جاذبه‌های گردشگری سرعین

0

سفر به سرعین تنها خاص یک یا دو روز و حتی یک هفته نیز نیست، شما باید ماه‌ها در این شهر بمانید تا روح بی‌نظیر آن را کشف و درک کنید. همان‌طور که در سال گذشته به مدت 1 ماه در سرعین و در اقامتگاهی بومی ساکن شدم، زیرا سعی بر آن داشتم که با جان‌ودل از یکی از منحصربه‌فردترین مناطق ایران و حتی جهان دیدن کنم. در طول سفرم به‌نوبت سَری به چشمه‌های آب گرم سرعین زدم و جسم و روحم را از نو بازسازی کردم. سپس با پایی پیاده از دشت‌های بی درخت ولی سرسبز اطراف شهر دیدن کرده و چند شبی را در چادر سپری کردم. در شب‌های سرد و زیر آسمان صاف بی ابر و با تماشای ستارگان، لحظه معنوی حضورم در سرعین را تجربه کردم. کوه سبلان را دو بار، یک‌بار از سمت شرقی و بار دیگر از طرف غربی کوه فتح کردم و هر دو مسیر چالش‌های متفاوتی را پیش رویم قرارداد. صبح‌ها را با عسل و سرشیر شروع می‌کردم و در طول روز با خوردن غذاهای محلی سپری می‌کردم. رابطه من با سرعین، رابطه یک گردشگر با یک منطقه توریستی نبود، رابطه ما در ورای دیدن، شنیدن و لمس کردن بود. بااین‌حال، دلم برای سرعین تنگ‌شده، قصد این را دارم که امسال نیز به مدت یک ماه به این شهر سفر کنم و از جاذبه های گردشگری این شهر دیدن کنم.  به سرعین خوش‌آمدید.

در سرعین چه جاهایی را ببینیم؟

آب گرم سرعین

در پای کوه‌های سبلان، منطقه‌ای با آب‌وهوای منحصربه‌فرد و چندین چشمه آب گرم باارزش‌های درمانی بالا به نام «سرعین» قرار دارد. این شهر کوچک با مساحتی در حدود 1.28 کیلومترمربع در 28 کیلومتری اردبیل در شمال غربی ایران واقع‌شده است. سرعین با چشمه‌های آب گرم طبیعی‌اش شناخته می‌شود.

جمعیت این شهر در حدود 5500 نفر است و در تابستان به دلیل گردشگران زیادی که به این منطقه فوق‌العاده منحصربه‌فرد می‌آیند، به بیش از 20،000 افزایش می‌یابند. زبان اصلی مردم سرعین گویش آذری است، بااین‌حال اهالی بومی این منطقه زبان فارسی را به‌خوبی درک می‌کنند. کلمه سرعین در فرهنگ لغت فارسی به معنای «محل خنک و بهاری» است. آب‌وهوای سرعین در تابستان خنک و خشک است، ولی در زمستان بسیار سرد و برفی است. به همین دلیل در بهار و تابستان سرعین مملو از مسافران و گردشگرانی می‌شود که می‌خواهند از هوای خنک این منطقه کمال لذت را ببرند.

این شهر یکی از 10 منطقه اصلی گردشگری ایران محسوب می‌شود، به‌طوری‌که بیشتر گردشگرانی که به استان اردبیل سفر می‌کنند، نخست در این شهر زیبا و شگفت‌انگیز ساکن می‌شوند. مسافرانی که با ماشین شخصی به سرعین سفر می‌کنند، می‌توانند از جاده زیبای این منطقه (جاده حیران) و محیط سرسبز و کوه‌های اطرافش نهایت لذت را ببرند.

چشمه‌های آب گرم مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سرعین است شهرت جهانی داشته و باعث شده است مسافران زیادی از نقاط مختلف ایران و جهان به این منطقه سفر کنند. در طول سفر به سرعین بهتر است بعد از رفتن به چشمه‌های آب گرم، یک کاسه «آش دوغ» محلی نیز نوش جان کنید. بسیاری از مغازه‌ها در این شهر کوچک این آش مخصوص استان اردبیل را به‌وفور به مردم عرضه می‌کنند.

آب طبیعی چشمه‌های سرعین همیشه گرم بوده، اما زلزله سال 1990 موجب شد برخی از آن‌ها سردتر یا گرم‌تر شوند. بااین‌حال، آب این چشمه‌ها به‌طور عمده از طریق کوه سبلان که دومین کوه بلند ایران بعد از دماوند است، گرم شود. آب این چشمه‌ها غنی از گوگرد، کلسیم، لیتیوم و سایر مواد معدنی هستند و اعتقاد بر این است که به بیماران مبتلا به درد مفاصل و برخی از بیماری‌های پوستی، عصبی و آرتریت جهت بهبودی کمک زیادی می‌کنند.

9 چشمه آب گرم در سرعین وجود دارد که «گاومیش گولی» داغ‌ترین آب آن‌ها را با 67 درجه گرما و 80 لیتر در ثانیه آب از منبع را دارد. همچنین چندین چشمه آب سرد در این نزدیکی وجود دارد و محبوب‌ترین آن در یک روستای کوچک در نزدیکی «ویلا دره» واقع‌شده است که برای کلیه‌ها بسیار مفید است.

چشمه های آب گرم سرعین

چشمه‌های گرم سرعین به شرح زیر است

– گاومیش ‌گلی

– مجموعه آب‌درمانی بین‌المللی رویال پارک سرعین

– بِش باجیلار (در زبان آذری به معنای ۵ خواهران است)

– آب‌درمانی قهوه سویی

– مجتمع آب‌درمانی سبلان

– آب‌درمانی ایرانیان

– آب‌درمانی مدرن شهر آفتاب

– آب‌درمانی اَترک

– کوهستان خاتم

– آب‌درمانی یول سویی

– آب‌درمانی دره لر

– آبگرم ژنرال

– آب‌درمانی نه چشمه (پهن لو)

– ساری سویی

کوهنوری در دامنه‌ی سبلان

بسیاری از گردشگران از کوه سبلان به‌ویژه جالب‌ترین قسمت آن‌که دریاچه‌ای در دهانه کوه است و آب اسیدی دارد، دیدن می‌کنند. کوه سبلان آتش‌فشانی غیرفعال است که دریاچه اسیدی کوچکی نیز در نزدیکی دهانه آتش‌فشان دارد. بسیاری از افرادی که علاقه‌مند به کوهنوردی هستند، دامنه کوه سبلان را بر اساس مهارت و ترجیح خود از مسیرهای ساده‌تر گرفته تا سخت‌تر را بالا می‌روند.

آلوارس دومین پیست اسکی استاندارد ایران

آلوارس دومین پیست اسکی استاندارد در ایران پس از دیزین است که در ارتفاع 3200 متر از سطح دریا، در 24 کیلومتری شهر سرعین واقع در نزدیکی اردبیل قرار دارد که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری سرعین محسوب می‌شود. این منطقه تفریحی فوق‌العاده گزینه‌ای عالی برای بازدید‌کنندگانی است که نه‌تنها می‌خواهند از اسکی لذت ببرند، بلکه از ارتفاعات و خنکی هوا نیز نهایت استفاده را ببرند.

آلوارس دومین پیست اسکی استاندارد ایران

آبشار گور گور

یکی دیگر از جاذبه‌های سارین، «آبشار گورگور» است که در 10 تا 15 کیلومتری شهر واقع شده است. ارتفاع آن 12 متر می‌باشد و در دامنه‌های شمالی کوه سبلان واقع شده است. آبشار از چشمه‌ای به نام گورگور که در دره آلوارس قرار دارد سرازیر می‌شود. مقدار آب این آبشار در تمامی فصول همیشه زیاد بوده است.

روستای تاریخی کنزق

«کنزق» روستای تاریخی در منطقه مرکزی سرعین است که به خاطر یک غار تاریخی مربوط به دوره اشکانیان بسیار مشهور است. همچنین در حالی دامنه‌های جنوبی کنزق، خانه‌هایی صخره‌ای شکل دیده می‌شود که در طی زلزله سال 1375 به‌کلی نابود و سپس توسط مردم از دوباره بازسازی شد.

بر اساس کاوش‌های سفال و اسناد تاریخی کشف‌شده، «تپه آناهیتا» در سرعین مکانی برای بزرگداشت الهه آب یعنی آناهیتا است. تپه در برابر بلایای طبیعی مانند زمین‌لرزه مقاومت کرده و همان‌طور که در مردمان دوران باستان اعتقاد داشتند، این تپه به‌عنوان محافظ آب شهر سرعین ایجادشده است.

دره گلستان

دره گلستان یکی از غنی‌ترین و زیباترین دره‌های استان اردبیل است. این دره در جبهه شرقی کوه سبلان و محلی برای زیستگاه کبک و بز کوهی (قوچ) است. دره گلستان که به دره آلوارس نیز مشهور است را به خاطر زیبایی خیره‌کننده‌اش می‌شناسند، زیرا مملو از دشت‌های بکر با گل‌های بهاری و رنگارنگ زیبایی است. هوای خنک این دره در تابستان، دلیل کاملاً روشنی برای سفر به سرعین و دیدن این منطقه منحصربه‌فرد است.

آبشار ورگه سران

آبشار ورگه سران یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری سرعین است ک در دامنه‌های سرسبز کوه سبلان قرار دارد و از نقاط بسیار دیدنی این منطقه محسوب می‌شود. این آبشار در روستای ورگه سران قرار دارد که دارای چشمه‌های آب گرم زيادی ازجمله قيرخ بولاخ (چهل چشمه) است. آبشار دیدنی این منطقه به دلیل برخورد آب چشمه‌ها با صخره‌ها در مسير رود، چشم‌اندازی بسیار زيبا را به وجود آورده است. این منطقه به دلیل محیط بکر و دست‌نخورده خود که ناشی ازگل‌های وحشی رنگارنگ و چمن‌زارهای پوشیده هست، زینت داده‌شده است.

سوغات سرعین

عسل طبیعی سرعین

عسل طبیعی سرعین نیز بسیار مشهور است و همانند آش دوغ، بسیاری از مغازه‌های شهر عسلی را به فروش می‌رسانند که توسط زنبورعسل نگهبان به‌صورت طبیعی در منطقه تولید می‌شود. همچنین خوردن سرشیر تازه در وعده صبحانه نیز پیشنهادی بدون برگشت است.

چرا باید به سرعین سفر کرد؟

سرعین به‌عنوان شهری مهم در حوزه گردشگری داخلی و خارجی را با چشمه‌های آب گرم بسیار نادرش می‌شناسند. این چشمه‌های پرجوش و داغ از آتش‌فشان غیرفعال در کوه سبلان تولید می‌شوند؛ درحالی‌که آب آن‌ها به‌طور کامل حاوی عنصر گوگرد هستند و اعتقاد بر این است که مزایای بسیاری برای پوست، استخوان و درد مفاصل دارد. اکثریت افرادی که به سرعین سفر می‌کنند، علاوه بر چشمه‌های آب گرم، به دنبال آب‌وهوای منحصربه‌فرد این منطقه نیز هستند.هم چنین گردشگران می توانند جهت اجاره آنلاین ویلا و آپارتمان مبله در سرعین به وب‌سایت شب مراجعه کرده و با اطمینان خاطر اقامتگاه خود را رزرو کنید.

به‌عنوان یکی دیگر از جنبه‌های هیجان‌انگیز سفر به سرعین، خوردن غذاهای سنتی و محلی خوشمزه این شهر است. مواد اولیه تازه علاوه بر روش‌های خاص پخت‌وپز به شیوه مردمان بومی، دلیلی بر جذب بسیاری از مسافرانی است که تمایل به خوردن غذاهایی بسیار منحصربه‌فرد دارند. همچنین این شهر دارای 200 هتل، آپارتمان و اقامتگاه است که به‌عنوان دومین شهر کشور درزمینهٔ خدمات هتل شناخته می‌شود.

در این راستا، امیدواریم مقاله جاذبه‌های گردشگری سرعین موردتوجه شما قرارگرفته باشد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب