قدم بر روی ابر ها در جنگل ابر شاهرود

1

راهنمای سفر به جنگل های ابر شاهرود

این جنگل زیبا و بکر در استان سمنان واقع شده است و وسعت این باغ 35هزار هکتار است. جنگل ابر شاهرود دارای انواع گونه های جانوری، گیاهی و آب وهوای خاص می باشد. با شب همراه باشید تا باهم سری به جنگل های شاهرود بزنیم .

جنگل ابر شاهرود یکی از زیبا ترین و بکر ترین جنگل های ایران است که در 45 کیلومتری شمال شهر شاهرود، در مسیر جاده شاهرود به آزاد شهر استان گلستان و در نزدیکی روستای ابر واقع شده است. این جنگل در اکثر فصول سال پوشیده از ابر است که این ابرها از کرانه های خزر به سمت ارتفاعات کوهستان هدایت می شود.

این جنگل در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستای ابر قرار دارد و ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور است. آژانس‌های بسیاری وجود دارند که مقصدشان جنگل ابر است، بنابراین اگر برای نخستین بار به این سمت می روید و راهنمای محلی و آشنایی با مسیر ندارید حتما از طریق آژانس‌ها و تور‌های گردشگری اقدام کنید. بهترین منطقه جنگل ابر از بسطام حدود سی کیلومتر آسفالت و حدود چهل کیلومتر راه خاکی بسیار نامناسب مسافت دارد. مسیر جنگل پر از درختان زالزالک، تمشک و توت فرنگی است. اگر کمی در جنگل قدم بزنید به تپه‌ای می رسید که قلعه «ماران»، ۳۰۰۰ سال روی آن جا خوش کرده است.

abr2

به خاطر داشته باشید اغلب تور‌ها با دوچرخه‌سواری همراه‌ است، بنابراین اگر علاقه‌مند به استفاده از این تورها هستید حتما یادتان باشد که وسایلی مانند دوچرخه کوهستان مناسب، کلاه ایمنی، دستکش دوچرخه سواری، عینک آفتابی، بارانی، کیسه خواب، وسایل شب مانی، کوله پشتی و سایر ملزومات شخصی را به همراه داشته باشید. زمانی که از طریق آژانس‌ها به جنگل ابر می‌روید مشکلی برای پیدا کردن کمپ مناسب ندارید.

جاده جنگل ابر معمولا خوب و قابل تردد با ماشین شخصی است، اما به دلیل بارش های فراوان در این منطقه، قبل از رفتن حتما از باز و سالم بودن جاده اطمینان حاصل کنید.

این جنگل به اعتقاد خیلی از گردشگردان و دوست داران طبیعت از زیباترین و منحصر به فرد ترین چشم اندازهای طبیعی ایران زیبا محسوب می‌شود و 35 هزار هکتار وسعت دارد.

درجه حرارت در این جنگل حتی در ماه های گرم سال پایین است و وجود چشمه سارهای فراوان هم از دیگر ویژگی های این جنگل است؛ جنگلی که تقریبا مرز استان سمنان و گلستان است.

از بعد ازظهر به بعد تا نیمه‌هاى شب هوا در این جنگل رو به سردی می‌رود و گردشگران احساس می‌کنند سوار بر کشتی جنگل روی اقیانوس ابرها شناور هستند. در دل و مرکز جنگل خبری از انسان و زندگی انسانی نیست اما در ابتدای جنگل چوپان‌های گلستانی را می‌بینید که می‌گویند گیاهان دارویی این جنگل کم نظیر است. بنابراین گیاه شناسان برای دیدن و بررسی این نوع گیاهان راهی جنگل ابر می‌شوند.

قدمت جنگل‌ های هیرکانی که جزو بقایای دوران سوم زمین‌ شناسی هستند از یک سو و وجود ۸۰ گونه گیاهان چوبی به همراه گونه‌ های گیاهی بسیار نادری مانند راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار و … از سوی دیگر، نشان می‌ دهد که این اراضی می‌ توانند همچون موزه زنده‌ ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگیرند. بخشی از گردشگران این منطقه، گیاه‌ شناسانی هستند که برای دیدن گونه‌ های نادر گیاهی موجود در جنگل‌ های هیرکانی به ایران می‌ آیند. دسته دیگر نیز، توریست‌ های عمومی هستند که بیشتر از کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه به ایران می‌ آیند.

 

طرح جنگل کاری احیا و غنی سازی جنگل‌ های مخروبه ابر و قطری از سال ۱۳۷۰ به اجرا در آمده است که وسعتی برابر ۱۱,۲۱۶ هکتار از دامنه‌ های شمالی را شامل می‌شود. همچنین بیش از ۲۰۰ هکتار از مناطق فوق قرق و عملیات نهال کاری با کاشت گونه‌ هایی مانند بلوط، افرا، شیردار، توسکا، ون، اقاقیا، گلابی وحشی، ممرز و تعدادی سوزنی برگ از جنس لاریکس و کاج جنگلی و بذرکاری با گونه‌ های ون، ممرز، بلوط، گلابی وحشی انجام شده و عملیات فوق همچنان ادامه دارد.

1 پاسخ
  1. […] به آزاد شهر استان گلستان و بعد از روستای ابر قرار دارد. قدم بر روی ابرها در جنگل ابر بهشتی برای عاشقان طبیعت است و گونه‌های گیاهی و جانوری […]

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب