جاذبه‌ی بهشتی شمال؛ زیباترین آبشار گلستان کجاست؟

0

آبشارهای گلستان قسمت بزرگی از جاذبه‌های دیدنی این استان را تشکیل می‌دهند، تا جایی که در اغلب روزهای سال طبیعت اطراف آنها با انبوهی از مسافران و گردشگران دیده می‌شوند. در این مطلب با شما از زیباترین آبشار گلستان صحبت می‌کنیم و برخی از این جاذبه‌های پرطرفدار این استان را به شما معرفی می‌نماییم.

معرفی بهترین و زیباترین آبشار گلستان

موقعیت جغرافیایی گلستان باعث شده است که این استان، طبیعت بکر و منحصر به فردی داشته باشد. استان گلستان در بخش‌های کوهپایه‌ای رشته کوه‌های البرز واقع شده است و به دلیل وجود نقاط مرتفع و شیب‌های تند، آبشارهای کوچک و بزرگی را در دل خود جا داده است. تعداد فراوان این آبشارها باعث شده است تا طبیعت دوستان، عکاسان و حتی مستندسازان در روزهای مختلف سال برای تماشا و ثبت تصاویر حیرت انگیز، بار سفر ببندند و راهی این استان شوند.

رسیدن به بعضی از این آبشار‌ها بسیار ساده و راحت است و خانواده‌ها می‌توانند حتی با فرزندان کوچکشان در حوالی آنها اطراق کنند. اما برخی دیگر از این آبشارها مسیر صعب العبوری دارند و برای دسترسی به آن‌ها باید ساعت‌ها پیاده‌روی و حتی کوهنوردی کرد. صحبت را به گزافه نمی‌بریم و در ادامه به معرفی این آبشارها و جذاب‌ترین آبشار گلستان می‌پردازیم.

جهت اجاره ویلا در شمال کشور کلیک کنید

آبشار لوه، جذاب‌ترین آبشار گلستان

آبشار گلستان

اولین آبشاری که در لیست زیباترین آبشار گلستان قرار می‌گیرد، آبشار لوه است که در ۲۰ کیلومتری گالیکش و ۵ کیلومتری جاده اصلی گلستان –مشهد قرار دارد. این آبشار در حقیقت مجموعه‌ای از چند آبشار کوچک و بزرگ است که به صورت پلکانی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. جاری شدن آبهای حجیم و خروشان از این آبشارها باعث شده است تا در پایین دست هر یک از آنها، حوضچه‌های کوچکی از آب تشکیل شود. حوضچه‌هایی که در گرمای تابستان، به محلی برای آبتنی مسافران و جنگل‌نوردان تبدیل می‌شوند.

آبشار لوه در داخل دره‌ای به عمق ۳۵ متر و پوشیده از درختان جنگلی مانند ممرز، افرا و توسکا قرار گرفته و از پنج طبقه سنگی تشکیل شده است. این پدیده شگفت انگیز طبیعی در فاصله دو کیلومتری جنوب روستای لوه قرار دارد و دسترسی به آن با یک پیاده‌روی نیم ساعته امکان پذیر است.

آبشار کبودوال؛ محبوب‌ترین آبشار گلستان

آبشار کبودوال از جمله آبشارهای خزه‌ای استان گلستان به شمار می‌رود که به دلیل طبیعت بکر اطرافش، به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شمال تبدیل شده است. این آبشار در عمق دره‌ای از جنگل‌های انبوه قرار گرفته و در اطرافش تا چشم کار می‌کند، گونه‌های گیاهی متنوع دیده می‌شوند. بد نیست که بدانید آبشار کبودوال از چشمه‌های جنوبی ارتفاعات البرز سرچشمه می‌گیرد و به همین دلیل آبِ آن، زلال، شفاف و قابل آشامیدن است.

در روزهای گرم و بلند بهار و تابستان، این پدیده شگفت انگیز طبیعی به یکی از پاتوق‌های اصلی مردم محلی و البته گردشگران تبدیل می‌شود. آبشار کبودوال در چهار کیلومتری جنوب شهرستان علی‌آباد کتول قرار دارد و با یک پیاده‌روی ملایم قابل دسترسی و آبشاری در نزدیکی گرگان است.

بخوانید از: جاهای دیدنی شمال

آبشار زیارت، زیباترین آبشار گلستان

نه تنها به اعتقاد ما، بلکه به نظر اغلب مسافران و مردم محلی، آبشار زیارت زیباترین آبشار گلستان است! آبشاری مرتفع که از میان صخره‌های بلند و پردرخت جاری می‌شود و در حوضچه‌ای کوچک می‌ریزد. جاری شدن آب آبشار و آب و هوای معتدل این منطقه باعث شده است تا در حوالی آن، انواع گیاهان و گل‌های رنگارنگ روییده شوند و زیباترین مناظر طبیعی را بوجود بیاورند.

آبشار زیارت در ۱۸ کیلومتری شهر گرگان و در ۵ کیلومتری جنوب روستای زیارت واقع شده است. راه دسترسی به این آبشار نیز از داخل روستای زیارت به سمت جنوب می‌گذرد. البته خیالتان از بابت مسیر راحت باشد چرا که برای رفاه حال مسافران تا فاصله ۱۰۰ متری آبشار، راه ماشین رو ایجاد شده است.

آبشار رنگو، مسیری در دل طبیعت

بسیاری از مردم محلی لقب کوچک‌ترین آبشار گلستان را به آبشار رنگو داده‌اند. آبشاری با ارتفاع ۷ متر که به شکل نیم دایره دیده می‌شود و از یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی تشکیل شده است. یکی از دلایل شهرت این آبشار، به طبیعت بکر اطرافش برمی‌گردد. آبشار رنگو در جنگل رنگو قرار گرفته و همچون نگینی در میان درختان سرسبز، گل‌ها و گیاهان، بوته‌های تمشک و آواز پرندگان خوش می‌درخشد.

فراموش نکنید که مسیر دسترسی به این آبشار چندان هموار نیست و برای پیاده‌‌روی به آن چیزی حدود ۵ ساعت زمان و البته یک راهنمای حرفه‌ای نیاز دارید. با این حال مسیر سرسبز و پر درخت ومناظر زیبای اطراف آبشار باعث می‌شوند که در چشم به هم زدنی، خستگی راه را فراموش کنید! آبشار رنگو در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان و در جنگل رنگو قرار دارد و بهترین زمان بازدید از آن فصل بهار است.

برای مشاهده و اجاره ویلا رامسر کلیک نمایید

آبشارهای شیرآباد، یک طبیعت گردی جانانه

اگر به تماشای آبشارهای پلکانی علاقه دارید و دوست دارید علاوه بر یک طبیعت‌گردی جانانه، در میان حوضچه‌های اطرافشان تنی به آب بزنید، آبشارهای شیرآباد بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. آبشارهای شیراباد مجموعه‌ای از ۷ آبشار پلکانی هستند که در نزدیکی روستایی به همین نام و در امتداد یک رودخانه خروشان قرار دارند. بسیاری از مردم محلی این آبشارها را با نام‌های مختلفی مانند آبشار عروس و آبشار دوقلو نیز معرفی می‌کنند.

بد نیست بدانید ارتفاع بلندترین آبشار شیراباد ۲۵ متر است که در حوضچه‌ای به عمق ۸۱ متری جاری می‌شود. مجموعه آبشارهای شیرآباد در شهرستان رامیان، شهر خان‌ببین و در نزدیکی روستای شیراباد واقع شده‌اند و به دلیل مسیر سرراست و مشخص، به پیاده‌روی طولانی و حرفه‌ای نیازی ندارند.

آبشار باران کوه، خاص‌ترین آبشار گلستان

می‌خواهیم شما را با متفاوت‌ترین آبشار گلستان آشنا کنیم! آبشاری که به صورت قطرات ریز و درشت شبیه باران، از بالای صخره‌‌های پوشیده از خزه جاری می‌شود و به دلیل ریزش مداومش، منظره جذاب و حیرت انگیزی را بوجود آورده است. آبشار باران کوه در ۱۸ ‎کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان و در حاشیه رودخانه شصت کلاه واقع شده و به دلیل منظره بکرش، به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان گلستان شناخته می‌شود.

این آبشار به علت مسیر طولانی پیاده‌روی و دسترسی سخت، همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است. البته می‌توان بخشی از مسیر دسترسی به این آبشار را که شامل یک جاده خاکی و ناهموار می‌شود، با ماشین طی کرد. با این حال بعد از رسیدن به رودخانه، چیزی حدود دو و نیم تا سه ساعت پیاده روی وجود دارد. اصلا همین مسیر ناهموار و پیاده‌روی طولانی مدت باعث شده تا بسیاری از گردشگران قید سر زدن و تماشای آبشار را بزنند. اگر تصمیم دارید تا این مسیر را طی کنید و سری به آبشار باران کوه بزنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.

بخوانید از: راهنمای سفر به گرگان

آبشار لاشو، آبشار چشم نواز گلستان

یکی دیگر از زیباترین و چشم‌نوازترین آبشارهای گلستان، آبشار لاشو است که از ۴ چشمه کوچک تشکیل شده و به دلیل منظره متفاوت و جذابش، به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی این استان شناخه می‌شود. تخته سنگ‌های کوچک و بزرگ، سکوت جنگل و صدای ملایم آب آبشار تنها بخشی از لحظات ناب در حوالی این آبشار به شمار می‌روند.

مسیر دسترسی به آبشار لاشو از جاده شاهرود و از راه فرعی روستای فاضل آباد امکان پذیر است. فراموش نکنید که مانند برخی دیگر از آبشارهای استان گلستان، برای دسترسی به این آبشار هم باید چیزی حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید و از میان جنگل و درختان انبوه بگذرید.

آبشار نومل، پناهگاهی در میان جنگل

جاری شدن آبهای خروشان از میان تخته سنگها باعث شده است تا آبشار نومل بخشی از مسیر خود را آبیاری کرده و امکان رشد خزه‌ها و گیاهان کوچک و سرسبز را فراهم کند. این آبشار که یکی دیگر از آبشارهای شناخته شده و محبوب استان گلستان به حساب می‌آید، در منطقه‌ای جنگلی و کوهستانی قرار گرفته و یکی از پاتوق‌های گردشگران و مردم محلی برای فرار از شلوغی شهر شناخته می‌شود.

آبشار نومل در ۷ کیلومتری جاده گرگان-مشهد واقع شده و تا روستای نومل ۴ کیلومتر فاصله دارد.

آبشار سرخو، آبشار مرتفع گلستان

آبشار زیبای سرخو حالت نیمه پلکانی دارد و از چشمه‌ای زلال و پر آب سرچشمه می‌گیرد. این آبشار با ۲۷ متر ارتفاع در منطقه مینودشت و حوالی روستای سرخو و واقع شده و برای دسترسی به پیاده‌روی کوتاهی نیاز دارد. طبیعت بکر و سرسبز و فاصله کم تا شهر باعث شده است تا این آبشار گلستان از جمله جاذبه‌های محبوب و پرطرفدار در شمال کشور به حساب بیاید.

آبشار آق سو، پلکانی‌ترین آبشار گلستان

اگر هنوز به دنبال زیباترین آبشار گلستان می‌گردید و گزینه دلخواهتان را پیدا نکرده‌اید، ما به شما سر زدن به آبشار آق سو را پیشنهاد می‌کنیم. آبشاری که در دل جنگل‌های پارک ملی گلستان قرار گرفته است و به صورت دائمی جریان دارد. این آبشار در بخش شرقی پارک ملی گلستان واقع شده و با انبوهی از گیاهان متنوع، درختان سر به فلک کشیده و گونه‌های مختلف جانوری دیده می‌شود.

بد نیست که بدانید آبشار آق سو دائمی است و از تنگه‌ای زیبا در انتهای پارک می‌گذرد. با وجود خزه‌های کوچک و بزرگ در بستر سنگی آن، آب این آبشار زلال و شفاف است و هر بیننده‌ای را به چشیدن وسوسه می‌کند. آبشار آق سو در فاصله ۴۲ کیلومتری شهر گالیکش و مرز استان‌های خراسان شمالی و گلستان قرار دارد و دسترسی به آن ملزم یک پیاده‌روی کوتاه مدت است.

جهت مشاهده و اجاره کلبه چوبی کلیک کنید

پیشنهادهای بعد از بازدید از آبشارهای گلستان

به شما پیشنهاد می‌کنیم که بعد از سر زدن به آبشارهای گلستان و طبیعت بکرش، از دیگر جاذبه‌های این استان هم دیدن کنید و با پدیده‌های تاریخی و طبیعی این خطه سرسبز و خوش آب و هوای شمال بیشتر آشنا شوید.

جنگل النگدره، بهشت روی زمین

بعد از گشت و گذار و پیدا کردن زیباترین آبشار گلستان، وقت آن رسیده است تا کمی هم در طبیعت سبز و بکر این ناحیه خستگی را به در کنیم! پیشنهاد اول ما بعد از آبشارهای این استان، جنگل النگدره است که به دلیل پوشش گیاهی متراکم و مناظر شگفت انگیز، بدون اغراق چیزی شبیه به بهشت روی زمین است.

بد نیست که بدانید بسیاری این جاذبه را پارک جنگلی النگدره معرفی می‌کنند! با این حال به دلیل تراکم درختان و گیاهان متنوع، بخش جنگلی آن به بخش پارکش غلبه کرده و در ذهن بیشتر افراد با نام جنگل النگدره شناخته می‌شود.

برج گنبد کاووس، میراث جهانی هزار ساله

بد نیست که فرمان خودرو را کمی بچرخانیم و بعد از یک طبیعت گردی جانانه، راهی تماشای آثار تاریخی استان گلستان شویم. بدون شک برج گنبد کاووس یکی از دیدنی‌ترین آثار تاریخی به جا مانده در استان گلستان است که قدمتی نزدیک به هزار سال دارد. این برج با داشتن ۷۲ متر ارتفاع، بلندترین برج تمام‌ آجری جهان شناخته می‌شود. این بنای باشکوه بر روی یکی از تپه‌های مرتفع شهر گنبد کاووس ساخته شده و در میان مردم بومی با اسم «میل گنبد» نیز نامیده می‌شود.

جهت مشاهده و اجاره ویلا استخردار کلیک کنید

کاخ اختصاصی گرگان، موزه به جا مانده از دوران پهلوی

از دیگر بناهای تاریخی استان گلستان، می‌توان به کاخ اختصاصی گرگان اشاره کرد که ساخت آن را به زمان رضا شاه پهلوی نسبت می‌دهند. این کاخ یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی در کشور است که در فضای سرسبز و زیبای پارک شهر گرگان بنا شده و اکنون به موزه‌ای برای نگهداری اشیا قدیمی تبدیل شده است. ضمنا میتوانید برای بازدید از این دیدنی‌ها با اجاره ویلا در استان گلستان ، کار خود را ساده کنید.

این کاخ‌ موزه دو طبقه دارد که در طبقه‌ همکف آن، زندگینامه و آثار ۳۰ نفر از مشاهیر استان گلستان از قرن سوم تا دوره‌ی پهلوی به نمایش گذاشته شده است. در طبقه‌ دوم این کاخ نیز حدود صد قلم از لوازم و اشیای مربوط به استراحتگاه خانواده‌ پهلوی نگهداری می‌شود. بد نیست که بدانید در حیاط این موزه نیز سنگ قبرهایی از قرن ۸ تا ۱۴ قمری وجود دارند که دیدن‌شان می‌تواند جالب و تامل برانگیز باشد.

آشوراده؛ تنها جزیره‌ شمال ایران

احتمالا اغلب شما با نام آشوراده، تنها جزیره شمال کشور آشنایی دارید. جزیره‌ای که با تالاب‌های طبیعی و طبیعت بکر و منحصر به فردش شناخته می‌شود و در فهرست دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان گلستان قرار دارد. آشوراده جزیره مسکونی نیست و دسترسی به آن هم تنها با استفاده از قایق‌های موتوری در اسکله‌ بندر ترکمن امکان پذیر خواهد بود. با این حال قدم زدن در آن و تماشای طبیعت بکر و بی‌نظیرش، تجربه‌ای است که به راحتی نسیب هر کسی نمی‌شود.

بد نیست که بدانید جزیره آشوراده سالانه میزبان یک میلیون پرنده‌ مهاجر است و به همین دلیل در فهرست مهم‌ترین تالاب‌های جهان قرار گرفته است. پیشنهاد می‌کنیم که برای سر زدن به این جزیره از یک راهنمای حرفه‌ای کمک بگیرید چرا که بسیاری از آنها با محل تالاب‌ها و جذابیت‌های جزیره آشنایی دارند و می‌توانند شما را به زیباترین نقاط دیدنی آن هدایت نمایند.

کلام آخر، تماشای زیباترین آبشار گلستان در سفر به شمال

در این مطلب با شما درباره زیباترین آبشار گلستان صحبت کردیم و سری به طبیعت بکر این استان زدیم. آبشارهای گلستان در همه فصل‌های سال زیبایی به خصوصی دارند و جلوه‌ متفاوتی از طبیعت را در اطراف خود پدید آورده‌اند. خوشبختانه برخلاف دیگر استان‌های شمالی کشور، استان گلستان در تابستان خیلی گرم نیست و می‌توان در این فصل نیز از آبشارهای زیبای و هوای مطبوعی که در آنها جریان دارد، دیدن کرد.

اگر هنوز به آبشارهای استان گلستان سر نزده‌اید و تنها از میان صفحات مجازی، به نظاره تصاویر هیجان انگیز آنها نشسته‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این پاییز را برای سفر به این جاذبه‌های دیدنی اختصاص دهید. فراموش نکنید که استان گلستان مقصدی مناسب برای سفرهای کوتاه و بلند است و می‌تواند شما را در چشم بر هم زدنی، از هیاهوی شهر و آلودگی‌هایش دور کند. خوشبختانه در استان گلستان، ویلاها خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، سوئیت، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در استان گلستان از سایت شب نیز کمک بگیرید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب