، کفش، لوازم خانه و آشپزخانه و وسایل تزئینی به فروش می‌رسد. 

برای اجاره ویلا چابکسر کلیک کنید.

مرکز خرید آرامش

مرکز خرید آرامش از جمله فروشگاه‌های مدرن و لوکس رامسر است که در آن همه چیز، از مغازه‌های محصولات آرایشی و پوشاک تا لوازم الکترونیک و وسایل خانه دیده می‌شود. این مرکز خرید با داشتن فودکورت و کافی شاپ‌‎‌های متنوع به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های شهر رامسر به حساب می‌آید. مرکز خرید آرامش در نزدیکی هتل رامسر و در بلوار رزاق واقع شده است.

بازار سنتی رامسر

مگر می‌شود هنگام سفر به رامسر، سر زدن به بازار قدیمی و سنتی این شهر را از یاد برد؟ بازار سنتی رامسر از جمله دیدنی‌های این شهر است که قدم زدن در غرفه‌های کوچک و بزرگ آن و گوش دادن به صدای فروشندگانی که با لحن خودشان مشتریان را به سمت مغازه می‌خوانند، حال و هوای متفاوتی دارد.

بخشی از بازار سنتی رامسر به راسته ماهی فروشان تعلق دارد که در آن انواع ما‌هی‌های تازه به فروش می‌رسد. بازار قدیمی رامسر در منطقه لات محله و در ضلع جنوبی میدان امام خمینی واقع شده است.

سوغاتی های رامسر

برای بسیاری از گردشگران که عازم سفر به رامسر شده‌اند، تهیه سوغاتی از جمله قسمت‌های هیجان انگیز و جالب ماجراست. رامسر مانند بیشتر شهرهای شمالی، سوغات متنوعی مانند چای، کلوچه، عسل، زیتون، برنج و ماهی را در سبد مسافران قرار می‌دهد. با این حال نان‌های محلی و متفاوتی مانند آغوزنون، پشت زیک، قماق و رشته به رشته از خوردنی‌های خوشمزه و مختص رامسر هستند که انتخابی ایده‌ال برای سوغاتی به حساب می‌آیند.

علاوه بر این خوراکی‌های خوشمزه، در رامسر صنایع دستی مانند نمد بافی، چادرشب بافی، حصیر بافی و مروار بافی رونق فراوانی دارد و کالاهای تولید شده حاصل از این هنرها در مغازه‌‎‌های مختلف شهر، به عنوان سوغات به مسافران فروخته می‌شود.

برای اجاره ویلا در ماسال کلیک کنید.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر رامسر

در شهر رامسر آیین قدیمی و سنتی ایرانی به زیبایی هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود. بیشتر جشنواره‌های این شهر مربوط به نوروز و روزهای آغاز سال نو است:

مراسم چهارشنبه سوری

اهالی رامسر پیش از آتش بازی چهارشنبه سوری، مشغول پخت آشی محلی می‌شوند که معمولا با نام هفت ترشی شناخته می‌شود. همانطور که از نام این آش پیداست، در این غذا از هفت ماده ترش مانند آب نارنج، سرکه، آب انار، آب لیمو، آب ازگیل و آب گوجه سبز استفاده می‌گردد. بعد از پخت، آش بین همسایه‌ها تقسیم شده و بعد از آن مردم خود را برای مراسم چهارشنبه سوری آماده می‌کنند.

نوروزخوانی

۱۵ روز قبل از سال نو، برخی از اهالی محل با خواندن اشعار قدیمی و نواختن ساز در کوچه و خیابان، رسیدن نوروز را مژده می‌دهند. کودکان و بزرگسالان نیز به تماشای این جشن می‌نشینند و اندکی پول یا خوراکی‌های کوچک را به عنوان هدیه به آنها پیشکش می‌کنند.  

جشن دودوشان

این جشن در اواخر بهار هر سال و به کمک روستاییان اطراف رامسر برگزار می‌شود. این مراسم که با فصل چرای دام‌ها همزمان است، توسط فردی که مسئولیت نگهداری از دام‌ را بر عهده گرفته است اجرا می‌شود. این فرد در ازای شیر اضافه‌ای که از دام‌ها گرفته است، باید بخشی از محصولات خود مانند کره حیوانی، دوغ، کشک و ماست را تحویل دیگر اهالی روستا دهد. در انتهای این جشن مسابقات مختلفی مانند طناب کشی و کشتی محلی نیز برگزار می‌گردد.

حمل و نقل عمومی در رامسر

خوشبختانه در رامسر امکانات حمل و نقل عمومی برای مسافران به خوبی فراهم شده است. در این شهر، یک ترمینال اتوبوسرانی و یک ایستگاه خودروهای سواری برای سفر به مقاصد مختلف وجود دارد. ترمینال اتوبوس‌رانی رامسر در کمربندی شهر و بعد از میدان رمک قرار گرفته است، در حالی که حمل و نقل از طریق سواری توسط شرکت مسافربری سرسبز رامسر انجام می‌شود.

اما اگر برای سفر به رامسر و یا برگشت از این شهر عجله دارید، استفاده از هواپیما سریع‌ترین راه برای شما خواهد بود. به طور روزانه دو پرواز مسافربری با ظرفیت حدود ۷۰ نفر و به‌ صورت رفت و برگشت از مسیر رامسر به تهران انجام می‌شود.

چگونه به رامسر سفر کنیم؟

اگر نمی‌خواهید از وسایل نقلیه عمومی برای سفر به رامسر استفاده کنید و ترجیح‌تان سفر با خودروی شخصی است، به شما تبریک می‌گوییم! زیرا قرار است در مجموعه‌ای از زیباترین و سرسبزترین جاده‌های ایران رانندگی کنید! فراموش نکنید که از نظر مسافت، تهران تا شهر رامسر چیزی حدود ۲۲۷ کیلومتر فاصله دارد.

 اگر از تهران عازم سفر به رامسر هستید و می‌خواهید از مناظر اطراف نیز لذت ببرید، بهترین مسیر جاده چالوس و گذشتن از شهرهای عباس آباد و تنکابن است! در غیر این صورت می‌توانید مسیر جاده تازه تاسیس تهران-شمال را پیش بگیرید و در زمان کوتاه‌تری راه را طی کنید.

کلام آخر، سفر به رامسر؛ یک تجربه ناب و فراموش نشدنی

سفر به رامسر

رامسر از جمله شهرهای دیدنی ایران است که در تمام فصول سال، گردشگران فراوانی را از نقاط مختلف کشور به خود جذب می‌کند. این شهر به دلیل نزدیک بودن به دریا، جنگل، کوه و داشتن آب و هوای معتدل و پاکیزه، یک مقصد گردشگری جذاب شناخته می‌شود. به شما توصیه می‌کنیم که پیش از سفر به رامسر، درباره دیدنی‌های منحصر به فرد این شهر بیشتر مطالعه کنید تا در طول گشت و گذارتان، چیزی از قلم نیفتد! ضمنا برای سفری به صرفه و به یاد ماندنی می توانید برای اجاره روزانه خانه و اقامتگاه خود به سایت شب مراجعه کنید.

سوالات متداول

چرا سفر به رامسر برای بسیاری از گردشگران جذاب است؟

به دلیل نزدیک بودن شهر رامسر به دریا، کوه و جنگل و داشتن مکان‌های تاریخی، این شهر همیشه به عنوان یکی از مقاصد جذاب گردشگری شناخته می‌شود.

رامسر در گذشته به چه نامی شناخته میشد؟

رامسر در گذشته‌های دور با نام “سخت سر” شناخته می‌شد. بسیاری از مورخان این نامگذاری را به دلیل مقاومت مردم این منطقه در برابر حمله اعراب بیان می‌کنند.

در سفر به رامسر چه جذابیت هایی در انتظار ماست؟

طبیعت بکر، مکان های دیدنی، رستوران های متنوع، سوغات خاص و تفریحات شیک همگی در این مقاله به تفصیل گفته شد تا سفری به یادماندنی برای شما به ارمغان بیاورد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب