سفر به جاذبه های گردشگری یزد

2

سفر به یزد شهر بادگیرها

جاذبه های کشور عزیزمان ایران، به قدری زیبا و چشم نواز هستند که چشم بسیاری از جهانیان را به خود خیره کرده است و هرساله تعداد بیشماری از جهانگردان به کشور ما نیز سفر می کنند . هم اکنون که حال و هوای بهار نزدیک است و خانواده ها در حال تصمیم گیری هستند که برای تعطیلات نوروز خود چگونه برنامه ریزی کنند ما نیز تصمیم گرفتیم به معرفی شهر تاریخی و بسیار زیبای یزد شهر بادگیرها بپردازیم. سفر به یزد مانند قدم گذاشتن به بکرترین لحظات تاریخ است. با ما همراه باشید تا شما را با جاذبه های دیدنی این استان آشنا کنیم تا شاید برای سفر نوروزی خود به این شهر سفر کنید. برای اقامت در یزد هم میتوانید وبسایت شب کمک بگیرید و اقامتگاهی مناسب انتخاب نمایید.

آتشکده یزد زرتشتیان

این آتشکده  محل نگهداری آنش مقدس زرتشتی است و محلی است برای نیایش زرتشتیان ساکن این شهر. این آتشگاه آداب مخصوص خود را دارد به این گونه که زنان و مردان باید کاملا آراسته و پاک باشند و زنان با روسری سفید و لباس روشن و مردان با کلاه سفید وارد این آتشگاه می شوند . آتشی که در این آتشگاه وجود دارد بیش از 1500 سال است که می سوزد. از باستانی‌ ترین دوران، آتشکده‌ها ساده و بدون زرق و برق ساخته می‌شدند و آتشکده یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست. معماری ساختمان آتشکده از معماری آتشکده‌ های پارسیان هند تأثیر گرفته است. این بنا که در وسط حیاط واقع شده و درختان همیشه سبز آن را احاطه کرده‌ اند، در حدود ۲۱ متر از سطح زمین بلندتر است و برای رسیدن به ورودی آن باید از ۸ پله بالا رفت. نگاره فَرَوَهَر و سرستون‌ های سنگی، زیبایی ویژه‌ ای به ساختمان بخشیده‌ اند. این سرستون‌ ها و سنگ‌های گلدار پای دیوارها هنر دست هنرمندان اصفهانی است که در اصفهان سنگ‌ ها را تراشیده و سپس تا یزد برده‌ اند. کاشی‌ های نگاره فروهر بالای سردرِ ورودی نیز توسط هنرمندان کاشی‌ کار یزدی انجام پذیرفته است. در داخل ساختمان، دیوارها با تصاویر زرتشت و جمله‌ هایی از کتاب مقدس اوستا تزئین یافته‌ است.

باغ دولت آباد

باغ دولت آباد یادگاره دوران افشاریه و زندیه در یزد

این باغ فوق العاده زیبا، ۲۶۰-۲۷۰ سالی هست که به دستور محمد تقی خان بافقی ساخته شده و یادگاره دوران افشاریه و زندیه است.

تو اکثر اتاقای باغ حوض هستش و بادگیر معروفشم تو یکی از همین اتاقاست، این بادگیر که ۳۳ متر ارتفاع داره، از بلندترین بادگیر های دنیاست و میتونه به خوبیه یه کولر اطراف رو خنک کنه.

یکی از خصوصیات مهم باغ ایرانی ، نظم دقیق و هندسی در نحوه کاشتن درختان است و برای این منظور هر بخش از باغ که به مربع یا مستطیل است به مربع های کوچک تقسیم و در هر راس این شبکه مربعی یک درخت که عمر طولانی تر دارد کاشته می شد و سپس این مربع ها به مربع های کوچک تر تقسیم و در هر راس آن درختان با عمر متوسط و به همین ترتیب درختان با عمر کوتاه در رأس های مربع های میان آنها کاشته می شد.(انصاری, باغ ایرانی)

موزه آب یزد

موزه آب یزد در میدان امیر چخماق یزد در خانه ای تاریخی بنا شده است. و یکی از جالب ترین موزه های آب دنیاست که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. یکی از خصوصیات مهم باغ ایرانی ، نظم دقیق و هندسی در نحوه کاشتن درختان است و برای این منظور هر بخش از باغ که به مربع یا مستطیل است به مربع های کوچک تقسیم و در هر راس این شبکه مربعی یک درخت که عمر طولانی تر دارد کاشته می شد و سپس این مربع ها به مربع های کوچک تر تقسیم و در هر راس آن درختان با عمر متوسط و به همین ترتیب درختان با عمر کوتاه در رأس های مربع های میان آنها کاشته می شد.

 عمارت بوستان ناجی

بوستان ناجی از زمره باغ های یزد در دوران قاجار می باشد که پس از اهدا به شهرداری به صورت بوستان بازسازی شده است.  این بوستان در مسیر قنات نجف آباد قرار دارد و علاوه بر جنبه های تاریخی، امکانات رفاهی مناسبی را جهت بازدید و استراحت به گردشگران ارائه می دهد.

عمارتی در میان این بوستان به چشم می خورد که دارای یک تالار با بادگیر، ۲ اتاق و قسمت های مختلف دیگری است. این عمارت و باغ با کاربری مسکونی و از املاک شخصی به نام ناجی بوده که در دوره های مختلف الحاقاتی به آن صورت گرفته است.

2 پاسخ
  1. ایران نظر داده:

    سلام ممنون برای سفر به یزد چه فصلی خوبه؟

  2. […] جاذبه های گردشگری […]

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب