جزیره هنگام، شگفتی دیگری در جنوب ایران

0

در جنوب ایران جاذبه‌‌های شگفت انگیز بسیاری وجود دارد که اگر قصد ایرانگردی داشته باشیم و بخواهیم سراغ نقاطی بکر برای سفر برویم، می‌توانیم آن‌ها را انتخاب کنیم. در پهنه آب‌های خلیج همیشه فارس، جایی که آرامش و طبیعت بی‌نظیرش هر کسی را به تحسین وا می‌دارد، جزیره کوچک و زیبای هنگام قرار دارد. جزیره هنگام همان جاییست که سواحل آن لذت و آرامشی کم نظیر را به شما هدیه می‌دهد و مردم خونگرم و مهربانش تمام تلاششان را می‌کنند تا خاطره‌ای خوش از سفر به جزیره هنگام برای شما به یادگار بماند. سواحل زیبا، نخل‌های سر به فلک کشیده و کوه‌های سرخ تنها گوشه‌ای از شگفتی‌های این جزیره را روایت می‌کند.

جزیره هنگام

جزیره هنگام کجاست و چطور به آن‌جا برویم؟

جزیره هنگام یکی از بکرترین و تماشایی‌ترین جزایر خلیج فارس است و در ۲ کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم قرار دارد. این جزیره مرجانی که از هر گونه هیاهو به دور است چیزی حدود ۵۴ کیلومتر با قشم و ۷۹ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد.

از آن‌جایی که این جزیره یکی از دهستان‌های شهرستان قشم محسوب می‌شود برای رفتن به آن باید ابتدا خود را به قشم برسانید و سپس راهی اسکله کندالو شوید. اولین تجربه لذت بخش شما از سفر به جزیره هنگام این‌جا رقم می‌خورد. تقریبا بیست دقیقه طول می‌کشد قایق‌هایی که در اسکله هستند شما را به جزیره برسانند. در این فاصله دل به دریا بسپارید و تا زمانی که به مقصد برسید از تماشای ماهی‌ها و دلفین‌های بازیگوش لذت ببرید.

جزیره هنگام کجاست و چطور به آن‌جا برویم؟

بهترین فصل سفر به جزیره هنگام

از اوایل آبان ماه تا اواسط اردیبهشت ماه بهترین زمان سفر به جزیره هنگام و به طور کل جنوب کشورمان است. زیرا در این زمان‌ها هم جزیره خلوت‌تر است و هم می‌توان از آب و هوایی معتدل و مطبوع بهره برد. همچنین اگر در ماه‌های آذر و دی به جزیره سفر کنید شانس بیشتری برای دیدن دلفین‌ها دارید.

تفریحات و دیدنی‌های جزیره هنگام

در جزیره هنگام جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارد و فرصت‌های زیادی برای تفریح و ساختن اوقاتی خوش انتظار گردشگران را می‌کشد که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تفریحات و دیدنی‌های جزیره هنگام
سواحل جزیره هنگام:

می‌توان گفت مهم‌ترین جاذبه جزیره هنگام سواحل زیبا و شگفت انگیز آن است. خلیج فارس در کرانه این جزیره نوار ساحلی گسترده‌ای را از ساحل شنی گرفته تا ساحل صخره‌ای پدید آورده که هر بیننده‌ای را مات و مبهوت مناظر دلنواز و چشم‌نواز آن می‌کند.

یکی از این سواحل ساحل نقره‌ای هنگام است که به دلیل وجود نوعی کانی، شن‌ها براق و نقره‌ای رنگ بوده و جلوه‌ای ویژه به ساحل می‌بخشند. البته بعید نیست فرصت قدم زدن در این ساحل را نداشته باشید و مجبور شوید از دور تماشایش کنید. متاسفانه این محدودیت به خاطر آسیب‌هایی که برخی گردشگران با برداشتن شن و خاک به طبیعت ساحل زده‌اند ایجاد شده است.

همچنین اگر قصد دارید شب را در جزیره هنگام بمانید، چادر زدن در ساحل درخشان هنگام می‌تواند یکی از منحصر به فردترین تجربه‌های زندگیتان باشد. به خاطر وجود فیتوپلانکتون‌های دریایی شب‌ها بخشی از ساحل رنگ آبی درخشان به خود می‌گیرد و تصویری جادویی خلق می‌شود.

تماشای دلفین‌ها:

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های جزیره هنگام دلفین‌های دوست داشتنی و بازیگوشی هستند که از اواسط پاییز مهمان این جزیره می‌شوند. صبح‌ها زمان بهتری است برای این که سوار بر قایق به دریا بروید و از تماشای این موجودات زیبا و بالا و پایین پریدن آن‌ها در آب لذت ببرید.

جبیر (نوعی آهوی بومی)، لاک پشت پوزه عقابی و خاردم مصری (نوعی خزنده) از دیگر حیواناتی هستند که ممکن است در این جزیره ببینید.

آکواریوم جزیره:

در قسمتی از جزیره که به آن آکواریوم می‌گویند آب به قدری شفاف و زلال است که می‌توانید انواع ماهی‌ها و موجودات دریایی را به وضوح ببینید. انگار که به تماشای آکواریومی نشسته‌اید اما از نوع طبیعی آن!

سواحل جزیره هنگام

شنا و غواصی:

حیف است تا جزیره هنگام بروید و تنی به آب نزنید. اگر چه جای مخصوص یا پلاژی برای شنا کردن وجود ندارد اما با راهنمایی افراد محلی می‌توانید محل‌های مناسب برای آبتنی را پیدا کنید و به آن‌جا بروید. فقط حواستان باشد به خاطر شوری آب دریا، بهتر است وسایل مورد نیاز مانند دماغ گیر و عینک و آب شیرین برای شستشوی بدنتان را همراه خود ببرید.

همچنین اگر تجربه قبلی و لوازم مورد نیاز را دارید غواضی در آب‌های خلیج فارس هم می‌تواند سفر را برایتان بیش از پیش خاطره انگیز کند.

بقایای انگلیسی‌ها و پرتغالی‌ها:

جزیره هنگام به خاطر موقعیت جغرافیایی مهم و حساسی که دارد از اهمیت نظامی و راهبردی بالایی برخوردار است. این جزیره در ادوار مختلف تاریخ به اشغال پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها در آمده بود تا این که در زمان حکومت رضا شاه انگلیسی‌ها مجبور به ترک آن شدند. اما هنوز آثاری از آن‌ها مانند بقایایی ناچیز از کشتی پرتغالی‌ها و تاسیسات بندری انگلیسی‌ها به جا مانده است که به عنوان یکی از جاذبه‌های هنگام شناخته می‌شوند.

بازار محلی هنگام:

یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر به جزیره هنگام، قدم زدن در بازاری است که در هر گوشه و کنار آن سنت‌های دیرینه مردمش به چشم می‌خورد. فروشندگان در این بازار بومی با لباس‌های محلی و رنگارنگ به انتظار نشسته‌اند تا دست‌سازه‌های زیبای خود را به مسافران بفروشند. همچنین انواع ادویه و خوراکی‌های محلی و خرما را می‌توانید از این بازار تهیه کنید.

جزیره هنگام

نقش ریختن (طراحی با حنا):

کافیست دست در دست یکی از زنان هنرمند هنگام بگذارید تا چند دقیقه بعد زیباترین نقش‌های حنا را که از خیال آن‌ها برآمده روی دستتان ببینید. محلی‌ها به این کار که طرفدار زیادی هم بین گردشگران دارد نقش ریختن می‌گویند.

شب را کجا بمانیم؟

معمولا افراد سفری یک روزه به جزیره هنگام دارند. به این صورت که صبح به هنگام می‌آیند و شب برای خواب و استراحت به سایر شهرهای اطراف برای مثال قشم و بندرعباس می‌روند. در این صورت بهتر است پیش از سفر به صورت آنلاین اقامتگاه مورد نظرتان (هتل، سوئیت، آپارتمان و ویلا) را در این شهرها انتخاب کنید تا دغدغه‌ای از این بابت در طول سفر نداشته باشید.

اما اگر بخواهید شب را در هنگام بمانید باید بدانید خبری از هتل، سوئیت و مهمانسرا نیست. در عوض می‌توانید با اجاره خانه‌های محلی و یا کمپینگ در طبیعت اقامتی خاطره انگیز و متفاوت را در جزیره هنگام تجربه کنید.

سوغاتی چی بخریم؟

صنایع دستی، دست‌سازه‌ها و زیورآلاتی که با صدف‌ها و سایر موجودات دریایی ساخته می‌شود، خرما، انواع ادویه، روغن محلی مانند روغن کوسه و خوراکی‌های محلی را می‌توانید به عنوان سوغات از بازار هنگام خریداری کنید.

غذا چی بخوریم؟ کجا بخوریم؟

همان‌طور که احتمالا خودتان هم پیش بینی می‌کنید در هنگام برخلاف خیلی از شهرها رستوران لوکسی نیست که برای غذا خوردن به آن‌جا بروید. اما می‌توانید لذیذترین غذاهای محلی را که غالبا با ماهی و سایر موجودات دریایی تهیه می‌شوند به افراد محلی سفارش داده و از آن‌ها خریداری کنید.

یک راه دیگر هم این است که وسایل پخت و پز همراهتان داشته باشید و خودتان برای آشپزی دست به کار شوید.

در آخر توصیه اکید ما هم به خودمان و هم به شما و تمام دوستداران طبیعت این است که طبیعت را بکر و بدون آسیب باقی بگذارید. به این ترتیب نفرات بعدی هم که به این جزیره سفر می‌کنند از زیبایی‌های آن لذت می‌برند و میراثی ارزشمند برای آیندگان باقی می‌ماند

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب