سفر به گنبد کاووس، شهری زیبا در آغوش ترکمن صحرا

1

ایران کشوری است که جاذبه‌های گردشگری متنوع و بسیاری را در خود جای داده است. با این حال در تعطیلات بهار و تابستان و یا هر فرصت دیگری که برای سفر پیش بیاید، تعدادی شهر توریستی در صدر انتخاب گردشگران به عنوان مقصد سفر هستند. نتیجه این می‌شود که جمعیت زیادی از مسافران به سمت این شهرها می‌روند و از مقاصد بکر و جدید غافل می‌مانند. اگر به دنبال کشف نقاط جدید باشید، سفر به گنبد کاووس شهری با طبیعت زیبا و جاذبه‌های تاریخی ارزشمند در آغوش ترکمن صحرا می‌تواند انتخابی عالی برایتان باشد.

گنبد کاووس کجاست؟ چطور به آن‌جا برویم؟

[osm_map_v3 map_center= “37.2462,55.1685” zoom=”12″ width=”95%” height=”450″ map_border=”thin solid ” post_markers=”1″ type=”” control=”” ]

گنبد کاووس شهری سرسبز و کهن در استان گلستان است و قرارگیری آن در مرکز ترکمن صحرا سبب شده که آب و هوایی مطبوع داشته باشد. این شهر بعد از گرگان دومین شهر بزرگ استان گلستان محسوب می‌شود. همچنین جالب است بدانید گنبد کاووس در دوران پهلوی اول در کنار خرابه‌های گرگان قدیم (همان هیرکان یا جرجان) بر اساس قواعد شهرسازی مدرن بنا شد. اگر قصد اقامت در استان گلستان و دیدن جاذبه های گردشگری این استان را دارید به شما توصیه می کنیم حتما از گنبد کاووس دیدن نمایید.

گنبد کاووس شهری سرسبز در استان گلستان

برای سفر به گنبد کاووس اگر از تهران و با ماشین شخصی حرکت کنید تقریبا ۵۵۰ کیلومتر راه دارید. جاده سرسبز و زیباست و این موضوع باعث می‌شود در طول مسیر احساس خستگی نکنید. بین راه هم هر جا دلتان خواست می‌توانید توقف و استراحت کنید. با این حال اگر قصد سفر به گنبد کاووس با خودروی شخصی را نداشته باشید،

می‌توانید با اتوبوس راهی این شهر شوید. گزینه‌های دیگر هم سفر با قطار و هواپیماست است که البته گنبد کاووس نه ایستگاه قطار دارد و نه فرودگاه. با قطار یا هواپیما باید به گرگان بروید و از آن‌جا از طریق سفر زمینی که تقریبا یک ساعت و نیم طول می‌کشد خود را به گنبد کاووس برسانید.

اجاره ویلا، سوییت و آپارتمان در گرگان

در سفر به گنبد کاووس، کجا اقامت کنیم؟

در سفر به گنبد کاووس به خصوص اگر جمعی سفر می‌کنید برای اقامت بهتر است به کمپینگ در طبیعت یا اجاره سوئیت و ویلا فکر کنید. چرا که تعداد هتل‌ها و مهمان‌پذیرها در این شهر محدود است و توقع امکانات زیاد هم نباید از آن‌ها داشته باشید. با این وجود باز هم اگر تمایل داشتید شب را در هتل بمانید،

هتل قابوس تنها هتل این شهر است که به نسبت هتل یک ستاره امکانات مناسبی را در اختیارتان قرار می‌دهد. گنبد کاووس تعدادی مهمانپذیر هم دارد که گزینه دیگر پیش روی شما برای اقامت در این شهر هستند.

در سفر به گنبد کاووس از کجا دیدن کنیم؟

گنبد کاووس طبیعت خاص و شگفت‌انگیز و جاذبه‌های تاریخی منحصر به فردی دارد. در ادامه تعدادی از معروف‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم تا در سفر به این شهر با بازدید از آن‌ها خاطراتی به یاد ماندنی را رقم بزنید.

طبیعت بکر گنبد کاووس


برج گنبد قابوس

برج گنبد قابوس که به آن میل گنبد هم می‌گویند معروف‌ترین جاذبه این شهر است و هر بازدید کننده‌ای را مات و مبهوت عظمت خود می‌کند. در سفر به گنبد کاووس اغلب اولین جایی که مسافران به سراغش می‌روند، همین بنای آجری باشکوه است که حدود ۷۰ متر ارتفاع دارد. این برج مقبره قابوس پسر وشمگیر است و بلندترین برج آجری جهان نیز محسوب می‌شود.

همچنین این شاهکار معماری به جز ثبت در فهرست آثار ملی ایران، در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

برج گنبد قابوس (گنبد کاووس)

سد گلستان

در سفر به گنبد کاووس جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارد که با بازدید از آن‌ها می‌توانید اوقات خوش و مفرحی را در طول سفر برای خود رقم بزنید. سد گلستان یکی از این جاذبه‌هاست. این سد در فاصله حدودا ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شمال شرقی گنبد کاووس قرار دارد و بر روی رودخانه گرگان رود احداث شده است.

سد گلستان در گنبد کاووس

تالاب‌های آلا گل، آجی گل و آلما گل

این سه تالاب که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند از دیگر جاذبه‌های طبیعی شهر هستند و جزو زیباترین و بکرترین تالاب‌های استان گلستان به حساب می‌آیند. اطراف تالاب‌ها با نی، جگن و درختچه‌های گز پوشیده است. همچنین اگر در فصل مهاجرت پرندگان به این مناطق بروید می‌توانید هزاران پرنده زیبا را تماشا کنید و لحظاتی خاطره انگیز از سفر به گنبد کاووس بسازید.

تالاب‌های آلا گل، آجی گل و آلما گل گنبد کاووس

روستای هیوه چی بالا

اگر اهل طبیعت گردی باشید گشت و گذار در طبیعت بکر روستا برایتان بسیار لذت بخش خواهد بود. در سفر به گنبد کاووس با رفتن به روستای هیوه چی بالا، دست به خلق تجربه‌ای متفاوت بزنید تا برای چند ساعتی احساس آرامش عمیق را درک کنید. روستای هیوه چی بالا در فاصله حدودا ۱۷ کیلومتری گنبد کاووس و در مسیر جاده گنبد به آق قلا قرار دارد.

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

یکی از لذت ‌بخش‌ترین تجربه‌هایی که در سفر به گنبد کاووس می‌توانید داشته باشید تماشای مسابقات اسب دوانی است. این مسابقات همه ساله در فصول مختلف در مجتمع سوارکاری گنبد کاووس برگزار می‌شود و بسیاری از علاقه‌مندان را از نقاط مختلف ایران به این شهر می‌کشاند. همچنین این مجموعه دارای امکاناتی از قبیل پارکینگ، فضای سبز، استخر، ویلا و سوئیت است.

مجتمع سوارکاری گنبد کاووسبازارهای گنبد کاووس

شما به هر شهری که سفر کنید بازارگردی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفرتان خواهد بود. فرقی هم ندارد قصد خرید داشته باشید یا این که بخواهید فقط به گشت و گذار و تماشا مشغول شوید. در سفر به گنبد کاووس می‌توان حسابی در بازارهای این شهر خوش گذراند.

همچنین نفیس‌ترین صنایع دستی مانند جاجیم، قالی ترکمنی، سوزن دوزی و زیورآلات زیبا را به عنوان سوغات و یادگاری می‌توانید از گنبد کاووس بخرید و با خود به شهرتان ببرید. بازار بزرگ روس‌ها و بازارچه مرزی اینچه برون از معروف‌ترین بازارهای شهر هستند. جمعه بازار گنبد کاووس هم بازار بسیار پر جنب و جوشی است که در آن محصولات متنوع از پوشاک و صنایع دستی گرفته تا خوراکی و مواد غذایی با قیمت مناسب پیدا می‌شود.

بازارهای گنبد کاووس

همچنین اگر کمی از شهر دور شوید در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق گنبد کاووس می‌توانید از زیارتگاه خالد نبی و گورستان تاریخی آن هم بازدید کنید. پارک الغدیر نیز دیگر جاذبه این شهر است که در سفر به گنبد کاووس می‌توانید چند ساعتی در آن‌جا خوش بگذرانید.
در نهایت این را هم بگوییم که به طور کل سفر به گنبد کاووس چه به لحاظ اقامت و چه خورد و خوراک و تفریح به نسبت سایر شهرهای توریستی این استان سفری ارزان است. با بودجه‌ای معقول می‌توانید حسابی در این شهر خوش بگذرانید و خاطره سازی کنید.

1 پاسخ
  1. محمدرضا نظر داده:

    سلام اونجا میخام زمین کشاورزی بخرم واسه کشت
    میشه لطفا کمکم کنید تو معرفی ی منطقش من تهرانم هیچ شناختی ندارم ممنون میشم ایمیل بزنید

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب