معرفی 22 تا از بهترین چشمه‌‌ های آب گرم ایران

2

چشمه‌های آب گرم، حاصل فوران آب‌های زیرزمینی هستند که به خاطر گرما از پوسته زمین خارج می‌شوند. این چشمه‌ها به دلیل داشتن املاح معدنی می‌توانند به تسکین استرس، از بین رفتن خستگی و حتی سم زدایی پوست کمک کنند. خوشبختانه این پدیده طبیعی در قسمت‌های مختلفی از جغرافیای کشور ما قرار دارد و می‌توان با یک برنامه ریزی ساده، از وجود آنها استفاده کرد. در این مطلب با شما درباره بهترین چشمه‌های آب گرم ایران صحبت کرده، خواص آن را مرور کرده و لیست آنها با آدرس را ارائه خواهیم کرد.

خواص چشمه‌های آب گرم

چشمه‌های آب گرم در ایران

چشمه‌های آب گرم از هزاران سال گذشته تا امروز به دلیل داشتن خواص معجزه آسای سلامتی، شهرت و محبوبیت فراوانی داشته‌اند. این چشمه‌ها فواید درمانی متعددی دارند، تا جایی که بسیاری از دانشمندان سراسر جهان در حال بررسی درمان بیماری‌ها به کمک این پدیده بی‌نظیر طبیعت هستند. در ادامه به برخی از خواص چشمه‌های آب گرم اشاره می‌کنیم:

تقویت گردش خون

آب موجود در چشمه‌های آب گرم طبیعی، حاوی انواع مختلفی از مواد معدنی مانند بی کربنات کلسیم و سدیم است. بدن ما این مواد معدنی را جذب می‌کند و در نتیجه گردش خون و جریان کلی اکسیژن افزایش خواهد یافت.

کاهش استرس و تقویت خواب

آب معدنی موجود در این چشمه‌ها می‌تواند با کاهش انقباض در عضلات، به از بین رفتن استرس کمک کند. هنگامی که دمای بدن شما در چشمه‌های آب گرم افزایش می‌یابد و بعد از خروجتان سرد می‌شود، آرامش بیشتری در وجود شما جاری شده و خواب عمیق‌تری به سراغتان می‌آید.

تسکین درد

یک مطالعه نشان می‌دهد که چشمه‌های آب گرم می‌توانند به تسکین درد در بدن کمک کنند. گرمای آب این چشمه‌ها با مسدود کردن گیرنده‌های درد، این احساس را در ما کمتر می‌کند. شناور بودن در آب چشمه‌ها همچنین اغلب باعث آرامش و کاهش درد در مفاصل خواهد شد.

درمان مشکلات پوستی

املاح معدنی موجود در چشمه‌های آب گرم به نرمی و صافی پوست‌های خشک و زبر کمک می‌کند. گوگرد موجود در آب نیز خواص دارویی متعددی دارد و می‌تواند باعث تسکین و کاهش بیماری‌هایی مانند اگزما و پسوریازیس شود.

چشمه‌های آب گرم در چه مناطقی وجود دارند

چشمه های آب گرم در مناطق مختلف

تعداد کمی از پدیده‌های طبیعی به اندازه چشمه‌های آب گرم، آرامش بخش و جوان کننده هستند. اغراق نیست اگر بگوییم که هیچ چیز به اندازه غوطه‌ور شدن در این چشمه‌ها، خستگی‌ را برطرف نخواهد کرد. برخی از این چشمه‌ها در مکان‌های دورافتاده و زیبا قرار گرفته‌اند و برخی دیگر در نزدیکی شهرها فوران کرده‌اند و به راحتی قابل دسترس‌اند. اما این چشمه‌های آب گرم در چه مناطقی وجود دارند و چطور به سلامت افراد کمک می‌کنند؟

چشمه‌های آب گرم شمال ایران

برای معرفی چشمه‌های آب گرم ایران، ابتدا از مناطق شمالی کشور شروع می‌کنیم. از نقاطی که بیشتر از محدوده‌های دیگر سرد و باران خیزند و وجود این چشمه‌ها برای مردمشان همچون معجزه‌ای باور نکردنی است.

چشمه‌های آب گرم سرعین

چشمه آب گرم سرعین در ایران

مگر می‌شود کسی با سرعین و چشمه‌های آب گرمش آشنایی نداشته باشد؟ در این شهر زیبا و بکر، چشمه‌های آب گرم متعددی وجود دارد. این چشمه‌ها از کوه‌های سبلان جاری می‌شوند و در نهایت به بخش‌های مختلف شهر می‌رسند. شاید جالب باشد که بدانید سرعین در لغت نیز به معنی سرچشمه است.

مسئولان شهری سرعین برای راحتی استفاده، در اطراف این چشمه‌ها مجتمع‌های رفاهی و استخرهای متعددی را احداث کرده‌اند. با این حال هنوز چشمه‌های آب گرم بکری نیز در اطراف شهر وجود دارد. یکی از این چشمه‌ها آب معدنی ارجستان است که در روستایی با همین نام و در نزدیکی سرعین قرار دارد. آبگرم ارجستان، گازدار، سرد، بی‌بو و گس است و می‌تواند برای نوشیدن نیز استفاده شود.

جهت اجاره ویلا در شمال کلیک کنید.

چشمه‌های آب گرم آمل

چشمه بلیران در ایران

بهترین و شناخته شده‌ترین چشمه‌های آب گرم آمل، چشمه بلیران، چشمه گرو و چشمه لاله‌زار هستند که در روستای دشت سر قرار دارند. این چشمه‌ها از آب‌های جاری رودخانه گرومارود پدید آمده‌اند و هرسال پاتوق گردشگرانی‌اند که برای تفریح و درمان به این نقطه عزیمت می‌کنند. این چشمه‌ها در نزدیکی یکدیگر هستند و به دلیل املاح معدنی، می‌توانند تسکینی برای دردهای عضلانی باشند.

برای رسیدن به این چشمه‌ها، باید ابتدا به روستای بلیران در فاصله 15 کیلومتری آمل بروید. بعد از رسیدن به روستا از جنگل بلیران بگذرید و در انتهای جنگل برخلاف مسیر رودخانه حرکت کنید. بعد از یک پیاده‌روی جانانه 8 کیلومتری، با استشمام بوی گوگرد به این چشمه‌ها خواهید رسید.

چشمه اعلا دماوند

چشمه اعلا دماوند

چشمه اعلای دماوند از جمله جاذبه‌های دیدنی اطراف تهران است که در فاصله 45 کیلومتری پایتخت قرار دارد. این چشمه در منطقه‌ای کوهستانی و ییلاقی جاری می‌شود و سرشار از املاح معدنی مانند کلسیم است. آب این چشمه آشامیدنی‌ست و نوشیدن آن می‌تواند به دلیل وجود مواد معدنی، برای بیماری‌هایی مانند فشار خون مناسب باشد.

چشمه اعلا در روستایی به همین نام و در 4 کیومتری شهر دماوند قرار دارد.

برای مشاهده و اجاره ویلا دماوند کلیک کنید

چشمه آب گرم فلکده

چشمه فلکده در ایران

یکی دیگر از چشمه‌های آب گرم شمال ایران فلکده است که سالانه گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند. این چشمه در نزدیکی تنکابن و در روستای فلکده قرار دارد. آب این چشمه فاقد گوگرد است، به همین دلیل می‌توان از آن برای نوشیدن نیز استفاده کرد.

بسیاری از ساکنان نزدیک به این چشمه، نوشیدن آب فلکده را در بهبود مشکلاتی مثل سنگ کلیه، کم خونی، بیماری‌های مفصلی و استخوانی موثر می‌دانند.

بخوانید از: تفریحات شمال

چشمه شاهدشت کرج

چشمه آب گرم لاهرود

چشمه شاهدشت از جمله چشمه‌های آب‌ گرمی ‌است که مواد معدنی موجود در آن می‌تواند به درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی کمک کند. در این چشمه همچنین مقدار فراوانی ید وجود دارد. در نتیجه استفاده از آب آن برای بیمارانی که به گواتر مبتلا هستند، مفید خواهد بود.

چشمه شاهدشت کرج در فاصله 35 کیلومتری جنوب کرج و در استان البرز قرار دارد.

چشمه آب گرم لاریجان

چشمه آب‌گرم رینه لاریجان در نتیجه فوران آب‌های زیر زمینی پدید آمده است که از قله البرز سرچشمه گرفته‌اند. آبگرم لاریجان در نزدیکی شهر رینه لاریجان در استان مازندران قرار دارد و با نام آب‌گرم رینه نیز شناخته می‌شود.

آب این چشمه سرشار از کلسیم، لیتیوم و گوگرد است؛ در نتیجه استفاده از این آب می‌تواند به کاهش جریان خون و دردهای مفصلی کمک کند.

چشمه آب گرم قلعه کندی

این چشمه آب گرم به عنوان شفادهنده دردهای مفصلی و بیماری روماتیسم شهرت دارد. آب گرم قلعه کندی از جمله جاذبه‌های گردشگری کلیبر در استان آذربایجان شرقی است که به دلیل نزدیکی به جنگل‌های ارسباران، گردشگران زیادی را از مناطق مرزی به خود جذب می‌کند.

چشمه آب گرم شابیل لاهرود

آب گرم شابیل یکی از دیدنی‌های استان اردبیل است که از دامنه کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد. استفاده از این آب گرم به دلیل داشتن اسید کربنیک، برای درمان پا درد و بدن درد موثر خواهد بود. در اطراف این چشمه یک مجتمع آب درمانی نیز تاسیس شده است که از گردشگران و بیماران متقاضی پذیرایی می‌شود.

چشمه آب گرم شابیل در ۵۰ کیلومتری مشگین‌ شهر و ۲۵ کیلومتری شهر لاهرود قرار دارد.

چشمه گل گیله

چشمه گل گیله یکی از پر آب‌ترین چشمه‌های اطراف تهران شناخته می‌شود. این چشمه در روستای شهرستانک کرج و در مسیر جاده کرج-چالوس قرار دارد. به دلیل طبیعت منحصر به فرد، بهترین زمان بازدید از این چشمه فصل بهار و تابستان است. بسیاری از افراد محلی اعتقاد دارند که آب چشمه گل گیله می‌تواند در درمان بیماری‌های پوستی موثر باشد.

جهت اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید.

چشمه‌های آب گرم غرب ایران

اجازه دهید تا کمی از شمال ایران فاصله بگیریم و راهی مناطق غربی کشور شویم. چشمه‌های آب گرم در مناطق غربی معمولا با طبیعت بی‌نظیر و بکری احاطه شده‌اند و سرشار از دیدنی‌های ناب هستند.

چشمه‌های آب گرم دهلران

چشمه آبگرم دهلران

چشمه‌های آب گرم دهلران در 3 کیلومتری شهر دهلران و در دامنه کوه سیاه استان ایلام قرار دارند. در برخی فصول دمای این چشمه‌ها به حدود 50 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. چشمه‌های آب گرم دهلران خواص درمانی فراوانی دارند و می‌توانند در کاهش علائم بیماری‌هایی مثل رماتیسم، شکستگی‌های استخوان و کوفتگی‌ها موثر باشند. رنگ آب این چشمه‌ها در طول روز و به دلیل تابش نور خورشید و املاح مختلف معدنی، متغیر است.

چشمه آبگرم دلفان

یکی از چشمه‌های آب گرم شناخته شده در استان لرستان، چشمه دلفان است که در روستایی با همین نام و 60 کیلومتری شهر نورآباد قرار دارد. آب این چشمه سرشار از گوگرد، کلسیم و سولفات است و برای درمان بیماری‌های مفصلی و عفونی توصیه می‌شود. در حال حاضر اهالی این منطقه برای استفاده راحت‌تر، در اطراف چشمه یک حوضچه کوچک سیمانی احداث کرده‌اند.

چشمه‌های آب گرم جنوب ایران

مگر می‌شود از چشمه‌های آب گرم ایران صحبت کرد و راهی جنوب و شهرهای جذابش نشد؟ چشمه‌های آب گرم جنوب ایران از قدیم به عنوان پاتوقی برای سیر و سیاحت شناخته می‌شدند.

بخوانید از: سفر در زمستان

چشمه آب گرم گنو بندرعباس

چشمه آب گرم گنو در منطقه محافظت شده‌ای به همین نام و در استان هرمزگان قرار دارد. آب این چشمه از قدیم تا امروز به عنوان شفا دهنده بیماری‌های تنفسی، پوستی و رماتیسم شناخته می‌شود. دمای آب بین ۳۵ تا ۴۱ درجه متغیر بوده و مزه آن شور و تلخ است.

چشمه گنو را می‌توان مهم‌ترین چشمه معدنی در جنوب کشور دانست که گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند. در اطراف این چشمه امکانات تفریحی متعددی نیز برای بازدیدکنندگان وجود دارد.

برای مشاهده و اجاره سوئیت بندرعباس کلیک کنید

چشمه آب گرم اهرم

چشمه آب گرم اهرم از جمله جاذبه‌های دیدنی بوشهر است. این چشمه‌ در خیابان آبگرم بوشهر قرار گرفته و به دلیل استقبال فراوان گردشگران و افراد محلی، به شکل استخرها و حوضچه‌های کوچک تقسیم شده است. آب این چشمه سرشار از کلسیم، منیزیم و سولفات بوده و به درمان بیماریهای پوستی، عفونی، اعصاب و آرتروز و سیاتیک کمک می‌کند.

چشمه آب گرم میراحمد

از دیگر چشمه‌های آب گرم استان بوشهر، می‌توان به چشمه میر احمد اشاره کرد. این چشمه در 45 کیلومتری جاده‌ بوشهر-خورموج قرار دارد و سرشار از گوگرد است. آب گرم میر احمد عمق‌های متفاوتی دارد و برخی از بخش‌های انتهایی آن بسیار عمیق است. گردشگران برای وارد شدن به چشمه باید به مهارت شنا کردن مسلط باشند.

چشمه آب گرم گلگیر

چشمه‌های گوگردی گلگیر، از جمله دیدنی‌های پرطرفدار مسجد سلیمان به شمار می‌روند. برخی از کتب تاریخی قدمت این حوضچه‌ها را به زمان زرتشتیان نسبت می‌دهند. این چشمه‌ها برای درمان بیماری‌های پوستی و مفصلی بسیار مفید هستند. چشمه‌های آب گرم گلگیر در شهرستان مسجد سلیمان،جاده شمس آباد واقع شده‌اند.

چشمه‌های آب گرم شرق ایران

خوشبختانه شرق ایران مانند دیگر قسمت‌های این جغرافیای وسیع، سهم خوبی در داشتن چشمه‌های آب گرم دارد.

چشمه آب گرم شاهان گرماب فریمان

چشمه شاهاب در ایران

چشمه آبگرم شاهان گرماب در 130 کیلومتری جنوب شرقی مشهد و در دهی به نام سفید سنگ واقع شده است. درجه حرارت این چشمه به حدود 48 درجه سانتیگراد میر‌سد و به دلیل این گرما آب چشمه در التیام بیماری‌هایی مانند سختی حرکات مفاصل و رماتیسم مزمن موثر خواهد بود. آب این چشمه نوشیدنی است و از جمله بی‌ضررترین و گواراترین نوشیدنی‌ها به حساب می‌آید.

در اطراف این چشمه امکانات رفاهی مانند استخرهای مجزای آب گرم، وان، دوش و کمد لباس نیز وجود دارد.

جهت اجاره سوئیت در مشهد کلیک کنید.

چشمه آب گرم مرتضی علی

چشمه مرتضی علی

این چشمه مجموعه‌ای از چشمه‌های مختلفی است که از دامنه‌های جنوبی کوه کش سیاه جاری می‌شوند. چشمه مرتضی علی در شرق طبس است و به دلیل قرار گرفتن در نقطه‌ای کویری، از جمله مناطق دیدنی و منحصر به فرد این شهر به شمار می‌رود.

یکی از نکات جالب و قابل توجه، اختلاف دما در بخش‌های متفاوت این چشمه است. این موضوع به دلیل تفاوت مسیر رودهایی است که به چشمه می‌ریزند. علاوه بر این در داخل دیواره‌های بلند دره‌هایی که اطراف چشمه را فرا گرفته‌اند، حفره‌ها و کانال‌هایی دیده می‌شود که قدمت آن را به دوران ساسانیان نسبت می‌دهند. شهر طبس در کنار این چشمه دیدنی‌های فراوان دیگری دارد که سر زدن به آنها خالی از لطف نیست.

بخوانید از: جاهای دیدنی طبس

چشمه آب گرم کریز

چشمه آب گرم کریز

از جمله چشمه‌های آب گرم بسیار قدیمی در شرق ایران، می‌توان به چشمه کریز یا کاریز اشاره کرد که در 3 کیلومتری روستای کریز در کاشمر قرار گرفته است. آب این چشمه از رودخانه‌های زیرزمینی اراف سرچشمه می‌گیرد و به دلیل داشتن املاح معدنی، برای درمان بیماری‌های مفصلی مناسب خواهد بود.

چشمه آب گرم شهر کهنه

چشمه آبگرم شهر کهنه در ۱۲ کیلومتری غرب قوچان قرار دارد. آب این چشمه بسیار گرم بوده و سرشار از املاح معدنی است. به همین دلیل هر سال گردشگران و مسافران فراوانی برای درمان دردهای مفصلی به این منطقه سر می‌زنند.

چشمه آب گرم معدنی فردوس

چشمه آب گرم فردوس در ایران

یکی دیگر از چشمه‌‎های شناخته شده استان خراسان جنوبی، چشمه آب گرم فردوس است که در 20 کیلومتری شهر فردوس قرار دارد. در اطراف این چشمه یک مجموعه تفریحی و آب درمانی تاسیس شده است که به عنوان قطب درمانی و گردشگری این ناحیه معرفی می‌شود.

مواد معدنی موجود در چشمه آب گرم فردوس شامل کلراید سدیم، سولفات، منیزیم، بی کربنات، کلسیم، نیترات و فسفات هستند و می‌توانند در درمان بیماری‌های مفصلی و فشار خون موثر باشند.

چشمه آب گرم ایوب پیغمبر

چشمه ایوب پیغمبر در ایران

چشمه ایوب پیغمبر در روستایی به همین نام و در حوالی بجنورد واقع شده است. آب این چشمه سرشار از گوگرد است و برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. دمای آب چشمه به 47 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد؛ البته در برخی فصول به دلیل ترکیب با آب سرد چشمه‌های اطراف دمای پایین‌تری دارد.

چشمه آب گرم ایوب پیغمبر به‌صورت استخری حصار کشیده روی تپه‌ای در اطراف روستا دیده می‌شود.

چشمه‌های آب گرم مرکز ایران

در نهایت به چشمه‌های آب گرم مرکزی ایران می‌رسیم. چشمه‌هایی که با وجود گرما و خشکی فراوان، راه خود را به سوی خشکی باز کرده‌اند.

چشمه‌های آب گرم محلات

چشمه های آب گرم محلات در ایران

چشمه‌های آبگرم محلات، از ۶ چشمه معروف تشکیل شده‌اند و به دلیل خاصیت شفابخشی و درمانی، پذیرای گردشگران فراوانی از نقاط مختلف کشور هستند. حکیم، شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا و رماتیسم نام این 6 چشمه است که در ارتفاعات شمال شرقی محلات قرار گرفته‌اند.

آب چشمه‌های محلات در درمان بیماری‌های روماتیسم، بیماری‌های قارچی پوست، اگزما و درماتیت مزمن موثر هستند. وجود املاح معدنی فراوان مانند کلسیم در این چشمه‌های آب گرم، به آرامش و رفع خستگی و کوفتگی عضلات کمک می‌کند.

جمع‌بندی؛ کدام چشمه آب گرم ایران بهتر است؟

چشمه‌های آب گرم یکی از مهم‌ترین امکانات طبیعی در کشور ما به حساب می‌آیند. خوشبختانه این چشمه‌ها در نقاط مختلفی از خاک ایران پراکنده شده‌اند و همیشه گردشگران و مسافران فراوانی را به خود فرا می‌خوانند. چشمه‌های آب گرم همچنین به دلیل داشتن املاح معدنی سرشار از خواص گوناگون برای پوست و استخوان‌ها هستند. این چشمه ها در اقصی نقاط ایران پراکنده اند و میتوانید با توجه به مقصد خود آنها را انتخاب نمایید. سایت شب با ارائه سوئیت و ویلای دربست در تمام ایران به شما در یک سفر به یاد ماندنی برای بازدید از چشمه‌های آبگرم کمک خواهد کرد.

سوالات متداول:

چشمه‌های آب گرم چه خواصی دارند؟

چشمه‌های آب گرم به کاهش استرس، تقویت گردش خون، درمان بیماری‌های مفصلی و بهبود بیماری‌های پوستی کمک می‌کنند.

در کدام چشمه آب گرم ایران اثراتی از معماری ساسانیان دیده می‌شود؟

در داخل دیواره‌های بلند اطراف چشمه مرتضی علی، حفره‌ها و کانال‌هایی دیده می‌شود که قدمت آن را به دوران ساسانیان نسبت می‌دهند.

2 پاسخ
  1. هادی نظر داده:

    سلام وقت بخیر
    شماهم مثل دیگر سایتها بدون تحقیق فقط مطالب رو کپی کردین موندم چرا راجب آب گرمهای طبیعی و مدرن مشکین شهر که خاصیتهای بیشمار درمانی دارن و دردامنه ی کوه زیبای سبلان هستند مطالبی ننوشتین آبگرمها شامل اینها هستند:
    آبگر م قینرجه (گرمترین چشمه ی آب گرم جهان)
    آبگرم قوتورسویی (خواص پوستی)
    آبگرم ایلاندو (مفید برای چشم)
    آبگرم قاینار ساولان ،نگین دودو،وله زیر،موییل،یل سویی،شفا،درناو … که هرکدوم خواص درمانی خاصی دارن با استخر وامکانات مدرن وطبیعتی زیبا و بکر مطالبی ننوشتین؟؟؟؟؟؟

    1. بهشته محمدی نظر داده:

      سلام دوست عزیز ممنون بابت ثبت دیدگاهتون حتما این موارد اضافه می‌شود.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب