همسفر خوب منم ! خوش سفر بودن خودش هنر زیستن است

1

زمانی که قصد سفر می‌کنیم مسائل زیادی ذهن ما را به خود مشغول می‌کند و به آن‌ها می‌پردازیم. برای مثال اجاره اقامتگاه ، رزرو ویلا یا سوئیت، جمع کردن وسایل و بستن چمدان‌ها، تهیه لیست برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری مقصد و… ساعت‌ها یا حتی روزها وقتمان را صرف این موارد می‌کنیم تا بهترین برنامه ریزی را داشته باشیم و سفرمان را خاطره انگیز کنیم. اما در کنار همه این‌ها یکی از مهم‌ترین چیزهایی که می‌تواند سفر ما را بسیار تحت تاثیر خودش قرار دهد، داشتن همسفر خوب است.

خیلی‌ها باور دارند برای داشتن اوقاتی خوش در سفر، مهم‌تر از مقصد سفر و امکانات همسفر شدن با کسانی است که به اصطلاح خوش سفرند و با آن‌ها حسابی به آدم خوش می‌گذرد. اما برای این که همسفر خوب نصیبمان شود، قبلش خودمان باید یاد بگیریم که چطور همسفر خوبی باشیم. کار سختی هم نیست مثل هر مهارت دیگری تاکتیک‌ها و روش‌هایی ساده دارد که با رعایت آن‌ها به راحتی می‌توان به یک همسفر خوب تبدیل شد. در این مقاله تعدادی از ویژگی‌های یک همسفر خوب را با هم مرور می‌کنیم.

 

مسئولیت پذیر باشیم

مهم‌ترین چیزی که ما را به یک همسفر خوب تبدیل می‌کند مسئولیت پذیری است. برای این که در سفر به همه خوش بگذرد، باید کارها نیز بین همه افراد تقسیم شود و بار مسئولیت‌ها فقط روی دوش یک نفر نیفتد. برای مثال اگر همسفر شما بلیت هواپیما را خریداری کرد شما هم به فکر محل اقامت باشید و پیش از سفر به صورت آنلاین نسبت به اجاره آپارتمان، ویلا، سوئیت و یا هر جای دیگری که مد نظرتان است اقدام کنید. همچنین در طول سفر هم از تقسیم وظایف غافل نشوید. این که شما فردی توانمند باشید و به دیگران نشان دهید می‌توانند روی شما حساب کنند، به همسفر شما اطمینان و دلگرمی می‌دهد و موجب رضایت او می‌شود.1_jxYa9Cx3-o_MuFqlPxVm6Q

زمانی را به تنهایی خود و همسفرمان اختصاص دهیم

در طول سفر همان طور که افراد به وقت گذراندن با هم نیاز دارند، همان قدر هم گاهی نیاز دارند تنها و مستقل باشند. همسفر بودن به این معنا نیست که هر دقیقه و هر ساعت لزوما پیش هم باشید. شاید گاهی شما یا همسفرتان نیاز داشته باشید چند ساعتی را با خودتان خلوت کنید، در محل اقامت خود استراحت کنید، تنهایی به رستورانی بروید یا به جاهای دیدنی سر بزنید. برای این که یک همسفر خوب باشید باید این اجازه را به هم بدهید و از هم دلخور نشوید.

به حریم شخصی همدیگر احترام بگذاریم

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک همسفر خوب احترام گذاشتن به حریم شخصی دیگران است. شما هر چقدر هم با همسفر خود صمیمی باشید اجازه ندارید به وسایل شخصی او دست بزنید. ممکن است این مساله چندان برای شخص شما مهم نباشد ولی برای همسفرتان اهمیت زیادی داشته باشد. پس اگر قصد داشتید از وسایل او استفاده کنید حتما از قبل اجازه بگیرید که دلخوری و بحثی پیش نیاید. این عادت در زندگی روزمره هم اهمیت بسیاری دارد و باعث اعتماد دیگران به ما می‌شود اما در سفر چندین برابر اهمیت پیدا می‌کند.

morning-light-at-garden-of-the-gods_u-l-q105l7k0

ای بی نظر بکوش که صاحب نظر شوی

بعضی‌ها کلا نظر خاصی ندارند و همیشه تابع جمع هستند! اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید بهتر است در سفر شیوه خود را عوض کنید و سعی کنید که نظر بدهید و ایده داشته باشید. بی تفاوت نباشید و همسفرتان را برای تصمیم گیری تنها نگذارید تا او بتواند به شما اعتماد کند. لازمه سفر کردن با جمع و این که یک همسفر خوب باشید، این است که کار گروهی و مشارکت را بلد باشید. از میان همین ایده‌ها و نظرها می‌تواند ماجراهای جالبی رخ دهد و سفر شما را حسابی خاطره انگیز کند.

انعطاف پذیر باشیم

قطعا گاهی در سفر پیش می‌آید که چیزی طبق برنامه پیش نرود، یا کاری که قرار است به صورت جمعی انجام دهیم خیلی باب میل ما نباشد، اتفاق غیرمنتظره‌ای بیفتد و … برای مثال شاید همسفرتان از شما بخواهد یک شب را بیشتر در سفر بمانید اگر برایتان مقدور است مخالفت نکنید. در این موارد یک همسفر خوب فردی منعطف است، آرامش خود را حفظ می‌کند و به دیگران نیز انتقال می‌دهد. جدای از این که هر کدام نظرهای متفاوتی داریم و باید به آن‌ها هم بها بدهیم، لازم است که به سازش و تعادل نسبی با همسفران خود برسیم و طبق نظر جمع پیش برویم. از تجربه‌های جدید استقبال کنید و به خود و اطرافیانتان سخت نگیرید تا از سفرتان نهایت لذت را ببرید.

blogpost-83

مدیریت زمان و هزینه را بلد باشیم

چه قبل از سفر و چه در طول سفر یکی از مواردی که توجه به آن از شما یک همسفر خوب می‌سازد، مدیریت زمان و هزینه است. این که قبل از حرکت دیر برسید و برای مدت زیادی همسفرتان را معطل کنید و باعث اضطراب و انتظار او شوید، اصلا چیز خوشایندی نیست. در طول سفر هم سعی کنید منظم باشید و زمان خود و اطرافیانتان را ارزشمند بدانید.

نکته مهم دیگر خرج و مخارج سفر است. باید بتوانید هزینه‌ها را مدیریت کنید، نه خسیس باشید و نه خرج اضافه بتراشید و به این ترتیب همسفرتان را معذب نکنید. برای مثال شاید همسفر شما نخواهد همه وعده‌های غذایی را در رستوران‌های گران نوش جان کند یا به جای اقامت در هتلی چند ستاره و لوکس ترجیح بدهد در آپارتمان، سوئیت یا ویلایی ارزان بماند. برای این که اختلافی پیش نیاید بهتر است تا حد امکان قبل از سفر برای خرج و مخارج و هزینه‌ها برنامه ریزی کنید و راجع به آن‌ها با هم صحبت کنید.

هم صحبت خوبی برای همسفرمان باشیم

اگر می‌خواهید یک همسفر خوب باشید باید اهل گفت و گو باشید. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفرهای جمعی، هم صحبت شدن همسفران با هم است، این که با علاقه و دقت به هم گوش بدهند و همدیگر را همراهی کنند. داشتن روحیه شاد و شوخ طبعی نیز ویژگی‌هایی است که دیگران را مشتاق سفر با شما می‌کند.

همه این مواردی که در بالا گفتیم و بسیاری از خصوصیات دیگر همچون سازگاری، خوش قول بودن، ماجراجو بودن، بهانه گیر نبودن، داشتن روابط عمومی قوی، احترام به علایق شخصی دیگران، ریسک پذیر بودن و… موارد ساده‌ای است که با رعایت آن‌ها می‌توانیم به سادگی به یک همسفر خوب تبدیل شویم. یک همسفر خوب سفر را برای خود و همسفران خود دلنشین و به یاد ماندنی می‌کند و تجربه‌ای بی‌نظیر از آن می‌سازد.

1 پاسخ
  1. سمیه نظر داده:

    به نظر من خوش اخلاقی خیلی مهمه

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب