راهنمای سفر به ترکمن صحرا که زیبایی‌اش در بهار به اوج خود می‌رسد

0

بهار از چند روز قبل خبر آمدنش را به گوش همه می‌رساند. طبیعت با شنیدن این خبر جانی تازه می‌گیرد و رخت نو به تن می‌کند. از آن طرف مردم هم برای آمدن نوروز آماده می‌شوند و شور و هیجان وجودشان را در برمی‌گیرد. یکی از چیزهایی که افراد قبل از آمدن عید برای آن برنامه ریزی می‌کنند سفر است. بیش‌تر افراد چند روزی از تعطیلات نوروزی را در سفرند؛ حال یا به شهر و دیار خود می‌روند یا آن‌هایی که به دنبال ماجراجویی هستند راهی مقصد و شهری جدید می‌شوند. اگر شما هم به دنبال کسب تجربه‌ای تازه هستید سفر به ترکمن صحرا، سرزمین اسب‌های وحشی، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برایتان باشد.

ترکمن صحرا کجاست؟

در شمال شرقی کشورمان منطقه‌ای تماشایی و رویایی وجود دارد که بسیاری از ما تا به حال از آن غافل مانده‌ایم. منطقه‌ای که به ترکمن صحرا مشهور است و شمال استان‌های گلستان و خراسان شمالی را در برمی‌گیرد. ترکمن صحرا شامل شهرهای بندر ترکمن، گنبد کاووس، مراوه‌تپه، آق‌قلا، کلاله، سیمین شهر، گمش تپه، انبار آلوم، داشلی برون و نگین شهر می‌شود. همچنین این منطقه از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به خراسان، بجنورد و دره گز، از جنوب به کوهپایه‌های جنگلی البرز شمالی و از غرب به دریای خزر منتهی می‌شود.

ترکمن صحرا در شمال استان‌های گلستان و خراسان شمالی
برای سفر به ترکمن صحرا مسیرهای مختلفی را می‌توانید انتخاب کنید اما این اطمینان را به شما می‌دهیم که از هر مسیری بروید با مناظری شگفت انگیز در جاده رو به رو می‌شوید. به خصوص اگر در ایام نوروز به این منطقه سفر کنید جنگل‌، دشت، مزرعه و روستاهای بسیاری در مسیر شماست که سرسبزی و زیبایی‌شان وادارتان می‌کند بارها برای عکس گرفتن و تماشا توقف کنید. مناظری که تا قبل از این خیال می‌کردید فقط در استان‌های گیلان و مازندران می‌توانید ببینید، این بار در سفر به ترکمن صحرا در برابر چشمان شما قرار می‌گیرند.

بهترین فصل سفر به ترکمن صحرا

فصل بهار به خصوص فروردین و نیمه اول اردیبهشت ماه زیبایی طبیعت ترکمن صحرا به اوج خود می‌رسد. به طور کل تعطیلات نوروز بهترین زمان برای سفر به ترکمن صحرا و تماشای دشت‌های وسیع و سرسبز و سایر جاذبه‌های آن است. در این ایام آژانس‌های مسافرتی هم تورهایی معمولا سه روزه برای سفر به این منطقه برگزار می‌کنند که می‌توانید در صورت تمایل با آن‌ها همراه شوید. اگر برای اولین بار است که به ترکمن صحرا می‌روید همراه شدن با تورهای مسافرتی و استفاده از تجربه آن‌ها در بازدید از منطقه و سایر مسائل می‌تواند کمک زیادی به شما کند. با این حال سفر با وسیله شخصی یا اتوبوس و قطار هم می‌تواند انتخاب شما باشد.

بهترین فصل سفر به ترکمن صحرا

جاذبه‌های سفر به ترکمن صحرا

در این سفر فرصت بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را خواهید داشت. گشت و گذار در دشت‌های وسیع و سرسبز، چرخیدن در بازارها، هم صحبتی با ترکمن‌ها و آشنایی با فرهنگ آن‌ها، گوش سپردن به موسیقی ترکمنی و بازدید از جاذبه‌های منحصر به فرد تاریخی تنها بخشی از جذابیت‌های سفر به ترکمن صحراست. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین دیدنی‌های این منطقه را معرفی می‌کنیم تا به شما برای برنامه ریزی بهتر و خلق خاطراتی فراموش نشدنی در این سفر کمک کنیم.

بندر ترکمن:

شهرستان ترکمن پیشینه تاریخی کهنی دارد، اما بندر ترکمن که مرکز این شهرستان است در سال ۱۳۰۶ با اهداف نظامی توسط پهلوی اول تاسیس شد. گفته می‌شود این شهر جزو اولین شهرهای ایران است که توسط مهندسین ایرانی و خارجی با رعایت اصول شهرسازی ساخته شده و نقشه آن بسیار منظم و تار عنکبوتی است. اگر در سفر به ترکمن صحرا قصد خرید صنایع دستی، لباس‌های ترکمنی یا انواع ماهی را داشته باشید بهترین جا دوشنبه بازار بندر ترکمن است. همچنین جذاب‌ترین بخش این بندر اسکله آن است. می‌توانید از آن‌جا تا جزیره آشوراده را قایق سواری کنید و از زیبایی‌های آن و آرامش بی انتهایش لذت ببرید.

آبشار کبودوال ترکمن صحرا

آبشار کبودوال:

یکی دیگر از جاهایی که در سفر به ترکمن صحرا حتما باید از آن بازدید کنید آبشار منحصر به فرد و بسیار زیبای کبودوال است. آبشار کبودوال در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شرقی علی آباد کتول واقع شده است. تماشای رقص آب روی خزه‌های این آبشار که به مخملی سبز می‌مانند و گوش سپردن به صدای آب، آرامشی مثال زدنی را نصیب شما می‌کند. آواز پرندگان را هم به این‌ها اضافه کنید که هر چه فکر و خیال داشته باشید از سرتان بیرون می‌کند و فقط حال خوش برایتان می‌ماند. همچنین امکاناتی مانند آلاچیق، سکوهایی برای برپایی چادر، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و بوفه برای رفاه حال گردشگران در نظر گرفته شده است.

منطقه تماشایی هزار دره، آرامگاه خالد نبی و قبرستان باستانی:

از جاده‌ای زیبا و تماشایی که عبور کنید به آرامگاه خالد نبی نزدیک می‌شوید. از آن‌جا برای رسیدن به این آرامگاه دو راه دارید، یکی مسیر ماشین رو و دیگری مسیر پیاده روی که البته برای پیاده طی کردن این راه باید کفش مناسب بپوشید. نوک یکی از قله‌ها آرامگاهی را می‌بینید که خیلی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند آرامگاه خالد نبی است اما در واقع مقبره چوپان آتاست. مقبره خالد نبی نیز در نزدیکی این مقبره است. آن‌طور که گفته می‌شود خالد نبی آخرین پیامبر قبل از حضرت محمد(ص) است که برای تبلیغ آیین مسیحیت به این منطقه آمده بوده و امروزه اهالی ترکمن و مسافران در سفر به ترکمن صحرا از زیارتگاه ایشان بازدید می‌کنند.

منطقه تماشایی هزار دره، آرامگاه خالد نبی و قبرستان باستانی:
مقبره، مشرف به منطقه تماشایی هزار دره است. تپه ماهورهای بسیار زیبا و حیرت انگیز که دو دشت ترکمن صحرا در جنوب و بیابان‌های ترکمنستان در شمال را از هم جدا می‌کنند. جالب‌تر این که برخی تپه‌ها خشک و برخی سرسبزند با این که به فاصله کمی از هم قرار دارند. بعد از زیارت و اگر دلتان خواست خرید سوغاتی از دکه‌های اطراف، به سمت قبرستان باستانی حرکت کنید تا بعد از حدود نیم ساعت پیاده روی به یکی از مرموزترین گورستان‌های ایران برسید. این منطقه عجیب‌ترین جایی است که در سفر به ترکمن صحرا خواهید دید. البته این را هم بگوییم که درست است این منطقه به گورستان معروف شده اما هنوز هم شک و شبهه‌های زیادی در رابطه با این فرضیه وجود دارد. مثلا برخی آن‌ سنگ‌ها را پیکره دشمنان خالد نبی می‌دانند که سنگ شده‌اند! به هر حال حدود ۶۰۰ سنگ که به عنوان سنگ قبر شناخته می‌شود با ظاهری عجیب و غریب به شکل استوانه، نیم کره و شاخ قوچ در این منطقه وجود دارد. قدمت تاریخی این گورستان به هزار سال پیش برمی‌گردد و به عنوان اثر ملی نیز ثبت شده است.
طبیعت اطراف زیارتگاه و قبرستان باستانی به قدری زیباست که شما را جادو می‌کند و خیال می‌کنید که وسط تابلوی نقاشی ایستاده‌اید. البته که در سفر به ترکمن صحرا دیدن این مناظر چیز عجیبی نیست. در این منطقه اتاق‌هایی هم برای اقامت وجود دارد که البته در روزهای شلوغ و پر مسافر احتمالا پیدا کردن اتاق خالی کمتر است.

گنبد کاووس:

گنبد کاووس ترکمن صحرا
در سفر به ترکمن صحرا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌هایی که باید از آن دیدن کنید میل گنبد یکی از بلندترین برج‌های آجری جهان است. عظمت این برج هزار ساله که حدود ۷۰ متر ارتفاع دارد هر بازدید کننده‌ای را مات و مبهوت می‌کند. این بنا آرامگاه قابوس پسر وشمگیر از امرای آل زیار است. همچنین این جاذبه تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و در اطرافش بوستانی باصفا قرار دارد. دریاچه مصنوعی، مجتمع سوارکاری، بازار بزرگ روس‌ها و سه تالاب آلماگل و آجی گل و آلاگل از دیگر جاذبه‌های گردشگری گنبد کاووس است.

بازدید از اسب‌های اصیل ترکمن:

نام ترکمن صحرا به اسب‌های زیبا و تیزروی آن گره خورده است به طوری که ترکمن صحرا را سرزمین اسب‌های وحشی و اصیل می‌نامند. در سفر به ترکمن صحرا هم می‌توانید این اسب‌ها را در دشت‌ها و چمنزارهای آن‌جا ببینید و هم این که به یکی از مراکز پرورش اسب بروید. خلاصه که تماشای این حیوانات دوست داشتنی را از دست ندهید. اگر هم علاقه مند به اسب سواری هستید بد نیست بدانید ترکمن صحرا مهد سوارکاری ایران است.

اقامت در ترکمن صحرا

در سفر به ترکمن صحرا نیازی نیست بابت محل اقامت خود نگران باشید. در هر کدام از شهرها و روستاهای آن قصد اقامت شبانه داشته باشید می‌توانید از افراد محلی خانه و سوئیت اجاره کنید. همچنین گزینه دیگر اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی با هزینه‌های معقول است که برخی آن‌ها خدمات سوارکاری و طبیعت گردی هم ارائه می‌کنند.

اقامت در ترکمن صحرا
ترکمن صحرا نسبت به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصر به فردی که دارد و موقعیت‌های بی‌شماری که برای گردش و تفریح در اختیار گردشگران قرار می‌دهد سفری ارزان است. پس اگر فرصتش را دارید حتما برای سفر به ترکمن صحرا در ایام نوروز برنامه ریزی کنید و راهی این سرزمین شگفت انگیز شوید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب