کدام جاذبه‌های گردشگری طبیعی ایران، در گینس و یونسکو رکورد جهانی دارند؟

0

ایران به عنوان کهن‌ترین کشور دنیا و اولین امپراتوری جهانی ( تاسیس در 3200 سال پیش از مسیح ) در دوران هخامنشیان یکی از ابرقدرت های تاریخ بوده است که در آن زمان حدود 45 درصد از جمعیت کل جهان را به خود اختصاص داده بود. اما علاوه بر این تاریخ غنی و مثال زدنی، ایران بسیاری جاذبه های خاص طبیعی برای توریست ها و گردشگران در خود جای داده، که ممکن است بسیاری آنها را حتی نشنیده باشند. در این مقاله بنا داریم تا برخی از جاذبه های گردشگری ایران در حوزه منابع طبیعی را معرفی کنیم. بعضی از این جاذبه ها در رکورد های گینس و آثار ملی یونسکو به ثبت رسیدند و برخی از آنان هم هنوز ثبت نشده اند.

بلندترین طاق طبیعی دنیا

بلندترین طاق طبیعی دنیا

غار 300 میلیون ساله‌ی اسپهبد خورشید که درون طاق باستانی آن در کوه های کناره‌ی شرقی مسیر سوادکوه و تنگه دوآب  قرار دارد، به دژ افسانه ای هم معروف است. این تاق طبیعی دارای 15 متر ارتفاع و ابعاد 20 در 14 می باشد که به عنوان بلندترین طاق طبیعی در جهان شناخته می شود. اما شگفت انگیزتر از این طاق، غار نهفته درون آن است که در سال 1335 شمسی توسط غارشناسان کشف شد. در غار-دژ سپهبد خورشید مازندران، گنجینه های تاریخی ارزشمندی نهفته است که به مرور با کمک باستان شناسان در حال اکتشاف است. درون این غار، یک گور تاریخی ، اشیای باستانی و آثاری از شهر قدیمی پیدا شده است که اهمیت آن را دوچندان کرده است. همچنین این دژ از نظر معماری استحکامات دفاعی ایران کاملا ویژه و منحصربفرد است و اکتشافات آن به منظور استخراج رموز این منطقه در حال انجام بوده است. استان مازندران علاوه بر جاذبه های طبیعی معروف آن مثل مناطق جنگلی، کوهستان های سبز و دریای شمال، از منظر تاریخی و اساطیری ارزش های بالایی دارد. برای دسترسی آسان به این مناطق و اقامت مطمئن در این محدوده، از اقامتگاه ها و ویلاهای سوادکوه می توانید استفاده کنید.

بالاترین دمای ثبت شده روی سطح کره زمین

کویر لوت

با اندازه گیری روزانه‌ی دمای هوا در سطح جهان، رکوردهای جالبی ثبت شده است. بطور مثال شهر اهواز در هشتم تیرماه 1396 با ثبت دمای 54 درجه، رکورد گرم ترین شهر جهان را زد. اما فراتر از آن، بطور کلی رکورد بالاترین دمای ثبت شده سطح زمین هم متعلق به ایران است. اداره ملی هوانوردی و فضاپیمایی آمریکا (ناسا) گزارش کرده است که ماهواره های این مرکز، دمای 71 درجه سانتی گراد را برای دشت لوت ( کویر لوت ) ثبت کرده اند. این دشت تاریخی به مدت چندین سال، عنوان گرم ترین قسمت کره زمین را به خود اختصاص داده بود. این بیابان در محدوده ای میان استان های کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان واقع شده است. این کویر دیدنی در خود عجایب متنوعی را جای داده که می توان به بزرگترین شهر کلوخی جهان، هرم های ماسه ای، مخروط های آتشفشانی و گدازه های بازالتی اشاره کرد. در ایران کویرهای متعددی برای بازدید وجود دارد، اما برای گردش در کویر لوت و کمپ کردن های شبانه ( بخصوص در ایام سرما و فصل پاییز – زمستان ) می توانید به عنوان پایگاه اصلی، از اقامتگاه های بومگردی شهر شهداد و یا خانه های شهر بم استفاده کنید.

داغ‌ترین چشمه آب جهان

چشمه آب گرم قینرجه

قینرجه در جنوب مشگین شهر استان اردبیل، میزبان داغ ترین چشمه آب گرم جهان است. این چشمه که از اعماق زمین می جوشد، در ارتفاع 1250 متری کوه سبلان قرار دارد و دمای آن حدود 86 درجه سانتیگراد است. همین موضوع باعث شده که آبگرم قینرجه عنوان داغترین چشمه آب گرم کلرایدی جهان را به دوش بکشد. از سال 97 که کم کم شناخت گردشگران به این چشمه افزایش پیدا کرد، به مرور اقامتگاه هایی در محوطه‌ی کوهستانی قینرجه احداث شد تا علاوه بر بازدید از این مجموعه، گردشگران بتوانند شب را در اقامتگاه های کوهستانی با تجربه ای متفاوت بگذرانند. این آب گرم خواص درمانی متعددی دارد ولی به حدی دمای بالایی دارد که برای بهره مندی از این خواص، با کمی آب سرد ترکیب می شود تا قابل استفاده گردد. اطلاعات کامل اقامتگاه های قینرجه با امکان رزرو در وبسایت شب وجود دارد تا مسافرین از بابت اقامت در این منطقه، دغدغه ای نداشته باشند.

 

قشم؛ بزرگترین جزیره‌ی غیرمستقل دنیا

جزیره قشم

بزرگترین جزیره‌ی ایران که در استان هرمزگان واقع شده، قدمتی به تاریخ ساسانیان دارد و مساحت آن 1490 کیلومتر مربع است. جاذبه های بکر طبیعی و توریستی قشم در کنار مراکز خرید آن، یکی از مقاصد همیشگی گردشگران بوده است. اما نکته‌ی جالب آن است که جزیره‌ی قشم را به عنوان بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان می شناسند و از این حیث دارای رکورد جهانی است. جزایر و شبه جزیره های بزرگتری نیز در دنیا وجود دارند، اما همگی بصورت کاملا مستقل دارای حکومت و فرمانروایی یا صاحب شخصی است. جزیره قشم اما به عنوان بخشی از خاک ایران، عنوان بزرگترین جزیره که بصورت مستقل اداره نمی شود را یدک می کشد.

جالب آنکه همین جزیره، مساحتی به اندازه دو و نیم برابر کشورهای سنگاپور، بحرین و سن مارینو است که به دلیل اهمیت استراتژیک آن، در گذشته ی دور، به طور جداگانه توسط پرتغالی ها، هلندی ها و انگلیسی ها فتح شده بود. اگر از بازارچه ها و پاساژ های معروف این شهر بگذریم، مهمترین مراکز گردشگری قشم را می توان جنگل های حرا، جزایر مرجانی، قلعه پرتغالی ها، خلیج دلفین ها و جزایر جذاب اطراف آن دانست.

برای اقامت بدون دردسر و خاطره انگیز، کافیست از طریق لینک اقامتگاه های بومگردی و ویلاهای قشم اقدام کنید.

کهن ترین درخت سرو دنیا

درخت سرو ابرکوه یزد

شهر ابرکوه یا ابرقو که در نزدیکی شهر یزد در مرکز ایران واقع شده است، زادگاه کهنسال ترین درخت سرو جهان است. سرو ابرکوه یزد، قدمتی بیش از 4500 سال دارد و گردشگرانی از سراسر ایران و جهان را به خود جذب کرده است. افسانه های زیادی در مورد این درخت وجود دارد که کاشت آن را به حضرت آدم، حضرت زرتشت و پسر حضرت نوح نسبت می دهند. به دلیل اهمیت ویژه ی این سرو و ثبت آن در آثار جهانی، حفاظت ویژه ای از این درخت صورت می گیرد. سرو ابرکوه به عنوان کهن ترین درخت سرو جهان و یکی از پیرترین جانداران دنیا، ارتفاعی برابر با 25 متر داشته، قطر تنه‌ی آن به حدود 4 متر می رسد و تاج آن چیزی حدود 14 متر است. جالب آنکه؛ بعد از درخت مسوسلاح ((Methuselah که صنوبری در کالیفرنیاست و 4700 سال قدمت داشته و به عنوان پیرترین درخت دنیا شناخته می‌شود، سرو ابرکوه دومین درخت کهن جهان است. به منظور رفاه حال گردشگران، علاوه بر ویلاها و منازل شهر یزد، اقامتگاه های منطقه گردشگری ابرکوه در نزدیکی سرو کهنسال آن، از طریق سایت شب در دسترس است.

ایران از حیث جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری جزو غنی ترین کشورهای جهان بوده و رکوردهای آن مختص به این مقاله‌ نیست. در واقع می توان گفت که کشور ایران از نظر داشتن رکوردهای جهانی هم دارای رکورد جهانی است… به همین دلیل است که باید ایران زیبا را سفر کرد.

وبسایت شب، به عنوان اولین و معتبرترین پلتفرم اجاره آنلاین اقامتگاه در سراسر ایران، با پشتیبانی 24 ساعته و ارائه منازل ضدعفونی شده به گردشگران از غربی ترین نقطه ایران ( سیلو معقول در استان آذربایجان غربی ) تا شرقی ترین آن ( کوهک در استان سیستان و بلوچستان ) و از شمالی ترین نقطه ایران ( قوش در استان آذربایجان غربی ) تا جنوبی ترین نقطه ی آن ( پسابندر در استان سیستان و بلوچستان )، بالاترین میزان رضایت مسافران را دارا می باشد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب