اشکال شگفت انگیز در غار کتله خور

0

غارها یکی از شگفت انگیزترین بخش های طبیعت هستند، تا جایی که خیلی ها معتقدند عجایب اسرار آمیز آنها به اندازه اقیانوس ها و دنیای زیر آب ناشناخته است.

جالبه بدونید زمین شناسان اعتقاد دارن غارها مثل موجودات زنده میمونن. شکل و ظاهر آنها میتواند در طول سال ها تغییر کند و با حرکات آب و دما به شکل دیگری در آید. در ایران بیش از 100 نوع غار در شهرها و استان های مختلف وجود دارد. هر کدام از این غارها ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارند و در آنها یادگارهایی از مردم قدیم به جا مانده است. یکی از این غارها که به دلیل فضای متفاوت و مساحت بزرگش نه تنها در ایران که در تمام دنیا شهرت دارد غار ” کتله خور ” هست. این غار در شهر گرماب در استان زنجان قرار گرفته و یکی از نقاطی است که هر سال گردشگران زیادی برای آمدن به اینجا برنامه ریزی میکنند.

اگر موافقید شما هم امروز با ما همراه شوید تا به این غار دیدنی سری بزنینم.

کتله خور، اقامتگاهی چند هزارساله

کتله خور

حدود 65 سال پیش گروهی کوهنورد تصمیم می گیرند که از کوه کتله خور بالا بروند. در میانه های راه متوجه غار بزرگ و سنگی میشوند که سقف کوتاهی داشته و به راحتی قابل عبور نبوده. به همین دلیل نمیتوانند به طور حرفه ای از غار بازدید کنند و تنها به دیدن سنگهای ابتدای مسیر اکتفا میکنند. البته بعدها یکی از این کوهنوردان که زنجانی هم بوده تلاش میکند تا این غار را به ثبت ملی برساند.

30 سال بعد غارنوردانی حرفه ای وارد این محل میشوند و بعد از کلی بازدید و جستجو به قدمت و زیبایی کتله خور پی میبرند. کنده کاری هایی انجام میشود و امکان رفت و آمد در این غار راحت تر میشود. سنگ نوردان و دانشمندان مشغول تحقیق و بررسی میشوند و بعد از آزمایشهای طولانی قدمت غار را به میلیونها سال پیش نسبت میدهند. بعد هم کم کم با مراقبتها و قوانین جدید، ورود عموم به غار شروع میشود و کتله خور به پاتوقی برای طبیعت دوستان و گردشگران تبدیل میشود.

عجایب کتله خور

غار کتله خور از چندین طبقه تشکیل میشود و هر طبقه هم ویژگی های سنگ شناسی مخصوص خودش را دارد. برای رسیدن به بخش های اصلی غار باید حدود 2 کیلومتر پیاده روی کنید. غار پر از دالان و تالار های متفاوت است. مسیرهای عبور هم در هر بخش فرق میکند. بعضی جاها مسیر باز و بزرگ است و در بخش های دیگر ممکن است اندازه رد شدن فقط یک نفر مسیر باز باشد.

بعد از هر مسیر  به دالانی بزرگ میرسید و در آنها اشکال مختلف زمین شناسی در رنگهای مختلف پیش رویتان پدیدار میشود. اگر قوه تخیلتان قوی باشد هرکدام از این آهکها و سنگها رو جور متفاوتی میبینید. برخی را به شکل پای فیل، برخی دیگه را به شکل لباس عروس و قندیلی را به شمایل شیر خوابیده خواهید دید که اتفاقا به همین اسم ها هم نامگذاری شده اند.

در اینجا بلورهای بسیار شفافی هم وجود دارند که با تابش و تلالو نور روی دیواره ها، تصویری وصف نشدنی پیش روی شما قرار میدهد.

خوب است که  بدانید کاوشگران با کشف اسکلت در بخشهایی از این غار معتقدند که کتله خور در سالهای دور محل زندگی انسان های اولیه بوده است. آنها همچنین میگویند که انتهای این غار در نهایت به غار علی صدر متصل میشود، هرچند که هنوز این مسیر غیرقابل دسترس است.

نکات مهم درباره اقامت و گردش در کتله خور

گردشگری غار کتله خور

خب اگر بخواهید درباره شرایط اقامت در این محدوده بدانیند باید به شما بگوییم که در محوطه نزدیک به کتله خور چندین سوییت وجود دارد.در 5 کیلومتری غار و در شهر گرماب هم مسافرخانه و خونه روستایی در دسترس هست. البته شما میتوانید در شهر زنجان هم خانه ها و اقامتگاههای خوبی پیدا کنید. برای اجاره سوئیت در زنجان هم می توانید به سایت شب مراجعه نمایید.

دور و بر غار امکانات رفاهی مثل آلاچیق و رستوران های فست فود وجود دارد. هزینه ورودی غار سی هزار تومان است و در تمامی روزها حتی آخر هفته ها از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است.

هر ۲ساعت یک تیم با راهنما وارد غار میشوند و پیاده روی در غار حدود یک ساعت و نیم زمان میبرد.

هیچ حیوان و حشره ای در داخل غار وجود ندارد فقط یادتان باشد در مسیر هر چقدر داخل بروید به علت افزایش رطوبت ممکن است بیشتر عرق کنید.

برای تشکیل یک قندیل چندین سال متوالی زمان صرف شده و حتی یک لمس کوچیک میتواند باعث نابودی آن شود. پس از دست زدن به اشکال اینجا خودداری کنید.

راههای مختلفی برای آمدن به این غار وجود دارد که سر راست ترینش مسیر زنجان – سلطانیه – قیدار – گرماب و در نهایت غار کتله خوره. این مسیر آسفالت هم هست. البته بسته به انتخاب خودتان میتوانید از سمت ابهر یا همدان هم به اینجا دسترسی داشته باشید.

کفش مناسب کوهنوردی، عینک آفتابی و لباس گرم هم فراموشتان نشود.

خوش بگذرد!

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب