راهنمای سفر به رشت؛ شهر خلاق غذا و باران‌های نقره‌ای

0

اگر تا به‌حال سفر به رشت را تجربه کرده باشید، قطعا حال‌وهوای خاص و سحرآمیز آن را لمس کرده‌اید. حس‌وحالی که تقریبا قابل وصف نیست، حتی برای افرادی که سال‌ها است در این شهر زندگی می‌کنند. رشت یکی از زیباترین، زنده‌ترین و در عین حال آرام‌بخش‌ترین شهرهای ایران است. شهری که به باران و پیاده‌رو‌ها و غذاهای بی‌نظیر معروف است. از آن‌جایی که شریک شدن این حال خوب با شما برای ما لذت بخش است، در این مقاله سعی داریم تا راهنمای سفر به رشت همیشه زیبا را با شما به‌ اشتراک بگذاریم تا بتوانید در سفر بعدی خود، بیشترین استفاده را از این شهر ببرید. پس با ما در این سفر رویایی همراه باشید.

معرفی رشت

سفر به رشت

این سفر را با معرفی رشت شروع می‌کنیم. البته در این مسیر از سوال و جواب برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنیم!

شهر رشت در کجای ایران قرار دارد؟ رشت مرکز استان گیلان است و در شمال ایران قرار دارد. البته رشت شهر ساحلی نیست و شهری مسطح است که معمولا آب‌وهوای معتدلی دارد.

رشت به چه چیزی معروف است؟ رشت به شهر باران‌های نقره‌ای معروف است. تنوع غذایی در رشت (و در گیلان) به‌قدری بالا است که در سال ۱۳۹۴ به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی به شبکه شهرهای خلاق یونسکو اضافه شد. همچنین به دلیل زیست شبانه مرکز شهر رشت، به شهر همیشه بیدار معروف است. برای فهمیدن دلیل این لقب هم کافی است یک‌بار از ساعت ۱۰ شب به بعد در میدان شهرداری و پیاده‌راه شهرداری به سبزه میدان باشید تا خودتان به شب‌بیداری رشت پی‌ببرید.

رشت چندمین شهر بزرگ ایران است؟ رشت یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران است. مساحت رشت در حدود ۱۸۰ کیلومتر مربع است و جمعیت این شهر طبق آخرین سرشماری در حدود ۷۰۰ هزار نفر است.

زبان مردم رشت گیلکی است و تعداد بسیار محدودی نیز به زبان تالشی صحبت می‌کنند. رشت چون به شرق گیلان نزدیک‌تر است درصد بیشتری مردم گیلک دارد و تعداد افراد از ریشه تالش کمتر است.

جهت اجاره ویلا در شمال کلیک کنید.

تاریخچه رشت

 سفر به رشت و تاریخچه این شهر

تاریخ رشت به چندین قرن پیش برمی‌گردد؛ شاید حتی بتوان رشت را به‌عنوان یکی از اولین شهرهای ایران معرفی کرد. اولین اسناد تاریخی که به رشت اشاره می‌کنند، رشت را به شکل دهستانی در جنگل معرفی می‌کنند. رشت در طول زمان به دلیل داشتن منابع طبیعی و البته نزدیکی به کشور‌های همسایه شاهد رشد زیادی بود و حالا تبدیل به ‌یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران شده است.

دلیل اینکه چرا شهر رشت بعنوان مرکز گیلان انتخاب شده است تقریبا نامعلوم است اما با توجه به ابعاد این شهر، پیشینه تاریخی، عوامل سیاسی و اقتصادی و البته ارتباط شهر رشت با سایر شهرها می‌توان دلیل این انتخاب را حدس زد. ناگفته نماند که رشت از تقریبا ۵ قرن پیش به‌عنوان مرکز استان گیلان انتخاب شده است و بدین ترتیب سفر به رشت رونق بالایی گرفته است.

ریشه نام‌گذاری رشت

برای ریشه اسم رشت چندین روایت مختلف وجود دارد. در برخی از روایت‌ها رشت از ترکیب رش و ت یعنی محل بارش باران ایجاد شده است و دلیل این نام‌گذاری بارش‌های زیاد بوده است. در روایات دیگر دلیل نام‌گذاری رشت، هموار و پست بودن مکان شهر عنوان شده و کلمه رشت نیز به‌عنوان پست و هموار معنی شده است.

یکی دیگر از روایت‌ها از نام رشت، دلیل نام‌گذاری را ریسیدن ابریشم در گذشته بیان می‌کند و شیوه تلفظ نام شهر نیز به‌صورت رِشت بیان می‌شود. در هر حال تمام این روایت‌ها می‌توانند به نوبه خود درست باشند، چراکه همه آن‌ها به ‌نحوی توصیف‌کننده تاریخ و پیشینه این شهر زیبا هستند.

بخوانید از: بهترین رستوران های رشت

آب و هوای رشت

آب و هوا در سفر به رشت

آب و هوای رشت آب و هوای معتدل رو به گرم است. رطوبت هوا تقریبا در تمام فصول حس می‌شود ولی بیشترین میزان رطوبت مربوط به فصل تابستان است. در فصل بهار آب و هوا کاملا معتدل و بهاری است و برای قدم زدن در شهر مناسب‌ترین حالت را دارد. در فصل تابستان گرمای هوا بیشتر می‌شود و شرجی بودن ممکن است کمی شرایط را برای بیرون از خانه ماندن سخت کند. در فصل پاییز مجددا هوای معتدل رو به خنک و البته طبیعت رنگارنگ فضای دلربایی برای سفر می‌سازد و در زمستان نیز بارش‌های متعدد جلوه‌ای زیبا به شهر می‌دهد. البته باید بگوییم که نرخ بارش برف در شهر رشت کم است و معمولا بارش‌ها به صورت بارش باران هستند. اما بهترین زمان سفر به رشت چه فصلی است؟

بهترین زمان سفر به رشت

بهترین زمان سفر به رشت در فصل بهار و اوایل اردیبهشت و همچنین در فصل پاییز و زمان ریزش برگ درختان است. جلوه شهر در این دو فصل به‌طرز چشم‌گیری زیباست و تعادل دمایی نیز به کمک مسافر می‌آید تا بهترین استفاده را از جاذبه‌های طبیعی شهر ببرد.

جهت اجاره ویلا رشت کلیک کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری رشت

مکان های دیدنی و گردشگری در سفر به رشت

رشت شهری است که در گوشه گوشه آن می‌توانید جاذبه‌های مختلف طبیعی و تاریخی پیدا کنید. اگر به فکر پیاده‌روی در شهر هستید تقریبا تمام مسیرها را می‌توانید پیاده طی کنید و از مناظر رشت نهایت استفاده را ببرید. برای سفر به رشت شاید بد نباشد فاصله‌ی آن از شهرهای دیگر را بدانیم:

فاصله رشت تا تهران: 330 کیلومتر

فاصله رشت تا رامسر: 114 کیلومتر

فاصله رشت تا ساری: 360 کیلومتر

فاصله رشت تا بندر انزلی: 40 کیلومتر

فاصله رشت تا لاهیجان: 45 کیلومتر

فاصله رشت تا آستانه اشرفیه: 38 کیلومتر

به عنوان یک راهنمای سفر به رشت، جاذبه‌های زیر را در خاطر داشته باشید تا حتما سری به آن‌ها بزنید:

سبزه میدان، میدان شهرداری، بازار سنتی، پارک شهر (باغ محتشم) و عمارت کلاه فرنگی، مقبره و خانه میرزا کوچک خان، پل خشتی و یخچال طبیعی چمارسرا، بلوار گلسار (برای پیاده‌روی توصیه می‌شود)، موزه مردم‌شناسی گیلان، موزه میراث روستایی گیلان (ابتدای جاده سراوان)، پارک جنگلی سراوان، تالاب عینک و پارک مفاخر، کلیسای مسروپ مقدس، بقعه دانای علی و … از جاذبه های گردشگری و دیدنی رشت هستند.

چگونه به رشت سفر کنیم ؟

جاده قزوین رشت

راه‌های مختلفی برای رسیدن به رشت وجود دارد. شما می‌توانید با خودروی شخصی، با وسایل نقلیه عمومی (تاکسی، اتوبوس، هواپیما و قطار) و یا با تور به رشت سفر کنید. البته توصیه ما این است که تا جای ممکن شخصی و به‌همراه دوستان و خانواده سفر کنید تا زمان سفر دست خودتان باشد و بتوانید از زیبایی رشت حداکثر استفاده را ببرید.

چندین مسیر اصلی منتهی به رشت وجود دارد. اگر از سمت تهران به رشت می‌روید، مناسب‌ترین انتخاب برای شما آزادراه قزوین رشت است. به عبارتی باید ابتدا به کرج، سپس قزوین و سپس رشت بروید.

اگر از سمت شرق و مازندران قصد سفر به رشت دارید، جاده کناره یا همان جاده ساحلی مناسب‌ترین انتخاب است. در این مسیر ابتدا به شهر چابکسر گیلان می‌رسید و سپس با گذر از رودسر، لاهیجان و آستانه اشرفیه به شهر رشت خواهید رسید.

برای سفر به رشت از شهرهای جنوبی می‌توانید هم از مسیر تهران و هم از مسیر زنجان به رشت برسید.

از شهرهای غربی مانند آذربایجان و اردبیل نیز می‌توانید از طریق جاده زیبای خلخال و آستارا خود را به رشت برسانید.

حمل و نقل عمومی در رشت

حمل و نقل عمومی در رشت

در رشت حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و تاکسی‌ می‌شود. تقریبا در تمام راه‌های اصلی تاکسی خطی وجود دارد و فقط کافیست ایستگاه‌های مختلف را بشناسید. اصلی‌ترین ایستگاه‌های تاکسی عبارتند از ایستگاه تاکسی سبزه میدان، ایستگاه تاکسی تختی، ایستگاه تاکسی خیابان امام خمینی، ایستگاه تاکسی سعدی، ایستگاه تاکسی پل جانبازان، ایستگاه تاکسی یخسازی، ایستگاه فلکه گاز و ایستگاه لاکانی.

علاوه بر تاکسی و اتوبوس، سامانه‌های تاکسی اینترنتی نیز در رشت فعال هستند و می‌توانید از این سامانه‌ها برای جابجایی در شهر استفاده کنید.

هتل و اقامتگاه ‌های رشت

بومگردی در رشت

در سفر به رشت، محل اقامت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سفر است. انتخاب محل اقامت کاملا بستگی به شما دارد. رشت انواع اقامتگاه ویلایی، بوم‌گردی و هتل‌ها را دارد که می‌توانید انتخاب کنید. اگر قصد یک اقامت با سرویس و خدمات خاص دارید، هتل می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد. هتل‌ها مزیت‌های مختلفی نسبت به اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا شخصی دارند. برای مثال منوی صبحانه، ناهار و شام، سرویس نظافت و … از مزایای هتل‌ها است. از بهترین هتل‌های رشت می‌توانیم به هتل بزرگ کادوس، هتل پامچال، هتل پردیس، هتل شبستان و هتل اردیبهشت اشاره کنیم.

اما اگر به دنبال یک اقامت خانوادگی و اقتصادی هستید، پیشنهاد ما اقامتگاه بوم‌گردی یا اجاره ویلا و سوئیت در رشت است.

رستوران‌ ها و فست فودهای رشت

رستوران شور کولی رشت

طبیعتا در شهری که به‌عنوان شهر خلاق غذا ثبت شده است، شکم‌گردی و غذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس در سفر به رشت ابدا غذا را فراموش نکنید. اگر دوست دارید تنوع غذایی رشت را تجربه کنید، پیشنهاد ما این است که حتما به رستوران‌های محلی رشت سر بزنید. در رستوران‌های محلی شما می‌توانید انواع مختلفی از غذاهای سنتی گیلانی را ببینید و انتخاب کنید، در ضمن در کنار غذا حتما دورچین‌های مخصوص گیلان مانند باقالا، اشپل و گردو را امتحان کنید.

بهترین رستوران‌های محلی رشت عبارتند از: شور کولی در بلوار توحید، رستوران میرزا در بلوار دیلمان، رستوران رازقی در بلوار سمیه، رستوران گیجاواش در بلوار ضیابری و رستوران شکم الملوک در بلوار منظریه.

البته اگر اهل کباب یا فست فود هستید رشت گزینه‌های زیادی برای شما دارد. بهترین رستوران‌های رشت عبارتند از: کباب مهدی در بلوار نامجو، برگراد در جاده رشت به انزلی، سمسام فود در بلوار قلی پور، خانه کنتاکی در بلوار انصاری، فست فود بارسا در بلوار گلسار، پیتزا کاج در بلوار منظریه و پیتزا نوید در میدان معلم.

هزینه خورد و خوراک در رشت

کباب مهدی رشت

هزینه خورد و خوراک در رشت نسبت به سایر کلان‌شهرها کمی پایین‌تر است، به خصوص در غذاهای محلی و کباب‌ها که معمولا مواد اولیه ارگانیک و محلی هستند. در سایر موارد مانند فست فودها یا غذاهای آماده، این اختلاف قیمت بسیار ناچیز است و تقریبا با سایر شهرها برابر است.

اگر دوست دارید در مدت اقامت خود غذای خانگی بخورید می‌توانید مواد اولیه را به‌صورت روزانه و تازه از بازار رشت تهیه کنید و خودتان آشپزی در سفر را در دست بگیرید.

غذاهای محلی رشت

غذای محلی رشت

رشت نزدیک به ۲۰۰ غذای متنوع دارد. تعجبی نیست که با این تعداد غذا جزو شهرهای خلاق غذا در یونسکو ثبت شده است. معروف‌ترین غذاهای محلی رشت یا گیلان عبارتند از:

جوجه و کباب ترش، پلا کباب، میرزا قاسمی، ترش تره، باقالا قاتق، کال کباب، مرغ ترش، اناربیج، سیر واویج، سیر قلیه، واویشکا، آغوز خورشت (فسنجون)، سیر تابه، شامی کباب، شوید و خلی (شوید خالی – ترکیب مرغ، شوید و آلوچه به صورت خورشتی، ترش کباب (خورشت مرغ طعم‌دار شده با آب غوره)، باقالا پلا سر و….

مراکز خرید و بازار های رشت

بازار سنتی رشت

در سفر به رشت خرید از بازار سنتی رشت را فراموش نکنید. البته که بجز بازار سنتی،‌ بازارها و مراکز خرید مدرن و پاساژ هم وجود دارد اما بازار سنتی قطعا حال‌وهوای متفاوتی دارد.

بازار سنتی رشت بالاتر از میدان شهرداری و موازی خیابان شیک قرار دارد. این بازار نمونه کوچکی از بازار بزرگ تهران است و راسته‌های مختلفی دارد و از هر کالایی که بخواهید می‌توانید در این بازار پیدا کنید. راسته زرگران، راسته ماهی فروشان، راسته پارچه فروشان و … از راسته‌های مختلف این بازار قدیمی هستند.

حتی اگر قصد خرید ندارید، باز هم به مرکز شهر رشت و بازار سری بزنید. پیاده‌روی در این بازار و حس زندگی که در آن جریان دارد قطعا خاطره‌ای ماندگار برایتان می‌سازد. البته بهتر است پیاده‌روی خود را از کمی قبل‌تر و از سبزه میدان شروع کنید و پس از گذشت از پیاده‌راه علم‌الهدی و شهرداری، به خیابان شیک برسید و سپس راسته‌های مختلف بازار را طی کنید.

سوغات رشت

حصیربافی رشت

برای انتخاب سوغاتی از رشت، دستتان کاملا باز است. رشت انواع سوغات خوراکی، تزئینی و صنایع دستی را دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید زیتون، حصیربافی، گلیم و جاجیم، سفال، صنایع چوبی و … را به‌عنوان سوغاتی برای عزیزان خود هدیه ببرید.

بهتر است سوغاتی که انتخاب می‌کنید جنبه کاربردی داشته باشد تا در کنار جنبه یادگاری، فرد با استفاده از آن هربار از شما یاد کند و یادآور حس خوب هدیه شما باشد. البته فراموش نکنید که برای خودتان هم یک یادگاری کوچک تهیه کنید تا خاطرات سفرتان به رشت را همیشه زنده نگه دارید.

مراسم های سنتی رشت

آینه تکم

گیلان یکی از استان‌های ایران با مرکزیت شهر رشت، با پیشینه چندهزار ساله است و به همین خاطر، تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم رشت و گیلان قدمتی دیرینه دارد. برخی از این مراسم‌های سنتی که هنوز هم پابرجا هستند عبارتند از:

نوروزخوانی: نوروزخوانی جشنی سنتی در رشت است که معمولا گروه‌های مختلف با پوشش سنتی در معابر اصلی شهر (به‌ویژه میدان شهرداری و سبزه میدان) سن برپا می‌کنند و نوروز را با شادی و آهنگ‌های سنتی گیلانی جشن می‌گیرند.

آینه تکم: آینه تکم رسمی است که از استان‌های غربی وارد گیلان شده است. تکم عروسکی به شکل بز است که با چوب نگه‌داشته و حرکت داده می‌شود و به عنوان نمادی از سال جدید و نوروز است.

عروسی سنتی: در بسیاری از نقاط رشت و گیلان، هنوز هم عروسی‌های سنتی به قوت خود باقی هستند و انتخاب بسیاری از عروس و داماد‌ها، برگزاری عروسی به شیوه سنتی است. در عروسی‌های سنتی معمولا عروسی در حیاط منزل برگزاری می‌شود و آیین‌های قدیمی مانند رقص قاسم آبادی، رقص استکان و … در طول عروسی اجرا می‌شوند.

علم بندی؛ یکی از آیین‌های سنتی رشت در ماه محرم، علم‌بندی است. در این آیین سنتی، یک علم فلزی به پر و نمادهای اسلامی-عاشورایی مزین می‌شود و جوانان برای حاجت گرفتن این علم را بلند می‌کنند و برای مسافتی معین در شهر می‌گردانند.

چله شب: چله شب یا همان شب چله، نام آیین سنتی یلدا در رشت است. چله شب در گیلان مشابه شب یلدا در سایر ایران است و از سنت‌های این شب می‌توان به حافظ خوانی، فال حافظ، خوردن آجیل و میوه و خواندن آوازهای سنتی گیلکی اشاره کرد.

بیمارستان و مراکز درمانی رشت

بیمارستان پارس رشت

امیدوارم هیچ‌وقت نیازی به بیمارستان یا مراکز درمانی نداشته باشید، اما از آنجایی که این مقاله قرار است یک راهنمای کامل سفر به رشت باشد ناچاریم که این مراکز را نیز به شما معرفی کنیم. اگر خدای ناکرده نیاز به بیمارستان داشتید، مراکز زیر از بهترین مراکز درمانی رشت هستند:

بیمارستان پارس (بلوار قلی پور)، بیمارستان فامیلی (خیابان بیستون)، بیمارستان کودکان ۱۷ شهریور (خیابان سیادتی)، بیمارستان رسول اکرم (خیابان پرستار)، بیمارستان آریا (ابتدای جاده رشت به انزلی- فرودگاه رشت) مرکز درمانی صابرین (تقاطع گلسار و قلی پور) و بیمارستان گلسار (بلوار گلسار)

در حال حاضر آخرین وضعیت شهر رشت از نظر کرونا آبی است و تعداد مبتلایان در رشت بسیار کم است. پس می‌توانید با خیال راحت به این شهر سفر کنید اما با این وجود رعایت پروتکل‌ها را فراموش نکنید.

کلام آخر و سایت شب

حالا که راهنمای سفر به رشت را دارید، می‌توانید اقامتگاه خود را نیز از شب اجاره کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت در رشت می‌توانید با کمک سایت شب، تمام واحدهای اقامتی از جمله اقامتگاه‌ بوم‌گردی رشت را ببینید و با توجه به تعداد نفرات یا ویژگی‌های خاصی که مدنظر دارید، محل اقامت خود را انتخاب کنید.

از مزیت‌های اقامتگاه شخصی یا بوم‌گردی می‌توانیم به آزادی عمل، تخصیص یک ویلا دربست به مسافر، امنیت و … اشاره کنیم.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب