پارک لاله تهران کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد؟

0

بعید می‌دانیم که از پایتخت نشینان باشید و نام پارک لاله به گوشتان نخورده باشد! پارکی که بدون شک، نقش یکی از ریه‌های تنفسی تهران را برعهده دارد و در آن همه چیز برای لذت بردن از طبیعت، ورزش، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، بازارگردی و حتی شکم‌گردی وجود دارد. پس با ما همراه باشید تا در این هوای پاییزی، ساعاتی را در این پارک نوستالژیک سپری کنیم و از تاریخچه و جزئیات آن بیشتر بدانیم.

همه چیز درباره تاریخچه پارک لاله تهران

پارک لاله تهران

پارک لاله یکی از خاطره‌انگیزترین پارک‌های تهران است. اصلا همین فضای نوستالژیک و قدیمی این پارک است که حس و حال خاصی به آن بخشیده و آن را به یکی محبوب‌ترین پارک‌های تهران تبدیل کرده است. بد نیست که بدانید این پارک دیدنی در روزگاران بسیار دور به نام «باغ جلالیه» معروف بود و به ارتش حکومت پهلوی تعلق داشت. تا جایی که بسیاری از نظامیان از بخش‌هایی از این پارک به عنوان میدان اسب‌دوانی استفاده می‌کردند.

بعدها و در زمان پهلوی دوم، به دستور فرح پهلوی پارک بزرگی در این باغ ساخته شد و با نام «پارک فرح» یا «بوستان فرح» و به عنوان استراحتگاهی عمومی در اختیار مردم و شهروندان قرار گرفت.

در آن زمان این پارک از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده بود. در بخش شمالی آن ساخت بناهای فرهنگی و عمومی آغاز شد و بخش جنوبی‌اش به ساخت فضای سبز اختصاص یافت. جالب است که بدانید طراحی اولیه این مجموعه با همکاری یک معمار فرانسوی و دیگر معماران و هنرمندان ایرانی شکل گرفت.

در روزهای پیش از انقلاب، این پارک به محلی برای تجمع معترضان شاه تبدیل شد و بعد از انقلاب نیز نام آن به اسم پارک یا بوستان لاله تغییر یافت. پارک لاله در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین پارک های تهران است که مساحتی نزدیک به ۳۵ هکتار دارد. وبسایت پارک لاله: https://www.lalehpark.com/

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید

گل ها و گونه های گیاهی پارک لاله

یکی از دلایل جذابیت های پارک لاله، فضای سبز وسیع و متنوع آن است. در این پارک گونه‌های گیاهی متفاوت و شگفت‌انگیزی وجود دارد. بعضی از آنها به ویژه درختان قطور و برافراشته پارک، یادگار روزهای قدیم و گذشته هستند و عمر طولانی دارند. بعضی دیگر از گیاهان پارک اما با توجه به فصل‌های مختلف سال کاشته می‌شوند و بیشتر شبیه اعضای موقتی آن به حساب می‌آیند.

بد نیست که بدانید بخش عظیمی از طبیعت پارک لاله را درختان ارغوان، چنار، بید مجنون، سرو نقره‌ای، اقاقیا، صنوبر، نارون و افرا تشکیل می‌دهند. درختانی که آب و هوای این منطقه را تعدیل می‌کنند و فضایی آرام و ساکت و به‌ دور از شلوغی را برای شهروندان مهیا می‌نمایند.

جاذبه های دیدنی پارک لاله

همانطور که گفتیم، در پارک لاله همه چیز برای یک تفریح و طبیعت گردی جانانه وجود دارد. یعنی می‌توانید در هر سنی به این پارک مراجعه کنید و با امکانات متنوعش سرگرم شوید. در ادامه به معرفی جاذبه‌های پارک لاله می پردازیم و هرکدام از آنها را به اختصار توضیح می‌دهیم.

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

حوض بزرگ پارک لاله

بگذارید تا جاهای دیدنی پارک لاله را با حوض‌ها و آبنماهای آن آغاز کنیم. همانطور که می‌دانید اغلب حوض‌های بزرگ، بهترین محل برای نشستن و شنیدن صدای آب و تماشای رقص فواره‌ها هستند. پارک لاله نیز از این قاعده مستثنی نیست و در حوض بزرگ و مدورش، صدا و موسیقی آب به زیباترین شکل به گوش می‌رسد. خوشبختانه دورتادور این حوض پهناور، صندلی‌های متعددی تعبیه شده است تا شهروندان بتوانند دقایقی روی آنها بنشینند و از منظره پیشِ رو لذت ببرند.

ساعت آفتابی پارک لاله

یکی دیگر از دیدنی‌های پارک لاله، ساعت آفتابی بزرگ و نسبتا پهناوری است که در بخش مرکزی آن قرار دارد. این ساعت با توجه به تابش نور آفتاب و قرار گرفتن خورشید در آسمان، زمان را نشان می‌دهد. البته این امکان هم وجود دارد که خواندن ساعت از روی چنین سازه‌ای برای بعضی افراد سخت و تا حدی ناممکن باشد.

برای مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید

آب‌نماهای پارک لاله

بخش اصلی و دیدنی پارک لاله، آبنماهای رنگارنگ و کوچک و بزرگی است که به ویژه در شب‌ها با نورپردازی‌های جذاب و شگفت انگیز به چشم می‌آید. اغلب این آبنماها در قسمت جنوبِ شرقی ِ پارک قرار دارند و شامل انواع مختلفی مانند آب‌نمای سنگی، آب‌نمای بزرگ مرکزی، آب‌نمای پلکانی، آب‌نمای ابوریحان بیرونی، آب‌نمای مسجد و… می‌شوند.

باغ ژاپنی پارک لاله

خوبیِ پارک لاله این است که در بخش جنوبی‌ آن یک باغ ژاپنی برای علاقه‌مندان به طبیعت وجود دارد و شکل و شمایل منظم و خط کشی شده‌اش، روح و روانتان را جلا می‌دهد. فضای سبز متفاوت، آبنماهای خاص، جوی‌های مارپیچی و پل‌های کوچک و مرتفع بخشی از جذابیت‌های این باغ ژاپنی شناخته می‌شوند.

مجسمه های پارک لاله تهران

چه چیزی زیباتر از تماشای تندیس‌های باشکوه بزرگان شعر و ادب که در گوشه و کنار پارک لاله به چشم می‌خورند. اگر موافق باشید، برخی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین این مجسمه‌ها را به شما معرفی کنیم:

مجسمه خیام

تندیس حکیم عمر خیام، شاعر بزرگ ایرانی، یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های پارک لاله است که ساخت آن در سال ۱۳۵۱ به سفارش انجمن آثار ملی و توسط استاد مجسمه‌ساز، ابوالحسن صدیقی انجام شد. مجسمه‌ای بزرگ و پهناور که از جنس مرمر کارارا ساخته شده و خیام را با کتابی در دست نشان می‌دهد. متاسفانه این مجمسه در سال‌های اخیر به دلیل آسیب‌های وارد شده توسط برخی از شهروندان، بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

تندیس ابوریحان بیرونی

بدون شک یکی از شگفت انگیزترین مجسمه‌های پارک لاله، تندیس ابوریحان بیرونی است که در میان فواره‌های خروشان قرار گرفته و منظومه شمسی را در دست دارد. این تندیس با شکل و شمایل منحصر به فردش، ابهت این ریاضی‌دان و ستاره‌شناس مشهور را به زیبایی نشان می‌دهد. این اثر هنری چیزی حدود ۴.۵ متر ارتفاع دارد و توسط محمدعلی مددی و از جنس برنز ساخته شده است.

مجسمه زنان غمگین

حالا که تا اینجا آمده‌اید، بد نیست که شما را با این اثر متفاوت پارک لاله هم آشنا کنیم. در نزدیکی نگارخانه پارک، مجسمه‌های برنزی از سه خانم به‌ همراه یک پسر کوچک دیده می‌شود که روی نیمکتی نشسته‌اند و با نگاهی غمگین به اطراف خود نگاه می‌کنند. این مجسمه‌ها سرهایی کوچک، بدن‌هایی هیکلی و چهره‌هایی غمگین دارند و گویی نسبت به آنچه که در اطرافشان می‌گذرد، بی‌تفاوتند.

مجسمه های زنان غمگین توسط «آذر شیخ‌ بهاالدین‌زاده» ساخته شده‌اند و نمادی از وضعیت زنان در زندگی و جامعه امروزی به حساب می‌آیند.

بخوانید از: بام تهران

موزه هنرهای معاصر

در موزه هنرهای معاصر تهران بیش از ۴ هزار اثر ارزشمند از هنرمندان ایران و جهان نگهداری می‌شود. برخی از آثار نگهداری شده در این موزه شامل کارهای تجسمی هنرمندانی همچون گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت، جاکومتی، سهراب سپهری و پرویز تناولی می‌شوند.

بد نیست که بدانید این موزه از ۹ گالری تشکیل شده است. سه گالری از این نه گالری محل نگهداری آثار ارزشمند هنرمندان یاد شده به حساب می‌آیند و ۶ گالری دیگر که در مسیر بازدیدکنندگان قرار دارند؛ به عنوان محلی برای نمایش آثار هنرمندان نوپا شناخته می‌شوند. این موزه با دستور فرح پهلوی و با معماری کامران دیبا در دوره محمدرضا شاه پهلوی ساخته شده است.

بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران در نیمه اول سال از ۱۰ تا ۱۹ (فروش بلیط تا ساعت ۱۸) و در نیمه دوم سال از ۱۰ تا ۱۸ (فروش بلیط تا ساعت ۱۷) امکان‌پذیر است. این موزه در روزهای اول، دوازدهم و سیزدهم فروردین، ۲۱ ماه رمضان و عید فطر، تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی، ۲۸ و ۳۰ صفر و ۲۹ اسفند تعطیل خواهد بود.

نگارخانه پارک لاله

نگارخانه پارک لاله در ضلع شمالی این مجموعه قرار گرفته است و در آن آثار هنری، رویدادهای متنوع، نشست‌های پژوهشی و کارگاه‌های هنری برگزار می‌شود. نگارخانه لاله از سال ۱۳۷۲ فعال است و یکی از مجموعه‌های فرهنگی پرطرفدار در پارک لاله به حساب می‌آید.

رستوران‌ها و امکانات رفاهی اطراف پارک لاله

در پارک لاله امکانات رفاهی اولیه‌ای هم برای گردش و تفریح چند ساعته وجود دارد. آبخوری، کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوانان، سرویس بهداشتی، مسجد، سوپرمارکت و بوفه‌های غذا از جمله این امکانات شناخته می‌شوند.

بخوانید از: معرفی بهترین رستوران های تهران

امکانات تفریحی پارک لاله

همانطور که به شما گفتیم در پارک لاله امکانات متنوعی هم برای ورزش و تفریح تمام شهروندان از سنین مختلف فراهم شده است. برخی از فعالیت‌های تفریحی این پارک به شرح زیر هستند:

پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری 

ساده‌ترین و دلچسب‌ترین ورزش‌ها و شاید تفریحات موجود در پارک لاله، استفاده از امکانات پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است. پیش از هرچیز به شما بگوییم که در این پارک مسیرهای سنگفرش شده پهن و همواری برای پیاده‌روی وجود دارد و اگر به انجام این ورزش ساده علاقه‌مند هستید، می‌توانید با خیال راحت از این مسیرها استفاده کنید.

در پارک لاله همچنین انواع دوچرخه به علاقه‌مندان اجاره داده می‌شود. مسیر امن و پرپیچ‌وخمی که ویژه دوچرخه‌سواری در این پارک ساخته شده است، لحاظت هیجان انگیز و فراموش نشدنی را برای هر فردی مهیا می‌کند.

عکاسی 

فضای سبز، درختان انبوه، آبنماهای متنوع، تندیس‌ها و چشم اندازهای جذاب و دیدنی، این پارک را به یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی و ثبت تصاویر تبدیل کرده‌اند. پس اگر راهی پارک لاله شدید، همراه داشتن دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید.

ورزش با لوازم بدن‌سازی 

مانند هر پارک دیگری در گوشه و کنار پارک لاله هم وسایل مخصوص ورزش و بدن‌سازی تعبیه شده است. خوشبختانه تنوع و تعداد این دستگاه‌ها به قدری زیاد است که همیشه می‌توان یک وسیله خالی را برای ورزش کردن پیدا کرد.

شطرنج 

شطرنج تفریح مورد علاقه بسیاری از افرادی است که اوقات فراغتشان را در پارک‌های شهر می‌گذارنند. از افراد میانسال و بازنشسته بگیرید تا بچه‌ها و کودکان کوچک، همگی دوست دارند تا خود را به این ورزش فکری مشغول کنند. آن هم در آرامش و هوای مطلوب پارک لاله که قطعا لذت این بازی را دوچندان خواهد کرد!

پینگ‌پنگ، والیبال و بدمینتون 

فکرش را بکنید که پارکی وجود داشته باشد که بتوان در آن انواع ورزش‌های هیجان انگیزی مانند پینگ پنگ، والیبال و بدمینتون را امتحان کرد! پارک لاله از جمله این مجموعه‌هاست که در آن امکانات متعددی مانند میز پینگ پنگ و فضای والیبال و بدمینتون برای علاقه‌مندان وجود دارد. میزهای پینگ پنگ و زمین‌های والیبال و بدمینتون در ورودی این پارک و به موازات خیابان حجاب دیده می‌شوند.

البته نباید فراموش کنید که آوردن راکت و توپ به عهده خودتان است و برای والیبال و بدمینتون هم باید تور مخصوص آنها را همراه خودتان داشته باشید.

اسکیت‌سواری 

پارک لاله یک پیست اسکیت خوب هم برای اسکیت‌سواران دارد که تمامی افراد با سنین مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند. برای اطلاع از ساعت کاری پیست حتما از قبل با شماره تلفن ۸۸۹۸۶۰۱۷-۰۲۱  تماس بگیرید تا به زمان تعطیلی آن برنخورید.

زمین بازی کودکان

خوشبختانه در پارک لاله یک زمین بازی مجهز هم برای کودکان تعبیه شده است که می‌تواند بچه‌ها و نوجوانان را تا ساعت‌ها سرگرم بازی و تفریح کند.

فوتبال در زمین چمن مصنوعی

زمین چمن مصنوعی فوتبال در ضلع شمالی پارک لاله و در حوالی خیابان فاطمی واقع شده و در آن امکانات مناسبی برای یک فوتبال هیجان انگیز وجود دارد. فراموش نکنید که پیش از عزیمت به این زمین چمن باید از قبل با شماره  ۰۹۳۶۹۳۲۸۱۱۵ هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

بخوانید از: بازدید از تاریخ در موزه های تهران

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

برای تمام کودکان دیروز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نامی آشنا و دلنشین است. خوشبختانه یکی از شعبات این مجموعه هنوز در پارک لاله فعالیت می‌کند و یکی از قطب‌های هنری پرورش استعدادها به شمار می‌رود.

در این مجموعه یک کتابخانه مجهز برای کودکان وجود دارد و علاوه بر آن، مرکز تئاتر کودکان وابسته به کانون نیز مشغول فعالیت است. اجرای نمایش‌های عروسکی و تئاترهای متنوع کودکان و نوجوانان از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های کانون فرهنگی پارک لاله شناخته می‌شود.

بازارچه پارک لاله

همانطور که از نامش پیداست، بازارچه پارک لاله یک بازار کوچک و خودمانی است که در غرفه‌های کوچک و بزرگش انواع کالاهای صنایع دستی مانند سفالگری، نقاشی، دست‌سازه‌های سنگی و چوبی به فروش می‌رسند. البته که بخشی از این بازارچه هم به غرفه‌های خوراکی و کافه اختصاص دارد و در آنها انواع غذاهای خانگی و محلی، قهوه، چای و خوراکی‌های خوشمزه عرضه می‌شود.

این بازارچه در ضلع غربی پارک قرار گرفته و از سال ۱۳۶۷ مشغول فعالیت است. فراموش نکنید که حتی گشت و گذار در این بازارچه و تماشای جنب و جوش کاسب‌ها و مردم شما را حسابی سرحال خواهد آورد.

بهترین زمان بازدید از پارک لاله

پارک لاله تهران در هر فصلی از سال زیبا و دیدنی است. چه روزهایی که با شکوفه‌های رنگارنگ بهار به چشم می‌آید و چه روزهایی که در زمستان لباس سفید برف را بر تن می‌کند. با این حال اگر دوست دارید در آب و هوای معتدل و مطبوع از این پارک دیدن کنید، ما به شما بهار و اوایل پاییز را پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین مسیر رسیدن به پارک لاله

پارک لاله تهران در منطقه شش تهران و در محله امیرآباد واقع شده است. این پارک از غرب به خیابان کارگر شمالی و از شرق به خیابان حجاب می‌رسد. ضلع شمالی پارک هم خیابان فاطمی است و از جنوب هم به بلوار کشاورز ختم می‌شود. اصلا همین موقعیت جغرافیایی و دسترسی به خیابان‌های مهم شهر است که این پارک را به یکی از محبوب‌ترین پارک‌های پایتخت تبدیل کرده است. اگر دوست دارید که بدانید از چه راه‌هایی می‌توان به این پارک دسترسی داشت، ادامه این مطلب را دنبال کنید:

دسترسی به پارک لاله با مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک لاله تهران، ایستگاه متروی میدان انقلاب اسلامی در خط شماره ۴ و ایستگاه متروی جهاد در خط شماره ۳ است. از مترو انقلاب تا پارک برای افرادی که اهل پیاده‌روی هستند، مسیر کوتاه یک ربع تا بیست دقیقه‌ای وجود دارد. در غیر این ‌صورت باید سوار تاکسی‌هایی شوید که ابتدای خیابان کارگر شمالی‌ قرار گرفته‌اند و شما را دم ورودی پارک پیاده می‌کنند. از ایستگاه میدان جهاد تا ورودی پارک لاله هم حدود ده دقیقه پیاده‌روی پیش رویتان است.

دسترسی به پارک لاله با اتوبوس: اتوبوس‌های میدان آزادی-میدان هفت‌تیر، میدان آزادی-میدان ولی‌عصر، مترو صادقیه-میدان ولی‌عصر و بی‌آرتی آزادی-تهران‌پارس دسترسی خوبی به پارک لاله دارند. ایستگاه‌های دو خط اتوبوس اولی در ضلع جنوبی پارک واقع شده‌اند. علاوه بر این با سایر خطوط اتوبوس می‌توانید در ایستگاه دانشگاه تهران یا ایستگاه میدان انقلاب پیاده شوید و باقی مسیر را پیاده یا با تاکسی از کارگر شمالی طی کنید.

دسترسی به پارک لاله با تاکسی: استفاده از تاکسی کاملا بستگی به این موضوع دارد که شما از چه منطقه‌ای می‌خواهید خودتان را به این پارک برسانید. البته که ورودی‌های متعدد پارک لاله هم مزید بر علت شده است تا خط تاکسی را با دقت بیشتری انتخاب کنید. با این حال و به‌طور کلی تاکسی‌هایی که از بلوار کشاورز، خیابان کارگر شمالی و خیابان فاطمی می‌گذرند، شما را به پارک لاله می‌رسانند.

بخوانید از: بهترین کافه های تهران

ساعات و هزینه ورود به پارک لاله

پارک لاله تهران پارکی عمومی بوده و بازدید و استفاده از امکاناتش کاملا رایگان است. ضمن آنکه امکان حضور در این پارک در هر ساعتی از شبانه روز وجود دارد. با این حال اگر می‌خواهید از موزه پارک دیدن کنید باید نسبت به تهیه بلیط آن اقدام نمایید. دیگر مراکز فرهنگی هنری پارک مثل نگارخانه و کانون پرورشی هم ساعات کاری محدودی دارند و باید پیش از عزیمت هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

کلام آخر، پارک لاله تهران طبیعتی در دل شهر

پارک ۵۰ ساله لاله، بدون شک فضایی خاطره‌انگیز و نوستالژیک است که همه چیز در آن با نظم و هماهنگی به چشم می‌آید. از گل‌های رنگارنگ و آبنماهای متعددش بگیرید تا مجسمه‌های تاریخی و فضاهای فرهنگی که به خوبی توجه هر شهروندی را به خود جلب می‌کند.

اگر ساکن تهران هستید که هیچ، اما اگر می‌خواهید به پایتخت سفر کنید و چند روزی در پارک های سرسبز آن مانند پارک لاله خوش بگذرانید، به شما توصیه می‌کنیم که از سایت شب و اقامتگاه‌ها و بوم گردی های آن هم دیدن نمایید. خوشبختانه در تهران خانه‌ها و سوئیت‌های کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره روزانه خانه در تهران از سایت شب کمک بگیرید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب