نکات ایمنی سفر در زمان کرونا

0

اخبار شیوع کرونا در اوایل سال 2020 منتشر شد و هنوز پس از گذشت نزدیک به 9 ماه، شهرها و کشورهای زیادی با این بحران دست و پنجه نرم میکنند.

صنعت گردشگری نیز در میانه این بحران بی آسیب نمانده و برنامه های مسافرتی به طور قابل توجهی تغییر کرده است.هزاران پرواز لغو شده، سفرهای بی شماری به تعویق افتاده و یک تحول عمیق در تفکر مسافران بوجود آمده است.

اما این بدان معنا نیست که مسافرت به طور کامل متوقف شده است. همانطور که دستورات قرنطینه به شکل مداوم در سراسر جهان تغییر میکند، هتل ها، شرکتهای هواپیمایی و گردشگری نیز خود را با این شرایط وفق میدهند.

با این وجود هنوز بسیاری از مسافران در تعجبند که باید از چه مراحل ایمنی در زمان سفر پیروی کنند.

در این زمان یک موضوع قطعی به نظر میرسد : نکات ایمنی بیماری کووید دائمآ در حال تغییر است پس باید به صورت منظم قوانین و اخبار جدید را در سایتها و رسانه ها بررسی کنیم. باید پیش از سفر آخرین اخبار شیوع بیماری در شهر یا کشور مقصد را مطالعه کنیم و در زمان سفر از پروتکلهای پیشگیرانه بهره بگیریم.

در مطلب پیش رو به برخی از این نکات مفید اشاره میکنیم:

اگر دو به شک هستید، خانه بمانید

واضح است که بهترین راه برای جلوگیری از ابتلای خود و دیگران در برابر این بیماری، ماندن در خانه است.عمیقا با خودتان فکر کنید و میزان خطر را در برابر دلایل سفرتان بسنجید، آیا واقعاً این سفر ارزش رفتن دارد؟

انجمن پزشکی تگزاس آمریکا یک نمودار برای ارزیابی خطر ابتلا از طریق فعالیت های معمول مانند رفتن به رستوران و … تهیه کرده است. نکته ای که در این گزارش مهم به نظر میرسد این است که : “هر فعالیتی که در تماس با انسان های دیگر باشد خطر ابتلا را افزایش خواهد داد.”

فضای بیرونی و بدون ازدحام را انتخاب کنید

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افراد در محیط های بسته (جایی که ذرات ویروسی به راحتی گردش می کنند) مستعد ابتلا به بیماری هستند. فعالیت های خارج از منزل مانند کمپینگ، پیاده روی و ماهیگیری، باعث میشود تا راحت تر از افراد فاصله بگیرید و البته که  ویروسها هم از از طریق هوای آزاد پخش نمیشوند.

اگر سبک تفریحتان در فضای باز نیست، سعی کنید مقصدی را انتخاب کنید که با ازدحام جمعیت مواجه نشوید.گرچه ویروس از طریق آب منتقل نمیشود اما سواحل و استخرها معمولآ جمعیت زیادی را به خود جذب میکنند.

پس حتماً مقصدتان را بررسی کنید و برای سفر به شهرهای ساحلی از دستورالعمل های مناسب پیروی کنید. اگر می خواهید در رستوران غذا بخورید، صندلی های فضای باز را برای به حداکثر رساندن ایمنی انتخاب کنید.

بررسی کنید که مقصد شما چه اقدامات مهارکننده ای بکار میبرد

متأسفانه راهنمایی های جهانی برای نحوه برخورد با ویروس کرونا وجود ندارد و روش ها از شهری به شهر دیگر و کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

حتماً دستورالعمل های ایمنی شهر یا کشوری که به آن سفر میروید را بررسی کنید. آیا برای سفر به این مقاصد باید 2 هفته در قرنطینه بمایند؟

به شما توصیه میکنیم از مقاصدی که به نظر می رسد اقدامات ایمنی را جدی نمیگیرند خودداری کنید (اقداماتی مثل نزدن ماسک یا محدودیت جمعهای گروهی)

در سایتهای مختلف ایرانی و خارجی میزان ابتلا بیماری در سراسر جهان و شهرهای مختلف ردیابی میشود. قبل از رفتن به مقصد جدید مطمئن شوید جایی نمی روید که در حال حاضر با جهش بیماری دست و پنجه نرم میکند.

جدا از این اطلاعات، آگاه باشید که آیا بیمارستانهای مقصدتان بیمارهایی که آسیب دیدگی متفاوتی دارند را پذیرش میکنند یا نه.

وسیله حمل و نقل را عاقلانه انتخاب کنید

وقتی صحبت از نحوه رسیدن به مقصد باشد، بسیاری از عملکردهای بهداشتی و مراقبتی تغییر میکند. شما در این زمینه نمیتوانید کنترل همه امور را در دست بگیرید اما باید بسیار مراقب باشید.

قاعده کلی این است که هر چقدر شما و همسفرتان در تنهایی و به دور از ازدحام به سر ببرید، راه بیماری را سخت تر کرده اید.

خوب است که بدانید سفر با هر نوع وسیله حمل و نقل، شما را ملزم به پاکیزگی منحصر به خودش خواهد کرد :

خودروی شخصی

سفر با خودروی شخصی ایمن ترین راه سفر در این روزهاست. رانندگی شامل کمترین میزان تماس با افراد است و کنترل شما را برای اقدامات ایمنی بیشتر میکند.

با این اوصاف در نظر بگیرید که اگر اتومبیلتان خراب شود یا تصادف کنید قرار است چه اتفاقی بیفتد.موضوعی که باید برای آن آماده باشید.

اگر یک وسیله نقلیه اجاره می کنید،مطمئن شوید که شرکت اجاره دهنده از نکات بهداشتی و ایمنی پیروی می کند. حتماً وسایل تمیزکاری شخصیتان را برای تمیز کردن ماشین همراه داشته باشید.

هواپیما

اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سیستمهای فیلتر هوا در هواپیما می توانند از گسترش ذرات باکتریایی و ویروسی در طول پرواز جلوگیری کنند، اما هواپیما همچنان خطر ابتلا به کرونا را بسیار زیاد می کند. تا جایی که برخی از شرکت های هواپیمایی نسبت به دیگر کمپانی ها، بیشتر درگیر این بیماری میشوند.

هنگام رزرو پرواز به سراغ شرکت هواپیمایی بروید که در رعایت مقررات ایمنی و بهداشت سختگیر است. شرکتی که از همه مسافران و کارمندان میخواهد تا ماسک بزنند و هواپیما را با ظرفیت کمتری پر کنند.

اگر می بینید که برخی مسافران ماسک نپوشیده اند، از مطلع کردن مهمانداران ترسی نداشته باشید و مطمئن شوید که آنها در این زمینه کاری انجام میدهند.

فراموش نکنید که رعایت نکردن حتی یک مسافر میتواند جان دیگر مسافران را به خطر بیندازد.

سفر با قطار یا اتوبوس

ایمنی سفر با قطار یا اتوبوس تا حد زیادی به پر بودنِ آن بستگی دارد.متاسفانه پر بودن وسیله نقلیه موضوعی نیست که بتوانید به طور شخصی بر آن کنترل داشته باشید.

در صورت امکان سعی کنید بلیط خود را ساعاتی رزرو کنید که مسافران کمتری وجود دارند،مثل صبح خیلی زود یا اواخر شب.

اقدامات ایمنی مانند استفاده از ماسک و رعایت بهداشت هم باید توسط هر مسافر و خدمه رعایت شود.

از ایمنی اقامتگاه مطلع شوید

اگر می خواهید در هتلی اقامت کنید، در رستورانی غذا بخورید یا در خانه ای بومی بمانید، زودتر از موعد با محل مورد نظر تماس بگیرید و از آنها بپرسید که برای اطمینان از سلامتی و امنیت مشتریان،(و حتی کارکنان) چه اقداماتی انجام می دهند.

استفاده از خدمات گردشگری مستلزم آن است که کارکنان این حوزه زندگی خود را در معرض خطر قرار دهند تا بتوانند به مشتریان خدمات کنند، و مشاغلی که امنیت کارکنانشان را در اولویت قرار ندهند مورد تأیید نخواهند بود.

دانستن اینکه واقعاً چه چیزی در پشت صحنه هر شغلی اتفاق می افتد دشوار است، اما پاسخ هتل یا رستوران باید اطلاعاتی درباره جدی گرفتن این بیماری به شما بدهد.

میتوانید این 4 سوال را از صاحبان هتلها، اقامتگاهها و مشاغل گردشگری بپرسید :

– آیا کارمندان موظف هستند که ماسک بزنند و دستهایشان را بشویند؟ (چه پیش از برخورد با مشتریان و چه پس از برخورد با آنها)

-آیا کارمندان به تستهای کرونا دسترسی دارند؟

– سیاست مرخصی استعلاجی کارمندان چیست؟ (کارمندانی که از سیاست مرخصی استعلاجی کافی برخوردار نباشند ممکن است با حال مریض به محل کار بیایند)

-مکانهای عمومی هرچندوقت یکبار ضد عفونی میشوند؟

کیف مراقبتی کرونا!

یک کیف کوچک برای همراه داشتن وسایل مراقبتی کرونا تهیه کنید. لازم است که باز هم تکرار کنیم چندین ماسک در کیفتان داشته باشید!

این موضوع در کنار شستن و تمیز کردن مکرر دستها و حفظ حداقل 2 متر فاصله ،بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا بیماری است. در هنگام سفر حتماً این دستورالعمل ها را دنبال کنید.

نکات پوشیدن ماسک:

– یک ماسکِ موثر، به شکل محکمی در اطراف صورت قرار می گیرد.

– ماسک های تنفسی N95 و ماسک های KN95 برای جلوگیری از ذرات ویروسی موثرترین هستند، اما بیشتر متخصصان می گویند این ماسکها باید فقط برای متخصصان پزشکی و کارگران استفاده شوند.

– هنوز درباره ماسکهای دیگری که از کرونا پیشگیری میکند چیزی نمیدانیم. برخی متخصصان توصیه می کنند در صورت امکان از چندین لایه ماسک استفاده کنید (به عنوان مثال ماسک پارچه ای روی ماسک جراحی یا یک ماسک عادی روی ماسک پارچه ای). اگر چندین گزینه ندارید، یک ماسک از هیچ کدام بهتر است.

توصیه میشود که ماسک های قابل استفاده مجدد،بعد از هر بار استفاده شسته شود. اصول شستشوی ماسکهای پارچه ای درسایتهای مختلف وجود دارد و میتوانید درباره آن مطالعه کنید.

– اگر دستتان را نشسته اید ماسک را لمس نکنید.

-ماسک را به سمت چانه یا گردن نکشید. چانه و گردن شما میتواند میزبان ذرات ویروسی باشد. اگر می خواهید ماسک خود را بردارید، دستانتان را بشویید و سپس آن را کاملا از صورت خود بردارید.

برای تمیز و ایمن نگه داشتن خود و محیط ، این موارد را در کیفتان نگه دارید:

– ضد عفونی کننده دست که حداقل 60٪ الکل داشته باشد.

– دستمال مرطوب ضد باکتری برای هر سطحی که ممکن است با آن تماس طولانی داشته باشید (دستگیره های هواپیما ، فرمان، توالت های عمومی).

– صابونهای کاغذی. شستن دست همیشه بهتر از ضد عفونی کردن آن است. بنابراین اگر در موقعیتی قرار بگیرید که صابون در دسترستان نباشد، این شوینده های کوچک کاغذی بسیار مفید خواهند بود.

برای تغییرات قوانین مسافرتی آماده باشید

این موضوع بخصوص زمانی صدق میکند که به خارج از کشور سفر می کنید.

احتمال دارد سفر شما به دلیل ویروس کرونا به تأخیر بیفتد یا برای مدت زمان خاصی اجازه بازگشت به خانه را نداشته باشید. اگر قوانین به گونه ای تغییر کند که سفر شما به تأخیر بیفتد یا نتوانید طبق برنامه قبلی به خانه برگردید، لوازم ضروری اضافی مانند داروهایتان را بسته بندی کنید تا در وضعیت بلاتکلیف نمانید.

برگردان از

https://www.heremagazine.com/articles/

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب