0 تا 100 روستای چلک، بهشت نوشهر

0

تا به حال اسم چلک به گوشتان خورده است؟ البته اگر از شمال بروهای حرفه‌ای باشید و معمولا روزهای تعطیل و آخر هفته‌تان را به سفر و گشت و گذار در این خطه سرسبز اختصاص می‌دهید، احتمالا با نام این روستای خوش آب و هوا آشنا هستید! اما اگر چیزی راجع به چلک نمی‌دانید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراهمان باشید و گشتی در این طبیعت بکر و دیدنی بزنید.

معرفی چلک، روستای سبز نوشهر

چلک نوشهر

بگذارید تا در همین ابتدای امر روستای چلک را به شما معرفی کنیم! چلک از جمله مناطق ویلایی و توریستی مازندران است که در ۱۳ کیلومتری شرق شهرستان نوشهر به سمت رویان قرار دارد. روستایی سرسبز و ییلاقی که مانند دیگر شهرهای این خطه از طرف شمال به دریا و از سمت جنوب به جنگل و رشته کوه‌های البرز محدود می‌شود. این روستا همچنین با جاده چالوس ۲۰ کیلومتر و با جاده هراز ۷۰ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل همین دسترسی نسبتا ساده، به عنوان یکی از مناطق محبوب در میان گردشگران شناخته می‌شود.

تلفظ نام این روستا بسته به مردم نواحی مختلف، متفاوت است. مثلا در زبان بومی اهالی خود روستا با اسم چلک یا چالک خوانده می‌شود، در حالی که بسیاری در گویش فارسی آن را چیلک صدا می‌کنند. با این حال معنی نام روستا کاملا به مشخصات جغرافیایی‌اش ربط دارد! چلک  به معنای چاله کوچک است و به روستایی که در گودی قرار گرفته باشد، گفته می‌شود.

بد نیست که بدانید این روستا حدود ۱۳۰۰ نفر جمعیت بومی و ۳۷۰۰ نفر جمعیت غیر بومی دارد و وسعتش به چیزی نزدیک به ۶۰۰ هکتار می‌رسد.

جهت اجاره ویلا در شمال کلیک کنید

جاهای دیدنی روستای چلک

همانطور که گفتیم، روستای چلک از زیباترین و شگفت‌انگیز‌ترین روستا‌های نوشهر مازندران است. کوهستان‌های مه گرفته، طبیعت بکر، جاذبه‌های تاریخی و آب و هوای پاک و معتدل این منطقه باعث شده است تا این منطقه در سالهای اخیر به یکی از دیدنی‌ترین و توریستی‌ترین مناطق شمالی تبدیل شود. در ادامه برخی از جاذبه‌های گردشگری این خطه سرسبز و خوش آب و هوا را به شما معرفی می‌کنیم:

مجسمه برنزی، اولین جاذبه گردشگری روستا

اولین جاذبه گردشگری روستا که در مسیر ورودی آن هم قرار گرفته، مجسمه‌ای برنزی از مردی با شکل و شمایل امروزی است. این مجسمه در حقیقت متعلق به مرحوم «حاج محسن رستمی» است که به گفته مردم بومی چلک نقش بزرگی در آبادی روستا داشته است.

حاج محسن رستمی به دلیل همکاری در توسعه، آبادی و عمران روستا، به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته چلک شناخته می‌شود. وی در یکی از عملیات‌های عمرانی روستا، دچار برق‌گرفتگی شده و دار فانی را وداع می‌گوید. از آنجا که مردم این روستا برای او احترام و اهمیت ویژه‌ای قائل هستند، در ورودی این ییلاق مجسمه‌ای به عنوان یادبود از اون نصب کرده‌اند.

برای مشاهده و رزور ویلا نوشهر کلیک کنید

غار‌های روستای چلک

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، مطمئنا بعد از سر زدن به چلک از غارهای کوچک و بزرگ آن دیدن می‌کنید. در حوالی این روستا چند غار نسبتا بزرگ وجود دارد که معروف‌ترین آنها در بخش شرقی چلک واقع شده است. غاری که در خرداد ۱۳۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در کنار ویلای کاخ ریاست جمهوری دیده می‌شود. این غار چیزی شبیه به غار علی‌صدر در ابعاد کوچک است و در میان آن آبهای زیرزمینی جریان دارد.

بخوانید از: بهترین آبشار های گیلان

مزرعه بزرگ پرورش ماهی 

یکی دیگر از جاذبه‌های چلک مزارع پرورش ماهی هستند که بخش عظیمی از سهمیه غذاهای دریایی این منطقه را تامین می‌کنند. در این مزارع دو نوع ماهی خاویار و قزل آلا پرورش داده می‌شود. شما می‌توانید علاوه بر بازدید از این مجموعه‌ها، ماهی‌های تازه و باکیفیت هم از آنها خریداری کنید.

اماکن مذهبی روستا

اگر دوست داشتید علاوه بر بازدید از جاذبه‌های دیدنی روستا، سری هم به اماکن مذهبی و متبرک آن بزنید، می‌توانید از مساجد قدیمی و دیدنی که در مناطق «چلک سلفی»، «چلک علیا» و «چلک مرکزی» واقع شده‌اند بازدید نمایید. اغلب مراسم و آئین‌های مذهبی روستا در این مساجد برگزار می‌گردند و در اعیاد و مناسبت‌های مختلف سال به محلی برای جمع شدن مردم بومی و حتی مسافران تبدیل می‌شوند.

اماکن ورزشی روستا

احتمالا برایتان جالب خواهد بود که بدانید در روستای چلک یکی از زیباترین زمین‌های ورزشی شمال کشور شاخته شده است! این زمین یکی از پاتوق‌های اصلی جوانان روستا است که در ساعات پایانی روز یا آخر هفته‌ها از آن برای بازی فوتبال و دیگر ورزش‌های جمعی استفاده می‌کنند.

ییلاقات اطراف چلک

از دیگر جاذبه‌های تفریحی و گردشگری چلک، مناطق ییلاقی هستند که در اطراف این روستا و در حوالی تپه‌ها و کوه‌های جنگلی مه گرفته آن واقع شده‌اند. ییلاقاتی که تماشای شهر، دریا و طبیعت از ارتفاعات آنها جذاب و فراموش نشدنی است. «کجور»، «وازک»، «دلسم»، «کندلوس» و «جنگل‌های واز» از جمله این مناطق هستند که سر زدن به آنها را به هر طبیعت دوستی به شدت پیشنهاد می‌کنیم!

دریاچه ارواح

اگر دوست دارید کمی چاشنی هیجان به سفرتان اضافه کنید و سری به مناطق اسرار آمیز اطراف چلک بزنید، ما به شما دریاچه ارواح را پیشنهاد می‌کنیم. دریاچه‌ای که در ۴۷ کیلومتری نوشهر و نزدیکی روستای «صلاح الدین کلا» قرار دارد و در گویش افراد محلی با نام دریاچه “ممرز” شناخته می‌شود.

ترکیب فضای مه‌آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنه‌های شکسته‌شان از آب بیرون زده است، صحنه‌ وهم‌‌آلودی را خلق کرده است که بسیاری با دیدنش به یاد بخش‌هایی از فیلم‌های ترسناک می‌افتند. شاید به همین دلیل است که نام این طبیعت دیدنی را دریاچه ارواح گذاشته‌اند.

بخوانید از: دریاچه ارواح

بهترین زمان سفر به روستای چلک نوشهر

همانطور که به شما گفتیم، روستای چلک نوشهر در ارتفاعی مناسب نسبت به دریا قرار گفته است. پس طبیعی است که آب و هوای آن در بیشتر مواقع سال مطبوع، دلپذیر و تا حدی خنک باشد. با این حال این روستا در آخرین روزهای پاییز و فصل زمستان، با سرما، برف، باران و مه کوهستانی دیده می‌شود. البته آب و هوای اینجا کمی هم غیر قابل پیش بینی است و ممکن است حتی در فصل گرم تابستان هم بارش باران مسافران را غافلگیر کند.

با این حال پیشنهاد می‌کنیم که اگر دوست دارید در بهترین زمان سال به چلک سفر کنید و از آب و هوای مطبوعش لذت ببرید، در فصل بهار و اوایل پاییز راهی سفر شوید.

جهت اجاره ویلا رامسر کلیک نمایید

سوغات روستای چلک

روستای چلک مانند دیگر روستاها و شهرهای شمالی، سوغاتی‌های جذاب و منحصر به فرد خودش را دارد. بهتر است اول از سوغاتی‌های خوردنی چلک شروع کنیم چرا که تنوع خوراکی‌ها در این روستا بسیار بالا و متنوع است و همه سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد. برنجک، رشته به رشته و قماق از جمله معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های چلک به حساب می‌آیند که با چشیدن‌شان بدون شک مزه دلپذیر و فراموش نشدنی را در زیر زبانتان حس می‌کنید.

حصیربافی، لباس محلی، جاجیم بافی، گلیم بافی، سوزن دوزی، نمدمالی، قلاب بافی و سفالگری از جمله مهم‌ترین سوغات چلک در زمینه صنایع دستی هستند که می‌توانید به راحتی از بازار و فروشگاه‌های صنایع دستی روستا و یا نوشهر تهیه کنید.

جهت مشاهده و اجاره ویلا جنگلی کلیک کنید

روستاها و جاهای دیدنی اطراف روستای چلک

چلک در میان طبیعت بکر و کوه‌های جنگلی مازندران واقع شده و به همین دلیل در اطرافش جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی وجود دارد. اگر دوست دارید بعد از سر زدن به روستا از طبیعت و مکان‌های بکر اطرافش هم دیدن کنید، ما به شما بازدید از جاذبه‌هایی همچون «جنگل سی‌سنگان»، «سد خاکی آویدر»، «ییلاقات کجور»، «کدیر»، «وازک»، «آبشار دارنو» و «آرامستان‌‌های زرتشتی» را توصیه می‌نماییم.

شهرهای پیشنهادی بعد از سفر به چلک

علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و تفریحی، روستای چلک در موقعیت جغرافیایی مناسبی قرار گرفته و به اغلب شهرها و روستاهای محبوب شمال نزدیک است. بد نیست که در ادامه کمی هم با شما درباره مناطق و شهرهای دیدنی اطراف آن صحبت کنیم:

چالوس، محبوب‌ترین شهر شمالی

چالوس یکی از بهترین مقاصد برای سفر به شمال است! اغراق نیست اگر بگوییم که بسیاری از گردشگران این شهر را در اول لیست تفریحات و خوشگذرانی‌های خود قرار می‌دهند. چالوس همچنین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان مازندران به حساب می‌آید و از قدیم به دلیل آب و هوای دلنشین و مطبوعش، به عنوان یکی از محبوب‌ترین مناطق پادشاهان و درباریان برای اقامت‌ موقت شناخته می‌شده است.

فاصله چالوس تا روستای چلک ۲۵ کیلومتر است و رسیدن به آن چیزی حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

جهت مشاهده و اجاره کلبه کلیک کنید.

رویان، منطقه ساحلی بکر مازندران

اگر سنتان قد بدهد و یا اهل تاریخ باشید، حتما می‌دانید که در قدیم منطقه ییلاقی رویان را با نام «علمده» معرفی می‌کردند. این شهر که در غرب مازندران و در فاصله بین نور و نوشهر قرار گرفته، از دیگر مناطق توریستی نزدیک به چلک است و به عنوان یکی از پر رفت و آمدترین و محبوب‌ترین ییلاقات مازندران شناخته می‌شود.

این منطقه حدود ۱۵ کیلومتر تا چلک فاصله دارد و رسیدن به آن با ماشین شخصی چیزی حدود ۱۰ دقیقه خواهد بود.

نوشهر، بهشت روی زمین

نوشهر نزدیک‌ترین منطقه گردشگری به چلک است. بسیاری این شهر سرسبز و خوش آب و هوا را نگین سرسبز و با ارزش استان مازندران معرفی می‌کنند. شهری که در حاشیه دریا و نوار ساحلی این استان کشیده شده و سالانه گردشگران زیادی را از سراسر ایران برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری‌‌اش به خود فرا می‌خواند.

بهتر است که بدانید برای رسیدن به نوشهر از چلک باید مسیری ۱۰ کیلومتری (حدود ۷ دقیقه‌) را با خودروی شخصی طی کرد.

آمل، استراحتگاه سرسبز

آمل یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌ها در میان شهرهای شمالی به حساب می‌آید. دیاری با طبیعتی چشم‌نواز و تاریخی کهن و البته جاذبه‌های گردشگری و تفریحی که توجه هر مسافری را به خود جلب می‌کند. آمل حدود ۸۰ کیلومتر تا چلک فاصله دارد و دسترسی به آن از این شهر کمتر از یک ساعت طول خواهد کشید.

جهت مشاهده و اجاره ویلا ساحلی کلیک کنید.

کلام آخر، سفری به طبیعت بکر مازندران

در این مطب با شما به روستای چلک سفر کردیم و از این طبیعت بکر و دیدنی بازدید نمودیم. خطه سرسبز چلک با وجود آب‌ و هوای مطبوع، جاذبه‌‌های طبیعی و تاریخی و امکانات رفاهی و اقامتی مناسب، به یکی از محبوب‌ترین روستاهای مازندران برای سفر تبدیل شده است.

در سالهای اخیر به دلیل توریستی بودن چلک، انواع ویلاها، اقامتگاه‌ها، سوئیت‌ها و خانه‌های بومگردی جذاب برای رفاه حال مسافران در این منطقه ساخته شده است. اقامتگاه‌هایی متنوع و جذاب که هر یک به گرمی از مسافران پذیرایی می‌کنند. شما می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و بوم گردی و رزرو سوئیت در روستای چلک نوشهر از سایت شب کمک بگیرید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب