نکات ایمنی هنگام زلزله در سفر

0

تصور کنید که در سفر هستید و کیلومترها از خانه و شهر خود دور شده اید. ناگهان زمین زیر پایتان میلرزد و این بلای طبیعی به سراغ شما و همسفرانتان می آید. باید چه کنید؟ پیش بینی زلزله تا امروز امری ناشدنی تلقی می شود.

زمین لرزه به خودی خود وحشت آفرین است و وقوع آن در سفر بدون آمادگی قبلی میتواند با اتفاقات جبران ناپذیری همراه باشد. از آنجا که 5 دی ماه به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله نام گذاری شده است، برآن شدیم تا با شما از این رخداد طبیعی هنگام سفر صحبت کنیم.

نسبت به خطرات زلزله آگاه شوید

نسبت به خطرات زلزله آگاه شوید

مکانی که نه روی گسلی قرار گرفته و نه سابقه بدی در لرزش زمین دارد، جایی برای نگرانی باقی نمیگذارد. اما اگر مقصد شما منطقه ایست که مستعد لرزیدن شناخته میشود ، باید احتمال وقوع زمین لرزه را در نظر بگیرید.

متاسفانه هنوز کسی نتوانسته زلزله را پیش بینی کند. طوفانها، گردباد و حتی فوران آتشفشان هر کدام علائمی دارند که از پیش به شما درباره آمدنشان خبر میدهند.اما زلزله با سکوت و بی خبری همراه است و همین موضوع این رخداد غیرمنتظره را تا این حد ترسناک کرده است.

حتمآ نسبت به وضعیت زمین شناسی و زلزله خیز بودن مقصدتان مطاله کنید و بدانید که به چه منطقه ای سفر میکنید.

از قبل پیشگیری های ابتدایی را انجام دهید

از قبل پیشگیری های ابتدایی را انجام دهید

همیشه در سفر کیف کوچکی برای شرایط اورژانسی داشته باشید. کیفی که به مُسکِن، قرص سرماخوردگی و داروهای گوارشی مثل قرص های ضد تهوع و بیرون روی مجهز باشد.

در این کیف میتوانید چسب زخم و پمادهای آنتی بیوتیک هم قرار دهید. این داروها در هنگام زخمهای جزئی و تاول های کوچک مانند آبی روی آتش عمل خواهند کرد.

همراه داشتن ماسکی کوچک برای جلوگیری از ورود گرد و غبار ، بطری آب و چراغ قوهِ سبک از دیگر ملزومات ایمنی زلزله شناخته میشود.

نکات علمی زمین لرزه را بشناسید

نکات علمی زمین لرزه را بشناسید

فهمیدن علمِ پشت هر موضوع، ترس و وحشت درباره آن موضوع را کمتر میکند. پس بهتر است بیشتر درباره نکات علمی این پدیده طبیعی بدانیم.

مثلآ زلزله هایی که در عمق بیشتری از زمین رخ میدهند غالبآ در طیف وسیعتری احساس میشوند اما آسیب کمتری به ساختمانها میزنند.

برعکس این موضوع هم صادق است. زمین لرزه های کم عمق خسارت موضعی بیشتری دارند و کمتر احساس میشوند.

برای مثال زلزله 7 ریشتری که در سال 2018 در آلاسکا رخ داد، در عمق 29 مایلی زمین به وقوع پیوسته بود. با وجودی که این زمین لرزه به طور گسترده احساس شد اما خانه ها و جاده ها آسیب بسیار کمی دیده بودند. آنقدر کم که کسی از یک زلزله 7 ریشتری چنین انتظاری نداشت.

درباره ایمنی اقامتگاهتان مطمئن شوید

درباره ایمنی اقامتگاهتان مطمئن شوید

از مسئولان هتل یا اقامتگاه درباره ایمنی ساختمان بپرسید. مطمئن شوید که کپسول آتش نشانی ، نقشه تخلیه و  بازرسی های ایمنی آتش نشانی در اقامتگاه شما  لحاظ شده است.

از طرح تخلیه اقامتگاه بپرسید و بدانید که نقاط ” امن ” کجا هستند .

اگر هتل شما نزدیکی آب قرار گرفته ، نسبت به دانستن هشدارها و شرایط کنترل سونامی مطلع شوید.

محیط اطراف خود را ارزیابی کنید

محیط اطراف خود را ارزیابی کنید

تنظیمات اتاقتان را متناسب با وقوع زلزله تغییر دهید .اگر تخت شما زیر کمد قرار گرفته، آن را جابه جا کنید. از ایمنی وسایل خانه مطمئن شوید . بدانید نزدیکترین کپسول آتش نشانی کجاست و چه زمانی سرویس دهی آن انجام شده است.

مسیرهای خروجی هتل را بررسی کنید و باز و بسته بودن درب های اضطراری را بررسی کنید.

در زمان وقوع زلزله چه کنیم

در زمان وقوع زلزله چه کنیم

بیشتر آسیبهای زلزله زمانی رخ میدهند که مردم در ترس و وحشت شروع به دویدن میکنند. پس باید آرامش را حفظ کرد و وحشت و اضطراب را به کنترل رساند.

تا مدتها این باور وجود داشت که با ایستادن در چارچوبهای درب ، خودمان را از آسیب حفظ میکنیم. امروز این باور منسوخ شده است چون محافظی برای سر شما وجود ندارد و ممکن است تا رسیدن به این محدوده آسیب دیگری ببینید . هرگز چارچوبهای درب را برای پناه گرفتن انتخاب نکنید.

بهترین کار این است که در زیر میز یا نیمکت پناه بگیرید. به سراغ هرچیزی بروید که برای محافظت از شما در برابر ریزش آوار کمک میکند. حواستان به شیشه های شکسته شده باشد و مراقب باشید زخمی نشوید.

اگر در دنیای مجازی توصیه های پرطرفداری را دیده اید که به شما از ” موقعیت مثلث زندگی ”  میگوید و برای پناه گرفتن از شما میخواهد زیر میز نروید، به آن توجهی نکنید. این فرضیه به طور کامل از طرف دانشمندان و متخصصان مردود شده است.

ماندن در زیر سطحی محکم امن ترین مکان برای فرار از زمین لرزه است. اگر در رختخواب هستید ، آنجا بمانید و سر خود را با بالش بپوشانید.

سوار آسانسور نشوید . هنگام رانندگی در ایمن ترین حالت ممکن خودرویتان را در اطراف خیابان متوقف کنید. از کابلها و ستونهای برق دوری کنید.

برای پس لرزه هایی بعدی که می توانند بسیار قوی باشند آماده باشید.

زلزله ممکن است در هر مکانی به سراغتان بیاید. مهم این است که به قانون ” رها کردن ، پناه گرفتن و صبور بودن ” پایبند باشید.

بعد از زلزله چه کنیم

بعد از زلزله چه کنیم

همچنان بهترین راه ” آرامش و آگاهی ” است.

دستورالعملهایی که از طرف دولت، آتش نشانی و هواشناسی منتشر میشود را جدی بگیرید!

میتوانید اپلیکیشن های ردیابی زلزله را دانلود کنید که برای آگاهی از اتفاقات بعدی و تذکر نکات ایمنی طراحی شده اند.

ممکن است خطوط تلفن در این زمان دچار مشکل شوند اما خطوط اورژانسی معمولا بدون هیچ مشکلی گرفته میشوند.

زمین لرزه می تواند به سونامی منجر شود. پس اگر در نزدیکی دریا و آب به سر میبرید به خشکی و ارتفاعات بروید.

بسیاری از آسیب دیدگان سونامی در سطح زمین یا ساختمان های پایین تر از 2 طبقه قرار داشتند. به همین دلیل ضروری است که وارد ساختمانی محکم و مقاوم شوید و خودتان را به طبقه دوم برسانید! جایی که از آب بالاتر باشد.

خوشبختانه  در مناطق تفریحی- ساحلی بیشتر هتل ها ساختمان های بتُنی و مرتفع هستند . ساختمانهایی که افراد می توانند برای فرار به طبقه دوم یا بالاتر از آن مراجعه کنند.

برگردان از :

https://omshantiadventure.com/

امیدواریم در این مقاله اطلاعات لازم در مورد نکات ایمنی هنگام زلزله در سفر را به دست آورده باشید.

سایت شب با بیمه عمر و حوادث رایگان سامان سفر شما را ایمن می سازد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب