با سفر به جزایر چهارگانه جنوب بهترین سفر عمرتان را رقم بزنید

0

 

شما هم از آن دسته افرادی هستید که با آمدن فصل سرما وسوسه سفر به جنوب به جانتان می‌افتد؟ اگر قبلا به جنوب سفر کرده باشید، خصوصا در این فصل، که حتما این روزها دوباره هوس می‌کنید راهی این خطه اسرار آمیز شوید. اگر هم نه لابد تعریف آن را از دیگران می‌شنوید و وقتی با ذوق و شوق از سفرشان به شهرها و جزایر جنوب در زمستان می‌گویند دلتان می‌خواهد شما هم امتحانش کنید. شاید هم بارها به فکر سفر افتاده باشید ولی راهی نشده باشید. این بار قاعده انشاالله ماه بعد و سال بعد را فراموش کنید، در اولین فرصت بار سفر ببندید و با سفری چهار پنج روزه به جزایر چهارگانه جنوب که این روزها هوایی بهاری و مطبوع دارند خاطراتی فراموش نشدنی برای خود رقم بزنید.

جزایر چهارگانه جنوب شامل جزیره قشم، هرمز، هنگام و ناز می‌شود. بهتر است روز اول (یک روز کامل) را در هرمز باشید و از جاذبه‌های آن دیدن کنید و روزهای بعد را به گشت و گذار در جزیره قشم، هنگام و جزایر ناز بگذرانید. خوبی‌اش این است که جزایر چهارگانه جنوب به فاصله کمی از هم قرار دارند و در سفری نهایتا چهار پنج روزه می‌توانید از بیشتر جاذبه‌های گردشگری آن‌ها بازدید کرده و در سواحل دلفریبشان هر چه خستگی دارید را از جان به در کنید. در این مطلب راهنمای شما می‌شویم تا سفری خاطره‌انگیز را رقم بزنید.

بهترین وسیله سفر به جزایر چهارگانه جنوب

برای این که سفر هیجان‌انگیز خود به جزایر چهارگانه جنوب را شروع کنید باید ابتدا خود را به بندرعباس برسانید و سپس از آن‌جا راهی این جزایر شوید. حالا احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که با چه وسیله‌ای سفر کنید بهتر است؟ قطعا راحت‌ترین و سریع‌ترین گزینه هواپیماست که خب گران‌ترین گزینه هم هست. انتخاب بعدی شما می‌تواند سفر با اتومبیل شخصی یا اتوبوس باشد که با توجه به طولانی بودن مسیر و خستگی راه خیلی توصیه نمی‌شود. اگر از تهران عازم سفر باشید ۱۲۸۶ کیلومتر تا بندرعباس راه دارید.

می‌توان گفت بهترین وسیله برای سفر قطار است. مسیر طولانی است ولی قرار نیست رانندگی کنید یا مجبور نیستید تمام راه را روی صندلی بنشینید. اگر هم همسفری داشته باشید که چه بهتر کلی می‌گویید و می‌خندید و خوش می‌گذرانید تا به مقصد برسید. یادم می‌آید وقتی با مدرسه به مسافرت می‌رفتیم، بیشتر از این که در آن شهر خوش بگذرانیم در قطار بازی می‌کردیم و حرف می‌زدیم و حتی تا صبح بیدار می‌ماندیم به خوش گذرانی که عیش‌مان تکمیل شود.

هرمز، جزیره رنگین خلیج فارس

جزیره هرمز

 

گشت و گذار در جزیره هرمز

با هر وسیله‌ای که به بندرعباس آمدید باید خودتان را به اسکله شهید حقانی این شهر برسانید و با شناورهای دریایی راهی جزیره هرمز شوید. قرار شد روز اول به هرمز گردی بگذرد پس مختصر و مفید جاذبه‌های‌های گردشگری هرمز (یکی از جزایر چهارگانه جنوب)، خورد و خوراک و اقامت در هرمز و تعدادی نکات دیگر را مرور می‌کنیم. وقت را تلف نکنید و پس از صرف صبحانه‌ای لذیذ گشت در جزیره را شروع کنید. طبیعت هرمز بسیار زیبا و رویایی است و جاذبه‌های زیادی دارد تا شگفت زده‌تان کند. این مژده را هم به شما بدهیم که این جاهای دیدنی به فاصله کمی از هم قرار دارند و از آن‌جایی که هرمز جزیره کوچکی است حتی می‌توانید با پیاده روی ۵ الی ۶ ساعته کل جزیره را دور بزنید. امکان کرایه دوچرخه هم وجود دارد یا این که محلی‌ها با خودروهای شخصی، سه چرخه و ون شما در جزیره بگردانند.

احتمالا در سفر به جزایر چهارگانه جنوب پررنگ‌ترین تصویری که از جزیره هرمز در ذهن شما نقش می‌بندد، رنگ‌هایی است که در هر گوشه و کنار آن چشم‌هایتان را نوازش می‌کنند. هرمز سرزمین رنگ‌هاست. ساحل سرخ آن که شهرت جهانی هم دارد با شن‌ها و امواجی به رنگ سرخ این اطمینان را به شما می‌دهد که به سرزمینی بکر قدم گذاشته‌اید و قرار است هر لحظه هیجان زده شوید. بعد از این که یک دل سیر روی شن‌های ساحل قدم زدید و از تماشای آن لذت بردید سراغ سایر جاهای دیدنی هرمز بروید. دره سکوت، دره رنگین کمان، دره مجسمه‌ها، ساحل لاک پشت‌ها، قلعه پرتغالی‌ها، موزه دکتر نادعلیان و بازار محلی از دیگر جاذبه‌های گردشگری این جزیره هستند.

 

خورد و خوراک در هرمز

بدون شک یکی از لذت بخش‌ترین قسمت‌های سفر به جنوب چشیدن طعم غذاهای محلی مخصوصا ماهی‌های آن است. هم می‌توانید غذاهای دریایی خوشمزه را از محلی‌ها تهیه کنید هم این که به رستوران‌های جزیره بروید.

اقامت در هرمز

برای اقامت در هرمز هم اگر اهل کمپینگ در طبیعت باشید و وسایل لازم را با خودتان برده باشید، چادر زدن در ساحل منفق و یا محیط زیست می‌تواند برایتان تجربه‌ای به یاد ماندنی باشد. اجاره خانه‌های محلی جزیره هرمز و ماندن در تنها هتل هرمز (هتل ساحل سرخ) هم از دیگر گزینه‌های پیش روی شماست.

جزیره قشم، روز دوم

هرمز زیباست و دل کندن از آن سخت. اما به هر حال صبح که از خواب بیدار شدید باید با این جزیره خداحافظی کنید و با شناورهایی که در اسکله هرمز هستند راهی قشم شوید تا یکی دیگر از جزایر چهارگانه جنوب و جاذبه‌های بی‌نظیرش را ببینید.

غار خربس، دره ستارگان به عنوان شاهکاری از طبیعت بی نظیر قشم، تنگه چاهکوه و کارگاه لنج سازی بخشی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم هستند که هر کدام به نوعی شما را مات و مبهوت خود می‌کنند. در یک روز می‌توانید از همه این‌ها بازدید کنید. تفریحات ساحلی و دریایی قشم هم می‌تواند حسابی برایتان لذت بخش باشد. روی شن‌های ساحل قدم بزنید و در حالی که نسیمی خنک نوازشتان می‌کند دریای بی‌کران را تماشا کرده و غرق در لذت وصف ناپذیری شوید.

عکس ۴

جزایر ناز

یکی دیگر از جزایر چهارگانه جنوب جزایر ناز شامل دو جزیره کوچک صخره‌ای است که در نزدیکی سواحل شرقی جزیره قشم قرار دارد. این جزایر زیبا و منحصر به فرد تقریبا یک کیلومتر با ساحل فاصله دارد و از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم نام برده می‌شود. زمانی که آب دریا پایین باشد یا به اصطلاح جزر رخ داده باشد، می‌توانید فاصله ساحل تا این جزایر را یک کیلومتر پیاده طی کنید. از سکوی صخره‌ای جزایر ناز نیز چشم انداز زیبایی به جزیره لارک، خلیج فارس و تنگه هرمز و ساحل قشم خواهید داشت. شتر سواری در ساحل و انواع تفریحات دریایی مانند قایق سواری و جت اسکی هم می‌تواند لذت سفرتان به جزایر چهارگانه جنوب را چندین برابر کند.

طعم این سمبوسه محاله یادت بره!

راستی زنان محلی در آن اطراف نشسته‌اند و سمبوسه درست می‌کنند، یادتان نرود حتما از آن سمبوسه‌ها امتحان کنید تا طعم خوشش همیشه زیر زبانتان بماند.

صنایع دستی که از صدف‌های رنگارنگ درست شده‌اند را هم می‌توانید به عنوان سوغات و یادگاری بخرید.

برای شب ماندن و اقامت در جزیره قشم به جز کمپ در طبیعت گزینه‌های متنوعی مانند اقامت در اقامتگاه بوم گردی، هتل، اجاره سوئیت و آپارتمان شخصی پیش روی شماست که بنا به بودجه و سلیقه خود می‌توان از میان آن‌ها انتخاب کرد.

جزیره هنگام، روز سوم

در سفر به جزایر چهارگانه جنوب روز سوم را با بازدید از جزیره هنگام و تماشای دلفین‌های بازیگوش آن شروع کنید. جزیره هنگام جایی است که طبیعت بی‌نظیرش و آرامشی که دارد شما را حیرت زده می‌کند و خاطراتی خوش برایتان رقم می‌زند. از اسکله کندالو حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا قایق‌ها شما را به این جزیره برسانند؛ در طول مسیر از تماشای ماهی‌ها و دلفین‌ها لذت ببرید.

ساحل نقره‌ای هنگام

سواحل شنی و صخره‌ای جزیره هنگام یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این جزیره هستند و در این میان ساحل نقره‌ای معروف‌ترین آن‌هاست. علت معروف شدن این ساحل به ساحل نقره‌ای شن‌های براق آن است که به خاطر وجود نوعی کانی به رنگ نقره‌ای درآمده‌اند. بازدید از این ساحل زیبا حسابی سر ذوقتان می‌‌آورد؛ عکاسی از مناظر چشم‌نواز آن را فراموش نکنید.

جنگل‌های حرا که در لیست عجایب هفتگانه قشم قرار دارند و بندر لافت (بندر بادگیرها) از دیگر جاذبه‌های جزایر چهارگانه جنوب هستند که بعد از کمی استراحت و صرف ناهار می‌توانید به سمت آن‌ها حرکت کنید. تماشای غروب از ساحل لافت تجربه‌ای فراموش نشدنی برایتان خواهد بود.

بازارگردی در جزیره

اگر اهل بازارگردی و خرید باشید می‌توانید سفرتان را به روز چهارم بکشانید و یک روز کامل در بازارها بچرخید. اگر هم بیشتر از این فرصت ندارید حتی شده زمان کوتاهی را به گشت در بازار محلی هنگام اختصاص دهید. تماشای فروشندگان در لباس‌های محلی و رنگارنگ لبخندی زیبا بر لب‌های شما می‌نشاند. با خرید سوغاتی‌هایی مانند خرما، ادویه، خوراکی‌های محلی و دست‌سازه‌های هنرمندان بومی سفر خاطره‌انگیز خود به جزایر چهارگانه جنوب را به پایان برسانید و برای استراحت به محل اقامت خود برگردید که صبح آماده برگشت شوید.

 

این سفر سه روزه به جزایر چهارگانه جنوب، البته با احتساب دو روزی که در راه رفت و برگشت هستید پنج روزه، کمی فشرده است. اما خیالتان راحت باشد، آن‌قدر لحظات خوشی در این سفر برایتان رقم می‌خورد که خستگی برایتان معنا پیدا نمی‌کند.

اگر خاطره‌ای از سفر به جزایر چهارگانه جنوب دارید خوشحال می‌شویم که برای ما هم تعریف کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب