سفر به بم، شهری که همیشه در یاد تاریخ خواهد ماند

0

با شنیدن نام بم قبل از هر چیز یاد زلزله‌ای می‌افتیم که سال ۸۲ در چند ثانیه شهر را با خاک یکسان کرد و جان جمعیت زیادی از هموطنانمان را گرفت. مصیبتی که در نتیجه آن هنوز هم غبار غم و اندوه را بر چهره مردمان مهربان بم می‌توان دید. در سفر به بم، شهری که از کهن‌ترین مراکز شهر نشینی در ایران بوده، بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان را مشاهده می‌کنید و از تماشای نخل‌هایی که سر به فلک کشیده‌اند به وجد می‌آیید. امروزه درصد قابل توجهی از شهر و ارگ باشکوه آن مرمت و بازسازی شده و میزبان گردشگرانی است که از داخل و خارج کشور برای سفر به بم و بازدید از این شهر تاریخی راهی این دیار شده‌اند. بم شهری است که بر ای همیشه در یاد تاریخ خواهد ماند.

This image has an empty alt attribute; its file name is 1-2.jpg

بم، شهری در مجاورت کویر

بم یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در فاصله ۱۹۵ کیلومتری جنوب شرقی کرمان قرار دارد. در اثبات قدمت این شهر می‌توان به تل آتشین دارستان در ۳۰ کیلومتری شرق بم اشاره کرد که نشانه‌هایی از دوران نوسنگی در آن کشف شده است. شهر بم ۵۴ کیلومتر مربع وسعت دارد و با وجود آسیب‌ها و ویرانی‌هایی که به آن تحمیل شده هنوز هم یکی از مهم‌ترین شهرهای استان کرمان به لحاظ جذب گردشگر است.
به طور کل آب و هوای بم گرم و خشک است، اما به این علت که در مجاورت کویر واقع شده وضعیت آب و هوایی چندان ثابتی ندارد. در برخی از سال‌ها در تابستان به عنوان گرم‌ترین نقطه کشور و در زمستان سردترین نقطه کشور معرفی شده است. اگر قصد سفر به بم را دارید باید بدانید که بهترین زمان برای مسافرت از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد و از اوایل شهریور تا مهر ماه است.

در سفر به بم از کجاها دیدن کنیم؟

با این که بعد از زلزله بخش اعظمی از خانه‌های بم بازسازی شد اما هنوز هم در گوشه‌هایی از شهر آثاری از خانه‌های خشتی ویران یا ساختمان‌های نوساز نیمه کاره را می‌توانید ببینید. این نشان می‌دهد که بم هنوز هم نیاز به توجه مسئولان و مردم دارد تا اهالی آن به آرامش برسند. با این حال خالی از لطف نیست در سفر به بم در خیابان‌های شهر قدم بزنید و از تماشای نخل‌های قد برافراشته لذت ببرید.

This image has an empty alt attribute; its file name is 2-1.jpgارگ تاریخی بم:

ارگ تاریخی بم معروف‌ترین جاذبه تاریخی این شهر است که زمانی لقب بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان را یدک می‌کشید. سفر به بم را بدون بازدید از این ارگ که یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی ایران است نمی‌توان تصور کرد. زلزله بم حدود ۸۵ درصد از ارگ بم، این بنای باشکوه و باعظمت که قدمت آن به سده پنجم پیش از میلاد برمی‌گردد را ویران کرد. اما ارگ بم بعد از زلزله با همت باستان شناسان ایرانی و خارجی تا حدی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و بازدید از آن دوباره آغاز شد. این ارگ که گویا تا حدود ۱۸۰ سال پیش محل زندگی مردم بوده در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و مسافران بسیاری را از داخل کشور و همچنین آن سوی مرزها به خود جذب می‌کند.
ارگ بم در طول تاریخ بارها شاهد حوادث و ماجراهای بسیاری بوده و به همین سبب اهمیت تاریخی زیادی دارد. در معماری و ساخت این شهر باستانی و ارگ آن، دو بخش رعیت نشین و حکومتی جدا از هم در نظر گرفته شده و از جمله قلعه‌های نظامی بسیار مهم در آن زمان بوده است.This image has an empty alt attribute; its file name is 3-1.jpg

روستای دهبکری:

روستای زیبای دهبکری در فاصله حدودا ۶۰ کیلومتری شهر بم در مسیر جیرفت قرار دارد. در سفر به بم می‌توانید به این روستای خوش آب و هوا بروید و اوقات مفرح و خاطره انگیزی را در آن سپری کنید. این منطقه تحت تاثیر اقلیم کوهستانی، تابستان‌ها از آب و هوایی ملایم و مطبوع بهره می‌برد و سرسبز است و پاییزهایی رویایی دارد. آب و هوای معتدل کوهستانی به علاوه درختان میوه مانند سیب، بادام، آلبالو، هلو، گردو، انار و انجیر و همچنین آبشارهای دهبکری سبب شده‌اند تا این روستا نزد مردم شهرستان بم و طبیعت‌گردان محبوبیت زیادی داشته باشد.

نخلستان‌های بم:

نخلستان‌های تماشایی بم چیزی نیست که بتوانید به سادگی از کنارش بگذرید. منطقه بروات در حدود ۶ کیلومتری شرق شهر بم، جایی است که تا چشم کار می‌کند می‌توانید نخل‌های سبز سر به فلک کشیده را ببینید و از تماشای آن‌ها غرق در شگفتی شوید. همان‌طور که می‌دانید معروف‌ترین سوغات بم خرماست. خرمای پرآب این منطقه نیز شهرت بسیاری دارد؛ پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به بم حتما مقداری از آن را بخرید که تا مدت‌ها خرمای مرغوبی برای استفاده داشته باشید.

نخلستان های زیبای شهر بمارگ جدید بم:

یکی از بهترین و مدرن‌ترین مراکز تفریحی و توریستی در استان کرمان ارگ جدید بم است که خدمات و امکانات متنوعی را به گردشگران ارائه می‌دهد و چیزی حدود ۱۷ کیلومتر با ارگ تاریخی بم فاصله دارد. امکانات تفریحی این مجموعه شامل اسب سواری، دوچرخه سواری و رانندگی با موتورهای چهار چرخ می‌شود. همچنین اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از قایق سواری هم لذت ببرید. وجود دریاچه مصنوعی با آب‌نماهای زیبا و درختان نخل و فضای سبز گسترده سبب شده تا مسافران در سفر به بم بسیار از این مجموعه استقبال کنند و ساعاتی به یاد ماندنی را در آن بگذرانند. در رستوران‌های این مجموعه نیز می‌توانید غذای لذیذی نوش جان کنید و اگر تمایل داشتید شب برای اقامت به هتل چهار ستاره ارگ جدید بروید.
This image has an empty alt attribute; its file name is 5-1.jpg

اقامت در بم

برای اقامت در بم اگر بخواهید در هتل بمانید باید از میان هتل‌های ارگ جدید، جهانگردی، کوروش و پارسیان آزادی با توجه به بودجه خود یکی را انتخاب و رزرو کنید. همچنین می‌توانید در سفر به بم در اقامتگاه‌های بوم گردی روستاها بمانید و تجربه جالبی را برای خود رقم بزنید. اجاره منزل شخصی و سوئیت در بم نیز گزینه دیگر پیش روی شماست.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب