گشتی در تنها جزیره دریای خزر، آشوراده

0

احتمالآ خیلیاتون تا الان فکر میکردین که همه جزیره های ایران توی آب های جنوب قرار گرفتن . خب حالا امروز میخوایم بهتون بگیم که توی دریاچه خزرمون هم یک جزیره کوچیک و دیدنی وجود داره به اسم ” آشوراده” . یه جزیره توی چند کیلومتری بندر ترکمن با آب و هوای مرطوب که تنها راه دسترسیش از طریق قایق های بومیه.

با ما همراه باشین تا بیشتر درباره این جزیره متفاوت شمالی بدونین.

رد پای تاریخ در آشوراده

اول از همه بهتون بگیم که آشوراده یه اسم ترکمنیه و معنیش میشه ” جزیره آشور “.  در زمانهای قدیم ترکمن ها دام هاشون رو برای چرا به این منطقه می آوردن، البته که هنوز هم اینجا بافت گیاهی مخصوص خودشو داره.

این جزیره در طول تاریخ دستخوش اتفاقات مختلفی بوده. از روزهای خیلی قبل، آشوراده به مرکزی برای معاملات تجاری و فعالیت های مختلف اقتصادی  معروف میشه. حدود 170 سال پیش ، این جزیره به اشغال روس ها در میاد و طبق معمول داستانهای تاریخی، محلی میشه برای رقابت های استعماری روسیه و بریتانیا .

اما چند سال بعد، صدر اعظم خوشنام ایران ” امیر کبیر ” تصمیم میگیره که این جزیره رو از روس ها پس بگیره و در نهایت بعد ازسالها کشمکش در اواخر سالهای جنگ جهانی دوم به ایران برگردونده میشه .

البته که روسها توی سالهایی که مالکیت اینجا رو به عهده داشتن بیکار ننشستن و چند بیمارستان، ساختمان مسکونی، قلعه و یک کلیسای چوبی ساختن . در حال حاضر از کلیسای چوبی اثری نمونده اما قلعه مثلثی شکل روسها که توی شمال این جزیره قرار گرفته به عنوان یادگاری از اشغال این کشور به ثبت میراث فرهنگی رسیده

چرا ” آشوراده ” مهمه؟

فلامینگو

اما اگه میخواین بدونین چرا انقدر این جزیره از گذشته مهم بوده و دلیل دعواهای سیاسی و استعمار روس ها به شمار میرفته، باید خدمتتون عرض کنیم که اینجا به خاطر پوشش گیاهی منحصر به فردش یکی از زیستگاه های مهم جانوری به حساب میاد.

آشوراده جزو ۵۹ منطقه بین المللی ذخائر طبیعی اعلام شده و به ثبت رسیده. اینجا  زیستگاه دو گروه از پرندگان بومی و مهاجر هست. پرنده های بومی اینجا قرقاول و دراج هستن و  پرنده های مهاجر هم شامل  پرستوی دریایی و قو، اردک، فلامینگو، پلیکان و غاز میشن که توی فصل های مختلف به این محدوده میان.

خوبه که بدونین اینجا یه منطقه‌ حفاظت شده است. به همین خاطره که با وجود پوشش گیاهی محدود کلی از گونه های جانوری مشغول زندگی هستن.

آمارها میگن که حدود ۴۰% از خاویار ایران از نزدیکی این جزیره به دست میاد. اصولآ یکی از جاذبه های گردشگری اینجا تماشای اسکله و صید ماهی های خاویاره که در سواحل این جزیره بر قراره .

چطوری بریم؟

ترکمن صحرا
ترکمن صحرا

جزیره آشوراده در محدوده میان کاله بندر ترکمن قرار گرفته و با بندر ترکمن حدود ۱۰ کیلومتر و تا گرگان حدود ۴۰ کیلومتر فاصله داره .

اگر قصد موندن دارین بهتون توصیه میکنیم که برای اجاره ویلا و سوئیت در گرگان اقدام کنید چون شاید هنوز اونقدر امکانات لازم و کافی در جزیره برای کمپ زدن وجود نداشته باشه .

برای رفتن به جزیره میتونین با خودروی خودتون تا بندر ترکمن برید و بعد از پارک کردن در پارکینگهای مخصوص،  قایق کرایه کنین. مدتی که با قایق تا رسیدن به جزیره طی میکنین 10 دقیقه است و هزینه رفت و برگشت هم شصت هزار تومانه.

البته ما بهتون توصیه میکنیم یه هزینه اضافی به مسئول قایق بدین که تالاب میانکاله رو هم نشونتون بده. اگه میپرسین چرا الان بهتون میگیم .

مقصد بعدی، میانکاله

میانکاله و آشوراده

خب حالا که زحمت کشیدین و تا بندر ترکمن اومدین و جزیره آشوراده رو هم دیدین، چرا سری به میانکاله نزنین؟

میانکاله توی 12 کیلومتری شمال بهشهر قرار گرفته و از جنوب به خلیج گرگان و از شرق هم به آشوراده منتهی میشه.

این تالاب بین المللی یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری استان مازندران است. تصور کنین که توی آب های خنک و آروم اینجا بوته های انار و تمشک وحشی رشد کردن و کنارشون پرنده های مهاجر مشغول پرواز و زندگین .

اینجا بهشت پرنده نگری ایرانه و خونه مورد علاقه پرنده های مهاجر برای گذروندن فصل زمستان است. نزدیک به 200 گونه پرنده در این منطقه به شکل دائم یا مهاجر زندگی میکنن.

اما اگه بخواین از طبیعت منطقه میانکاله بدونین باید بهتون بگیم که حدود 100 کیلومتر از زمین های اینجا با درختای انار ترش پوشیده شده. اونم درختای اناری که به صورت خودجوش توی طبیعت رشد کردن و از هیچ آدمی کمک نگرفتن!

اما یه نکته خیلی مهم بهتون بگیم : اگر بازدیدتون فقط محدود به تالاب نیست و میخواین کل منطقه میانکاله رو ببینین ، احتیاج به مجوز دارین!

اگر با تورهای گردشگری به اینجا میاین حتما آژانس مورد نظرتون کارهای مربوط به مجوز رو انجام میده. اما اگه به صورت شخصی میخواین بیاین اینجا، باید در ساعت اداری به سازمان حفاظت از محیط زیست بهشهر یا استان مازندران مراجعه کنین و مجوز ورود و گردش در این منطقه رو دریافت کنین.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب