جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی ابیانه

0

ابیانه نام روستایی در 40 کیلو متری شمال غربی نطنز است که خود از بخش‌های استان اصفهان به حساب می آید. روستای ابیانه یکی از دیدنی‌ترین روستای های کشور است، که همیشه در فصل های مختلف سال گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. ابیانه در دامنۀ کوه‌های کرکس قرار دارد که از بخش‌های تاریخی و بسیار زیبای کشور می باشد و در این مطلب به تفصیل جاهای دیدنی ابیانه را بررسی خواهیم کرد.

علت جذابیت ابیانه فقط به واسطۀ بناهای تاریخی و یا قدمتش نیست، که آب و هوای بسیار دل‌نشین و مفرحی هم دارد. این روستای زیبا در گذشته از مکان‌های مورد علاقۀ شاهان صفوی بوده که برای ییلاق به آن سفر کرده و از طبیعت مطبوعش لذت می‌برده‌اند. در سفر به سمت روستای ابیانه اولین چیزی که به عنوان بهترین نوع از جاذبه‌های گردشگری ابیانه هم به حساب می آید، ساختار و معماری بناهای آن است. معماری روستای ابیانه به صورت پلکانی است، بدین معنا که سقف خانه همسایه، حیاط خانه همسایه بالایی است.‌

ابیانه، روستایی به زیبایی تمام ایران

جاذبه‌های تاریخی ابیانه بسیار زیادند و تعداد کثیری از گردشگرانی که برای دیدار از آن به سمت استان اصفهان راهی می‌شوند تأیید کننده ی همین موضوع است. خانه‌های این روستای چند طبقه‌ای همه چوبی و ارسی مانندند که فضایی بسیار دلنشین و زیبا پدید آورده‌است. البته باید به نمای سرخ رنگ دیواره‌های این روستا نیز اشاره کنیم.

جمعیت ابیانه حدود 500 نفر سکنه است که همچنان پایبند به آداب و رسوم قدیم خود می باشند. ارتفاع این روستای بزرگ از سطح دریا 2160 متر بوده و آب و هوایی سرد و خشک دارد. ابیانه در گویش محلی ویونا نام داشته و به معنای بیدستان بوده است که در گذر تاریخ به ابیانه تغییر نام یافته.

در نزدیکی‌های ابیانه یک معدن وجود دارد که به خاک سرخ رنگش مشهور است. مردم روستا برای تزئین خانه‌های خود از این خاک سرخ رنگ استفاده می‌کنند و در نمای بیرونی خانه تلفیقی از زیبایی‌های پاییزی را به تصویر کشیده‌اند.

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی ابیانه که زیبایی دلنشینی هم دارد خانه‌های غار شکلی است که در دامنه‌های کوه نزدیک به روستا حفر شده‌ است. از آنجا که دامنه‌های کوه در نزدیکی این روستا به علت شیب زیاد امکان ساخت خانه را به راحتی فراهم نکرده‌است. از گذشته رسم بر این بوده که هر فرد یا خانواده به حفر یک بنای غار مانند در دل کوه بپردازد تا از آن به عنوان محل نگهداری دام و یا ذخیره مواد غذایی استفاده کند.

جاذبه های دیدنی روستای ابیانه

جهت اجاره سوئیت در اصفهان کلیک کنید.

جاهای دیدنی ابیانه؛ ماسوله‌ی کویری ایران

وقتی برای دیدار از جاذبه‌های تاریخی روستای ابیانه دل به جاده می زنید، کم کم که به این روستا نزدیک شوید می‌توانید متوجه شباهتش با ماسوله شوید. ابیانه همانند ماسوله ای است که از شمال به دل منطقه کویری اصفهان آورده شده است. پس بازدید از جاهای دیدنی ابیانه را فراموش نکنید.

حتی قدم زدن در کوچه باغ های این روستا نیز خود از جاذبه های گردشگری ابیانه به حساب می آید، خصوصاً اگر به دیدار با مردم محلی روستا بپردازید. براساس اطلاعات موجود عمر این روستا به 1500 سال می رسد و در تمام این دوره همواره مسکونی بوده است. در ابیانه هنوز رسم های کهن حفظ می شود و مردم به همان سبک و سیاق زندگی می کنند.

ابیانه ماسوله کویری ایران

آداب و رسوم فرهنگی مردم ابیانه

جدا از سایر آداب و رسوم مردم اصفهان و خود ابیانه، مردمان این شهر هنوز هم با گویش های پهلوی سخن می گویند و با لباس های سنتی چارقد گل گلی و پیژامه های قشقایی تردد دارند. همین حفظ اصالت ابیانه ( در کنار جذابیت های ظاهری این شهر و بام های خاصش ) باعث شده تا جاهای دیدنی ابیانه به مرکز گردشگری مشهوری در ایران تبدیل شود.

در روستای ابیانه نیز همانند دیگر شهرهای کشور در مراسم عزاداری سالار شهیدان رسم و رسوم خاصی وجود دارد که تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری ابیانه شده است. این مراسم چیزی شبیه به آیین نخل گردانی در یزد می‌باشد و به قدری گردشگر و علاقمند به سوی خود کشیده‌ است که در سال 1396 در ماه محرم ورود هرگونه گردشگری به روستا قدغن شد. چرا که آرامش مردم محلی را سلب کرده و مانع از برگزاری صحیح مراسم می‌شد. براساس اطلاعات موجود در سال 1396 بالغ بر 39 هزار گردشگر خارجی از ابیانه دیدن کرده‌اند.

مراسم محرم در روستای ابیانه

مهمترین نکته ای که در سفر به ابیانه باید به یاد داشته باشید این است که مردم محلی آن تمایلی ندارند که از آنها عکاسی شود. خصوصاً زنان روستا که برای گرفتن عکس از آنها بهتر است حتما به کسب اجازه بپردازید.

جهت اجاره ویلا باغ بهادران کلیک کنید.

تفریحات و جاذبه‌های تاریخی ابیانه

نوبتی هم که باشد باید به سراغ جاذبه‌های دیدنی ابیانه برویم. معروف‌ترین مکان‌هایی که در بین جاذبه‌های گردشگری ابیانه پیدا خواهید کرد آتشکدۀ معروف آن است. با اینکه کمی عجیب به نظر می‌رسد اما در گذشته مردم زرتشتی در این منطقه زندگی می کرده‌اند از دوران زندگی خود یک آتشکدۀ باستانی در روستای ابیانه به جای گذاشته‌اند. آتشکده‌ها و مقبره‌های مقدس، معماری منحصر به فرد، مناظر زیبای اطراف، روستای ابیانه را به شگفت انگیزترین جاذبه‌های گردشگری کشور تبدیل کرده است.

همچنین در روستای ابیانه 11 مسجد مختلف وجود دارد که در فهرست جاذبه‌های گردشگری ابیانه قرار دارند. معروف‌ترین این مسجدها در حقیقت مسجد جامع شهر است که یک منبر چوبی و بسیار قدیمی نیز دارد. دومین مسجد معروف روستا نیز به نام برزله شناخته می‌شود که بنایی مربوط به دوران ایلخانی ها است. دو امام زاده معروف نیز در روستا وجود دارد که در بین مردم بومی از احترام بالایی برخوردار است. امام زاده شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی که در بخش‌های جنوبی روستا قرار دارند.

نخل گردانی در روستای ابیانه

همانطور که پیش تر هم گفتیم جاذبه‌های گردشگری روستای تاریخی ابیانه منتظر شماست و از جمله آنها باید به قلعه‌های روستا نیز اشاره کنیم. ابیانه 3 قلعه به نام های تخت هامان، قلعه پایین هرده و قلعه پاله دارد که همگی آنها دارای عمری حداقل 200 ساله‌اند. از تاریخ دقیق قدمت ابیانه اطلاعات دقیق در دست نیست اما در قسمت پایین روستا، تپه‌ای خاکی بنام قلعه نزاتون قرار دارد که تاریخ شناسان قدمت این منطقه و این قلعه را به حدود 6000 سال تخمین زده‌اند. همچنین شواهد موجود نشان می‌دهد که این بنا پناهگاه مردمان منطقه در برابر حمله و یورش‌های مهاجمان بوده‌است.

جاهای دیدنی ابیانه محدود به همین معماری خاص آن نمی شود و میتوان خرید سوغات ابیانه را یکی از تفریحات آن دانست. مغازه ها و حجره هایی کوچک و سنتی که در دل بافت قدیم ابیانه جا خشک کرده اند و مردمان مهمان نواز ابیانه، آنها را می گردانند. صنایع دستی و خشکبار ابیانه را به دست بگیرید و از لابه لای این خانه های زیبا گذر کنید.

از دیگر جاهای دیدنی ابیانه میتوان به مساجد متعدد، آتشکده معروف و معابد زرتشتیان در کوه و همچنین 3 قلعه در ابیانه اشاره کرد. همچنین خانه غلام نادرشاه در ابیانه نیز یکی از جاذبه های آن است.

واضح است که اگر از اطراف کاشان هم گذر میکنید، قطعا فصل گلاب گیری و عرقیات را نادیده نخواهید گرفت. ابیانه هم از این قاعده مستثنی نیست و یکی دیگر از جاهای دیدنی ابیانه همین مناطق گلابگیری است. کاروانسراها، موزه، حمام ها، چشمه ها و آسیاب ها نیز از دیگر دیدنی های ابیانه می باشند که این شهر را به یک جاذبه تاریخی – طبیعی تبدیل کرده است.

بهترین زمان سفر به ابیانه

سفر به ابیانه در هر فصلی از سال جاذبه های دیدنی بسیاری دارد و می تواند زمینه ساز سفری خاطره انگیز برای شما شود. اما بهترین زمان برای دیدار از جاذبه‌های گردشگری ابیانه در فصل بهار و اردیبهشت ماه است. چرا که علاوه بر آب و هوای مطلوب، می‌توانید در مراسم گلاب گیری کاشان هم شرکت کرده و از حال و هوای این مراسم هم لذت ببرید.

البته اگر در ماه‌های تابستانی هم به ابیانه سفر کنید فرصت خوبی است تا به گردش در باغ‌های میوه بپردازید. در ماه‌هایی که درختان میوه ثمر می‌دهند مردم روستا در کوچه‌ها حضور دارد و به فروش انواع میوه‌هایی همچون سیب، آلو، گلابی و میوه‌های دیگر می‌پردازند.

اقامتگاه های بومگردی ابیانه تجربه ی شیرین زندگی سنتی را برای گردشگران ایجاد می کند. برای دسترسی به این روستا و دیدار از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی ابیانه مسیرهای دسترسی شما از دو راه متفاوت است. می‌توانید از مسیر کاشان به سمت نطنز و یا از مسیر کاشان به سمت اصفهان استفاده کنید تا بتوانید خود را به ابیانه برسانید. با استفاده از هریک از این دو جاده در میانه‌های راه تابلو‌های راهنمای ادامه حرکت به سوی ابیانه را خواهید دید.

جمع بندی؛ ابیانه از دیدنی های ایران

در ابیانه هنوز کلمه های پلهوی در بین مردم رواج دارد و هنوز هم لباس مردان این منطقه پوششی مشابه با لباس لرهای بختیاری است. این پوشش و فرهنگ خود یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ابیانه است که در تلفیق با چادرهای گل گلی زنان روستا ترکیب زیبایی از روزها کهن ایران را به نمایش می کشد. حتی خود مردم روستا معتقدند که اصالت مردم منطقه است که این همه علاقمند دارد و مهمترین جاذبه های گردشگری ابیانه نیز همین فرهنگ اصیل مردم روستاست. برای اقامت در این شهر زیبا میتوانید خیلی ساده با اجاره ویلا یا سوئیت در ابیانه از سایت شب، سفری بی دغدغه، ارزان و دلنشین را تجربه کنید.

امیدواریم در این نوشتار اطلاعات مورد نیاز خود را در ارتباط با جاذبه‌های گردشگری ابیانه به دست آورده باشید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب