15 نکته جالب از شهر اسرارآمیز دقیانوس

اصطلاح ” عهد دقیانوس ” رو خیلی هامون شنیدیم و توی حرفهامون بهش اشاره کردیم. اما شاید چیزی از” شهر دقیانوس” و تاریخ پر ماجراش به گوشمون نخورده باشه. شهری قدیمی که به گفته باستان شناسان یکی از نخستین تمدنهای بشری به حساب میاد.

این مطلب رو بخونین و درباره این شهر جالب بیشتر بدونین:

شهر دقیانوس کجاست؟

شهر دقیانوس

در 30 کیلومتری شهر جیرفت به پیکره ای باقی مونده از سازه ها و دیواره های قدیمی برخورد میکنین که به اسم شهر دقیانوس شناخته میشه. شهری که از کشف اون کمتر از 20 سال میگذره. این شهر در جنوب جیرفت و روی تپه هایی به اسم ” کنار صندل ” واقع شده .

درباره پیدا شدن این شهر روایتهای متفاوتی وجود داره. عده ای معتقدن که برای اولین بار یکی از کشاورزهای اینجا موقع شخم زدن به کوزه ها و آثار قدیمی میرسه که از خاک بیرون اومده بودن. عده دیگه ای هم میگن که چندین سال پیش بعد از بارونهای زیاد و جاری شدن سیل، این شهر تاریخی از خاک سر بیرون میاره و مردم جیرفت رو غافلگیر میکنه.

بعد از پیدا شدن شهر دقیانوس، باستان شناسان به این منطقه میان و جستجوهاشون رو شروع میکنن. در سال 1388 قسمت های بیشتری از شهر پیدا میشه. مسجد، کوره سفال پزی، گورستان، حمام و بازار از جمله این بخشها بودن. بعدها با مطالعه روی سفال ها و نوشته هایی که از این منطقه و تپه های اطراف بدست میاد، دانشمندان شهر دقیانوس رو به عنوان تمدنی قدیمی و چندین هزارساله معرفی میکنن.

در نتیجه کاوش‌های باستان شناسی، مشخص میشه که شهر دقیانوس مثل بیشتر شهرهای قدیمی از تعداد زیادی بخش مرکزی و کوچه های کم عرض تشکیل شده. این نقاط مرکزی که به شکل میدان یا چهارراه وجود داشتن، محلی برای داد و ستد مردم و عبور کاروان ها شناخته میشدن.

در این شهر چندین لوح گلی کشف شده که روی اونها نوشته هایی با خطی نامعلوم وجود داره. گرچه هنوز مشخص نیست متن این لوحها از چه موضوعی حکایت میکنه، بسیاری این آثار رو سرمنشا پیدایش خط معرفی میکنند و معتقدند تمدن این منطقه حتی از بین النهرین هم قدیمی تره!

قدمت دقیانوس به چه زمانی باز می گردد؟

قدمت شهر دقیانوس

برخی تاریخ شناسان قدمت دقیانوس رو به اوایل هزاره دوم قبل از میلاد نسبت میدن . اونها میگن که دقیانوس در قدیم به اسم ” ارت ” معروف بوده و سرزمینی باستانی با فرهنگ و هنری پربار شناخته میشده. با پیدا شدن استخوان های قدیمی حیوانات و پرنده ها در خاک های اطراف، این فرضیه وجود داره که طبیعت در این محل آباد و بکر بوده. تمام این عوامل باعث میشده تا همیشه همسایگان و حکومتهای بیگانه به دقیانوس هجوم بیارن.

یکی از شگفتی های شهر دقیانوس مجسمه ها و آثار سفالی هستن که نسبت به زمان خودشون پیشرفته و خلاقانه بودن. مثلا مجسمه هایی پیدا شده که دست و پای متحرک دارند و شبیه عروسک های نمایشی هستند.در آثار سفالی هم عمومآ نقش هایی مثل موجودی نیمه انسان-نیمه عقرب یا درختان و گیاهان دیده میشه. ضمن اینکه روی ظروف قدیمی کشف شده قطعاتی از لاجورد و عقیق پیدا شده که نشون دهنده ذوق و هنر مردم اینجاس!

اکتشافات هیجان انگیز

در این شهر گورهای متفاوتی از خاک بیرون اومده. برخی از اونها با مصالح معمولی ساخته شدن و در ساخت بعضی های دیگه سنگ های سفید رنگ به کار برده شده. باستان شناسان این فرضیه رو مطرح میکنند که ممکنه شکل تزئین گور هر فرد به دلیل جایگاه اجتماعیش متفاوت باشه.

قدمت مسجد این شهر رو به 1000 سال پیش نسبت میدن .مسجدی که بیش از 5 هزار متر مربع مساحت داره و به شیوه خاصی معماری و ساخته شده. در متون تاریخی اینطور نوشته شده که هر شب در شبستان اینجا 1000 شمع روشن میکردن و به عبادت مشغول میشدن.

وسایل ساخت سفال و ابزار کوره پزی در قسمت جنوبی دقیانوس کشف شده و با توجه به ذوب شدن بخشی از دیواره ها در همین محل، وجود کوره سفال پزی در این شهر به اثبات رسیده.

تمدنی چند هزارساله

در متون تاریخی و داستان ها اینطور میگن که این شهر محل عبور ” مارکوپولو”  بوده . البته که این جهانگرد ایتالیایی به زیبایی اینجا واقف بوده و در توصیف  دقیانوس از کلمات ” باشکوه ، بزرگ و دیدنی ” استفاده کرده !

از بازار دقیانوس کلی کوزه ، سکه و اشیا گران قیمت کشف شده . در حال حاضر کاوش و مرمت در اینجا با سرعت کمتری انجام میشه.

اگر حواستون به دوروبر مسیر جیرفت و دقیانوس باشه متوجه اشیا باقی مونده و سفالینه هایی که روی زمین رها شده خواهید شد. هنوز مشخص نیس چرا این ظروف قدیمی اینجا قرار دارن و جمع آوری نشدن!

برای دیدن شهر تاریخی دقیانوس کافیه که به جیرفت بیاین و بعد از طی کردن مسافتی کوتاه ، بازدید هیجان انگیزتون رو شروع کنید. ما به شما توصیه میکنیم خود شهر جیرفت و جاذبه های بکرش رو هم در لیست دیدنی هاتون قرار بدین. راستی میتونین برای اقامت به سایت شب مراجعه کنین و با جستجوی اقامتگاه در شهر جیرفت بهترین گزینه رو انتخاب کنید!

خوبه که بدونین آثار معروف و تاریخی دقیانوس در موزه جیرفت به نمایش گذاشته شده و علاقه مندان میتونند برای دیدن بهتر این شاهکارهای تاریخی به این محل مراجعه کنند.

خوش بگذره!

 

 

Comments are closed.

بنر نصب اپلیکیشن شب