سفر به چشمه های پلکانی باداب سورت

0

حتما برای شما هم پیش اومده که تو صفحه های اینستاگرام یا برنامه های تلویزیون ، تصویرای هیجان انگیزی از طبیعت کشورهای خارجی ببینید و دلتون بخواد برای یک روز هم که شده مسافر این منظره های شگفت انگیز باشین . خب خبر خوب اینه که ما قراره یک جای هیجان انگیز رو بهتون پیشنهاد کنیم که همین دور و براست و احتیاجی به برنامه ریزی بلند مدت و حتی خرید و تبدیل دلار هم نداره!

جایی که پره از صخره های نارنجی و آبی رنگ کوچیکی که مثل پله ، بالا رفتن و آب از اونها سرازیر میشه. جایی که یک سمتش چشمه های آب شیرین قرار گرفته و سمت دیگه اش چشمه های آب شور از دل زمین میجوشن و روی چشمه های پایین تر میریزن .چشمه هایی که هر کدوم بو و رنگ خودشون رو دارن….
هیجان انگیزه ، نه؟
مشابه همچین محلی تنها توی ترکیه، آمریکا و نیوزلند وجود داره، اما شما برای دیدنش کافیه فقط تا ساری برید. اسمش هم هست : باداب سورت!

در این مطلب قصد داریم تا راهنمای سفر به چشمه های پلکانی باداب سورت را به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

باداب سورت کجاست؟

باداب سورت ساری

چشمه ها وحوضچه های پلکانی باداب سورت، در بخش چهاردانگه استان مازندران قرار گرفتن. از تاریخ دقیق پیدایش این چشمه ها اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما قدمت این محل به اندازه ای هست که جهانگردان روسی قرن 19 از این محل با عنوان چشمه های آب گوگرد توی سفرنامه هاشون یاد کنند.

این چشمه ها از شمال به جنگل و از جنوب به دره های کوچیک و بزرگ مشرف میشن و همین موقعیت جغرافیایی اونهاست که باعث به وجود اومدن یه منظره بکر و خاص شده. توی غرب این چشمه ها هم روستای “اروست” قرار گرفته که انتخاب خیلی از مسافرا و گردشگرا برای اقامت یا استراحته.

چرا باداب سورت؟

چشمه های باداب سورت

اول از همه باید بگیم که به صورت کلی دو نوع چشمه توی این منطقه وجود داره .یکی از این چشمه ها، آب شوره و عمق زیادی داره که برای آب تنی و درمان دردهای مفاصل مورد استفاده قرار میگیره. چشمه یا چشمه های دوم در قسمت غربی این مجموعه جریان دارن و نسبت به چشمه اول رسوبات بیشتری دارن. آب این چشمه ها ترش مزه و قرمزه و محلی ها اسم اکسیر حیات رو برای اونها انتخاب کردن.

متاسفانه به خاطر خشکسالی های اخیر ، آب چشمه ها به شدت کمتر شدند و قسمت هایی که آب وجود نداره به رنگ سفید در اومدند. بخشی از چشمه های کوچیکتر به دلیل استخراج سنگ های آهکی خشک شدن ، اما هنوز هم جاذبه و ارزش دیدن این منطقه با وجود این خشکی ها از بین نرفته و شما میتونین شاهد جوشش آب چشمه های اصلی باشین.
اما بخش اصلی باداب صورت، همین پله های رنگین کمانیه که در طول زمان و از رسوب آهن، مس ، گوگرد و نمک بوجود اومدن. اصلا دلیل رنگهای این پله ها به خاطر رسوب همین مواد معدنیه.

اگه میخواین شاهد رنگهای قرمز و طلایی و آبی این پله ها باشین، بهتون توصیه میکنیم که موقع طلوع یا غروب آفتاب گذرتون به این محل بیفته. فقط حواستون باشه که توی محوطه پله ها ، با پای برهنه و بدون کفش قدم بزنید و پاتون رو هم روی لبه های طبقات آهکی نذارید. یادتون نره برای هر یک سانت رسوب این پله، تقریبا صد سال زمان لازمه و ممکنه هر بی احتیاطی از طرف ما، بخشی از این طبیعت رو نابود کنه.

چطور به باداب سورت سفر کنیم؟

برای رفتن به باداب سورت میتونین از چند جاده استفاده کنید اما بهترین راه، جاده سمنان به ساريه . از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالته و از این روستا تا چشمه‌های شگفت‌انگیز باداب سورت، جاده خاکیه.

توی این مسیر و قبل از شهرستان كياسر گذرتون به تابلويي میخوره كه روش نوشته : به طرف چشمه هاي باداب سورت . بعد از حدود ١٣ كيلومتر مسير پر پيچ و خم كه بخشيش هم خاكيه ، به محوطه پاركينگ ميرسيد . از پارکینگ تا محل چشمه فقط ماشینهای آفرود و یا وانت نیسان و تراکتور میتونن تردد کنن و معمولا روال به این شکله که باید ماشین خودتون رو پارک کنید و از ماشینهایی که اونجا برای حمل مسافر تعبیه شدن استفاده کنین.

پایین چشمه ها یکی دو مجموعه گردشگری به تازگی افتتاح شده که هم سرویس بهداشتی دارن وهم فضای اقامتی و پذیرایی .

اما بهترین زمان برای بازدید این محل، بهار و تابستونه.

طبق معمول همیشه بهتون یادآوری میکنیم که امکانات لازم مثل کفش و خوراکی همراهتون باشه. اگه هوس کردین غروب آفتاب رو هم اینجا بگذرونین، چراغ قوه مناسب یادتون نره. قبل از سفر هم حتما آب و هوا رو چک کنین ، چون تو روزای بارونی نه اونقدر رنگ پله ها مشخصه و نه جاده خاکی منتهی به چشمه ها سهولت رفت و آمد رو داره.
برید ، ببینید و حالشو ببرید!

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب